“Azərbaycanın sakral
coğrafiyası” silsiləsindən
Dini-ruhani təlimin və
irfani dünyagörüşün elmi-nəzəri tədqiqi...
(XXIII yazı)
"Qarabağ bölgəsində
hay-daşnak və fars-rus birləşmiş qüvvələri
tərəfindən Türk-Müsəlman
dünyasının tarixi, dini-ideoloji sakral mədəniyyətinə
və maddi-mənəvi irsinə qarşı törədilən soyqırım qətliamları
nəticəsində təkcə 1988-2020-ci illər ərzində
403 tarixi-dini abidə (o cümlədən 67 məscid, Alban
dini-mədəni irsinə aid 144
kilsə, sovmə (hücrə, ibadət guşəsi),
monastr... məbəd, 192 ziyarətgah-pirlər, türbələr,
ocaqlar, məqbərələr...)
dağıdılmış, qarət və təhqir
edilmiş, adları dəyişdirilmiş, yaxud yerlə yeksan
olunmuşdur." (Nahid Məmmədovun "İşğal
altındakı tarixi-dini abidələrimiz" (2015)
kitabından).
Bəşər
cəmiyyətində maddi-mənəvi dini-sakral abidələrin
dağıdılması İlahi Haqq Hökmünün tələbi
və buyruğu, eləcə də beynəlxalq hüquq
yanaşmasına görə günahdır, yasaqdır,
İnsanlığa layiq deyil, nəinki Səmavi Dinə, eləcə
də Yaranışa qarşı cinayət hesab edilir
("Silahlı münaqişə baş verdikdə mədəni
dəyərlərin qorunması haqqında" 1954-cü il
Haaqa Konvesiyasının, "Arxeoloji irsin mühafizəsi
haqqında" 1992-ci il Avropa Konvensiyasının və
"Ümumdünya mədəni və təbii irsin
mühafizəsi haqqında" UNESCO-nun 1972-ci il
Konvesiyasının hüquqi relamentləri əsasında).
Əgər bu hal bir qövmün din adı altında cəmləşdiyi
kilsə (hay kilsəsi) tərəfindən edilirsə, onda Bəşəriyyətin
və İnsan cəmiyyətinin fəlakətə yön
alması barədə bir xəbərdarlıqdır.
Təbii
ki, İlahi Hökm və hüquqi tələblər hay kilsəsi
və ibtidai insan-hay sürüsü üçün qəbuledilməzdir,
çünki hələ də e.ə. IV-II minilliklərdə
Şərqi Afrika cəngəlliklərindən qopub
ayrıldıqları vəhşi şəraitə uyğun
düşüncə və həyat tərzini yaşadan bu
toplum nəinki regional bölgənin, eləcə də bəşər
cəmiyyətinin irfani-ruhani duyğularına yabançı
münasibət göstərməsi gözləniləndir.
Bunca
Bütöv Azərbaycanın tarixi-coğrafi və dini-sakral
irsi Türk-Müsəlman dünyasında zənginliyi ilə
seçildiyindən birləşmiş düşmən
qüvvələrinin davamlı hücumlarına da
yüzilliklər boyunca hədəf olmuşdur. Bu mənada bəşər
mədəniyyətinin bir hissəsi olan Qarabağ mahalında
da bu toplumun törətdiyi soyqırım faciələri təsadüfi
olmamış, minilliklərlə yaşa malik əski milli
yaşayış ocaqlarına, maddi-mənəvi sərvətlərimizə
yönəlik "hücumları" heç vaxt səngiməmişdir.
Hansı ki, Qarabağ mahalı nəinki dövlətçilik
tariximizin ənənəvi irsinin dəyərini-gələnəklərini
yaşatmış, Türk-Müsəlman dünyasının
sakral mədəniyyətinin əski beşiyi olmuş, həm
də tarixi keçmişimizi yaşadan coğrafi məkan
(bütünlüklə milli mənşəli toponimlərin
yayıldığı) kimi qalmaqdadır
Dini-irfani
zənginliyi ilə seçilən Qarabağın mənəvi-sakral
tarixi keçmişi barədə çap edilmiş daha bir
qiymətli nəşr-Fariz Xəlilli və Şəhla Xəlilli,"Qarabağlı
Pir Məhəmmədin Mənaqibnaməsi" ("Elm və
təhsil" nəşriyyatı, 2020, 200 səhifə)
kitabı bu baxımdan mühüm tarixi məlumat
yükünün (Sufiliyin-Xəlvətiliyin dini-təriqət
hekayələri, məzmunu baxımından) zənginliyi, qiymətli
tarixi-coğrafi məlumatların mənbəyi
baxımından mühüm dəyər kəsb edir.
"Qarabağı
azad edən Vətən müharibəsi Şəhidlərinin
əziz xatirəsinə ithaf olunan" bu əsər qiymətli
saxlanc bilgiləri (İstanbul Millət Əlyazma Əsərlər
kitabxanasının, Azərbaycan Milli EA-nın M.Füzuli
adına Əlyazmalar institutunun və Qəbələ rayonu,
Duruca kənd sakini Ruslan Məmmədovun şəxsi arxivinin
nüsxələri) əsasında tədqiqatçılar və
bütün oxucular üçün nəzərdə
tutulmaqla məzmunu Xəlvəti Şeyxi Şəms Təbrizi
şəcərəsinin xələflərindən olmuş,
XVI əsrin I yarısında ömür sürən Pir Məhəmmədin
həyatı, dini fəaliyyəti-təsəvvüfi təriqətinin
irfani-ruhsal yükünü tutan-"Mənaqibnaməsi"...
barədə dəyərli məlumatlardan ibarətdir.
Allah-Təalaya
doğru uzanan yolun yolçusu, milli-mənəvi ruha əsir
düşən, hakim kəsilən Kamil İnsanın
yetişdirlməsini hədəfləyən Təsəvvüfi-Sufiliyin
(dini-irfani təlimi Həzrəti-Məhəmməd (s.ə.s.)
Əhli-sünnəsinin, hümmətinin həyat qayəsi,
yaşam tərzi, məzhəb ocağı kimi VII əsrdən
başlayaraq Mədinə (Əshabüs-Süffən, Səlman
Farisi, Əbu Zər, Süheyb Rumi...), Bəsrə, Kufə
(Əbu Musa əl-Əşəri...), Xorasan, Nişapur (Bəyazid
Bistami, Yəhya Müəz oğlu Razi, Əbu Həfs Həddad...),
Bağdad (şeyx Cüneyd Bağdadi, şeyx Məruf Kərhi,
Əbu Səid Hərraz, Hüseyn ibn Mənsur Həllac,
Əbu Nəccab Sührəverdi, Əbu Həfs Sührəverdi...)
şəhərlərində, Misir (Zün-Nun Misri, şeyx
Süleyman Əbu Hərrəz...) və Suriyada (şeyx
Əbu Süleyman Dərani...) ruhsal təriqətləri
(sührəverdilik, rifailik, qadirilik, kübravilik, yasəvilik...)
təşəkkül tapmışdır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, IX-X əsrlərdən etibarən Kamil
İnsan -Sufilik təlimi Azərbaycanda da yayılmış,
bütün bölgələrində (Dərbənd,
Şirvan-Qobustan, Zəncan-Ərdəbil,
Qarabağ-Göyçə, Borşalı, Zəngəzur-Naxçıvan...)
bu təriqətin Mükəmməl şeyxləri,
mürşidləri, müridləri, xəlifələri... fəaliyyət
göstərmiş, təkkə, xənəkə ocaqları
yaradılmış, bu irfani təlimin Sədaqətli
davamçıları yetişmişdir.
XIII əsrdə
Şirvanda və Naxçıvanda təşəkkül
tapmış Xəlvətilik təriqətinin
Kamil İnsan təcəllasını təcəssüm etdirən
Şeyx İmadəddin Nəsimi (1369-1417)
ardıcıllarının Yaxın Şərq ölkələrinə
qədər yayılması Sufiliyin tarixi mərhələsidir.
Təsəvvüf-Sufi
ocaqlarına rəhbərlik etmiş Şeyxlərin adı ilə
bağlı tarixi-coğrafi toponimlərimizin yayılma
arealı yuxarıda adı çəkilən bölgələrimizi
(Şeyxlər kəndləri Göyçay, Cəbrayıl,
Qax, Qobustan, Masallı, Sabirabad, Qaradağ, Yardımlı, Cəlilabad,
Xaçmaz, Ağdam... rayonlarında, Qərbi Azərbaycanın
Zəngəzur və Vedibasar mahallarında...mövcuddur) əhatə
etməklə, həm də yerli əhəmiyyətli
oro-hidrotoponimlərlə də
"doğmalaşmışdır".
Bu
baxımdan Fariz Xəlilli və Şəhla Xəlilli
"Qarabağlı Pir Məhəmmədin Mənaqibnaməsi"
əsərini Bütöv Azərbaycanda Sufiliyin tarixinin, dini-nəzəri
əsaslarının, coğrafi yayılmasının və təşəkkül
tapmasının təhlili istiqamətində tədqiqat mövzusuna
çevirmələri ilə yanaşı həm də
Şeyx (Pir) Məhəmmədin dinşünaslıqda də
layiqli yerini bir daha göstərmiş, onun qələmə
aldığı "Mənaqibnamə"nin Uca Haqqa mənən
qovuşmağın və İlahi Hökmə Qul
olmağın mənəvi təməlinə həsr edildiyini
vurğulamışlar. Əsərin ərsəyə gəlməsində
mənbə kimi Osmanlı Türkiyəsinin
şeyxülislamı olmuş Feyzullah əfəndinin (Pir Məhəmmədin
nəticəsi) nəsil şəcərəsi ilə
bağlı qələmə aldığı "Silsilənamə"dən
də istifadə edilib.
Tədqiqat
toplusunda "Mənaqibnamə" haqqında (dini şəxsiyyətlər,
toponimlər...haqda olmaqla) bilgilərlə yanaşı
"Qara Pirim" və "Qara Şeyx" kimi tanınan Pir
Məhəmməd Qarabağinin həyatı,
ömrünün Xəlvətilik dövrü, İrfani-Ruhsal
davamçıları... barədə də məlumatlara yer
ayrılmış, eləcə də əsər
transfoneliterasiya edilərək dilimizə sadələşdirilmiş
və redaktə olunmuşdur.
Sufiliyin
poetik irsini yaratmış sufi alimi-şairi Şəms Təbrizi
(1185-1248, Mövlana Cəlaləddin Ruminin (1207-1273)
mürşidi-Təsəvvüf yolunda rəhbəri) nəslinin
davamçısı olan Xəlvəti şeyxi Pir Məhəmməd
Səfəvilər hakimiyyətinin I Şah Təhmasib
(1524-1576) dövründə yaşamış, şeyx
Əbdülqafarın, Mövlana Şah Qubad Şirvaninin
(1460-1543) xəlifəsi olmuş, əsərində Şirvan
bölgəsinin övliyaları olmuş Şeyx Əmir
Ağdaşinin və Şeyx Əbdülməcid Şirvaninin
adını çəkmiş, onlarla bağlı hekayətlərə
yer vermişdir.
Pir Məhəmmədin
həyatı ilə bağlı hissədə (səhifə
10-14) bildirilir ki, Şeyx Cüneydin (1429-1460) nəvəsi olan Pir Məhəmməd
Soltan Əhməd oğlu XV əsrin sonlarında Qarabağ
mahalında, Ağdam nahiyəsinin Maqsudlu obasında
doğulmuş, uşaqlıq həyatını burada
keçirmiş, ilk irfani təlimini qonşu kənddə
yaşayan və xəlvətilik təriqətini yayan Şeyx
Əbdülqafarın himayəsində qəbul etmişdir.
Cümlə
Qafqazda Təsəvvüfi-Sufilik təriqətinin Xəlifəsi
kimi məşhur olan Şirvan hakimi Şah Qubadla 1543-cü ildə
görüşdən sonra onun irşadilik fəaliyyətinə
icazə verildiyindən, onun sonrakı həyatı
qövmün təsəvvüfi-irfani təliminə həsr
olunmuş, ardıcıllarının (müridlərinin)
sayı artmış, zamanında rəvayətə dönən
mənqibə və kəramətləri sayəsində
külli-Qarabağda məşhurlaşmış,
Dağıstanda Oruc Əmirlə əlaqələri
artmışdır.
Azərbaycan
Səfəvilər dövlətinin hakimi II Şah Təhmasib
(1704-1740) Pir Məhəmmədi
Qəzvin şəhərinə dəvət edir, onunla
görüşdən sonra Şeyxin dini-irfani
dünyagörüşünün kamilliyinə, mükəmməl
təriqət sahibi olduğuna əmin olur və onun fəaliyyətini
təqdir edir. Bu onu göstərir ki, Şeyx Məhəmməd
Qarabağlının Təsəvvüfi-Sufilik təlimi
Dağıstanda, Şirvanda, Göyçədə, Zəngəzurda,
Naxşıvanda, Təbrizdə irfani ocaqlarda keçilmiş
və mükəmməl dini təmələ, dini-nəzəri
əsaslara çevrilmişdir.
1549-cu ildə
Ağdam nahiyəsinin doğma ocağında dünyadan
köçən Şeyx Məhəmməd Qarapirim kəndindəki
Baba-Ata xanəgahında (Şeyx Cüneyd və Soltan Əhməd
məqamgahında) dəfn edilmiş, qəbri üstündə
türbə tikilmiş, el ziyarətgahı kimi müqəddəs
məkan olmuşdur.
Pir Məhəmməd
Qarabağlıdan sonra Qarapirim xanəgahını
oğlanları Şeyx Vəliyyədin Məhəmməd və
Şeyx Həbib Məhəmməd idarə etmişlər. Nəslin
davamçılarından Cənubi Azərbaycanda (Astrabad şəhərində)
və Krımda yeni yurd-ocaq yaradanlar, təriqət
ardıcılları yetişmişdir.
Şeyx
qardaşlarının vəfatı da (onlar da şəcərə
xanəgahında dəfn edilmişlər) Sufiliyin Qarabağ və
ətraf bölgələrdə geniş
yayılmasının qarşısını ala bilməmişdir-"Qızılqaya
seyidləri"ndən Seyid Məhəmmədşərif əfəndi,
onun oğlu Seyid Məhəmmədəmin, Seyid Mustafa Şeyx
Həbib oğlu, Şeyx Məhəmməd Şeyx Həbib
oğlu, Mir Həmzə Seyid Nigari... irfan-ruh sahibi, "abid,
zahid, hər şey ilə Rəbbinə yönələn,
dünya dəbdəbəsindən üz çevirən, ibadət
və xəlvət məsələsində dəqiq, sürəkli
zikrə davam edən" İman yiyələri kimi məşhurlaşmışlar.
Laçın
nahiyəsinin Cicimli kəndindəki Məlik Əjdər məqamgahında
uyuyan Övliya da bu sıradandır.
XVII əsrin
ortalarında dini təriqətlərinə qarşı təzyiqlərlə
üzləşən Pir Məhəmməd xanəgahının
mürşidi Şeyx Mustafa Şeyx Həbib oğlu ailəsi,
qohum-əqrabası ilə birlikdə doğma ocağı tərk
etmək məcburiyyətində qalır, Ərzurum
diyarına üz tutur, Osmanlı sultanlı IV Muradla
görüşür və Ərzurum, Ərzincanda yerləşdirilir.
1666-cı
ildə haqq dünyasına qovuşan Şeyx Mustafa Ərzurum
qəbirstanlığında torpağa
tapşırılır, mürşidilik fəaliyyətini
qardaşı Şeyx Məhəmməd əfəndi (o, 20 il
Ərzurum müftisi olmuşdur) davam etdirir, mükəmməl
dini ibadətləri, xeyriyyəçiliyi (məscid,
körpü, su kanalları tikdirmişdir), şairliyi ilə
ad qazanır. O, məşhur alim Hənəfi Qarabaği nəslindən
olan, Ərzurum müftisi Molla Mürtəza Cənnətinin
qızı Şərifə xatunla (Pir Məhəmmədin nəticəsi,
Osmanlı Şeyxülislamı
Feyzullah əfəndinin (1639-1703) anası) ailə qurur...
Şeyx Məhəmməd
əfəndi 1693-cü ildə 86 yaşında haqqa
qovuşmuş, Ərzurum şəhərində
qardaşı şeyx Mustafanın qəbri yanında dəfn
edilib.
Nəslin
ünlü xələflərindən olan Feyzullah əfəndi
İstanbul, Ərzurum, Şam, Ədirnə, Məkkə, Mədinə...
şəhərlərində dini-irfani təlimləri,
dünyəvi-elmi bilikləri tədris edən çoxlu sayda
mərkəzlər, hədis dərsxanaları, mədrəsələr,
kitabxanalar... inşa etdirmiş (İstanbul şəhərinin
Fateh rayonundakı kompleks hazırda Millət
Kitabxanasıdır), qiymətli əlyazmaları (Qarabağla
bağlı dəyərli mənbələr toplusu da daxil
olmaqla) milli irs kimi əmanət qoymuşdur...
Onun
böyük oğlu Mustafa əfəndi Feyzullahəfəndizadə
də 1736-1745-ci, digəri isə-Mürtəza Feyzullahəfəndizadə 1750-1755-ci illərdə Osmanlı
dövlətinin Şeyxülislamı olmuşlar.
Bu məlumatlar
kitabın 16-21-ci səhifələrində yer alan
"Qarabağlı Pir Məhəmmədin davamçıları"
başlıqlı bölümündə verilmişdir.
(ardı var)
Qismət
Yunusoğlu, `
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2022.- 7-13 yanvar.- S.16.