BİR GÖREYDİM AYRILIĞI KİM
SALDI,
ÖLKƏMİZDƏ
KİM QIRILDI, KİM QALDI?!
Azərbaycan
torpağının nisgilli şairi Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarı düşünərkən
Xalqımızın
Cənubi Azərbaycanda istilaçı rejimə qarşı
verdiyi ardıcıl mücadiləni izləyərkən,
qardaş ölkə Türkiyəmizin təbii fəlakətlərin
yaratdığı amansız hadisələrə sinə gərib
yaşam mübarizəsi apardığını seyr edərkən
ağlıma böyük şairimiz Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar və onun milli mənəviyyat və
ideallarımızın poetik kitabı olan "Heydərbabaya
salam" poemasından bu misrlar gəlir, qəlbimdə
fırtınalar qoparır:
Bir uçeydim bu çırpınan yelinən,
Bağlaşeydim dağdan aşan selinən.
Ağlaşeydim uzaq düşən elinən,
Bir göreydim ayrılığı kim saldı?!
Ölkəmizdə kim qırıldı, kim qaldı?!
Xalqımızn gözəl bir sözü var: Uca dağ başına qar yağar... Xalqımızın ucalığındandır ki, başından nə qar, nə qasırğa, nə tufan əskik olur. Elə Şəhriyar babamız da poetik minvalla "Bizdən də bir yad eləyən sağ olsun, Dərdlərimiz qoy dikəlsin dağ olsun" demişdir. Xalqımızın taleyinə Heydərbaba, Savalan boyda bir nisgil, Araz boyda bir dərd çəkildi və Şəhriyar babaımız da Heydərbaba boyda olan bu dərdlərin söylər dili oldu, el bülbülünə çevrildi. Heç təsadüfi deyil ki, onu Azərbaycan ədəbiyyatının Heydərbabası adlandırırlar. Hər sözü, misrası xalq ruhunun nisgilli dağı olduğu kimi, milli adət-ənənələrə, yaddaş və dilinə də ucaldılmış uca bir dağ hesab etmək olar. Özü bir dəfə də olsun paralanmış vətəninin əsas hissəsinə gələ bilməsə də, sözləri Arazı aşıb doğma ellərinin dilində əzbərə çevrildi. Bu baxımdan onun yaradıcılığı həm də könüldən könülə, ölkədən ölkəyə açılan bir körpü, bir yol oldu...
Şair özü də deyirdi ki:
Dedim: Azər
elimin bir yaralı nisgiliyəm mən.
Nisgil
olsam da, gülüm, bir əbədi sevgiliyəm mən.
El məni
atsa da, öz gülşənimin bülbülüyəm mən.
Elimin
farsca da dərdini söylər diliyəm mən.
Haqqa
doğru nə qaranlıq isə, el məşəliyəm mən.
Əbədiyyət
gülüyəm mən!
Əlbəttə,
bu şair özü də, sözü də dillər əzbəri
olan Məhəmmədhüseyn Şəhriyardır. O şair
ki anadilli şeirimizin zənginləşməsində müstəsna
xidmətləri var. O şair ki Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli söz ustadlarından biri, öz
yaradıcılığı ilə Heydərbaba dağı
kimi vüqarla dayanan sənət məbədidir. O şair ki
"taleyinə qara yel əsmiş", "baharı xəzan
olmuş" həyatının dərdini dilə gətirərək
yazırdı:
Yatmış
hamı, bir Allah oyaqdı,
daha bir mən,
Məndən
aşağı kimsə yox,
ondan da
yuxarı.
...Qorxum
budur,
yar gəlməyə
birdən yarıla sübh.
Bağrım
yarılar, sübhüm, açılma, səni tarı!
...Eşqi
var idi Şəhriyarın güllü, çiçəkli,
Əfsus,
qara yel əsdi, xəzan oldu baharı.
Həyatı
keşməkeşlərlə dolu olan böyük sənətkarın zəngin
irsi Azərbaycan şeirinin inkişafına xidmətlərlə
bərabər, milli dəyərlərimizə, xüsusilə
ana dilimizə, ümumən Azərbaycançılığa qoyulan ən sanballı mənəvi
abidədir. Bu baxımdan Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
sadə və anlaşıqlı bir dildə
yazdığı əsərlərilə mənsub olduğu
xalqının dərdlərinin "haqq səsi", "dərdini
söylər dili" kimi çıxış etmişdir.
Onun yaradıcılığında ana dilimizə məhəbbət,
xalqın min illərlə tarixini özündə yaşadan,
el birliyi və həmrəylik bağları olan adət-ənənələr
xüsusilə yer alır. Bu baxımdan onun
yaradıcılığı bütün bu xəlqi keyfiyyətlərin
stolüstü kitabı kimi çıxış edir. Ancaq
bunu da qeyd etmək lazımdır ki, şairin milli ruhlu
şeirlərinin tarixi anası Kövkəb xanımla söhbətindən
sonra başlayır. Deyilənlərə görə,
şairin anası Kövkəb xanım ona irad olaraq
bildirmişdir ki, "bala, sən necə şöhrətli
bir şairsən ki, mən sənin dilini başa düşə
bilmirəm?" Şair özü də deyirmiş ki, "Rəhmətlik
anam Tehrana gəldiyi vaxtdan onun sehirli nüfuzunun təsiri ilə
yaddaşında qoruyub saxladığı keçmiş xatirələrini mənə danışmaqla
şirin nağıllar mənim yavaş-yavaş ölü
ruhuma can verdi". Şair bu tərbiyəvi söhbətdən
sonra bütün qəlbi və ruhu ilə yazdığı
ölməz "Heydərbabaya salam", o cümlədən
"Səhəndiyyə", "Türkün dili" və
başqa əsərlərilə
sanki ana-vətən qarşısındakı
"günahlarını" yumuşdur. Şair bu əsərlərlə
özünün vətəndaşlıq duyğuları və
vəzifələrinə nəzər salmış,
özünün əzəmətli vətəndaşlıq
portretini yaratmışdır.
Şairin "Türkün dili" şeirində
"Türkün dilitək sevgili, istəkli dil olmaz", -
deyə bəhs etdiyi şirin, ahəngdar, qədim şeir-sənət
dili kimi şöhrət qazanan Azərbaycan dili onun əsərlərinə
geniş şöhrət qazandırmışdır. Bu
baxımdan şairin böyük istedad və yüksək təblə
yazdığı "Heydərbabaya salam" poemasında
şair uşaqlıqdan aralarında böyüdüyü adi
insanların, sadə xalqın həyat tərzini, adət-ənənələrini,
dilini, söz-savlarını bütün incəlik, dəqiqlik
və təfərrüatla təqdim etmişdir. Bəlkə də
bu səbəbdəndir ki, deyildiyi kimi: "Heydərbabaya
salam" pоeması
hər bir azərbaycanlı üçün ana laylası qədər
əziz və müqəddəsdir". Akademik Bəkir Nəbiyevin
dediyi kimi, ""Heydərbabaya salam" poeması şairin
göz açıb gördüyü doğma ellər, Cənubi
Azərbaycan haqqında, milli həyatımız, məişətimiz,
psixologiyamız haqqında vüsətli bir şairanə
ensiklopediyadır". Akademik İsa Həbibbəyli çox
gözəl deyirdi ki, Şəhriyarın
"yazdığı əsərlər azərbaycanlı
ruhunun poetik ifadəsidir". Şairin "Heydərbababaya
salam" poemasında xalqa müraciətlə deyilən
aşağıdakı misralar da birlik və həmrəyliyə
çağırış şüarları kimi səslənir:
Heydərbaba,
göylər bütün dumandı,
Günlərimiz
bir-birindən yamandı,
Bir-birizdən
ayrılmayın, amandı,
Yaxşılığı
əlimizdən alıblar,
Yaxşı
bizi yaman günə salıblar!
Mübariz
şair: "Heydərbaba, mərd oğullar doğginən,
Namərdlərin burunların ovginən", - deyə
xalqını ayrılıq və həsrəti ortadan
götürmək üçün mübarizəyə də
səsləmişdir.
Ustad Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar milli şairdir. İstər fars, istərsə
də ana dilində yazdığı şeirlərində
elinin dərdlərini söylər dil olan şair milli məsələləri
ümumiləşdirməyə və təqdim etməyə
nail olmuşdur. "Məmməd Rahim həzrətlərinə
cavab", "El bülbülü", "Süleyman
Rüstəmə", "Qardaşım Süleyman Rüstəmə",
"Döyünmə, söyünmə", "Oyun
olduq", "Azərbaycan", "Əsir Azərbaycanıma
xitab", "Türkün dili" və başqa şeirlərində
şair mənsub olduğu xalqının dərdlərini, onun
istiqlalı, xoşbəxtliyi və birliyi ideallarını əks
etdirir. Şairin "Azərbaycan" şeiri isə ümumən
bu mövzuda yazılmış əsərlər içərisində
ən yaxşı nümunələrdən birini təşkil
edir:
Könlüm
quşu qanad çalmaz sənsiz bir an Azərbaycan,
Xoş
günlərin getmir müdam xəyalımdan, Azərbaycan!
Səndən
uzaq düşsəm də mən, eşqin ilə
yaşayıram,
Yaralanmış
qəlbim kimi qəlbi viran Azərbaycan...
"Azərbaycan"
şeirində mübarizə ruhu da qüvvətlidir. Müəllifin
misralardakı mübarizəyə səslənişi onun
istiqlal üçün darıxan və qüvvətlə
döyünən qəlbinin səsidir. Şairin "El
bülbülü" şeirində də cəsarətlə
dediyi: "O tay, bu tay, fərqi yoxdu, vətəndi"
misrası şairin cəsarətli vətəndaşlıq
duyğularının ifadəsi, Azərbaycanın siyasi və
mənəvi birlik deyimidir.
Bəli,
Məhəmmədhüseyn Şəhriyar
yaradıcılığı milli və bəşəri
mövzularda yazılmış zəngin bir poeziya məktəbi
və mənəviyyat mənbəyidir. Şəhriyar təkcə
Azərbaycan xalqının deyil, bütövlükdə bəşəriyyətin
ən nəhəng söz adamlarından biri, mənsub
olduğu xalqının söylər dilidir. Azərbaycan ədəbiyyatının
böyük söz ustadlarından biri kimi Şəhriyarın
şəxsiyyəti də, yaradıcılığı da
doğma vətənində həmişə uca tutulur,
yüksək qiymətləndirilir. Arazın bu tayından o
tayına üz tutub elliklə deyirik:
Heydərbaba,
gün dalıvı dağlasın,
Üzün
gülsün, bulaqların çağlasın.
Uşaqların
bir dəstə gül bağlasın,
Yel gələndə
ver gətirsin bu yana,
Bəlkə
mənim yatmış bəxtim oyana!
Ramiz QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
şöbə müdiri,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.- 2023.- 10-16 fevral.-S.18.