Naxçıvan bölgəsinin tarixi və coğrafiyasına
qarşı hay kilsəsinin
təcavüzü
1911-ci
ildə ədəbiyyata pozğun və erotik mövzulu şerlə
("Bədirlənmiş Ay") gələn,
bu ardıcıllıqla 1951-ci ildə Stalin mükafatı və 1972-ci ildə Lenin
mükafatı laureatı, 1976-cı ildə Sosialist
Əməyi Qəhrəmanı adlarını alan
hay mənşəli və
"ağbirşəyi" M.S.Şaginyan
(1888-1982) 1982-ci ildə
Sovet İttifaqı rəhbəri
L.İ.Brejnevə (1906-1982) məktubla müraciət edərək,
Rostov şəhərinin Proletar
rayonunun adını dəyişərək-"Yeni-Naxçıvan"
etməklə ona şəhər statusunun verilməsini xahiş
etmişdir.
Dinsiz, faşist-daşnak təmayüllü hay kilsəsinin baş keşişi I Vazgenlə (Levon Karapet Palçyan-1908-1994) sıx dostluq, eyni xislətli münasibətlər(in)ə malik olan M.Şaginyanın Bütöv Azərbaycanın tarixi ərazisi olan Naxçıvan bölgəsinə qarşı iddialarının qaynaqlandığı saxta məlumatlar sırasında uydurma dini mistik-əfsanələrə yer verilməsi sonrakı hay nəslinin də "tərənnüm mövzusu" olmuşdur. Guya "Bibliya"da "Dünyanın su altinda qalması və xilaskar, Həzrəti-Nuhla bağlı" və ya "Nuhun tufanı" rəvayətinin məhz onlara məxsus olması, Nuh peyğəmbərin "Ermənistan" ərazisində ilk dəfə quruya qədəm basması, Ağrıdağ-Naxçıvan hövzəsində Nuhun gəmisinə, onun taxta parşalarına və izinə rast gəlinməsi...kimi uydurmaları nəinki özləri, eləcə də ələ keçirdikləri "mirzələr" tərəfindən də təbliğ edilməkdədir. Onlardan bir cütü təbii ki, Y.O.Andreyeva və Y.Y.Qulyayeva olmaqla (müştərək yazdıqları "Naxçıvan erməniləri: 1950-1980-ci illərin qonşuluğu barədə xatirələr" məqaləsi ("Etnoqrafiya" jurnalı, 2(16), 2022-ci il tarixli, səh.116-123) timsalında hədəflənmişlər.
Haşiyə. Yəhudi xalqının və xristianlığın müqəddəs, Həzrəti-İsa Məsihin adı ilə bağlı olan ilahi-dini-"Bibliya" eramızdan əvvəl XI əsrdən erkən orta əsrlər dövrünədək Yaxın və Orta Şərq regionunun tarixi-coğrafi şəraiti, ictimai-siyasi vəziyyəti, cəmiyyət birlikləri, dövlətləri və xalqları (Fələstin, Yunanaıstan, Suriya, İsrail, Makedoniya...,eləcə də yox olanalar).... haqqında dini-mistik, İlahidən göndərilən irfani bilgilər toplusu kimi qədim xristianlığın yazılı Kitabıdır.
Macarıstan EA-nın Fəlsəfə institutunun "Dini nəzəriyyə" şöbəsinin müdiri, filosof-teoloq Qustav Qeçenin (1932-2003) "Bibliya tarixi" əsərində (rus dilində Moskva şəhərində 1989-cu ildə çap edilib) "erməni" xalqının və "Ermənistan" dövlətinin adına rast gəlinmədiyi açıq-aydın və faktlarla bildirilərək sübut olunmuşdur.
Əlavə olaraq, "Bibliya" haqqında dini-fundamental və geniş frazeoloji, analitik-teoloji təhlil əsasında əsər kimi nəşr edilən polyak yazıçısı Z.Kosidovskinin (1898-1978) "Bibliya hekayətləri", rusiyalı ilahiyyatçı alim A.V.Menin (1935-1990) "Dini tarix" (VII cilddə, 1970-1983), D.İ.Naydisin (1940) "Bibliya həqiqəti" (2017), M.İ.Rijskinin (1911-2000) "Bibliya ilahi duyğuları" (1992), İ.Y. (Ayzek) Əzimovun (1919-1992) "Bibliya ilə səyahətlər" (2016)... kitablarında da bu müqəddəs Kitabda "erməni", "Ermənistan" kəlməsinə rast gəlinmədiyi məlum olmuşdur.
"Bibliya"da tarixi şəxsiyyətlərin, ictimai-siyasi hadisələrin, coğrafi ərazilərin, rəvayətlərin və əfsanələrin hay sürüsü ilə bağlı olmaması artıq sübut olunmuş həqiqət olsa da, hay kilsəsi qondarma iftiralarla, uydurma miflərlə saxta tarixləri, olmayan inzibati-ərazi vahidləri (dövlətləri) barədə yalan mülahizələr, "elmi-nəzəri", "qədim tarixi" bilgilər irəli sürməkdə davam edirlər ki, nümunə kimi yuxarıda qeyd edilən məqalənin "Tarixi kontekst və əhali sayı barədə statistik məlumat" yarımbaşlıqlı hissəsini də göstərmək olar.
Bu hissədə haylara aid olmayan "Dünyanın su altında qalması və Nuh peyğəmbərin quruya çıxması" əfsanəsinin təhlili və həyasızcasına bu dini rəvayət hay sürüsünün maddi-mənəvi irsi kimi qələmə verilmişdir. Ardınca, guya Nuhun ilk quruya çıxdığı, qədəm basdığı məkan (quru)-Naxçıvan ərazisi dini-ruhani əski Kitab yazısına görə "erməni"lərin tarxi ərazisi kimi yozulduğundan müasir Naxçıvan bölgəsinin bu zümrəyə mənsubluğu "əsaslandırılır".
"Naxçıvan" orotoponiminin izahında əski Türk-Oğuz dilinin fonetikasına və morfogenetikasına uyğun gələn "Nuhun Cahanı", "Nuhi-Cahan", "Nuhun yurdu", "Nuhun dabanı" ifadələri dialekt-şivə dəyişikliyinə uğrayaraq "Naxçıvan" toponimi kimi formalaşma qanunauyğunluğunu təhlil etmədən görünür ki, müəlliflər uydurma qənaətlərini həqiqət kimi yozmaq üçün bu dini əfsanə barədə hay kilsəsinin qondarma yalanlarından istifadə etmək məcburiyyətində qalmışlar. Bu yalanlarını pərdələmək üçün dünyanın və qurunun birinci dayanacağını "erməni" ərazisi kimi "Naxçıvan"ın adı çəkilir, rus tarixçisi İ.İ.Şopenə istinad edilir, tarixçi K.A.Nikitinin mülahizəsi ("Bu "Bibliya" süjeti göstərir ki, Naxçıvan Ermənistanın bir üzvü hissəsidir.") əsas götürülür.
Haşiyə. Fransa mənşəli rus tarixçisi, etnoqrafı, 1828-ci ilin 10 fevralında çar Rusiyası ilə İran dövləti arasında bağlanmış Türkmənçay müqaviləsi əsasında Naxçıvan və İrəvan xanlıqları ərazisində yeni yaradılmış "İrəvan vilayəti"ndə idarəetmə sistemində müşavir işləyən İ.İ.Şopen (1798-1870) hayların Balkan yarımadasından (Frakiya və İon koloniyalarından) Kiçik Asiya (Anadolu) yarımadasının şimal hissəsi boyunca sürülərək Qafqaza köçürülməsini bildirmişdir ("Rusiya imperiyasına birləşdirilmiş İrəıvan vilayətinin tarixi" əsəri, 1852).
Beynəlxalq səviyyədə "Balkan nəzəriyyəsi" kimi qiymətləndirilən və ciddi elmi mülahizələrin müəllifi tərəfindən hay kilsəsinin uydurma, əsassız mülahizələrini müdafiə etməsi, onu tarixi fakt kimi qəbul etməsi nə dərəcədə inandırıcıdır?
Yəqin ki, bu yerdə hay kilsəsinin "qarğa" örtüklərinin gizli, qara əməllərinin izi yox deyildir və hay kilsəsinin hiyləgərliyinin nəzərə alınması xüsusilə vacibdir.
Və yaxud K.A.Nikitin timsalında yazılan uydurma mülahizə olsun.
Hansı ki, yuxarıda adları çəkilən mötəbər elmi-dini mənbələrə görə "Bibliya"da "erməni"lər barədə bir kəlmə də olsun yazıya yer verilmədiyi artıq sübut olunduğu halda, ya müəllifin "Bibliya"dan xəbərinin olmaması, ya da bu sərsəmliyini "erməni" məclislərində izhar etdiyi şübhə doğurmur.
Əgər elmi-nəzəri mülahizələri nəzərə alınan alimlərin, tədqiqatçıların rəyinə əsasən "Bibliya"da "erməni"-"Ermənistan" sözlərinin, ümumiyyətlə onlara aid olmayan (amma özlərinə aid olunmasını iddia etdikləri) tarixi-coğrafi ərazilər və dini mövzuların yer aldığı təqdirdə "erməni"lərə yarınmaq yalnız mürtəce hay kilsəsi tərəfindən uydurmaların nəzərə alınması səbəbi ilə bağlı ola bilər.
Yəni, "it motaldan əl çəkmir ki, çəkmir".
Əslində və həqiqətdə
isə, istər "Bibliya" (müqəddəs
mənbə kimi "Ol" kitabda, 6:1-6:4,
7:2-7:19, 8:6-8:11, 9:12-14...), istər "Tövrat" və istərsə də "Qurani-Kərim" (11-ci "Hud"
surəsinin 25-ci, 28-48-ci ayələri)
olsun, bu müqəddəs İlahi-Yazı
Kitablarında Həzrəti-Nuh
peyğəmbər, "Nuhun
tufanı" və Ümumdünya subasması
haqqında göndəriş,
tapşırma, surə,
ayələr yazılsa
da bunlar dindən kənar canlılara, murdar, kafir, ibtidai-insan hay sürüsünə aid olmadığı
göz önündədir.
"Tarixi kontekst və əhali sayı barədə statistik məlumat" yarımbaşlıqlı
bölümdə hay kilsəsinin
məkrli, hiyləgər
xislətinə uyğun
olaraq müəlliflər
"ayı xidməti"
misallı yarınmışlar.
Belə ki, məqalədə yer alan məlumatlara əsasən Naxçıvan
bölgəsi üzrə
əhalinin XIX-XX əsrlər
üzrə statistik-demoqrafik
rəqəmləri təhlil
edildikdə bir sıra tarixi, ictimai-demoqrafik məsələlərin
nəticələri göstərir
ki, hay sürüsünün
Naxçıvan bölgəsi
ilə bağlı ərazi iddiaları tamamilə əsassızdır,
əsrlərlə irəli
sürülən bu iddialar qondarma uydurmalardan qaynaqlanır. Bu qənaətimiz rəqəmlərin dili ilə sübut oluna bilər.
Müəlliflər göstərir ki, 1897-ci ildə keçirilən Ümumrusiya
əhali siyahıyaalınmasına
görə Naxçıvan
qəzasında ümumi
əhalinin sayı
100771 nəfər olmaqla,
ondan 34 672-si "erməni"lər
təşkil edir (təbii ki, bunlar da Cənubi
Azərbaycanın Xoy və Salmas vilayətindən 1828-1832-ci illərdə
köçürülənlərin xələfləri idi, bu fakt müsahiblərin
söhbətində yer
alıb). 1926-cı ildə
Ümumittifaq əhalinin
siyahıyaalınması ilə
ümumi say 104 656 nəfər
göstərilib (o cümlədən
hayların sayı
11276). 1939-cu ildə hayların sayı 13 850 (ümumi əhali 126 696 nəfər), 1959-cu ildə
9519 (bölgə üzrə
cəmi 141361 nəfər)
olub.
Deməli, 1930-cu illərdə, ölkə
üzrə, eləcə
də Azərbaycan
SSR-də repessiyanın
tüğyan etdiyi dövrdə hayların sayı çoxalmışdır
(eləcə də,
1918-1920-ci illərdən qısa
zaman dövrü keçməsinə baxmayaraq). Bu isə onu göstərir
ki, Naxçıvan bölgəsində hay sürüsünə
qarşı heç bir ayrı-seçkilik, milli-irqi təzyiqlər olmamışdır.
Əlavə olaraq o da bildirilir ki, müsahiblərin (hay mənşəlilərin)
dediyinə görə,
bu qədim diyardan hayların kütləvi köçü
1960-1970-ci illərdə çox
olub və səbəb kimi qeyd edilir ki,
gənclər kənd
təsərrüfatında ağır zəhmət olduğu üçün
işləmək istəmirdilər,
ona görə də ən çox axın daha asan iş
sorağı və oxumaq üçün İrəvan şəhərinə
və Rusiyaya olmuşdur (XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində haylar
ən çox Tiflis şəhərinə köçmüşlər).
Yerli, kökənli Türk-Müsəlman
əhalisi tərəfindən
hay sürüsünə qarşı
heç bir təhdid və təqiblərin edilmədiyi
bildirilsə də, Naxçıvan bölgəsindən
hayların sayındakı
tənəzzül, 1980-ci illərin II yarısında
isə tamamilə azalma aşağıdakı
səbəblərlə bağlı
və hay kilsəsinin
məkrli hiyləsinin olduğu şübhə doğurmur:
-hay kilsəsinin məqsədi
Azərbaycanın Qarabağ
bölgəsinə qarşı
ərazi iddiası ilə bağlı olduğundan (Azərbaycan Respublikasının ərazi
bütövlüyün parçalanması
niyyəti ilə) Naxçıvanda hayların
məskunlaşmasına diqqət
yetirilməmişdir, "Naxçıvan"
məsələsini sonraya
saxladıqları üçün
imkan tapıb bu miqrasiyanın qarşçısını ala bilməmiş və ya maraq göstərməmişlər;
-Naxçıvan bölgəsinin
relyef-iqlim şəraitinin
kəskin kontenantlığı,
landşaft strukturunun rekreasiya imkanlarının
zəif olması (beynəlxalq turist axınının-xarici muzdlu
emissarların gəlişini
şərtləndirən əsas
amillərdən biri),
iqtisadi-təsərrüfat sisteminin gəlirli olmaması, yerli idarəetmə sahəsində
istədikləri niyyətlərini
həyata keçirə
bilmədikləri üçün...
hay sürüsü könüllü
şəkildə bölgəni
tərk etsələr
də, xislətlərinə
uyğun olaraq hiyləgər niyyətlərini
(dövlətimizə qarşı
ərazi iddialarından
əl çəkməmək,
xalqımıza qarşı
hücumların təşkili
üçün bəhanəyə
yiyələnmək) Azərbaycan
dövlətçiliyinə qarşı əks-təbliğat
kimi yönləndirə
bilmişlər;
-"Ermənistan" adlanan ərazi ilə sərhəd qonşuluğu
olan Naxçıvan bölgəsində hayların
sayı yox olur, amma arada
Azərbaycanın Qubadlı,
Laçın və Şuşa rayonları olsa da, aralıq
məsafə 50-60 km-ə çatsa
da Qarabağ bölgəsində hayların
sayı 100 minə qədər olub (1980-ci illərdə), elə bu sualın cavabı hay kilsəsinin məkrli niyyətinə işıq saçmış
bir göstəricidir.
Müəlliflər özləri də bilmədən müsahiblərin
cavablarını şərh
etməklə həqiqətən
Naxçıvan bölgəsində
hayların azalma səbəbini özlərinin
xisləti-niyyəti ilə
bağlı olduğunu
etiraf etməli olmuşlar.
Belə
ki, Ordubad rayonu, Parağa kəndində yaşamış,
1960-cı il təvəllüdlü qadın
söyləyir ki, 1-ci
sinifdə oxuyanda 21 nəfər idik, məktəbi qurtaranda 7 nəfər. Əhalinin çoxusu İrəvan
və Krasnodar şəhərlərinə
köçmüşdülər. İrəvan şəhər
sakini, 1950-ci ildə doğulmuş kişi
deyib ki, Naxçıvan şəhərində
6-cı sinifdə (Babək
rayonu, Kültəpə
kəndindən gəlib)
42 şagird olub, sonuncu sinifdə 7 nəfər. Məktəbdə şagirdlərin bu səbəbdən azalması müəllimlərin
də köçüb
getməsini şərtləndirmişdir.
Bunun nəticəsidir
ki, dinsiz hay kilsəsi Naxçıvan
bölgəsinə qarşı
qondarma iddialarından
əl çəkmək
istəmədiyindən əski
xristianlığaqədərki və qədim Alban mədəniyyəti irsinin
nümunələrini bu
diyardan 1980-ci illərin
sonunda oğurlayıb,
qarət edib aparmışdır.
(ardı
var)
Qismət Yunusoğlu,
Bakı Dövlət Universitetinin
müəllimi
Olaylar.- 2023.- 3-9 mart.- S.17.