"Elmi populyarlaşdırmaq
lazımdır ki,
gələcəkdə elmə gənclər
gəlsin"
Elnarə
Qaragözova: "Qələbədən sonra yaranacaq Qarabağla bağlı ədəbiyyatı biz
3 bölgü əsasında tədqiq edəcəyik"
Müsahibimiz AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Elnarə Qaragözovadır. Elnarə xanımla müasir ədəbiyyatşünaslığımızı
və elm sahəsindəki tədqiqatlarımızı
müzakirə etdik.
- Elnarə
xanım hazırda
yaradıcılığınızda nə üzrə
çalışırsınız?
- Mən əsasən ədəbiyyat nəzəriyyəsi üzrə ixtisaslaşmışam, ədəbi cərəyanlarla bağlı tədqiqatlarımı davam etdirirəm. Müasir, müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı ilə bağlı da tədqiqatlarım davam edir. Tarixi roman janrı ilə bağlı təkcə Yunus Oğuzun romanları deyil, Məmməd Səid Ordubadi ilə də bağlı araşdırmalarım var. Hazırda üzərində çalışdığım elmi iş Yusif Səmədoğlunun həyat və yaradıcılığı ilə bağlıdır. İki illik elmi işdir, inşallah yaxın zamanda həmin işi "Sənətkarın pasportu" seriyasından bir kitab kimi çap etdirmək fikrim var.
Dünya ədəbiyyatı ilə də bağlı da müəyyən tədqiqatlarım var. Amma bu dəqiqə əsas mövzum müstəqillik dövrü ədəbiyyatımız, cari ədəbi prosesdir. Ədəbi cərəyanları da həmin kontekstdə tədqiq edirəm. Ədəbi cərəyanların içərisində də ən çox diqqət etdiyim postmodernizm cərəyanıdır, Doktorluq dissertasiyamın mövzusu da "Azərbaycan postmodern ədəbiyatının poetikası" kimi müəyyənləşib.
Bütün bunların fonunda müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının bu günü haqqında müəyyən söz deməyə, araşdırmalarımızı bu yöndə kökləməyə çalışırıq.
- Azərbaycan ədəbiyyatını
2022-ci il üçün necə dəyərləndirirsiniz?
Bu sahədə olan hansı problemlərin öz həllini
tapmasını istəyirsiniz?
- Bu il hələ yeni başlayıb. Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən 2022-ci il "Şuşa ili" elan olundu. Buna görə də düşünürəm ki, ədəbiyyatda da əsas vurğulanacaq məqam həm Şuşa, həm də 44 günlük Vətən müharibəsi ilə bağlı olmalıdır. 2022-ci ilin ədəbiyyatının əsası müstəqillik dövründən gəlir, 2020-ci ildəki müharibə, ondan sonrakı post-müharibə dövrü və bu gün Şuşanın artıq bizim üçün əlçatan olması, ora səfər edə bilməmiz, daha yaxından onun energiyasını hiss edə bilməmiz ədəbiyyatımızda da Şuşa ilə bağlı məqamlar üstünlük təşkil etməsinə rəvac verir. Bu istər nəsr olsun, istər dramaturgiya, istər poeziya. Çünki bu dəqiqə bizim buna imkanımız var ki, 30 il əvvəlki duyğuların bugünkü duyğularla vəhdətindən ortaya çıxan məqamları bədii ədəbiyyata gətirək. Belə deyirlər ki, müharibə, qələbə haqqında ən yaxşı əsərlər o zaman yaranır ki, üstündən müəyyən qədər müddət keçsin. Amma fikrimcə ən gözəl əsərlər məhz isti-isti, həmin duyğuların təsiri ilə yaranan əsərlərdir.
Məsələn, Yunus Oğuzun son tarixi romanı "Cığır" 2022-ci ilin ədəbiyyatının aparıcı mövzu və tendensiyalarını bariz şəkildə əks etdirir. Burada həm Şuşa şəhərinin tarixi, işğalı, azad olunması, həm də 44 günlük Vətən müharibəsi ilə bağlı əsas məqamlar öz əksini tapıb.
Mən 2022-ci il Azərbaycan ədəbiyyatından məhz bu məqamları gözləyirəm - bizim yeni qələbəmizin artıq formalaşmış obrazının yaradılmasını.
- Fikrinizcə,
Qarabağ problemi nəsrimizdə kifayət qədər
işıqlandırılıb?
- Qarabağ probleminin nəsrimizdə işıqlandırılması var. Amma bu problem artıq özünün ikinci mərhələsinə qədəm qoyub. Əvvəlki mərhələdə Qarabağ problemi bizim məğlubiyyətimiz kimi işıqlandırılırdı. Yəni, əsasən işıqlandırılan məqamlar bizim torpaqlarımızın işğal olunması, ordan didərgin düşmüş vətəndaşlarımızın harayı, onların didərgin düşdükdən sonrakı həyatı və ondan öncəki həmin torpaqlarda olan həyatı idi. Ən çox da bizdə həmin dövr ədəbiyyatında daha çox qəm-kədər, məğlubiyyət, həsrət duyğusu var idi. Artıq Qarabağ mövzusunun həmin aspektləri ədəbiyyatımızda yetəri qədər işıqlandırılıb və əgər bu qədər dərindən işıqlandırılmasaydı, bugünkü qələbəmiz olmazdı.
Bildiyimiz kimi, ümumiyyətlə nə olur olsun, ədəbiyyat istənilən halda ideologiya ilə çox bağlıdır, ona çox təsir edir. Məhz həmin duyğularla böyüyən, 30 il ərzində Xocalı faciəsinin ağrı-acısını hiss edən, Laçın, Şuşa, Qarabağ həsrəti ilə böyüyən uşaqlar bu gün bizə bu qələbəni gətirdilər. Fikrimcə, Qarabağ problemi həmin dövrün ədəbiyyatında yetəri qədər işıqlandırılıb. Məsələ sadəcə kəmiyyət məsələsi deyil, keyfiyyət də önəmlidir. Keyfiyyət baxımından da çox güclü işıqlandırılıb və bugünkü qələbənin ideoloji cəhətlərindən biri də həmin dövrün işıqlandırılmasıdır.
İndi artıq Qarabağ mövzusunun ikinci mərhələsinə qədəm qoymuşuq. Bu mərhələdə biz artıq qələbəni, 44 günlük Vətən müharibəsini işıqlandırmalıyıq. Əlbəttə, yenə də keçmişə ekskursiya edəcəyik ki, biz necə olub bu günə gəlmişik? Nələri itirmişdik, indi yenidən nələri qazandıq? Və hansı ağrılarımızın üzərindən keçməli, onları sağaltmalıyıq?
İndi əsas məsələ vətən müharibəsini və yeni qurulan Qarabağı işıqlandırmaqdır. Çünki bu dəqiqə Qarabağda quruculuq işləri gedir və görünür ki, orda çox gözəl, müasir şəhərlər olacaq, Qarabağın siması dəyişəcək. Onun gözəlliyini, özünəməxsusluğunu qorumaqla yanaşı, müasir dünya standartlarına cavab verən şəhərlər olacaq.
Bu yaxınlarda Şuşaya səfərə gedəndə Füzuli şəhərinin yanından keçdik. Orda şəhər yoxdur, sadəcə çəmənlikdir. Demək olmaz ki, burada insanlar yaşayıb. Sanki, hardansa tikinti materialları, daşlar gətirib töküblər və onların hamısının üstünü ot basıb. Heç meşə də yoxdur, sadəcə dağıntı, xarabalıqdır. Onu görəndən sonra mən başa düşdüm ki, bütün ağrılar ilə yanaşı bir şəhərdən də intiqam almaq olarmış. Məhz Füzuli şəhərindən belə intiqam almaq, onu yıxmaq, dağıtmaq heç yerə sığmır. Müharibədə itkilər olur, insanlar ölür, dağıntılar olur. Amma bir şəhəri bu qədər nifrətlə yer üzündən silmək artıq çox ağır psixoloji problemlərdən, patoloji nifrətdən xəbər verir.
Artıq Füzuli hava limanı istifadəyə verilib. Mən inanıram
ki, Füzuli şəhərinin özü də çox
gözəl olacaq, yenidən tikiləcək. Biz əvvəlki Füzuli şəhərinin bizdə
qalan kadrları ilə müasir Füzuli şəhərinin
müqayisə etdikdə, qələbəmizin necə
böyük olduğunu bir daha hiss edəcəyik.
- Qarabağa səfər etmisiniz. Necə
düşünürsünüz, qələbədən sonrakı Qarabağ
haqqında ədəbiyyat Bakıda yaranacaq, yoxsa Qarabağda
yaranmalıdır?
- Mənə
elə gəlir ki, qələbədən sonra yaranacaq Qarabağ ilə
bağlı ədəbiyyatı biz 3 yerə böləcəyik:
1. Orada
doğulub-böyümüş insanların yaratdığı
əsərlər. Onlar Qarabağın dünənini
də görüblər, bu gününü də. Onların əsərləri başqa cür olacaq.
2. Daha
öncə heç vaxt Qarabağı görmək
şansı olmayıb, bu gün görənlərin
yaratdığı əsərlər. Onlar da bir
fərqli olacaq. Məsələn, mən
görməmişdim, həyatımda ilk dəfə idi
gedirdim, qəribə idi mənim üçün.
3.
Qarabağın işğalını görməyənlərin
- bundan sonra doğulacaq ədiblərin yaratdıqları əsərlər.
Onlar azad və yenidən qurulmuş
Qarabağı görəcəklər, əsərləri tam
fərqli olacaq.
Mən çox istərdim ki, əli qələm tutan hər
kəs bir şeylər yazsın. Bunların
hamısı tarixdə qalacaq. Söhbət
ondan ibarət deyil ki, kimsə çox istedadlıdır, daha
böyük əsər yaradacaq və ya əksinə.
Onsuz onu gələcəkdə tarix, ədəbiyyat
özü seçəcək ki, kim
qalacaq, kim qalmayacaq. Amma məncə hamı
bacardığı qədər bir şeylər yazsın ki,
biz o duyğuları itirməyək. 10 ildən
sonra bu gün hiss elədiklərimizi hiss edə bilməyəcəyik.
- Azərbaycan ədəbiyyatı
ilə dünya ədəbiyyatı arasında hansı fərqlər
var? Azərbaycan ədəbiyyatında hansı əksiklik
və üstünlüklər var?
- Azərbaycan
ədəbiyyatı onsuz da dünya ədəbiyyatının
bir hissəsidir. Bu danılmaz bir həqiqətdir.
Ədəbiyyatın ümumi əbədi
mövzuları var, onlar bizdə də öz əksini
tapır. Amma hər ədəbiyyat
özünəməxsus və unikaldır. Əgər belə olmasaydı, digər xalqların ədəbiyyatını
öyrənməyə ehtiyac qalmazdı, sadəcə 1-2 ədəbi
nümunə kifayət edərdi ki, ədəbiyyatı təmsil
edək. Amma hər xalqın ədəbiyyatı
özünəməxsus olduğu kimi, Azərbaycan
xalqının ədəbiyyatı da özünəməxsusdur.
Mən düşünmürəm ki, əksiklik var. Deyək
ki, dünyaya inteqrasiya etmək baxımından müəyyən
cərəyanlar bizdə daha az öz əksini
tapıb. Yaxud da deyilir ki, bizdə niyə
dünya miqyasına çıxacaq əsər yoxdur? Bu problemlər var. Amma mən düşünürəm
ki, biz həmişə öz unikallığımız ilə
dünya miqyasına çıxmalıyıq, nəinki
dünyada olan əsərləri təkrarlamaq. Çünki biz o əsərlərin
kopyasını yaratsaq, onda bizim bir fərqimiz olmayacaq, sadəcə
kopyalayacağıq. Amma biz öz
unikallığımızı, ədəbiyyatımızın
dərin köklərini, bütün milli məqamlarımızı
ortaya gətirib, bədii nümunələr yaratsaq, dünya
miqyasına çoz gözəl şəkildə
çıxa bilərik.
Dünyada təmsil olunma məsələsinə gəlincə,
bu artıq bir problemdir. Bizim dövlətimiz, xalqımız 30 ildən
çoxdur işğal faktoru ilə üz-üzə
qalıb, bu qədər ağrılar çəkmişik,
çətinliklərimiz olub. Amma bununla
belə təkbaşımıza, öz gücümüzlə
bu qədər inkişaf etmişik. Bu
dövlətin, xalqın öz hesabına ərsəyə gətirdiyi
bir qələbədir və bunun miqyasında bizim ədəbiyyatımız
dünya ədəbiyyatları içərisində öz
unikallığı ilə seçilə bilər. Çünki bizim keçdiyimiz yolun ədəbiyyatda
əksi tam fərqli nümunələr ortaya qoyacaq.
Bizim dünya miqyasına çıxacaq bədii
nümunələrimiz var. Sadəcə artıq dünyada ədəbiyyat
bir kommersiya vasitəsidir, burada bestsellerlər var. Bestsellerlər
mütləq deyil ki, böyük ədəbi nümunə
olsunlar. Sadə, bəsit süjetlərdir və sadəcə
onların yaxşı reklamı var. Bu sayədə də hər
yerdə sevilir. Halbuki biz həmin bestsellerləri
oxuyanda başa düşürük ki, bizim ədəbiyyatımızın
ən sadə nümunələri belə onlardan daha yüksək
keyfiyyətə malikdir. Mənə elə
gəlir ki, ədəbiyyatımız qarşısında
duran əsas məsələ ondan ibarətdir ki, bizim ədəbiyyatımızı
dünyaya təqdim etmək üçün həmin xarici ədəbi
mühitdə olan kommersiya meyillərini öyrənməliyik
ki, biz əsəri necə təqdim edək ki, o çox
satılsın, oxunsun, onun reklamı olsun.
- Qədim dövr ədəbiyyatımızda
bizi dünyaya tanıdacaq kifayət qədər əsərlər
var...
- Bəli,
əlbəttə. Bizim ədəbiyyatımızdan Nizamidən, Füzulidən,
XX əsr nümunələrimizdən misal çəkə
bilərəm. Qədim zamanlarda sərhədlər
məhdud idi və bədii əsərlər çox yayılmırdı.
Təbii ki, Nizami, Füzuli kimi dahilərin əsərləri
tanınırdı. Amma yenə də MBD məkanından
kənara çıxa bilmirdik. SSRİ
dağıldıqdan sonra bizim öz problemlərimiz
olduğuna görə bunları kənara çıxarda bilmədik.
Amma indi məsələn, Nizami ilə
bağlı "Nizami ili" elan olundu, nə qədər
konfranslar keçirildi, Nizaminin əsərləri yenidən nəşr
olundu, təqdim olundu. Nizamini, Füzulini
tanıyırlar. Bizim əsas problemimiz odur
ki, bizim müasir ədəbiyyatımız tanınmır.
Klassiklərdən bu tərəfə gələndə
bəzən heç öz vətəndaşlarımız da
oxumur bədii nümunələri və soruşanda deyirlər
ki, yox tanımıram.
Biz həmin o piarı yaratmalıyıq ki, əvvəlcə
özümüzdə həmin ədəbiyyat təbliğ
edilsin, daha sonra xaricə çıxarılsın. Mən sizə
deyərəm ki, bizim ədəbiyyatımda elə nümunələr
var ki, xaricdə məşhur, bestseller sayılan nümunələrdən
heç də geri qalmırlar. Sadəcə,
həm də miqyası nəzərə almaq lazımdır.
Onlar bu işə daha əvvəl
başlayıblar, biz indi-indi başlayırıq.
Mənə elə gəlir ki, ən azı 10 ildən
sonra başqa bir kontekstdən bunu müzakirə edəndə
deyəcəyik ki, bəli, bizim filan əsərlərimiz
dünya oxuyucusu arasında geniş yayılıb.
- Müasir ədəbiyyatımızda
elə bir yazıçı varmı ki, 10 il
sonra bizi dünya ədəbiyyatında Nizami, Füzuli kimi
tanıtsın?
- İş orasındadır ki, bizim ədəbiyyatımız
çox rəngarəngdir və müxtəlif janrlar, cərəyanlar
üzrə yazanlar var deyə 1-2 nəfər ilə kifayətlənmək
olmaz. Mən sizə 10-15 nəfərin adını çəkə
bilərəm. Amma dünya miqyasına
çıxmağa gəldikdə, Orxan Fikrətoğlu,
Elçin Hüseynbəyli, Yunus Oğuz kimi
yazıçıların adını çəkə bilərəm.
Çünki bu insanların
yaradıcılığında o rüşeym var, onlar
dünya oxucusunun nəbzini tuta bilirlər. Sadəcə yaxşı yazmaq lazım deyil. Yaxşı, istedadlı yazmaqdan əvvəl o nəbzi
tutmaq lazımdır. Qısa konkret yazmaq, məqamları
vurğulamaq lazımdır ki, mən bu üç
yazıçıda bunu görürəm.
- Yunus Oğuz da daxil
olmaqla müxtəlif yazıçı-publisistlərin
yazdıqları əsərləri, kitabları şərh
etmisiniz. Sizcə, roman janrında əsər
yazarkən, nələrə diqqət etmək lazımdır
ki, əsər sevilən və oxunaqlı olsun?
- Müasir
dövrün oxucusu böyük bir mətn gözləmir,
qısa mətnlər istəyir. Çünki
müasir dövrdə internet, YouTube, sosial şəbəkələr
o qədər aktivdir ki, bizim sadəcə 5-10 dəqiqəlik
bir materialı izləməyə səbrimiz çatır.
Gün ərzində bir əsərin 1-5
saatlıq audiosuna qulaq asmağa vaxtımız çatmır.
Deməli, qısa, konkret yazmaq və həmin əsərdə
də oxucunun əsas görmək istədiyi məqamlara diqqət
eləmək lazımdır. Bilirsiniz,
tarixi roman janrı maraqlıdır. Amma
tarixi roman janrında yenilik etmək lazımdır. Daha çox alternativ tarixə də yer vermək
lazımdır ki, oxucu üçün maraqlı olsun. Çünki o tarixi oxuyubsa, tarixi olduğu kimi təqdim
etsələr, romanı oxuyanda oxucuya maraqlı gəlməyəcək.
Amma ora müəyyən alternativ məqamlar əlavə
eləsən, məsələn, obrazların xarakterində
müəyyən elementləri versən, müəyyən
hadisələr, məqamlar gətirsən, oxucu maraqlanıb əsəri
oxuyacaq. Yunus Oğuzun da əsərlərində
müəyyən obrazlar var ki, onlar tarixi obraz deyil. Tarixdə yaşamış insanların ümumiləşdirilmiş
obrazıdır. Ona görə də oxucunun diqqətini cəlb
edir. Məsələn, "Murad" obrazı
bir neçə əsərdə var, hamı onu
tanıyır. Hətta Yunus Oğuzun
romanlarında müəyyən mistik məqamlar da var ki, bu
oxucuya maraqlı gəlir. Məsələn,
"Sultan Alparslan"-da yeddi müdrik qocanın
toplandığı mağara təsvir edilib. Onlara aid
müəyyən məqamlar - qeybdən gəlmək, tonqaldan
keçmək və s. kimi elementlər oxucunu
maraqlandırır. Çünki sırf tarixi əsər
yaratsaq, oxucu onu oxumayacaq. Mənə elə gəlir ki, məhz
bu səbəbdən oxucular Yunus Oğuzun romanlarını
oxuyurlar və onunla görüşdə suallar verəndə
də həmin məqamlara diqqət çəkirlər ki, bu adam həqiqətən yaşayıbmı, bu
hadisə həqiqətən baş veribmi? Bu məqamlar
olduqca, oxucu maraqlanacaq.
- Əsərlərdə təsvir
olunan sevgi-dostluq münasibətləri nə qədər
reallığı əks etdirir?
- Təbii
ki, bədii əsərlərdə həmin münasibətlər
daha ideal təsvir edilir. Orda məhəbbət
daha canlı, daha ideal, qəhrəmanlar mənəvi
baxımdan daha güclüdür. Amma real
həyatda bizim bir ayda yaşadığımızı roman
müəllifi bir ilə sığışdırır və
ya əksinə. Təbii ki, münasibətlər
reallıqdan fərqlidir. Amma yenə də
ədəbiyyat reallıqda yaşananları əsas
götürür. Bəlkə də buna
görə deyirlər ki, çox roman oxuyan gənclər xəyalpərəst
olurlar, əsərlərdəki adamları real həyatda
görmək istəyirlər. Bu bəzən
müsbət də nəticələnə bilər, xəyal
qırıqlığı da yarada bilər. Amma istənilən halda ədəbiyyat onlara
düzgün yol göstərir.
- Oxuduğunuz bütün əsərlərdən
bir ortaq nəticə, mövzu çıxardıb bədii əsər
yazsanız, onun mövzusu nə olar?
- Mən
bədii mətn yazaram, amma yaza bilmirəm. Çünki
əksər kriteriyaları bilirəm və onları
hamısını əsərin içinə tətbiq etsəm,
o əsər olmayacaq, elmi bir şey olacaq. Onları
tətbiq etməsəm də, özümdən narazı
qalacağam. Ona həm də
araşdırmaçı gözü ilə baxsam,
düzgün qəbul etməyəcəm, zəif hesab edəcəm.
Ona görə bədii əsər yaza bilmirəm.
Bəlkə də qabiliyyətim var, amma cəsarətim
yoxdur.
- Müasir elmi tədqiqatlar
haqqında nə deyə bilərsiniz?
-
Müasir dövrdə ədəbiyyatşünaslıq ilə
bağlı tədqiqatlara baxdıqda, iki xətt
müşahidə edilir. Birincisi, dünya ədəbiyyatşünaslığından
gələn xətt, digəri də bizim öz ədəbiyyatşünaslığımızdan
gələn xətt. Çox vaxt bu iki xətti
ayırırlar. Amma mənim fikrimcə, məhz
bu iki xəttin vəhdəti bizim gələcək ədəbiyyatşünaslığımızın
əsasını qoya bilər. Çünki
sadəcə xarici ədəbiyyatşünaslıqdan gələn
tendensiyaları əsas götürsək, onu öz milli ədəbiyyatımıza
tətbiq etməklə heç nə qazanmayacağıq.
Belə deyə ki, bu cür tədqiqlər
çox zaman heç effekt də vermir, yad bir ünsür kimi
gətiririk, amma alınmır. Çünki
bu ədəbiyyatın mahiyyətinə yad bir şey olur.
Ancaq öz milli ədəbiyyatşünaslığımıza
baxıb, eyni stildə tədqiqatları davam etdirsək, yenə
də uduzacağıq. Çünki bizim ədəbiyyatşünaslığımız
deyək ki,
təzkirələrdən, sovet ədəbiyyatşünaslığından
gəlir və həmin o məqamlardan
sonra biz qabağa gedə bilməyəcəyik. Çünki
bu aspektlər artıq köhnəlib. Dünyaya
çıxmaq, sadəcə ədəbiyyatımızı
yox, ədəbiyyatşünaslığımızı
tanıtmaq üçün, dünyadakı ədəbi
proseslər və tendensiyalar ilə tanış
olmalı, zamanın tələblərinə
uyğunlaşıb, bunların ikisi birləşdirməliyik.
Bir də mən elmi tədqiqatların
işıqlandırılması məsələsinə
toxunmaq istərdim ki, bu dəqiqə elmi tədqiqatlar ilə
bağlı bir məqam var ki, biz çox da kənara
çıxa bilmirik. Bizim elmi jurnalları ancaq məhdud sayda
kütlə oxuyur. Alimlərin tez-tez
dövri mətbuatda çıxış etməsi mütləqdir
və çox lazımdır. Çünki
əks təqdirdə bizim yazdığımız tədqiqatlar
geniş kütləyə çatdırılmır. Düzdür, xaricdə öz elmimizi təbliğ
etməyə çalşırıq, amma yenə də bu məhdud
bir dairədir. Bizə lazımdır ki,
öz vətəndaşlarımız bizim tədqiqatlarımızdan
xəbərdar olsun. Elmi
populyarlaşdırmaq lazımdır ki, gələcəkdə
elmə gənclər gəlsin. Universiteti
bitirən tələbə elmə gəlmək istəmir.
Onun üçün tədrisə getmək daha
maraqlıdır. Çünki bilmir biz nə
işlə məşğuluq.
Mən bu yaxınlarda bir bioloq alimin əsərləri
haqqında məqalə yazdım. O belə bir rəy
yazılmışdı ki, mən həmişə fikirləşirdim
ki, görəsən ədəbiyyatşünas alimlər nə
ilə məşğul olurlar? Axı
bioloqların işi dəqiqdir, onlar hansısa yeni bir bitki
növü ilə məşğul olurlar. Amma bizim nə işlə məşğul
olduğumuz qaranlıq qalır. Çünki
bizim tədqiqatlarımız işqlandırılmayanda digər
elm sahələrinin də xəbəri olmur ki, ədəbiyyatşünaslar
nə ilə məşğul olurlar.
Mən düşünürəm ki, bu elmin
populyarlaşdırılması məsələsi daha
çox humanitar elmlərə lazımdır. Çünki
tətbiqi elmlər hansısa cihazla və ya dərman
perparatı ilə öz nəticələrini göstərə
bilərlər. Amma humanitar elmlərin gətirdiyi
yeniliklər kitablarda qalır, geniş kütlənin xəbəri
olmur. Onun tətbiqini də əyani şəkildə
görmürlər deyə bir qədər laqeyd münasibət
yaranır. Halbuki humanitar elmlərin gəldiyi
bütün nəticələr digər bütün elmlərin
arxasında dayanır, onların fəlsəfəsini təşkil
edir.
- Hazırda AMEA ilə
bağlı müəyyən fikirlər səsləndirilir. Qurumun artıq öz fəaliyyətini
dayandırmasını, başqa bir formatda yaradılması gərəkdiyini
söyləyirlər. Siz bu barədə nələr
demək istəyirsiniz?
-
Hansı format olur, olsun. Formanı dəyişmək
olar. Amma əsas bizim elmdəki ənənələrimizi
qoruyub saxlamaq lazımdır. Gələcək yalnız təhsil-tədris
deyil. Elmi ənənəni qoruyub saxlamaq lazımdır,
gələcəkdə dünyaya elm ilə
çıxacağıq. Çünki
artıq dünyada müharibələri belə elm ilə idarə
edirlər, artıq hər şey elmdən asılıdır.
Elmlər Akademiyası da formanı dəyişsə də,
mahiyyətini qoruyub saxlamalıdır ki, Azərbaycan elmi
inkişaf etsin və gələcəkdə gələcək nəsillərə həmin ənənəni
ötürə bilək. Yoxsa bu gün elmdən əl çəksək
ki, elm populyar deyil, sadəcə təhsil-tədris ilə məşğul
olaq, gələcəyimiz əsassız bir divar olacaq.
- Bu yaxınlarda Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti, akademik İsa Həbibbəyli
çıxışında elm və təhsilin
inteqrasiyası baxımından əhəmiyyətli olduğu
üçün universitet yaradılması fikrini irəli
sürmüşdü. Siz necə
düşünürsünüz, bu baş tutsa inkişafa nə
dərəcə təsir göstərəcək?
-
Bilirsiniz, AMEA-nın magistratura bölməsi var. Belə desək,
bizim artıq tələbələrimiz var. Bu çox müsbət
fikirdir. Bəli AMEA
elmi qurum olmaqla bərabər, elmi tədris qurumu
kimi də fəaliyyət göstərməlidir. Biz AMEA-da həmin magistrlara nə öyrədirik?
Universiteti bitirən magistrlar ona yönəlirlər
ki, gələcəkdə universitetlərdə müəllim
kimi çalışıb, tələbələrə tədris
edəcəklər. Bizim
magistrlarımız isə elmə yönəlir. Biz onlara tədqiqatı öyrədirik. Bir növ gələcək alimləri bu sahəyə
həvəsləndiririk. Bu baxımdan akademiyada universitet
kimi bir qurumun yaradılması hələlik sadəcə bir
fikir kimi irəli sürülsə də, tədris ilə elmi
birləşdirilsə mənim də fikrimcə çox faydalı olar.
Düzdür, institutlarda də elmi mərkəzlər var,
onlara da hər il plan işi verilir,
kafedralarda yerinə yetirilir. Amma orda elm əsas
deyil. Tədris o qədər
üstünlük təşkil edir ki, elmə xüsusi bir
imkan yaranmır. AMEA-ya elmlə yanaşın tədrisin
gətirilməsi yeni alimlər nəslinin
formalaşdırılması üçün çox önəmlidir.
Röyalə Xəyal
Olaylar.- 2022.- 6-12
may.- S.12; 19.