“Azərbaycanın sakral coğrafiyası” silsiləsindən

 “...Mənaqibnamə”nin dini-irfani təlimi...

 

  (XXV yazı)   

 

"Ü(İ)çmüəzzin Ruhani seminariyasının tədris proqramına hərbi iş daxil edilməli, məzunlara zabit rütbəsinin verilməsi, hərbi incəsənət (?) kurslarının keçirilməsi, dəqiq elmləri  öyrədilməsi...məsələləri ilə bağlı kilsə rəhbəri və Müdafiə naziri Seyran Ohanyan arasında mütəmadi olaraq məsləhətləşmələr aparılır, nəticələr ümidvericidir. Həm də nəzər alınır ki, nazirliyin təqdimatı ilə hərbi xidmət keçənlərə seminariyaya qəbul da üstünlük verilsin."  (A.Mikaelyan, "Voskaparat.info" portalı, 18.08.2020)  

Türk-Müsəlman dünyasının İlahi Haqqa tapınması, İrfani-Ruhani dünyagörüşünün daşyıcısı kimi Müqəddəsliyin yayımında Səmavi Öyüdlərə yer verməsi minilliklərdir ki, Doğudan Batıya nur saçmaqdadır. Bu dini yolun yolçusu olmaqdan şərəf duymaqdadır Türk-Müsəlman qövmü. İstər Yaqutlar ölkəsində olsun, istərsə də Anadolu yaylasında, Ruhani duyğusallığını qoruyub saxlamaqdadır, ətrafı kafirlərə əhatələnsə də Haqq yolundan dönməzdir. Son qərinədə şahidi olduğumuz qatı və qəvi düşmənlərimizin törətdiyi soyqırım və amansız qətliamlar nəinki Qərbi Azərbaycandan, eləcə də Qarabağdan Türk-Müsəlman İrfanlığının-Ruhsallığının izini-irsini silə bilməmişdir.

Çünki, Bütöv Azərbaycanda olduğu kimi, Qərbi Azərbaycanda və Qarabağda Müqəddəs Səmavi Dinimizin hər iki bölgədə, ziyarər edilən yurdlarında həm də unudulmaz tarixi-coğrafi ocaqları qalmışdır. Milli-mənəvi dünyamızı Diri saxlayan, dini tariximizin bir səhifəsini yaşadan, Ruhani varlığın Haqqa təslim olmasının ideoloji xəttini özündə ehtiva edən Təsəvvüfi-Sufiliyi (kəşf və kəramətin kəsərliyi, nəfsin istəmdiklərini etmək, Ruhən Haqqı təmsil etmək...) düşüncə və yaşam dünyasında təcəssüm etdirən  Qarabağlı Pir Məhəmmədə həsr edilən tədqiqat əsəri (tədqiqatçılar Fariz Xəlilli və Şəhla Xəlillinin mötəbər mənbələrə istinadən elmi-nəzəri araşdırmaları ilə ərsəyə gətirilən "Qarabağlı Pir Məhəmmədin Mənaqibnaməsi" əsəri Bakı şəhəri, "Elm və Təhsil" nəşriyyatında 2020-ci ildə çap edilmişdir)  bu ocaqların "gözərən daşları"dır. Hansı ki, bu ocağın nurundan nəinki Qərbi Azərbaycanın Zəngəzur, Göyçə, Ağbaba... mahallarına, eləcə də Borçalı-Kürqırağı, Şirvan-Dərbənd, Naxçıvan-Ərdəbil... ellərinə də işıq düşmüşdür.

XII əsrdə Şeyx Şəms Təbrizinin "şəcərə qığılcımı" Qarabağda Pir Məhəmməddə, Ərdəbilli Şeyx Səfiəddinin nuru Göyçədə Miskin Abdalda və Dədə Ələsgərdə..., Şirvanda-Qobustanda Şeyx Qubad və Şeyx Eyyub həzrətlərində təcəlla etmiş, cəmi Qafqaz küliyyatını əhatə etmişdir.

"Qarabağlı Pir Məhəmmədin Mənaqibnaməsi" əsəri bu mülahizələrə   aydınlıq və nikbinlik gətirmişdir.

Əvvəlki yazılarımızda adı çəkilən tədqiqat əsəri barədə qısa da olsa söhbət açılmış, indi isə davamını nəzərinizə çatdırırıq.Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanın sakral coğrafi mövqeyi, sakral dünyagörüşünün daşıyıcısı kimi Qafqazda öncüllüyü ümumən Türk-Müsəlman dünyasının dini-irfani coğrafiyasını da özündə ehtiva etmişdir. Çünki Yaxın Şərq və Qafqaz bölgəsinin Dini-Ruhani mərkəzi Bütöv Azərbaycan timsalında tarixən formalaşamış və qonşu mahallara yayılmışdır (səhifə 7-də qeyd olunur: "Xəlifə Osman ibn Affan (3-cü Rəşidi xəlifəsi, 574-656-cı illər-Q.Y.) dövründə Qurani-Kərimin yazıya alınmasında Azərbaycandan göndərilən məktubların əsas rol oynadığı da məlumdur. Xəlifə Əli ibn Əbu Talib (4-cü Rəşidi xəlifəsi, 601-661-ci illər-Q.Y.) dövründə ilk tabeinlərdən olan və müsəlman yürüşlərinə qatılan Üveys əl-Qəraninin (Türk əsilli övliya-filosof, 594-657-ci illər-Q.Y.) Azərbaycanda şəhid olması və dəfn edilməsi bilinir. Beləliklə, İslamın ilk illərində Azərbaycan ərazisi və əhalisi hadisələrin mərkəzində görünür."

Bütöv Azərbaycan timsalında İrfani-Ruhsal təriqət kimi Təsəvvüfi-Sufiliyin ustad məkanları kimi Cənubi Azərbaycanın Təbriz, Şiraz, Xoy, Ərdəbil... şəhərləri xüsusilə fərqlənmişdir. 

Arazboyu vadilərdən şimala axan Müqəddəs Ruh seli Naxçıvanı, Ağbabanı, Göyçəni, Borçalını...bürüdü və məşhur şeyxlər, mürşidlər, müridlər...yetişdi. Adları hörmət-izzətlə xatırlanan həmin din xadimləri həmişə yad olunmuş, haqq dünyasına qovuşduqları məqamlar isə el-oba ziyarətgahına çevrilmişdir.

Bu baxımdan Qarabağ və Şirvan-Qobustan Sufiliyinin ocaq Ustadları kimi Pir Məhəmməd və Şeyx Qubadla yanaşı əsərdə Şah Qubadın şeyxi Quba nahiyəsinin Rük kəndində olan Məhəmməd Rükkinin, Şeyx Əmir Ağdaşi-Mişlişinin, Şeyx Məhəmməd Dağıstaninin, Şeyx Mənsurun (vərəndəli) və Ağdam nahiyəsinin Maqsudlu obasından olan Qara Məhəmmədin, eləcə də Osmanlı dövləti ərazisində təriqət davamçısı olan şeyx  Əbdülməcid Şirvaninin, Ağqoyunlu dövlətinin himayəsi altında Qarabağda fəaliyyət göstərən Dədə Ömər Rövşəninin (Şeyx Qubad onun müridi olub) də adları çəkilir.

Göründüyü kimi, orta əsrlərdə Azərbaycan hüdudlarında dini dünyagörüşün elmi-nəzəri təsəvvürü, izahı və təbliği istiqamətində əsas vasitə olan təriqət cərəyanı kimi Təsəvvüfi-Sufiliyin yayılması sərhədsiz olaraq Dərbənddən Naxçıvana kimi İrfani təlim mərkəzləri və Ruhani mərasimləri timsalında geniş şəbəkəyə malik olmuşdur, ictimai-sosial fərq olmamışdır.   

Tədqiqat əsərinin məlumatları  bunu deməyə əsas verir. Belə ki, bildirilir ki, şeyx Qubad 1543-cü ildə yüz yaşında vəfat etdikdən və Şirvanda dəfn olundan sonra Pir Məhəmməd Qarabağda irşad fəaliyyətinə başlamışdır. Şeyx Qubad mürşidlərindən olan Şeyx Əmir isə xəlvəti-irşadi ömür sürdüyü Dağıstanın Mişleş kəndində 1563-cü ildə Haqqa qovuşmuş, orda torpağa tapşırılıb, qəbri üzərində inşa edilən türbə hazırda ziyarət ocağı kimi ibadət edilir.

Cənubi Qafqazda Sufiliyin nəqşibəndi ocağının geniş yayılmasında Şeyx Qubadın, Pir Məhəmməd Qarabağlının və Şeyx Əmir Ağdaşinin dini-irşadi təlimlərin rolu böyük olmuşdur.Və o da anlaşılır ki, Qarabağ-Şirvan Sufiliyinin İrfani-Ruhani daşıyıcıları həm də Osmanlı Türkiyəsində bu təriqətin təbliğini icra etmişlər.

Ustad Nəsiminin "Ənəlhəq" təcəllası sanki Yunus Əmrə surətində-timsalında bulunmuşdur

Kitabın 30-37-ci səhifələrində Qarabağ-Şirvan sufiliyinin mürşidləri-müridləri sırasında digər öncül yer tutanların, Kəramət-Ruhanl dərəcələriilə seçilən övliyaların mübarək ismi-şərifləri xatırlanır: Şeyx Əbdülməcid Şirvani (Şeyx Əbdül), Şeyx Əmir, Canağa (Pir Məhəmmədin böyük qardaşı), Zeynəb ana (Pir Məhəmmədin xanımı), Şeyx Ağası, Molla Məhəmməd (Dəmirçihəsənli obasından olub, Pir Məhəmmədin xəlfəsi), Molla Baba (Ərəş şəhərindən idi, Şeyx Məhəmmədin xəlfəsi), Qara Molla Nemətullah (müridlərdən olub), Qara Kəndxuda (mürid olub, Pir Məhəmməd dediyi gündə o, vəfat edib), Molla Adil Paşa, Molla Pir Qədəm, Molla Feyzullah, Molla Əvəz, Bəşarət (mürid, kəşf və kəramət sahibi), Üveys ağa, Pir Məhəmmədin böyük oğlu Vəli Məhəmməd, Həbib Məhəmməd, Üveys əl-Qərani (Ağdaşda Veysəl Qərani ocağı var), Göy Molla Əli əfəndi (Ərzurumlu mürid), Şah Təhmasib (I Şah İsmayılın böyük oğlu, Pir Məhəmmədin övliya olduğunu və kəramət sahibliyini sınaq etdikdən sonra ona qarşı inamı daha da artmış, onunla paytaxt Qəzvin şəhərində görüşmüşdür)...

"Qarabağlı Pir Məhəmmədin Mənaqibnaməsi"nin 38-48-ci səhifələri əsərin dini-irfani məzmunu daxilində adı çəkilən və XVI əsrdə Qarabağ bölgəsində tarixən yayılmış antro-hidri-orotoponimlərin (oba, kənd, çay, dağ, dərə...)  silsiləsi, mənası və məzmunu barədə bilgilərə ayrılıb. Və bildirilir ki, Qarabağ diyarı minilliklər boyunca əski türkdilli kimmer, skif, sak, hun, xəzər, sabir, türk, oğuz, səlcuk, monqol, tatar, türkmən... tərəkəmə tayfalarının-elatlarının yurdu-ocağı, yaylağının, qışlağının məkanı, döyüş-cəng oylağı olmuşdur. Bu obalarda sufi rituallarının ilk rüşeymləri kök atdığından artıq orta əsrlərdə Təsəvvüfi-Sufiliyin çeşidli şəbəkəsi formalaşmışdır, yəni təsadüfi yox, bu İlahi Hökmə qul olan mistik-duyğusallığın məntiqi-təbii mərhələsi idi. Eləcə də ayrılıqda Qarabağ bölgəsinin toponimləri də bu milli Ruhdan yaranmış, minilliklərlə bu adlar qorunub saxlanılmışdır.

Toponimlərin sistemli qruplaşdırılması aşağıdakı qaydada təsvir edilib:

-Qarabağ diyarının tarixi-coğrafi sərhədləri, yer adlarının (toponimlərinin) mənşəyi, təbii şəraiti Yunan-Ərəb coğrafiyaşünaslarının (e.ə.484-425-ci illər, qədim yunan tarixçisi Herodotun "Tarix" əsəri (Skif (İskit)-Sak tayfaları barədə məlumat hissəsi); Strabon (e.ə.63-e.24-cü illəri, qədim yunan tarixçisi və coğrafiyaşünası, 17 kitabdan ibarət "Coğrafiya"nın 11-ci cildi Azərbaycana (Qafqaz Albaniyasına) həsr edilib); Klavdi Ptolomey (100-170-ci illər, "Almaqest" əsəri); Yaqut əl-Həməvi (1178-1229, yunan əsilli ərəb coğrafiyaşünası və səyyahı, toponimika mövzusunda "Ölkələrin lüğəti" kitabı...) əsərlərində-əski xəritələrində təsvir edildiyi kimi Kür çayının sağ-Araz çayının sol sahillərini və Kiçik Qafqaz hövzəsinin bir hissəsini əhatə etməklə Qarabağ sıra dağlarını, Qarabağ vulkanik yaylasını əhatə etməklə, etnogenetik məskunlaşma arealı Türk-Müsəlman qövmünü (həm də Təsəvvüfi-Sufiliyin şifahi xalq mərasimlərini-zikrlərini (İlahi Ruhu oyadan irfani kəlamları yaşadan) özündə yaşatmışdır;

-Gəncə-Qarabağ bəylərbəyliyi (1501-1747-ci illərdə inzibati-idarəetmə ərazisi, ilk hakimi Türkmən-Qacar tayfasından Qara Piri bəy Qacar olub) bir çox "Qarabağlı", "Qarabaği", "Qarabağ"... antro-oro toponimlərinin yaranması üçün əsas olmuşdur;

-Maqsudlu obası, Qarapirimli kəndi-Pir Məhəmməd Qarabağlının əcdadlarının doğma yurdu, dini-irfani təlimin mərkəzi və haqq dünyasına qovuşma məkanı (eləcə də övladlarının, xəlfələrinin, müridlərinin türbə və qəbirləri) olan  yaşayış məntəqələri;

-Cirgis çayı (indi Gülyataq çayı adlanır)-Papravənd və Qarapirimli kəndləri arasından axır, yaxınlığında Şeyx Məhəmmədin xanəgahı yerləşir;

-Nərgizli dərəsi-Cigis çayı sahilində, Qarapirimli kəndi ərazisindədir, Şeyx Məhəmmədin cüt sürdüyü, əkin apardığı yer olub, bu yerdə türk, ərəb, fars, suryani dillərində olmayan dili öyrənmişdir;

-Cavanşirlər obası-Qarabağda məşhur Türk tayfalarının (Köçərli, Tərəkəmə, Nəsibbəyli, Hümmətəlibəyli, Qaraxanlı, Sarıcalı...) və dini-ruhani (Seyidimli, Sofulu, Şıxbabalı, Pirqayalı, Şıxlar, Molla Məmməd...) obalarının ünvanı;

-Şirvan diyarı-təbii-coğrafi ərazi kimi Kür çayının sol sahilini, Böyük Qafqazın hər iki yamaclarını və Xəzərsahili əraziləri tutur, Şeyx Məhəmməd Qarabağlının bu diyarla əlaqəsi güclü olub, Şah Qubadın Xəlvətilik təriqəti dərgahının mürşidlərindən biri idi, ondan icazə almışdır;

-Dağıstan diyarı-"Mənaqibnamə"də Sufiliyin yayıldığı bu mahalın (Böyük Qafqaz dağlarının şimal hissəsi, Samur çayının sol sahili, Xəzər dənizinin şimal-qərb əraziləri) və xəlvəti-sufi müridi Şeyx Əmirin  adı çəkilir;

"Mənaqibnamə"də  yer adlarının (...Vərəndə nahiyəsi, Tərtər çayı, Quzanlı qəbirstanlığı, Qəzvin şəhəri, Dəmirçihəsənli obası, Ərəş və Gəncə şəhərləri, Rəvan bəylərbəyliyi və Rəvan şəhəri (indiki Qərbi Azərbaycanda İrəvan şəhəri), Üçoğlan obası, Lənbəran nahiyəsi, Bərdə qəsəbəsi, Kürəkçay, Naxçıvan duzdağı..) təsvir edilməsi, bu toponimlərin sıralanması tarixi-coğrafi məlumatlar olmaqla yanaşı, həm də bu yerlərin dini-irfani irsi barədə elmi-nəzəri təhlillərin aparılmasına əsas verir, maddi-mənəvi irsimizin zənginliyi barədə təsəvvür yaradır.

Tarixi irs araşdırıcıları, "Miras" Mədəni İrsin Öyrənilməsinə Kömək İctimai Birliyinin üzvləri Fariz Xəlilli və Şəhla Xəlillinin mötəbər mənbələrə istinadən elmi-nəzəri araşdırmaları ilə ərsəyə gətirilən "Qarabağlı Pir Məhəmmədin Mənaqibnaməsi" əsəri  dini-sakral tədqiqatlar sahəsində görülən qiymətli elmi-nəzəri mənbə rolunu oynayacaqdır, "Azərbaycanın sakral coğrafiyası"nın zənginliyi baxımından bu cür əsərlərə ciddi ehtiyac duyulmaqdadır.

 

Qismət Yunusoğlu,

Bakı Dövlət Universitetinin müəllimi

 

Olaylar.- 2022.- 28 yanvar-3 fevral.- S.17.