Hay kilsəsinin
daşnak
terrorçusunun etirafları…
Əvvəli ötən nömrələrdə
Fransa Respublikası ərazisində
hamısı eyni "din"ə xidmət edən
üç hay kilsə (apostol, katolik və evangelik) birliyi
dinsiz fəalliyyətdədir. Evangelik kilsə birliyi 1920-ci illərdə
yaradılıb-J.Parusmyan, O.Kazarosyan (1888-1963) və Q.Xaikyan
(1884-1967) tərəfindən, S.Paqqalyan (1908-1987) da sonralar bu sahədə
onlara qoşulub. Dindən uzaq bu birliyin (5-6 min üzvü
olmaqla) əsas yuvaları Paris, Marsel, Lion, İsile Mulino,
Arnuvil-le-Qones, Alforvil... şəhərlərindədir, Marsel
şəhərində hayca "Banber"("Xəbərlər"),
Lion şəhərində fransız dilində
"Lyuminen" jurnalları çap edilir. Bu
ölkədə həm də "erməni" Evanqelik kilsə
ittifaqı mövcuddur.
Azərbaycan
Respublikasının ərazi bütövlüyünə və
bölünməzliyinə sui-qəsd hərəkatı kimi
1988-1994-cü illərdə hay kilsəsi, beynəlxalq
daşnak-hay şəbəkəsi və Qarabağın
dağlıq bölgəsində yuvalanmış ibtidai
insan-hay sürüsü tərəfindən Xocalı
soyqırımı, Qaradağlı, Ağdaban,
Daşaltı-Başlılbel qırğınları,
amansız qətliamları..., milyonlarla kökənli
Türk-Müsəlman əhalisinin faciələri bahasına
xalqımıza yaşatdıqları "Qarabağ" hərəkatının
əli qanlı təşkilatçılarından biri
olmuş R.Köçəryanın "Həyat və
azadlıq" avtobioqrafik kitabının (2019) məzmunu
ümumi hay etnopsixoliji düşüncəsindən,
ümumilikdə Türk xalqlarına qarşı
qartımış düşmənçiliklərinin kif
atmış xislətinin qələmə alınmış
ifadəsidir. İşıq üzü
görmüş bu nəşr sanki müqəddəs
ocağımıza qonmuş quzğun-bayquş törəməsinin
kini-küdurətlə yoğrulmuş uşaqlıq-gənclik
illərindən bəri düşüncəsi timsalında
"ümumiləşdirilmiş hay obrazı" surətində
işıq salmışdır.
Mənfur
rus-fars cütlüyünün düşmənçiliyi-xainliyi,
tarixi saxtakarlıqları nəticəsində Şimali Azərbaycan
torpaqlarında (Naxçıvanda, İrəvanda, Zəngəzurda,
Göyçədə, Şirvanda...), eləcə də daha
çox Qarabağda yerləşdirilən hay
sürüsünün keçən əsrin 70-80-ci illərində
həyata keçirdikləri gizli separatizm hərəkatının
kitabda təsviri sanki ümumiləşdirilmiş "tipik hay
obrazı"nın və tarixi kerçəklikləri
xülasəsidir ki, həmin hadisələrin canlı
şahidi tərəfindən 33 səhifədə qələmə
alınmışdır.
Kitabın
I hissəsindəki fəsillər ("Sakit həyat","Uşaqlıq",
"Moskvalı tələbə", "Hərbi xidmət",
"Dəyişilmə dövrü"...) üzrə nəql
edilən hadisə-həyat reallıqları bir daha sübut
edir ki, mürtəce hay kilsəsi və beynəlxalq
daşnak-hay toplumu bu ibtidai insan sürüsünün
düşüncə-həyat tərzini asanlıqla dəyişə
bilir (dəyişmişdir), bu sürünün
özünüdərk-dünyadərki instinktini istədikləri
yönə dəyişə bilirlər-dünyanın
hansı guşəsində yerləşsələr də belə.
"Sacayağı quruluşu"nda formalaşan bu idarəetmə
sisteminə sətiraltı etiraflarla işarədə bulunan
müəllif iki əsas ünvanı aydın sezdirir-Rusiya və
Qərbi Avropa.
Təbii ki, hay kilsəsinin təlimləri və təlqinləri
ilə reallaşan bu fitnəkar-mürtəce həyat tərzinin
axarı bu hiylələrdən-xəyanətlərdən xəbərsiz
Azərbaycan xalqının bu günkü faciələrinə
səbəb olan amillər olmuşdur ki, həmin dövrdəki
"rusbaşlar"ımızın laqeydliyi də
unudulmamalıdır-istər Qarabağın dağlıq hissəsində
yuva qurmuş daşnak-hay töküntülərinin idarəetmə-təsərrüfat
sistemində iştirakı olsun, istərsə
hüquq-mühafizə orqanlarının fəaliyyətindəki
əməlləri olsun, istərsə də milli-mədəni,
dini-sakral irsin mühafizəsi sahəsində həyata
keçirdikləri təxribatlar olsun..
Məlumatlarla
bir daha təsdiq edilir ki, Qarabağın bu guşəsində
yurd salan haylar Azərbaycan dövlətçiliyinə
qarşı etimadsızlığı və xalqına qarşı xəyanətləri
yaş-cins tərkinbindən asılı olmayaraq
açıq-gizli şəkildə təbliğ etmiş,
müxtəlif yollarla gücləndirmiş, xüsusilə
keçən əsrin 50-60-cı illərində İrəvan-Moskva
əlaqələri bütün sahələrdə
güclü şəkildə şaxələnmişdir.1980-ci
illərin II yarısında artıq dünya hay-daşnak
icması açıq şəkildə, leqal formada bu hərəkata
qoşulmuşlar.
Təsadüfi
deyil ki, II hissə, V fəsildə ("Dinc nümayişlər",
"Sülh çıxışları", "Azadlıq
hərakatının başlanması") 1988-ci il hadisələri
barədə yazılanlar sübut edir ki, uzun illər ərzində
ideoloji-təşkilatı hazırllıqlar nəticəsində
qısa müddətdə "hərakat" bütün
bölgəni əhatə etmişdir, 1987-ci ilin
payızında Qarabağın "Ermənistan SSR"-ə
birləşdirmək haqqında imzatoplama tədbirləri
gözlənilənlərdən də yüksək səviyyədə
keçirilmişdir. Bir daha
xatırıadılır ki, belə oxşar hal 1966-1967-ci illərdə
də olmuşdur, lakin mərkəzi və respublika hakimiyyəti
bunun qarşısını almışdır. Bu hissədə
xüsusi olaraq vurğulanır ki, hərakatın həm də SSRİ,
ABŞ və Fransa dövlətlərində xüsusi mərkəzlər
(beyinlər) tərəfindən
inşa edilmiş plan əsasında həyata
keçirilmiş və nəzərdə tutulmuş
ictimai-siyasi və hərbi məsələlər həll
edilmişdir.
Hərəkat
öncüllərindən biri A.Karapetyan xatırlayır ki,
İrəvan şəhərində yaşayarkən, hələ
məktəb illərində "vətən"in
azadlığı, güclü "erməni" dövlətinin
haqqında fikirləşirdik, bu istiqamətdə gizli ədəbiyyat
mənbələrini oxuyurduq, 1975-ci ildə gizli siyasi dərnək
yaratmışdıq. Qısa müddətdən
sonra bu cür təşkilatlar Qarabağın dağlıq
hissəsində də yaradılmışdır. Məlumdur
ki, həmin illərdə (1978-1988-ci) İrəvan şəhərində
gizli "Qarabağ" təşkilatına
geoloq-yazıçı S.M.Ayvazyan (1933-2009)
başçılıq etmiş, Qarabağın dağlıq
hissəsinə silah-sursat daşıdığı
üçün Moskva şəhərindəki Levortovo həbsxanasında
həbsdə yatmış (?), 1993-cü ildə rus dilində
nəşr edilən "Daşnakstyun" qəzetinin baş
redaktoru olmuşdur. Göründüyü kimi, "Dinc
nümayişlər", "Sülh
çıxışları" və "Azadlıq hərakatının
başlanması" mərhələlərinə
hazırlıq üçün gizli fəaliyyət
ocaqları Moskva, İrəvan və Xankəndi şəhərlərində
(eləcə də Əsgəran, Xocavənd, Ağdərə,
Ağoğlan...nahiyələrində) 1950-ci illərdə
sonra xüsusilə geniş şəbəkə halında
formalaşmışdır.
Təbii
ki, bu cür münasibətləri hiss edənlər, mahiyyətini
başa düşənlər az
olmamışdır. Çünki, partiya-sovet təsərrüfatı
sistemində tabeli yerli-bölgə-mərkəz tənasüblərində,
tabeli pillələrdə yaranan işgüzar-inzibati əlaqələr
kifayət qədər davamlı, ardıcıl və
çoxşaxəli olmuşdur.
İlk
növbədə hay-daşnak sürüsünün seperatizm
təmayüllü əməllərinə
"partiya-sovet" təşkilatçılığına
uzun illər ərzində Vilayət, yerli rayon Partiya və
İcraiyyə komitələri, sənaye-kənd təsərrüfatı
rəhbərləri tərəfindən rəvac verilməsinə
dair işartılar (faktlar, məlumatlar) az
olmamışdır.
Amma,
çox təəssüf ki, məlum səbəblərə
görə öncə müxtəlif laqeydlik amilləri
üstünlük qazanmışdır...
Haqqında
danışılan kitabın ümumi məzmunda da bu hadisələrin
şərhinə yer verilib:
-Hansı
dövrdə hakimiyyət zəifliyi olubsa, Qarabağda milli
qarşıdurmalar güclənmişdir!
İdarəetmə sisteminin yarasızlığına əlavə
olaraq müəllif ümumiləşdirilməsinə görə
yuxarıda deyilənlərə əsasən sübut edir ki,
hay sürüsü tərəfindən Azərbaycanlılarla
birgəyaşayışı və millətlərarası-etnik
münasibəti həmişə uyğunsuzluq hesab etmələrinin
qarşılığı verilmədiyi üçün
onların fitnəkarlıqları davam etmiş və etməkdədir.
"Azadlıq
hərakatının başlanması" başlıqlı
hissədə nəzərə alınan məqam hay kilsəsinin
və sürüsünün seperatizm hərakatına rəvac
verən (19
fevral 1988-ci ildə ÜmumQarabağ tətili elan
edilmişdir) "Rusiya-Moskva
ocağı"nın 1988-ci ilin 20 fevralında
yanaşma tərzinin təzahürü xüsusi maraq
doğurur. Belə ki, Xankəndi şəhərində
yuva qurmuş daşnak-silahlı qüvvəllərlə dinc
danışıqlara Azərbaycanın o vaxtkı rəhbəri
K.M.Bağırovla (1933-2000) birlikdə Sovet İttifaqı KP
MK-nın Təbliğat şöbəsinin sıravi təlimatçısı
V.M.Yaşin göndərilmişdir.
Bu faktın özü Mərkəzi-Rus hakimiyyətinin
ciddi məsələyə münasibətini aydın ifadə
edir.
Göründüyü kimi, çar Rusiyası-XXI əsrin
Rusiyası dövlətçiliyimizin təhdidi kimi
Qarabağda yuvalanmış hay sürüsünün
xalqımıza qarşı xəyanətkar niyyətindən
bəhrələnməklə cildini dəyişsə də,
amacını dəyişməmişdir.
Qeyd
olunduğu kimi, 21 fevral 1988-ci ildə SSRİ KP MK Siyasi
Bürosunun qəbul etdiyi "Dağlıq Qarabağ hadisələri
barədə" qərarda "erməni" seperatizmi nəzərə
alınıb Vilayət rəhbərliyinə dinc yanaşı
yaşamaq müraciəti olunsa da..., Mərkəz tərəfindən
əməldə əks yanaşmaya rəvac verilmişdir...
Kitabın məzmunu timsalında hay-daşnak xislətinin
ruhuna uyğun Rusiya dövlətinin "Qarabağ" hərakatına
yanaşması bu günədək keçən dövr ərzində
dəyişilməmişdir.
30-cu səhifədə
35 ilə qədər vaxt ayrıcında qalmış həmin
1988-ci ilin Xankəndi şəhərində təşkil
edilmiş nümayişlərin təsviri günümüz
üçün əyani təsəvvür yarada bilər:
-Sovet
hökuməti üçün görünməz hadisə
idi-yuxarıların razılığı olmadan icazəsiz
mitinqlər, aşağılardan yaranan dinc xalq nümayişləri
keçirilirdi. Heç çar dövründə də belə
olmayıb...
Həyasızcasına yalan yazan daşnak R.Köçəryan
yəqin ki, tarixi məlumatlardan bixəbər olduğu
üçün bu cür saxta-uydurma məlumatları qeyd
edib. Çünki, hay sürüsünün
yığışdığı həmin toplantılar məhz
Mərkəz tərəfindən idarə edilir, Mərkəzi
rəhbərlik-hay kilsəsinin bəd-duaları ilə
keçirilirdi.
Çünki, həm çar Rusiyasında da, həm
SSRİ-də, hətta Ukrayna Respublikasında da dinc
etirazçılara amansız divan tutulmuş, gülləbaranlar-qətllər
törədilmişdir. Belə ki, çar Rusiyasında dinc nümayişlər gülləbaran edilib (09 yanvar
1905-ci ildə Sankt-Peterburq şəhərində fəhlələrin
iqtisadi tələbləri (8 saatlıq iş günü,
hüquq bərabərliyi, vergi həddinin tənzimlənməsi...)
ilə bağlı öndə keşiş Q.A.Qapon (1870-1906)
olmaqla imzalanmış müraciəti çar II Nikolaya (1868-1918) təqdim
etmək üçün Qış sarayına doğru təşkil
edilən dinc yürüşdə 4600 nəfər güllələnmiş,
2000 nəfərdən çox yaralanmışdır (Rusiya
Daxili İşlər nazirliyinin məlumatı),
yazıçı A.M.Qorki (1868-1936) "Klim Samqinin həyatı"
romanında (1925) bu barədə yazmışdır), SSRİ
dövründə iqtisadi tələblərlə bağlı
etirazlar qanla yatırılıb (Rostov vilayətinin
Novoçerkassk şəhərinin S.M.Budyonnı adına
Elektrovozqayırma zavodunun 4000 nəfərdən çox
işçisi əmək haqlarının
artırılması və müəssisə rəhbərliyinin
dəyişdirilməsi tələbləri ilə tətil
keşirdikləri üçün 5 nəfər
öldürülüb, 103 nəfər 2-15 il müddətinə
azadlıqdan mərhum və 7 nəfər
isə ölüm hökmünə məhkum ediliub), Ukrayna Respublikasının
Luqansk vilayətinin Krasnodon şəhərinin Suxodolsk qəsəbəsindəki
N.P.Barakov adına mədən şaxtasının 250-300
qazmaçısı illərlə ödənilməyən məvaciblərinin
tələbi ilə bağlı Luqansk şəhərinin mərkəzində
dinc nümayişi "Berkut" xüsusi təyinatlıları
tərəfindən (terrorçu qruplara qarşı
ixtisaslaşmış) amansızcasına
dağıdılmış, 50 nəfər ağır
yaralanmış, 1 nəfər özünü
yandırmışdır...
Bu
günlərdə (30 oktyabr 2022-ci il tarixdə,
bazar günü) Xankəndi şəhərində rus-hay
birliyi yenə də bənzər nümayişlərə rəvac
vermiş, İrəvan şəhərindən də
sürülən hayların hesabına çoxminli mitinq
keçirilmiş Azərbaycan dövlətçiliyinin
bütövlüyünə və Türk-Müsəlman
xalqlarının birliyinə qarşı təhdid dolu
şüarlar səslənmişdir.
Görünür
Bütöv Vətənimizdə hay imzalı yazıların
(köçəryanlar timsalında) və səslərin
(qareginlər, aramyanlar kimi) silinməsi, ümumilikdə hay
sürüsünün üstünə düşən
"kölgə"nin yox edilməsi...
yalnız...və yalnız "Türk yumruğu
(qılıncı)" ilə mümkün olacaqdır...
R.S. Hay
kilsəsi Qarabağın dağlıq bölgəsində
yerləşən Xankəndi şəhərini 07 iyul
1923-cü ildən-"Stepanakert", Xocavənd
(Aşağı Qaranlıq) nahiyəsini-"Martuni", 17
sentyabr 1939-cu ildən Ağdərə nahiyəsini-"Mardakert"...adlanıb.
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 4-10 noyabr.- S.17.