PEŞƏSİNİ ƏDƏBİ
NİSBƏSİNƏ ÇEVİRƏN
SƏNƏTKAR – DOKTOR
NƏRİMAN NƏRİMANOV
Doktor Nəriman Nərimanov
(1870-1924)... Böyük ictimai-siyasi xadim, maarifçi, pedaqoq,
yazıçı və dramaturq... Onun adı Azərbaycanın
ictimai fikir və mədəniyyət tarixində mühüm
yerə malikdir. O, bir tərəfdən ədəbiyyat
tariximizdə görkəmli nasir, böyük dramaturq, digər
tərəfdən də fəal milli ziyalı və publisist
kimi tanınıb. Azərbaycan xalqının Ümummilli
Lideri Heydər Əliyev bu görkəmli ictimai-siyasi xadim və
yazıçının fəaliyyətini yüksək qiymətləndirərək
demişdir: "Nəriman Nərimanovun əməkçi
kütlələri maarifləndirmək əzmi, insanlara xidmət
etmək kimi nəcib bir arzusu, hadisələri dərindən
başa düşməsi, istedad və bacarığı onu
Azərbaycan demokratik və ictimai-siyasi fikir nümayəndələrinin
ön cərgəsinə çıxartdı. ...Nəriman Nərimanov
öz dövrünün, yaşadığı mühitin
çərçivəsində böyümüş görkəmli
simadır, böyük siyasi xadimdir".
Görkəmli
siyasi xadim və ədib Nəriman Nərimanovun qələmindən
çıxan "Nadanlıq", "Şamdan bəy" və
"Nadir şah" kimi dram əsərləri Azərbaycan dramaturgiyasının
inkişafı və zənginləşməsinə
mühüm töhfələr verib. Ədibin "Bahadır və
Sona" romanı, "Pir" povesti, "Bir kəndin sərgüzəşti",
"İdil kənarında", "Şeytan bazarda" kimi
hekayələri Azərbaycan bədii nəsrinin
inkişafına istiqamət verən əsərlər olaraq əhəmiyyət
qazanıb. Ədibin "Bahadır və Sona" əsəri
Azərbaycan ədəbi düşüncəsi və
yaradıcılıq ənənələrinin üzərində
qurularaq meydana gələn və Azərbaycan
tolerantlığı, multikultural düşüncəsini
nümayiş etdirən, ictimai-siyasi görüşlərini
ortaya qoyan əsərlərdən biri kimi qiymət qazanıb.
Çoxsaylı publisist yazılarında mənsub olduğu
xalqının və ölkəsinin qayğılarını
dilə gətirməyə, problemlərinə
çözüm gətirməyə səy göstərib. Nəriman
Nərimanov həm də qüvvətli dramaturq, Azərbaycan
teatrının inkişafına töhfələr verən
böyük sənətkardır. Böyük istedadla ərsəyə
gətirdiyi "Nadanlıq", "Şamdan bəy" və
"Nadir şah" kimi dram əsərlərinin hər biri
ayrılıqda Azərbaycan dramaturgiyasının
inkişafında mühüm yer tutur. Lakin, söz yox ki, bu əsərlərin
arasında adı da, mövzusu və problematikası da daha fərqli
və ümumi-ictimai maraqlılıq baxımından
"Nadir şah" əsəri təkcə ədibin öz
yaradıcılığında deyil, ümumən Azərbaycan
dramaturgiyasında xüsusi bir əhəmiyyət qazanıb.
"XIX
əsrin 70-90-cı illərini Azərbaycan ədəbiyyatının
"yetimlik dövrü" adlandırırlar", - deyə
yazan görkəmli elm adamı akademik İsa Həbibbəyli
Nəriman Nərimanov kimi ədəbi simalar haqqında
haqlı olaraq dəqiq və səlis şəkildə
göstərirdi ki: "Heç bir müəllimi, ustadı,
canlı sələfi olmayan C.Məmmədquluzadə, N.Nərimanov,
S.Qənizadə, M.Ə.Sabir və başqaları kimi
şairlər XIX əsrin 80-"90-cı illərində
yazdıqları əsərlərlə ədəbiyyatı
yetimlik dövründən xilas etdilər. Dərinləşməkdə
olan ədəbi böhranın və ya uçurumun aradan
qaldırılmasında 1894-cü ildə yazılmış
iki əsərin - Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin əhvalatları" povestinin və
Nəriman Nərimanovun "Nadanlıq" dramının
xüsusi yeri var idi". Bu mənada görkəmli ədibin
1894-cü ildə ərsəyə gətirdiyi
"Nadanlıq" əsəri mühitin avamlıq və
geriliklərinə qarşı ən sanballı ədəbi
nümunələrdən biri və dram əsərlərinin
birincisidir. Vaxtilə bir pedaqoq, xalq müəllimi kimi
Qızılhacılı kəndində fəaliyyət
göstərən, mühiti yaxından müşahidə edərək
onun problemlərini öyrənən ədibin özü də
bu əsərini yazmaq məqsədini belə ifadə
etmişdi: "Məzkur əsəri yazmağıma səbəb
Qafqaz müsəlmanlarının əksərinin bimərifət
və nadanlığı oldu". Əsərin baş qəhrəmanlarından
olan Məhəmmədağa kənddə məktəb
açıb xalqın balalarına elm və təhsil vemək
məqsədilə yanıb-tutuşan milli ziyalılardan
biridir. Pozivitizmin Azərbaycanda xüsusi mərhələ, hərəkat
təşkil etdiyi XIX əsrdə, ümumiyyətlə, bu
mövzu da, problem də başlıca yeri təşkil edirdi.
Məhəmmədağa da məhz ədibin özü və
müasirləri kimi xalqın gələcək inkişafı
və oyanışına nail olmaq yolunda fədakarlıqla
xalqın övladlarını maarifləndirməyə dəvət
və səy edən xalq müəllimlərinin ümumiləşdirilmiş obrazı idi. Əlbəttə,
mövzu da, problematika da maarifçi realizm üçün ənənəyə
uyğun idi. Lakin köhnə düşüncə, ənənələrlə
yaşayan və yaşamağa sövq edilən mühit hələ
möhkəm idi: yeni üsullu təhsili, mədəniyyəti
qəbul etmir, müasirliyi ağlı almır, qəlbinə
yatmırdı. Mühitin başçısı və
ağsaqqallarından olan, bir övladını da təhsilə
verən Hacı Abdullanın Məhəmmədağaya dediyi
sözlər əslində müsəlman cəmiyyətində
məktəb, təhsil və elmə qarşı münasibətsizliyin
genezisini təyin etmək baxımından maraq doğurur:
"Ay Məhəmmədağa! Boş yerə
başını niyə ağrıdırsan? Bizim adam
oxumağa uşaq verməz! Hər kəsin özünə
görə bir dərdi var: birinin uşağı qaramal
otarır, o birininki qoyuna gedir, biri yer əkir.
Uşaqlarını da sənə versinlər, bəs işləri
necə olsun? Ondan masəva, doğrusunu demək: "Rusca
oxuyan düz yoldan çıxır"". Əsərdəki
bu sözlər onu ideya və problematika cəhətdən Azərbaycanda
tənqidi realizmin banisi və böyük ustadı Cəlil Məmmədquluzadənin
"Danabaş kəndinin müəllimi" və
"Danabaş kəndinin məktəbi" əsərlərilə
birləşdirir. Əsərin sonunda - finalda isə Məhəmmədağanın
maarifçi fikirlərinə tərəfdar çıxan,
maarifə can etən gənc nəsli təmsil edən Ömərin
güllələnib öldürülməsi məhz bu
nadanlığın nəticəsi kimi kədər və təəssüf
doğrur. Ömərin son sözləri məhz bu fikirləri
qət edir: "Məni ... nadanlıq ...avamlıq ... bi...mərifətlik
güllələdi. Bunlar hamısı ... Ah! ... adamı ...
heyvan edərmiş! Ah!
Nadanlıq!"
Ədibin
ikinci dram əsəri olan "Dilin bəlası, yaxud
Şamdan bəy" əsəri milli düşüncədə
istiqlal ideyalarının pərvazlanmağa
başladığı bir zamanda yaramaz,
fırıldaqçı və fürsətgir burjua nümayəndələrinin
millətin başına gətirdiyi bəlalardan söhbət
açır. Özünü savadlı, geniş münasibətlər
sahibi, müasir və millətpərvər biri kimi tanıdan
Şamdan bəy konkret dövrün ortaya
çıxardığı fırıldaqçı və
fürsətgir burjua gənclərinin qüvvətli nümayəndəsidir.
Biz müxtəlif müəlliflərin əsərlərində
belə surətlərə rast gəlirik. Müxtəlif əsərlərdə
öz elmini xalqın başına torba edərək keçirən
və qazanc əldə etmək istəyən
fırıldaqçı qəhrəmanların surətlərini
müşahidə etmişik. Şeyx Nəsrullah bu surətlərin
ən tipik olanıdır: o, ölüləri diriltmək
adı altında diriləri öldürən, mənəvi əsarətə,
fanatizm və mövhumatla gözlərini, əql və
düşüncələrini bağlayan, hislərini alan məharətli
bir fürsətgirdir. N.Nərimanov da sosial-demokratlar cəbhəsinin
bir nümayəndəsi kimi məhz belə
fırıldaqçı burjua nümayəndələrinin
konkret tipini yaratmaqla həm onların faciəsini göstərmiş,
həm də belə fırıldaqçılara qarşı
xalqın birliyi və oyanıqlığı zərurətini
ortaya qoymuşdur. Şamdan bəy ona qapılarını
açan, ona yer və çörək verən dostu Yusifin
sevgilisinə nail olmaqla Hacı İbrahimin var-dövlətinə
sahib olub xoşbəxtliyə çatmaq düşüncəsilə
özünü məhvə məhkum edir. Xainlik, hirs, nifrət
sonunda onun öz-özünə xətər yetirməsilə
nəticələnir. Son məclisdə
iştirakçıların onun haqqında ifadə etdikləri
fikirlər xalqın oyanıqlığı və birliyini
nümayiş etdirmək baxımından əhəmiyyətlidir.
Yusifin onun meyidi üzərində dediyi sözlər də
Şamdan bəylərin faciəsinin səbəbini uğurla
açıb göstərən replikadır: "Axırda bu
günə düşməyin təbiidir... Yaman dil başa bəladır!
Xain və yalançı bir adamın aqibəti belə olur. Bu
zavallının məhv olmağına səbəb nə oldu?
Camaatın ittifaqı! Belə bir ittifaq ilə yaman
vücudlardan topsuz-tüfəngsiz xilas olmaq həmişə
mümkündür".
N.Nərimanovun
arzuladığı, xalqda tapmaq, görmək istədiyi birlik
və mübarizənin qüdrətini həm onun öz
yaradıcılığında, həm də Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində olduqca mühüm əhəmiyyəti və yeri
olan məşhur "Nadir şah" (1898) əsərində
rast gəlirik. Əslində butün bu keyfiyyətlər
baxımından Nərimanovun dram əsərlərini mövzu
və problem baxımından konseptual olaraq bir-birini tamamlayan əsərlər
kimi səciyyələndirmək olar. Ədibin
"Nadanlıq" əsərində əgər müasirlik
və inkişafa maneə, əngəl olan yerlərdəki
avamlıq və nadanlıq tənqid edilirsə, "Şamdan
bəy" əsərində geniş ictimai qüvvələrin
ümid bəslədiyi gənc burjua nümayəndələrinin
ümumiləşdirilmiş obrazı olan Şamdan bəyin
timsalında bacarıqsızlığı və şəxsi
mənafe naminə ümidləri boşa
çıxarması, ictimai ümidsizlik yaratması bədii
düşüncənin meydanına gətirilir, "Nadir
şah" əsərində isə millətin son və
başlıca nailiyyəti olan dövlət qurmaq və onun fəaliyyəti
üçün mövcud olan əsaslar barədə fikirlər
bədii ədəbiyyatın təlqin dairəsinə daxil
olur. Akademik İ.Həbibbəylinin yazdığı kimi,
""Nadir şah" dramında ədəbiyyatda ilk dəfə
olaraq xalq hakimiyyəti ideyası irəli
sürülmüşdür. "Nadir şah" Azərbaycan
ədəbiyyatında birinci milli-tarixi dram əsəri
idi".
Fikrində
vətənə rövnəq verməkdən, onu düşmənin
zülmündən, məşəqqətindən qurtarmaqdan
başqa bir şey" olmayan Nadir öz saf niyyəti, mütərəqqi
ideyaları ilə xalqı, döyüşən qüvvələri
başına toplayarq tarixə yeni bir dövlət bəxş
edir. Nadir şah öz idarəçiliyi, islahatlar ideyası
ilə də tarixdə böyük iz buraxır: sünni və
şiə məzhəb düşmənçiliyi, fikir
ayrılığını ortadan qaldırmaqla müsəlman
aləmini birliyə gətirmək, İncili tərcümə
etdirməklə multikultural
düşüncə və dini-mədəni
dözümlülük üzərində xalqlar və mədəniyyətlər
arasında barış yaratmaq, dini dövlətdən
ayırmaq (mollaların ixtiyarını azaltmaq) və səfaləti
ortadan qaldırmaq. Bu zəruri, dövləti və milləti əbədi,
dayanıqlı tutan vacib ideyalar bir tərəfdən Nadir
şahın uzaqgörənliyinin göstəricisidirsə, digər
tərəfdən ictimai-siyasi görüşləri və fəaliyyətilə
xalqımızın dövlətçilik tarixində yer
tutmuş müəllif Nəriman Nərimanovun
özünün ürəyindən xəbər verən məsələlərdirlər.
Tarixi həqiqətlərə sadiq qalan böyük ədib
Nadir şahı ictimai-siyasi fikirlərinin ruporuna çevirir.
Bu əsərində xalqı ilə bağlı arzu və
ideallarını toplayır, məqsəd üçün
lazım olan zəruri ictimi keyfiyyətləri nümayiş
etdirir. Görkəmli ədib Nadir şahın faciəsində
hələ çatışmayan ictimai keyfiyyətləri,
yetişməyən mühiti, ehtiyac olan siyasi
düşüncəni və s. ehtiva etməyə
çalışır. Nadir şah həm öz idealları,
həm də faciəsi ilə Nərimanovun şəxsi taleyi
baxımından da ümumilik və oxşarlıq
nümayiş etdirərək onun taleyi ilə birləşir.
Əsərin sonunda bir qrup qüvvələr tərəfindən
sui-qəsd törədilərək arxadan vurulan Nadir
şahın: "Pərvərdigara! Günahım çoxdur!
Yaman dərdlə ölürəm, nahaq yerə. Heç kəsə
pislik etməmişəm. Hər kəsə də yamanlıq
etmişəm. Ümumi xeyri nəzərdə tutmuşam. Vətən
salamat qalsın fikrində olarkən canımı vətənin
və millətin yolunda sərf... etmişəm... Oğlumun
gözlərini vətənə qurban etmişəm... Pərvərdigara!..
Özün kömək et bu başsız millətə!"
kimi sözləri artıq həyatı çoxdan dərs
etmiş, öz yolunu, fəaliyyətini saf-çürük
edərək günahı və savabını vicdan tərəzisində
ölçən Nəriman Nərimanovun son məktubları və
məqalələrindəki fikirlərilə tale və məzmun
oxşarlığı ortaya qoyur. Müzakirələrə hələ
də açıq olan ədəbiyyatımızın şah
əsərlərindən biri kimi "Nadir şah"
haqqında müəllif özü də yazacaqdı ki:
""Nadir şah" adlı tarixi faciəmdə mən
şahın şəxsiyyətini heçə endirmişəm
və başa salmaq istəmişəm ki, qaranlıqda qalan
kütlənin adət olaraq qəbul etdiyi kimi hökmdarın
şəxsiyyəti heç də müqəddəs deyil və
əgər o, məmləkəti idarə edə bilmirsə,
onu tapdalayıb keçmək olar".
Həm
də ədəbi tərcüməçilik fəaliyyətinə
malik olan Nərimanov dilimizə tərcümə etdiyi Qoqolun
"Müfəttiş" və Qriqori Genin "Edam" əsərlərilə
tərcümə sənəti və ədəbi əlaqələrimizə
mühüm töhfələr vermişdir. Nəticə etibarilə
tam qətiyyətlə demək olar ki, Nəriman Nərimanov
xalqın dərdlərini, mərəzini sağaltmağa
yönəlik öz peşəsini ədəbi nisbəsinə
çevirərək "Doktor Nərimanov" (Həkim Nizami
kimi-müəllif) olaraq yaddaşlarda əbədi yer tutan
çox azsaylı görkəmli simalardan biridir. Bu görkəmli
ədəbi şəxsiyyətin tanınmış tədqiqatçılarından
olan Teymur Əhmədovun yazdığı kimi: "Azərbaycan
xalqının xoşbəxtliyi və səadəti uğrunda
ömrü boyu inamla mübarizə aparan Nəriman Nərimanovun
zəngin ədəbi irsi bu gün də öz
aktuallığı ilə diqqəti cəlb edir. Onun əsərləri
ölkəmizdə milli müstəqilliyin, dövlətçiliyin
möhkəmlənməsi və ərazi
bütövlüyümüz uğrunda mübarizə aparan hər
bir azərbaycanlı üçün qiymətli və əzizdir".
Ramiz QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.- 2023.- 28 aprel-4 may.- S.18.