Boğaziçi ləpədöyənindən Xəzər dənizi
sahillərinədək uzanan
həyat yolu...
1918-1920-ci illərdə
hay-rus silahlı birləşmələrinin (S.Şaumyan,
A.Srvantsyan, P.A.Çaparidze,
D.A.Gelovani, Q.N.Korqanov,
A.Mikoyan, A.Valunts, N.Avetisov...dəstələrinin)
Bütöv Azərbaycan
sərhədləri hüdudunda
kökənli Türk-Müsəlman
əhalisinə qarşı
törətdikləri soyqırım-qətliam
qırğınlarının miqyası daxilində Abşeron yarımadasından
Samur çayınadək,
Böyük Qafqaz silsiləsinin şimal-şərq
yamaclarında yerləşən Xızı, Qızılburun, Şabran,
Quba, Xaçmaz və Qusar nahiyələrinə
aid yaşayış məntəqələri
amansız faciələrə
hədəf olmuşlar.
Quldurlara qarşı xalq müqavimətində
Həmdulla Əfəndi
İbrahim oğlunun, Əli bəy Ziziksinin, qaçaq Mayıl Zahir oğlunun, Mirzə Məmməd Dostəli oğlunun, Əli Abbas bəy Əlibəylinin... başçılığı
ilə el döyüşçüləri
ilə yanaşı, Osmanlı Türkiyəsinin
5-ci Qafqaz İslam Ordusunun əsgər-zabit heyəti
də mərdliklə
döyüşmüş, düşmənlərə layiq
olduqları cəzaları
vermişlər.
Əski Beşbarmaq-Xıdır Zində,
Şabran-Çıraqqala, Xınalıq-Xaltan ocaqlarının
ətrafındakı qədim
yurd yerləri kimi Quba qəzasında
XX əsrin əvvəllərində
növbəti faciəvi
soyqırım siyasətini
yürüdən hay kilsəsi
və rus-bolşevik hakimiyyəti 1918-1920-ci illərdə
birləşərək silahlı-quldur
dəstələri ilə
20 min nəfərə yaxın
çoxmillətli (ləzgi,
tat, xınalıqlı, kumık...,
eləcə də yəhudi, rus...) Türk-Müsəlman əhalisini
xüsusi amansızlıqla
qətlə yetirmişlər.
Bu barədə Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin 1918-1920-ci illərdə
həmin hərbi-siyasi
cinayətləri araşdıran
Fövqəladə İstintaq
Komissiyasının rəsmi
məlumatında bildirilmişdir.
Qəzadakı
soyqırım qətliamlarına
sinə gərən Azərbaycan Milli Ordusu ilə yanaşı Osmanlı
Cumhuriyyətinin 5-ci Qafqaz
İslam Ordusu Nuru paşanın başçılığı ilə müzəffər heyəti həm Şamaxı qəzası
(Mərəzə-Şıxlar-Altıağac-Xızı...məntəqələri üzrə), həm də Bakı şəhəri istiqamətindən
(Xırdalan-Sitalçay-Giləzi-Zarat-Qızılburun...kəndlərindən keçməklə)
yürüş edərək
birləşmiş düşmən
qüvvələrinə sarsıdıcı
zərbələr endirmişlər.
Düşmənin hərbi-zirehli
dəstələri dəmiryolu
xətti boyunca irəliləyərək Xudat-Yalama
qovşağına qədər
ətraf kəndlərə
basqınlar etmiş, ən amansız qətlləri Qızılburun
(indiki Siyəzən şəhəri) nahiyəsinin
dağlıq hissəsindəki
Əlixanlı, Tuqay, Çarxana, Sağolcan, Sədan, Eynibulaq, Nardaran, Qalaşıxı...kəndlərinin əhalisinə
də yaşatmışlar.
Həmin acı hadisələrin mərkəzi
olmuş 90-100 evli Çarxana kəndindən
(nahiyə mərkəzindən
18 km şimal-qərb tərəfdə,
ən ağır döyüşlər Çarxana-Sağolcan
xətti boyunca olub) keçən Ordunun tərkibindəki Türk Qazisi, İstanbulun Boğaziçi
köyündə boya-başa
çatan Əli Səftər oğlu Öməröv (1900-1965) ömrü
boyu unutmadığı,
şahidi olduğu faciə səhnələrini
həmişə xatırlayırdı:
-Çarxana kəndində hay-rus nizami, silahlı birləşmələrinə qarşı
müqavimət göstərən
Əlibaba Gülbaba oğlunu (1895-1918) diri-diri
doğrayıb körpünün
altına atmışdılar.
Kənd əhli 10 km aralıdakı "Hörgülü
dağa" sığınmış,
kənd isə bütünlüklə qarət
edilərək yandırılmışdı...
Sədan kəndində
yaşlı və xəstə Şahnaz İbrahimxəlil qızı,
Qərib Məlik oğlu, Püstə Məmmədbəy qızı...
amansızlıqla qətlə
yetirilmişlər...kəndin
din xadimləri
ibn Hacı Əfəndinin və Qiyasəddin əfəndinin
evləri, həyətləri
qarət edildikdən sonra büsbütün yandırılmışdır...
Eyni faciəvi səhnələrə
"Türk Əli"
Quba qəzasının
digər kəndlərində
də (Şabran, Quba, Xaçmaz, Qusar nahiyələrinin) şahid olmuşdur. Dinc əhaliyə qarşı amansız qətliamları-faciəvi olayları
yada salanda qəhərdən boğulduğunu
gizlədə bilmirdi
"Türk Əli",
deyə onunla həmsöhbət olanlardan
Sağolcan kənd sakini Babacan Atababa oğlu Sultanov (1938) söyləyir.
Çarxana kəndinə yaxın
Curədi kəndində
yaşayan 20-yə qədər
yəhudi aiəsi də qətliam qurbanları olub, yalnız 3 ailə Sədan kəndinə sığınaraq qurtula biliblər. Yəhudilərin qəbirstanlığı kənd qəbirstanlığının
bir tərəfindədir.
1918-1919-cu illərdə hay-rus silahlı birləşmələri
Sədan, Mükül
kəndlərinə də
hücum edib müsibətli faciələr
törətmişlər, kəndlərdəki
yanğınların, dağıntıların
izi 1950-ci illərədək
qalırdı... bu qanlı-qadalı cəbhə
döyüşləri Qafqaz
İslam Ordusunun heyəti tərəfindən
dəf edilmiş, düşmən qüvvələri
məhv edilmişdir.
El arasında
"Türk Əli"
(ailədə 7 qardaş,
6-sı Azərbayvcan uğrunda
Şəhid, 1-i Qazi olub) adlandırlan Qazi 1918-1920-ci illərdə
Quba qəzası soyqırıma bais mənfur düşmən
dəstələrindən azad
edildikdən sonra həyatını bu yerlərə bağlamış,
Sağolcan kəndində
yaşamış, 1928-ci ildə
bu kənddə Zeyvə Əbdülhəlim
qızı Məmmədova
(1910-1994) ilə ailə
qurmuş və müxtəlif təsərrüfat
işləri ilə məşğul olmuşdur.
O, həm də "Qurani-Kərim"
Hafizi idi.
Hündürboylu, pəhlivan cüssəli,
eşmə bığları
ilə tanınan
"Türk Əli"
iri ağacları gövdələri ilə
birlikdə çiynində
aparırdı. 1920-ci ildən sonra Azərbaycan hakimiyyətində
mühüm səlahiyyətlərə
yiyələnən hay-rus
quldurları 1918-1920-ci illərdən
onlara qarşı vuruşanları tanıdıqları
və siyahıya aldıqları Milli Azərbaycanlıların sırasında
"Türk Əli"
də olmuş və 1934-cü ildə o,
ailəsi ilə Gədəbəy rayonuna göndərilir, ölkədaxili
təcridetmə siyasətinə
uyğun olaraq, hayların yerləşdiyi
Çardağlı kəndinə
yaxın kənddə
yaşayıb. Övladları Osman 1936) və İsmət (1943) orada dünyaya gəlib.
Ümumiyyətlə, Qafqaz İslam
Ordusunun Azərbaycanda
qalıb, həyatlarını
davam etdirən əsgər-zabit üzvlərini
1930-cu illərdə əsasən
Gədəbəy rayonuna
göndəriblər.
1944-cü ildə
"Türk Əli"
ailəsi və digər soydaşları ilə birgə Sibirə sürgün edilir, o, Tomsk vilayətinin
Bağçar şəhəri
yaxınlığındakı Çernokuliç qəsəbəsində
ağır həyatını
davam etdirir, meşə və heyvandarlıq təsərrüfatlarında çalışır.
Sürgün həyatına yola
düşməklərini yada
salan Pəri Əli qızı deyir ki, əvvəlcə
dənizdən keçdik,
sonra dəmir yolunda yük vaqonlarında bir ay ərzində ac-susuz, qarlı-şaxtalı...yol
getdik. Sürgündə ailəsini qoruyub
saxlaya bilib Qazi Əli, milli kökənliyini isə hər şeydən üstün tutub.
1960-cı ildə
Azərbaycana qayıtmağa
icazə veriləndə,
o, Siyəzən qəsəbəsindəki
"Dərə məhəllə"də
(indiki Alı Mustafayev adına
küçə) məskunlaşıb.
Halal ömrünü Böyük
Həmyə (keçmiş
Ərəb) kəndində
balıq vətəgəsində,
kommunal idarədə işləməklə davam
etdirib, elin-obanın xeyir-ağır məclislərində
yaxından iştirak edib, böyük hörmət sahibi olub, ailəsini
(Mustafa-1930-2010, Pəri-1932, Məhəmməd-1934-1948, sürgündə olarkən
vəfat edib, orda dəfn olunub, Osman-1936-1998, İsmət-1943-2009,
Tamara-1950) halal-hümbət Haqqa sığınmaqla saxlayıb.
Oğlu Mustafa
Tomsk vilayətində sürgündə
olarkən qonşu kənddə sürgün
həyatı yaşayan
Türk Qazisi, əslən İzmir vilayətindən olan
Abdulla əfəndinin (1900-1964, o, Şabran nahiyəsinin Nohurlar kəndində yaşayıb) qızı
Qəribcan xanımla
(1933-2000) ailə qurmuş,
sonralar Siyəzən şəhərində yaşamışlar,
3 oğul (Mütəllim,
Əhməd, Allahverdi),
1 qız (Zərifə)
böyüdüblər.
Qazinin həmsöhbətlərindən
biri də əslən Cənubi Azərbaycanın Zəncan
nahiyəsindən 1905-ci ildə
anası və qardaşı Rza (1890-1940)
ilə Vətənə
pənah gətirən,
"Siyəzənneft"də işləyən Səttar
Rəhimoğlu (1895-1988) idi.
Həmin ocağın
xələfi Aslan Səttar oğlu (1950) söhbət edir ki, atam deyərdi,
"Türk Əli"
hansı məclisdə
olurdusa orada Qurandan söhbət açardı, xoş avazla oxuduğu Surələri-Ayələri izah
edərdi, dini-irfani söhbətlərlə nəsihət
verərdi, halal-haramdan
danışardı, ona
görə də camaat onunla ünsiyyətə
daha çox can atardılar.
Sağolcan kəndində qonşu və həmsöhbət olduğu Yarbala Ağazaman oğlu
(1882-1989) deyərdi ki,
"Türk Əli"
həmişə ondan
"Qurani-Kərim"i öyrətmək
üçün uşaqları
yanına göndərməyi
xahiş edib.
"Türk Əli"nin İstanbul şəhərində
yaşayan Pəri adlı bacısı ilə əlaqə saxladığı deyilib...
1963-cü ildə
ağır mədə
xəstəliyinə tutulan
Qazi 1965-ci ildə vəfat edib, Sağolcan kənd qəbirstanlığında dəfn
olunub...
Haqqa qovuşanda sol cibindən ömrü boyu üstündə gəzdirdiyi,
heç kimə göstərmədiyi Qazi
Mustafa Kamalın şəkli
çıxmışdı, həyat yoldaşına vəsiyyət etmişdir:
"O müqəddəs şəkili
mənim adıma qoruyun, nəsilbənəsil
əmanət kimi saxlayın..."
R.S. "Türk
Əli" ilə
Abdulla Əfəndinin hərbi-döyüş
yolu (həyatı) Osmanlı Türkiyəsindən
5-ci Qafqaz İslam Ordusunun tərkibində birgə olub, Quba qəzasındək davam edib, sürgündə
də bir olublar, daha sonra
qohum kimi yaşamışlar, nəvələri
Allqahverdinin adını
"Türk Əli"
qoyub.
(Yazının
hazırlanmasında həm
də Qazinin oğul nəvəsi, Siyəzən şəhər
sakini Osman İsmət oğlu Ömərovun (1974-2021) məlumatlarından
istifadə edilmişdir.)
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 11-17 mart.-
S.17.