Hüseyn Cavidin fəlsəfi
görüşləri: aforizmlər
H.Cavid
üçün janr və intonasiya aktuallığı məzmuna
uyğun dil materialı tələb edən vasitədir.
H.Cavidin aforizmləri bədii məzmunla və bədii
sosioloji şəraitdə möhkəm əlaqəli
olduğu üçün fikrin emosiyalarla zənginləşməsinə
təsir göstərir. Bədii intonasiyanın fəal tənzim
edilməsində, bədii pafosun təzahüründə,
poetik düşüncənin oxucu şüuruna asanlıqla
yol tapmasında aktiv rol oynayır, romantik-lirik elementləri
gücləndirir.
Aforizmlərə meyil H.Cavid üslubunda özünəxas daxili sirləri və qanunauyğunluqları vardır. Şeir dili faktına çevrilmiş hikmətli ifadələr daha çox dilin üslubi laylarına dərindən bələdliyin nəticəsi olaraq meydana çıxır və bu obrazlı ibarələrin poetik şirəsi mətnin bütünlükdə ruhuna hopması ilə obrazlılıq əlamətləri sıxlaşma prosesi keçirir. Mətn mühiti aforizmlərin bütün estetik çalarlarını duymaq üçün münasib üslubi şərait yaradır. Mətn mühiti onların bədii xislətinə aydınlıq gətirir.
H.Cavidin formaca oynaq və ahəngdar aforizmləri ən vacib bədii ümumiləşdirmə vasitəsidir. Məzmunca ümumi hökmlər ifadə edən qanadlı sözlər bədii dil və düşüncə zənginliyində müstəsna rol oynayır. Poetikada sentensiya adlanan bu dəyərli kəlamlar H.Cavidin dram əsərləri üçün də çox səciyyəvidir. Üslubi cəhətdən fərqləndirici keyfiyyət daşıyan həkimanə sözlər H.Cavid bütün əsərlərində, hər bir replikada yerinə düşür. Mətnin məzmunu, xüsusilə üslubi şəraitlə sıx bağlılığı sentensiyaların intensiv yayılmasına səbəb olur. Məsələn, onun aşağıdakı aforizmləri öz siqlətli məzmunu, hikməti ilə yaddaşlarda dərin izlər buraxır:
Derlər insan yaranıb meymundan
Yenidən meymuna dönmək nə yaman...
İdrakı sönük başçıların qəfləti ancaq
Etmiş, edəcək milləti həp əldə oyuncaq...
Gərçi görmək də başqa nemətdir.
Görməmək ən böyük səadətdir.
Yaşamaqçın hicab qorxuludur,
Utananlar pək
az müvəffəq olur.
H.Cavidin aforizmlərlə zəngin olan nitqində bədii
dinamika çox güclüdür. Onu təşkil edən
komponentlərinin kəmiyyət göstəricilərindən
asılı olaraq ahəngi də yeni-yeni estetik keyfiyyətlər
şüalandırır. Bunun sayəsində
H.Cavidin hikmətli kəlamları sünilik və quruculuq
faktoruna çevrilmir, dilə yatımlılığı,
yapışqanlığı, musiqiliyi ilə ifadə yekrəngliyindən
özünü qoruyur.
H.Cavid aforizmləri üzərində düşünərkən
ilk əvvəl bu qənaət özünü doğruldur ki,
şairin qanadlı sözlərini onun bənzərsiz
yaradıcılıq məntiqi tələb edir. Aforizmlərin
özülündə dayanan müdriklik ekspressiv vüsət
qazanır. Aforistik tərzdə deyim poetik
akkord səciyyəsi ilə hər cür bədiiliyə
yüksələ bilir və bədii ifadə axarını
nizamlayır. H.Cavid aforizmlərində
istisnasız olaraq bütün fikirlər, hikmətamiz ideyalar
bədiiliyə çevrilir, sirayətedici keyfiyyətlər kəsb
edir, nüfuzediciliyi ilə oxucunun hisslərinə hakim kəsilir.
Bunları biz "Kars və Oltu ətrafında
səbəbsiz olaraq alçaqcasına qətl və yəğma
edilən məzmunlar üçün" şeirindəki
ifadə formalarında aydınca sezirik. Fəlakətə
düçar olunmuşların keçirdiyi həyatın
acınacaqlı çalarılarını böyük məharətlə
canlandıran müəllifin üsyankarlığı aforizmlərlə
yekunlaşdırılır. Nicat
yolları aforizm vasitəsilə ümumuləşdirilir.
Aforizm yaratma prosesində H.Cavid öz ulu sələflərinin
yaradıcılıq məharətindən istifadə edərək
mükəmməl deyim qəliblərində öz poetik qənaətlərini
yekunlaşdırır. Şairin yaradıcılıq
laboratoriyasında ərsəyə gətirdiyi hikmətli
misralar məzmunların qurtuluş yollarını, zülm və
əsarətdən nicat vasitələrini olduqca sərrast
şəkildə ifadə etmişdir:
Yaşadan
kainatı qüvvətdir,
Gücsüzün həp nəsibi zillətdir.
Əvət,
acizlərin cəzası budur,
Kim ki, məzlum
olursa, zalım odur...
Yaşamaq
istəsən çalış, çabala,
Rəchr("39")d
olub gurla, bərq olub parla!
Yoqsa fəryadü
nalə zaiddir,
Bir həqiqət
bu: "əzməyən əzilir!.."
Diqqətlə nəzərdən keçirdikdə
aydın görünür ki, misralar yalnız məzmun
dolğunluğu ilə deyil, həmçinin ifadə
formasının əlvanlığı ilə seçilir. Qəmli,
acı hisslərlə aşılanmış aforistik misralarla
günahsız insanların canlı obrazını onların
iztirablarının təsviri ilə qavrayırıq.
Əzabkeşlərin düçar olduğu məhrumiyyətlər
aforizmlər vasitəsi ilə təhkiyənin toxu toxumasına nüfuz edir. H.Cavid fikrin sərbəst ifadəsinə müqavimət
göstərən bütün ənənəvi vərdişlərdən
uzaqlaşaraq əsas poetik qayəni aforizmlərdən istifadə
yolu ilə təqdim etmişdir. Poetik fikrin
inkişaf xətti səciyyəvi detallarla, xarakterik ştrixlərlə
canlandırılsa da, aforizmlər yaradılan bədii lövhələrin
cövhərini qanadlı sözlərlə ümumiləşdirmişdir.
Şair binəsib soydaşlarının sosial ədalətsizliyə
məruz qalması hadisəsini ancaq tarixi akt olaraq mənalandırmır,
o , bu hadisələrin aforizmlərdə əks-səda
tapan fəlsəfi mündricəsi üzərində daha
çox dayanır. H.Cavid poetikasının ən yetkin təzahür
formalarından biri kimi aforizmlər təsvir obyekti haqqında,
onun detalları, ən vacib ştrixləri barədə fikirlərin
hüdudlarını genişləndirir və tarixi həqiqətləri
əhatə edən
anlayışları bizim təsəvvürümüzdə
aydınlaşdırır.
Diqqətəlayiq bir xüsusiyyət kimi qeyd etmək
lazımdır ki, H.Cavidin həyat idealı, poetik
düşüncəsi aforizmlərlə daha dolğun və təsirli
verilir. Poetik fikrin dərinliyi, lirik təhkiyənin
sanbalı, fəlsəfiliyi aforizmlərə xas olan siqlətin
vasitəsilə daha qabarıq şəkildə üzə
çıxır. Şairin dönə-dönə
müraciət etdiyi aforistik ifadələr ümumbəşəri
mövzuların həllində özünü daha geniş
hiss etdirir. H.Cavidin aforizmləri ona görə
orijinal və yeni təsir bağışlayır ki, o, bu deyim
tərzi ilə yalnız ümumbəşəri motivləri
sadəcə izah etmir, o bu motivləri bir-birinə əks
qütblərin mübarizəsi fonunda təsvir edir. Aforizmlər aydın poetik lövhələr
yaratmaqla oxucunu mütəəssir edir.
Aforizmləri göstərir ki, sözlə davranışlarındakı
özünəməxsusluq, söz işlətmə püxtəliyi
H.Cavid üslubunda spesifik kolorit kimi hiss olunur. Bu, H.Cavid
yaradıcılığı üçün o dərəcədə
aktual faktdır ki, onsuz onun fərdi üslubunun əsas cizgiləri
kölgədə qalır. Şairin
"Qüruba qarşı" şeirinin demək olar ki, əksər
misralarında şairin poetikası üçün səciyyəvi
deyim tərzi hakimdir. H.Cavid sönük və
şablonlaşmış ifadələrdən qaçmaqla
sanki aforizmlərin bədiilikdəki əhəmiyyətini
nümayiş etdirir. Güclü bədiilik
yaratma faktı kimi müəllif aforizmləri bədii fəndə
çevirib poetik mətləbləri emosional aforizmlər həddinə
çatdırır. Aforizmlərlə H.Cavid bədii təsvirdəki
həyat haqqında mühakimələr yürütməyə,
ümumiləşdirmələr verməyə cəhd göstərir
və buna yüksək sənətkarlıqla nail olur:
Əmin
ol, nårdə dirlik
varsa, mütləq orda qavğa var;
Bu bir qanuni-hikmət, sirri-xilqətdir ki, məhv olmaz.
Basıb-kəsmək,
yaqıb-yıqmaq azalmaz, daima artar;
Bu bir baziçåyi-qüdrət ki, bundan kimsə qurtulmaz.
Çalış
həp qalib ol, mərd ol! Bu, aydın bir həqiqətdir:
"Cihan
bir nazənin dilbər ki, yalnız mərdə qismətdir..."
Müşahidələr təkzib olunmaz bir fakt kimi
göstərir ki, H.Cavid qələmə aldığı
mövzunun analitik-sosioloji xarakterini təhlil edir. Bədiiliyin
bütün qanunlarına əməl edən müəllif bədii
sözə yiyələnmə səviyyəsi həmişə
yüksəkdə saxlayır.
Ustad sənətkar öz kontekstləri zəminində
müdrik ümumiləşdirmələrə meyil edir. Onun
yaradıcılığındakı aforizmlərin bolluğu
da buradan irəli gəlir. O da diqqətdən
yayınmır ki, H.Cavidə məxsus ifadələrin
müdrikliyi sosial nöqtələrə toxunanda daha çox
meydana çıxır. Hikmətli məzmunu, müdrikliyi təsvir-tərənnüm
olunan müvafiq hadisə və əhvalatları ümumiləşdirmək
üçün istəyindən doğan aforizmlər zəngin
həyat təcrübəsinin dildə əks-sədası
kimi səslənir. Ən əsası odur ki, H.Cavidin aforizmləri
cilalı, yığcam və semantik cəhətdən siqlətli
olur:
Göz-qulaq-görmək,
eşitmək aləti,
Çoq zaman aldatmış insaniyyəti.
Bir
oyuncaqdır cihan başdan-başa,
Qafil insanlar da bənzər sərxoşa.
H.Cavid poeziyasında istənilən aforizmində
sintaqmatik qəliblərdən asılı olmayaraq həmişə
obraz yeniliyi ilə müşaiyət olunur ki, bu da onun
istedadındakı monumentallıqdır. Burada basma qəlib
ifadələrin, şablon və çeynənmiş deyim tərzinin
heç bir nişanəsi yoxdur. Buna
görə də H.Cavidin aforizmləri təsvir-tərənnüm
predmetinə münasibəti tənzimləyir. Bu münasibət, semantik təyinat poetik xarakter
daşıyır. İfadə
yaradıcılığı poetik ənənələr zəminində
gedir və bu səbəbdən də olduqca təbii
görünür. Oxucuya həzz təlqin
edən, onun hisslərini tərpədən aforistik ifadələrlə
H.Cavid bütün məqamlarda bədii mündəricənin
dərkini stimullaşdırır. Oxucunun zövqünə
yol tapmaq və bu zövqün məcrasını tənzimləmək
üçün aforizmlər H.Cavidin üslubunda poetik dilin təravətləndirilmə
vasitəsidir. Bununla belə, o da xüsusi
vurğulanmalıdır ki, aforizm
yaradıcılığı üçün H.Cavid
münasib bədii mühit, üslubi şəkil
yaratmağın mahir ustasıdır. Buna
biz onun "Qoca bir türkün vəsiyyəti" adlı
şeirində bütün incəlikləri ilə şahid
oluruq. Buradakı aforizmlər
bütövlükdə ona görə emosional təlqinə
malik olur ki, onlardakı hər bir sözün estetik əmsalı
böyüdülmüş, bunun sayəsində misraların
hər biri dərin hikmət vüsəti
qazanmışdır.
Yuxarıda adı çəkilən şeirdə qoca
türkün vəsiyyəti kimi səslənən hər bir
misra müdrikliyin, analitik təfəkkürün
aynasıdır. Maraqlı orasıdır ki, aforizmlərin
özünün də dil-ifadə vasitələrində obraz
və məcazlarında, mükəmməl təşbeh və
metaforalarında da lokal kolorit dərhal seçilir. Hər bir misranın arxasında kəskin siyasi məzmun,
döyüşkən, səfərbəredici ton, milli əhvali-ruhiyyə
hakim mövqedə dayanır. Aforizmlər türk
müdrikliyini təmsil edən qocanın mükəmməl
nitq təzahürü olub xalq dilinin hikmət xəzinəsinə
layiq deyimlər kimi qəbul olunur:
İlk
istəyim: hiç bir zaman såvgidən əl çəkməyin,
İnsan oğlu såvgi için yaratılmış, doğmuşdur.
Yår yüzünü qardaş
bilin, insan qanı dökməyin,
Bu dünyada bir qaşıq su çoq zalımlar
boğmuşdur.
Zülmə
hərgiz yaqlaşmıyın, doğru yoldan
şaşmıyın,
Tanrı haqdır, haqqı såvər, ədalətdən
xoşlanır.
Yaltaqlığa
imrənməyin, kibrə hiç yanaşmıyın,
Öz haqqını bilməyənlər ən sonunda
daşlanır.
Namus,
vicdan insanlarda iki böyük qanatdır,
Onlar ilə Adəm oğlu yüksək göylərdən
aşar.
Namus,
vicdan bizlər için daimi bir həyatdır,
Türk åli həp o hiss için
doğmuş, onunla yaşar.
H.Cavidin aforizmləri mürəkkəb və
çoxünsürlüdür. Onda özünü
ifadə məqamları çox güclüdür və lirik
şeirlərinin əksəriyyəti monoloji nitq səciyyəsi
daşıyır. Bundan irəli gələrək
monoloji düşüncə və təhkiyə lirik şeir poetikasının əsas
tərkib hissəsi olaraq diqqəti daha çox çəkir.
H.Cavidin aforizm
yaradıcılığının
başlanğıcını həmin düşüncə və
mühakimə ilə bağlı ümumiləşdirmələr
təmin edir və hikmətli ifadələrin forma-üslub
xüsusiyyətlərini yaradır. Aforizmlərlə
hikmətli sözlərlə dünya, onun hadisələri
lirik qəhrəmanın hiss və həyəcanlarından,
mühakimə və düşüncələrindən
keçirərək ümumiləşdirir. Məhz buna görədir ki, onun hər bir aforizmin
arxasında dərin, düşündürücü, əhatəli
məzmun dayanır.
Diqqətlə nəzərdən keçirdikdə
aforizmlərin əsas qayəsində H.Cavidin müəyyən
baxışlarının, sosial gerçəkliyə konkret
münasibətlərinin mövcudluğunu da sezmək
mümkündür. Bu amil də öz növbəsində
hikmətli kəlamların uğurlu çıxmasında
özül rolunu oynayır. Aforizmlərin H.Cavid poetikasının xarakter
ştrixləri baxımından təhlili onun əsas
yaradıcılıq xislətini, sənətkarlıq
mövqeyini müəyyənləşdirmək istiqamətlərindən
biridir. Belə istiqamət H.Cavidə
lirikasında sosial məzmun genişliyinə, tarixi gerçəkliklərlə
dialektik əlaqədə lirik təsvir gücünü, bədii
obrazlı ümumiləşdirmə üsullarını
müfəssəl və əhatəli göstərmək
imkanları vermişdir.
Janr və forma xüsusiyyətlərindən
asılı olmayaraq, H.Cavid əsərlərindəki aforizmlərində
ritorika və deklamasiya ruhu hiss olunacaq dərəcədə
güclüdür. O da fakt olaraq qalır ki, dahi şairin aforizmləri fərdi
duyğular mühitində məhdudlaşıb qalmır. H.Cavid daha çox vətəndaşlıq, vətənsevərlik,
humanizm ideyaları ilə bağlı aforizmlərə
üstünlük verir. Belə məqamlarda
onun qanadlı sözləri daha təsirli və daha mündəricəli
olur.
H.Cavidin aforizmləri əslində insan və həyat
haqqında mütəfəkkir düşüncələrin,
sosial gerçəkliklər barədə fəlsəfi qənaətlərin
ümumiləşdirilmiş ifadə formasıdır,
müdriklik saçan lakonik poetik fraqmentlərdir. Və
bütün hallarda onun aforizmləri obrazlı təfəkkür
təravətlidir, konkret poetik səciyyəlidir. H.Cavidin hikmətli sözlərinin timsalında
görmək olur ki, onun aforizmlərinin özünəməxsus
üstünlükləri vardır. O, ən qədim
mövzularda belə orijinal fikir söyləməyi
üstün tutur. Fikir baxımından təravətli
və yeni çalarlı məziyyətlərlə öz deyim
tərzini qoruyub saxlayır.
Aforizmlər H.Cavid üçün təsvir-tərənnüm
obyektini, poetik təhlil etdiyi anlayışları qiymətləndirmək,
təəssüratlarını obrazlı şəkildə
ümumiləşdirmək imkanıdır. Buna görə
də aforizmlər H.Cavid şeirlərində obraz haqqında
düşüncə və qənaətlərin yekunu kimi
olduqca səciyyəvidir.
"İki həmşireyi-lətafətvan"
şeirində olduğu kimi. Aşağıdakı misralar
şeirin poetik məğzini, müəllifin aparıcı
ideya-bədii axtarışlarının uğurlu yekunu kimi səslənir,
qadın obrazının təcəssümü kimi yaddaşlarda
dərin iz buraxır:
Qadın!
Åy möhtərəm ənisi-bəşər!
Sənsiz
öksüz qalırdı hissi-bəşər!
Hər bir aforizmdə biz H.Cavid peşəkarlığının,
söz duyğusunun, şair texnikasının, dillə rəftar
səriştəsinin kamilliyini görürük. Aforizm daha
çox şeirin ümumi poetik ahəngindən, müəllifin
daxili ovqatından qaynaqlanır. Düşüncə
tərzi aforizmlərlə sanki yeniləşir, fikrin
meydanı genişlənir. Aforizmin poetik
qayəsi kontekstin ruhu ilə qaynayıb-qarışır, bədii
ovqatın ahəngi gücləndirir.
H.Caviddə aforizmlər daha çox onun yaradıcılığının
yetkinlik nişanəsi kimi dəyərləndirilir. Onun fərdi özünəməxsus
yaradıcılıq aləminin ən mühüm cizgiləri
aforizmlərdə özünü qabarıq formalarda hiss
etdirir. Çünki onun bənzərsiz
poeziyası gerçəkliyi, zamanı poetik cəhətdən
dərk və kəşf etmək narahatlığından nəşət
etmişdir. Lirik qəhrəmanın fikir və
duyğular aləminin poetik acılığı, həyatın
müxtəlif problemlərinə dair dramatizm, hisslərin
konflikti və s. aforizmlərin ifadəlilik imkanlarına əsasən
açılır. Məhz buna görədir ki,
H.Cavid poeziyasında özünü tez-tez göstərən
aforizmlərdə zaman və tarixin xarakterik cizgilərinin təqdimi
aydın nəzərə çarpır. O da xarakterik cəhətdir
ki, H.Cavidin aforizmləri forma və quruluş təzahüründən
daha çox, bədii mətləb, poetik mədəniyyət
təzahürüdür.
Babayeva Məlahət Ramiz qızı
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universitetinin
Ədəbiyyat kafedrasının
dosenti
Olaylar.- 2022.- 11-17
noyabr.- S.18-19.