Mistik romanın ideoloji
qatları
(Əflatun Amaşovun "Qoşa Qarın adamları və şeytanları"
əsəri haqqında)
Magik realizm terminini ilk dəfə
1913-cü ildə fransız
tənqidçisi Edmon
Jalu işlətmişdir. Kubalı yazıçı Alexo Karpentiyer isə bu cərəyanı
"lo real maravilloso" təxminən
"cəlbedici realizm"
adlandırmışdır.Magik realizmin əsas xarakterik xüsusiyyətləri
bədii mətndə
magik- mifik elementlərin, yaddaşın,
simvolların əks olunması, folklor elementlərinin mövcudluğu,
zaman məfhumunun itməsi, alternativ narratorların əsərdə
iştirakı kimi təzahür edir.
Azərbaycan ədəbiyyatında magik
realizmin əsas nümayəndələri sırasına
İ.Hüseynov, M. Süleymanlı,
M.Örən, M. Cəfərli,
Z. Sarıtorpaq daxildir. Saz-söz
yurdu Borçalının
Azərbaycan jurnalistikasına
və ədəbiyyatına
bəxş etdiyi sayılan imzalardan biri olan Əflatun
Amaşovun 2022-ci ilin əvvəlində çap
olunan, ədəbi
cameədə rezonans doğuran "Qanıq, Hasan bir də Qaragöz" romanı da magik realizm
cərəyanının təzahürü
olan nəsr nümunəsi kimi ədəbiyyatımıza daxil
olmuşdur. Lakonikliyi ilə müasir
romanın tələblərinə
cavab verən, dinamik süjetli əsərin məziyyətlərinə
"Çağdaş nəsrimizin
magik realizm nümunəsi" məqaləmizdə
nəzər salmışdıq.
Bu məqalədə isə romanın Ulduz jurnalının sentyabr-oktyabr nömrəsində
çap olunan növbəti hissəsi barədə fikirlərimizi
bölüşəcəyik.
Əflatun Amaşovun qələmə
aldığı romanın
ikinci hissəsi "Qoşa Qarın adamları və şeytanları" adlanır. Bu hissənin
əsas düyün nöqtəsini Güllünün
Qojanın əlyazmasının
hissələrini NKVD-nin
arxivindən tapması
təşkil edir:
"Güllü əlyazmaları
təsadüfən tapmışdı.
Tiflis arxivlərində Qoşa Qarla bağlı araşdırma
apararkən üstündə
Qojanın adı yazılan qovluq diqqətini cəlb etmişdi. Açarkən gözünə inanmamışdı. Dırdı İsmeel
nə qədər yazıbmış bu yazıqdan. Hamısını
üst-üstə səliqə
ilə tikib qovluğa qoymuşdular. Arasında da bir qalaq
əlyazma. Güclə oxunurdu,
bəzi yerlərinin mürəkkəbi getmişdi,
qalanlarında da sətirlər çətinliklə
seçilirdi. "
Yazıçı romanın ikinci
hissəsində əvvəlki
obrazlar qalereyasını
qorumaqla yanaşı romana
yeni, koloritli obrazlar daxil edir. "Qanıq, Hasan bir də
Qaragöz" romanında
əsas obraz Hasan idi. "Qoşa
Qarın adamları və şeytanları"
romanında isə Hasan ikinci plana
keçir, əsas obraz kimi verilən
Qızeytar arvadın yaşadıqları fonunda
Alıöyü nəslinin
keçmişinin həm
real, həm də irreal məqamları öz əksini tapır.
Əflatun Amaşov bu mistik-magik elementləri romanda təsvir olunan, realist notlu hadisələrin stixiyası
içərisində məharətlə
yerləşdirməklə yanaşı Borçalı
elinin koloritini, təsvir etdiyi tarixi dövrlərin spesifik keyfiyyətlərini
mətnə gətirməyə
nail olmuşdur. Göy quş və Göy qaya ilə
bağlı rəvayətlər,
Molla Ayvazın Şeytanla söhbəti kimi məqamlar
romanda mistik qatın təzahürüdür.
Romanın birinci hissəsində
əsas vurğulanan məqam mələklərlə,
şeytanlarla bağı
simvolizə edən heyvanlar və insanlar idi. İkinci hissədə isə əsas fokus nöqtəsi Qojanın əlyazması və sirli palazdır. Yenidən Qoşa Qara qayıdan Güllünün də əsas məqsədi palazın
sirrini çözməkdir.
Qeyd etməliyik ki, ikinci romanda artıq magik-mistik effektlərlə yanaşı ideoloji məqamlar da qabarıq şəkildə hiss edilir. Şaman Abanurun tələbəsi olan Xəmməd Alının sözlərinə və NKVD-də verdiyi ifadəsinə görə palazda təsvir olunan Göy Quş, Göy Qaya türklərin qələbəsinin, türk ruhunun birləşməsinin, böyük Turanın qurulmasının müjdəçisi və bu amala gedən yolun simvoludur: "Tiflis arxivlərində olanda Xəmməd Alının NKVD müstəntiqi tərəfindən dindirilməsinin stenoqramına rast gəlmişdi. Orada aydınca yazılırdı: "Mən, Xəmməd Alı, deyirəm ki, bu palaz Altaydakı müəllimim şaman Abanurdan mənə yadigardır. Üstündə gördüyünüz quş da böyük türkün ruhunun ifadəsidir" ".
İkinci romanda da birinci romanda olduğu kimi açılmayan həm real, həm də mistik eyhamlar var. Yazıçı birinci romanda bu qəbildən olan məqamları ikinci romanda daha geniş işləyərək açmışdır. "Qoşa Qarın adamları və şeytanları" əsərindəki eyhamlar, gizli məqamlar roman silsiləsinin davam edəcəyindən, əsərin dilogiya deyil, trilogiya kimi ədəbiyyatımıza daxil olacağından xəbər verir.
Qaragözova Elnarə
AMEA Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutu, fil.f.d.
Olaylar.- 2022.- 28 oktyabr-3 noyabr.- S.18.