Sim üstə əriyən mizrab
Xalq artisti, professor
Vamiq Məmmədəliyev dünyasına səyahət
Muğam dünyasına səyahət
insanı ucsuz-bucaqsız, hüdudsuz ənginliklərə
aparıb çıxarır. Qəlbin
asimanında pərvazlanırsan, duyğular dənizində
üfüqlər səni ahənrüba kimi özünə
çəkir... Yol uzandıqca "Çahargah"ın
şimşək çaxışında, "Segah"ın
ilğımlı səhrasında, "Rast"da rastına
çıxan sözlərin sehrində, "Şüştər"in
kədər yağışında... arınıb durulursan, səsdə
ləpələnən sözlər ruhuna sığal çəkir.
Belə
bir səyahəti kim arzulamaz? Harda səs var, səda var, insan oğlu ora doğru
can atır. Bizim getdiyimiz məkanda,
Kürdəxanıda bir sənətkar yaşayır. Ötən əsrin 50-ci, 60-cı illərində kənd
klubunun tar dərnəyindən başlanan yol onu Ustad məqamına
gətirib çıxarıb. Bu bəstəboy
oğlanın gələcəyin məşhur tarzəni
olacağı, şöhrəti ölkələr
dolaşacağı o vaxt heç kəsin ağlına gəlməzdi.
Onun tara, muğama olan tükənməz,
intəhasız sevgisi ötəri bir həvəs deyildi,
içində bir bulaq qaynayırdı, o bulaq barmaqlarına
doğru axırdı, hər dəfə mizrabı tarın
simlərinə toxunduranda özünü xoşbəxt hiss
edirdi. Sinəsində ikinci ürəyə
dönmüşdü tar... Bu ürək əlindən tutub
onu əvvəlcə Asəf Zeynallı adına
Bakı Musiqi Texnikumuna, daha sonra isə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına gətirib çıxartdı. O, Bəhram
Mansurov, Əhməd Bakıxanov, Hacı Məmmədov kimi
görkəmli tarzənlərdən dərs aldı. Zaman gəldi, müəllimlərini əvəz etdi,
özü də müəllim oldu. Uzun illər Bakı
Musiqi Akademiyasında baş müəllim kimi
çalışan Vamiq Məmmədəliyev hal-hazırda Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində
musiqi sənəti fakultəsinin dekanı kimi fəaliyyət
göstərir. 76 yaşında olduqca qıvraq
görünür. Onu cavan saxlayan zəhmət
və sevgi dünyanı və özünü dərk edən
gündən yol yoldaşı olub. Vamiq -
aşiq, vurğun deməkdir. O, bu sənətin
vurğunu, aşiqi olmasaydı, bu gün Vamiq Məmmədəliyev
olmayacaqdı. Bütün həyatını tara
həsr edən Vamiq müəllimə tar da az şey verməyib
- xalq sevgisi, hörmət və şöhrət tarın ona bəşx
etdikləridir. Onun daxilindən gələn sadəlik
və səmimiyyət imkan verməyib ki, məşhurluq və
şöhrətdən başı gicəllənsin. Həyatının ritmini lap yeniyetməlik illərindən
necə tutmuşdusa, bu gün də həmin ritmlə
ömür və sənət yolunda addımlayır.
Muğam irsimizin tədqiqatçısı, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Gülhüseyn
Kazımlı və texnika elmləri doktoru Turan İbrahimovla
birlikdə yayın son günlərində Vamiq müəllimin
adı dillərdə dolaşan əfsanəvi bağına
yollandıq. Bizi mehmannəvazlıqla qarşıladı, quyudan
çıxan sərin suyu üzümüzə çəkincə
şəhərin canımıza hopmuş bürküsü
bizi tərk etdi. Mütəvazi görkəmli
həyətin bir küncündə qalaqlanmış odunlar, su
dolu daş axur, külafirəngi, sıra ilə düzülmüş
yeddi otağın mistik aurası diqqətimizi çəkdi.
Talvarın yuxarı başında Vamiq müəllimin uzun illərdən
bəri topladığı eksponatlar səliqə ilə
düzülüb: satıl, güyüm, sərnic, teşt, ləyən,
sini, cəhrə... Bu görüntülər
bizi xəyalən qədimliyə doğru çəkib
aparır.
-Gündə bir neçə dəfə bu daş axuru
suyla doldururam ki, quşlar su içsin, - deyir.
Çox güman ki, quşların cəh-cəhi onun
yaradıcı dünyasına rəng qatır, daim hər yerdə
ahəng axtaran sənətkar bu harmoniyanı təbiətdə
axtarır.
Ağacların budaqlarında dolaşan quşları
müşahidə etdiyimizi görüb: - quşlar təbiətin
sanitarlarıdır, - deyir.
Bir
gün öncə Gülhüseyn müəllim
görüş vaxtını müəyyənləşdirmək
üçün Vamiq müəllimə zəng edəndə
zarafatla: Yaxşı, nahardan əvvəl gələk, ya sonra?
- deyə soruşmuşdu. Vamiq müəllim
arif adamdır, "nahardan əvvəl gəlin" - dedi. Xeyli gülüşdük.
Ağ şanı, qara şanı, əncir, müxtəlif
meyvələr süfrəni bəzəyir. O, danışdıqca
düşünürəm ki, bu evdə kimlər olmayıb?!
Ustad xanəndələr, musiqiçilər, alimlər,
söz adamları... Özü demiş, evi həmişə
qonaq-qaralı olub. Qonaq sarıdan da son dərəcə
zəngin adamdır.
Söz sözü çəkir. Ustad tarzən öz sələflərini
xatırlayır, Qurban Pirimovla ünsiyyətindən,
Hacıbaba Hüseynovla, Arif Babayevlə, digər sənət
dostlarıyla birlikdə iştirak etdiyi məclislərdən
dürlü-dürlü, maraqlı əhvalatlar
danışır. Turan İbrahmov bu söhbətləri
videolentə köçürür. Əlbəttə,
bu ələdüşməz fürsəti heç vəchlə
qaçırmaq olmaz. Kim bilir, bir də bu
sənət ocağına nə vaxt yolumuz düşəcək?
Elə gəlmişkən, bu söhbətləri
yaddaşa köçürmək lazımdır.
Gülhüseyn müəllim məşhur
Şuşalı xanəndə Məşədi Məhəmməd
Fərzəliyev haqqında yazdığı kitabın
detallarını danışır. Məşədi Məhəmmədin
lent yazılarını dinləyirik. Vamiq müəllim
xanəndənin zəngulələrinə heyrətini gizlətmir.
-O məşhur
əhvalatı bilirsiniz də. Gəncədə
Bağbanlar kəndində toy var imiş. Bu
toyda Məşədi Məhəmmədlə Cabbar bir yerdə
imişlər. Cabbar Məşədi Məhəmmədə
nəsə deyir. Məşədi Məhəmməd
də özündən çıxır, deyir ki, məni əsəbiləşdirməyin,
hamınızı qataram zənguləmin qabağına,
düz vağzala qədər qovaram.
Xanəndə Musa Şuşinski bu söhbətin
canlı şahidi olmuşdu və onu xatirələrində qələmə
almışdı. Bu və digər zəngin məlumatlar
Gülhüseyn müəllimin kitabında yer alır. Haşiyə çıxaraq qeyd edim ki, onun Məşədi
Məhəmməd Fərzəliyevlə bağlı tədqiqatları
bir sıra qiymətli sənədlərin, səs
yazılarının üzə çıxmasına səbəb
oldu. Elə Vamiq müəllimlə
görüşümüzün əsas səbəbi də Məşədi
Məhəmməd Fərzəliyev haqqında yazılan kitab
üçün onun da fikirlərini almaq idi. Amma Məşədi Məhəmməd Fərzəliyevdən
danışarkən, o dövrün ad-san qazanmış məşhur
xanəndə və sazəndələrini xatırlamamaq
qeyri-mümkündür. Onların
böyük əksəriyyəti Xarrat Qulu məktəbini
keçmişdilər Azərbaycan muğamını öz
çiyinlərində XX əsrə
daşımışdılar. XX əsrdə
Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski kimi korifey sənətkarlar
o əsrlə bu əsr arasında körpü oldular, yeni xanəndələr
nəsli yetişdirdilər. Bu proses isə Vamiq Məmmədəliyevin
gözləri qarşısında baş verib.
El məclislərində bəzən Vamiq müəllim
xanəndələrə "Rast", "Şüştər",
"Humayun" oxudarmış. Xanəndə də elə
zənn edərmiş ki, bunu camaat sifariş verib,
oxuyarmışlar. Amma biləndə ki,
Vamiq müəllim bunu özündən deyib, əsəbiləşər,
"sən bizi havayı oxudursan" - deyərmişlər.
Vamiq müəllim onda belə cavab verərmiş:
-Əsla! Mən sizi havayı oxutmuram, sizi
xalqa sevdirirəm, bununla xalq sevgisi qazanırsınız.
Əlbəttə, Vamiq müəllim bu fəndi işlətməklə
xanəndənin nüfuzunu artırır, səsinin
imkanlarından qədərincə istifadə etməsi
üçün şərait yaradırdı. Deyir ki,
müğam üçlüyü məclisin yuxarı
başında əyləşir, bütün məclisin diqqəti
onlarda olur. Buna görə, xanəndə də,
tarzən də, kamança ifaçısı da oturuşuna,
duruşuna, hər bir hərəkətinə diqqət yetirməlidir.
Bizə camaat baxır, bu məsuliyyəti dərk
etmək lazımdır.
Danışır ki, bir məclisdə Zülfü
Adıgözəlov "Çahargah" oxuyurdu, Seyid isə əsasına
dirsəklənib mürgüləyirdi. Qəfildən
necə oldusa, Seyid qavalı Zülfünün əlindən
alıb "Çahargah"ın mayesində "Bali-Kəbutər"
oxumağa başladı. Zülfü eləcə bunu deyə
bildi: Cəddinə qurban olum, ay Seyid!
Seyid qavalı havaya atıb məharətlə tutdu və
zənguləsi ilə məclisi tez bir zamanda sehrlədi. O qədər belə hadisələrin
şahidi olmuşam ki! Demək olar ki,
bütün ustad xanəndələri müşayiət
etmişəm. Mən görməmişəm,
amma deyirlər ki, Qurban Pirimovun biləyi o qədər qüvvətli
imiş ki, biləyinə daş bağlayırmışlar
ki, qolunun nə qədər qüvvətli olduğunu
görsünlər.
Vamiq müəllimin doyulmaz söhbətləri,
gerçəklərə sadiq qalan yaddaşı həm də
muğam tariximizin son dərəcə qiymətli xəzinəsinin
bir parçasıdır.
Çay süfrəsi arxasında tarı kökləyib
bizə "Xaric Segah" çalır. "Xaric Segah"a həm də "Yetim Segah" deyirlər.
Şair dostum Arif Fərzəlinin misraları yadıma
düşür:
Bir
qaçıb obaya hay sal, ay uşaq,
Dədəsi tapılıb Yetim Segahın.
Ölməz
bəstəkarımız Cahangir Cahangirovun
"Ana"sıyla tamamlayır "Yetim Segah"ı.
Yetimliyin acısını ana qədər ovuda bilən kim ola bilər?! Tarın simlərindən qopan
yanğı hər kəsin ürəyinə od
salır. Vamiq müəllim sanki rəssam kimi səslə
tablo çəkir. Bu, sənətin
möcüzəsi deyilmi?! Səs xəyalda
görüntü yaradır, duyğularımızı
anasızlığın həsrətinə kökləyir.
Bu masa arxasında oturanların hamısı
anasızdır. Hər birimizı xəyalən
analı dünyamıza aparan bu çalğı tədricən
yenə bu məclisə qaytarır. Mizrab
sanki sim üstə əriyir, tar ustadın sinəsində silkələnib
toxtayır.
Çöldə gilavar xəzriylə əvəz olunur. Vamiq müəllim
siqaretini alışdırıb fikrə gedir. Handan-hana
dillənir:
-Xəzri
gələndə belə deyərlər: gəldi Xəzri, ver
nəziri.
Bu həyətdə sanki ağaclar da muğam
havasıyla qidalanır. Əncirin, tutun, üzümün
dadında da muğam dadı var. Vamiq müəllim bizi antikvar
əşyaların qorunduğu otağa aparır. Son dərəcə
qiymətli qrammafon valları, xarici ölkələrdən gətirdiyi
müxtəlif musiqi alətləri, suvenirlər... Sanki ötən əsrin əvvəllərinə səyahət
edirsən. Qədimi patefonda Sara Qədimovanın
uzaq 50-ci illərdən havalanan səsi insanı qəribə,
izaholunmaz duyğulara kökləyir. Biz sanki sehrli faytona
minib yüz il əvvələ səhayətə
çıxmışıq. Vudi Allenin
"Parisdə gecəyarı" filmini yəqin ki,
çoxları xatırlayır. Gənc
bir yazıçı antikvar faytona minib bir əsr əvvələ
yollanır və orda sevdiyi yazıçılarla
görüşür. Eyni təəssüratı
yaşadıq.
Vamiq Məmmədəliyevlə
görüşümüz yaddaşımızda dərin iz
buraxdı. Ustada uzun ömür, can sağlığı
arzulayıb şəhərə qayıdırıq. İçimdə hələ də "Yetim
Segah" səslənir. Öz-özümə
pıçıldayıram:
Bir
qaçıb obaya hay sal, ay uşaq,
Dədəsi
tapılıb Yetim Segahın...
Kənan Hacı
Olaylar.- 2022.- 2-8
sentyabr.- S.19.