VƏTƏN DAŞI – XALQ
ŞAİRİ MƏMMƏD ARAZ
Xalq şairi Məmməd
Araz (1933-2004) Azərbaycan ədəbiyyatında
çoxcəhətli və zəngin ədəbi irsinə, sənətkarlıq
qüdrətinə görə özünəməxsus yeri və mövqeyi olan görkəmli söz
ustadır. Dərin məzmunlu, oxunaqlı və milli mündəricəli şeirlərilə
Məmməd Araz vətəndaş qeyrətli
ədəbiyyat nəhəngidir. Bu
görkəmli şair həm də milli azadlıq ideayalı əsərlərilə
istiqlal şairi olaraq əbədi şöhrət qazanıb.
"Mənim şeirimdə gəz bir insan kimi, Qəlbimdə nə varsa ona demişəm. Anadan-bacıdan gizlətdiyimi, Kağızdan, qələmdən gizlətməmişəm", - deyən şair səmimi və zəngin bir yaradıcılığa malikdir. Görkəmli elm adamı akademik İsa Həbibəyli yazırdı: "Xalq şairi Məmməd Arazın sənəti onun özünün və mənsub olduğu xalqının qeyri-adi tərcümeyi-halıdır". Buna görə də: "Şair dostum, çaldığın saz, Eldən ayrı səs ucaltmaz" - deyən xalq şairi yaradıcılığın yalnız el həqiqətinə xidmət etməsini doğru bilmişdir.
Görkəmli söz ustadı Məmməd Arazın sənət dünyasında vətən müqəddəsliyi, xalq məhəbbəti, el həqiqətləri bədii yaradıcılığın nüvəsində dayanır. Məmməd Araz şeirinin hər sətri, hər misrası, təqdim və təsvir olunan hər obrazı, detalı vətən qüdsiyyətini ifadə edir. Ədibin əsərlərinə gətirdiyi hər daş parçası, qaya, hər kol, ağac, dərə, dağ, quş, heyvan, ot - bir sözlə: hər xilqət vətən əzəməti, el sevgisi, yurd müqəddəsliyinə xidmət edir. Bu baxımdan prof. Yaşar Qarayev doğru deyib ki: "Məmməd Arazın şeiri düşüncədə, əxlaqda və qeyrətdə yaddaşın şeirdə ifadəsidir".
İstedadlı qələm sahibi Məmməd Arazın yaradıcılığında vətən sevgisi, vətənpərvərlik, ümumiyyətlə, Azərbaycançılıq motivləri öndə gəlir. Şairin ilk sözü Vətəndən başlayıb, Vətəndə də qurtarır. "Ürəyimsiz kəlmə yazan deyiləm", - deyən sənətkar bütün varlığı ilə özünü Vətənə həsr etdiyi şeirlərində əsl, nümunəvi bir vətəndaş kimi ifadə edir, xalqına bağlı olan ədib bütün yaradıcılığı boyu əsərləri ilə sanki vətəndaşlıq himnləri yaradır. Akademik Kamal Abdullanın dediyi kimi: "Məmməd Arazın sevgisinin kökündə yalnız və yalnız vətən dayanır". "Ana yurdum, hər daşına üz qoyum, Hər dərəndə çaldığım saz yaşayır"- deyən ədib üçün ana yurdu bir səcdəgah, insanı kainatın sirri-sehri, incisi olaraq əbədiyyətə qovuşduran məbədgah, məzargahdır. Xalq şairi Məmməd Araz həm də o sənətkardır ki, "Vətən daşı olmayandan olmaz ölkə vətəndaşı", - deyə vətəndaşlıq konsepsiyasını irəli sürmüşdür. Buna görə də:
Vətən mənə oğul desə nə dərdim,
Mamır olub qayasında bitərdim.
Bu torpaqsız harda, nə vaxt, nə dərdim
Xəzanımdır, xəzanımdır, xəzanım,
- deyən şairin misraları vətəndaşlıq şəhadətinin özünəməxsus poetik dillə ifadəsidir. Qətiyyətlə demək olar ki, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində Azərbaycanın milli istiqlaliyyəti, birliyi və ərazi bütövlüyü uğrunda öz qələmilə mübarizə aparan əbədiyaşar sənətkarlardan biri də "Xətayinin qılıncını suvardım, Məmməd Araz karandaşı göyərdi" deyərək öz poeziyası ilə qələmini milli ideallar, dövlətçilik və ərazi bütövlüyü uğrunda mücadilədə silaha çevirən görkəmli söz ustadı Məmməd Arazdır. "Mənim yurdum hardan başlar?- ürəyimin kandarından..." - deyən şairin yaradıcılığında Azərbaycan bütün mənəvi böyüklüyü, qüdrətilə əks olunur. Məmməd Araz yaradıcılığı və bədii düşüncəsində Azərbaycan bir Dünyadır, Kainatdır. Onun yaradıcılığında Azərbaycan öz əxlaqı, mənəviyyatı, dərin ruhi-mənəvi aləmi, zəngin dəyərləri və sairləri ilə bir baxış, dünyagörüşü, özünəməxsus bir dünyadır:
Azərbaycan...! Qayalarda bitən
bir çiçək...
Azərbaycan, çiçəklərin içində qaya...
Mənim
könlüm bu torpağı vəsf eləyərək,
Azərbaycan dünyasından baxar dünyaya.
Doğru deyilib ki, "Məmməd Araz yaradıcılığında Araz mövzusu qırmızı xətlə
keçir". Şairin yaradıcılığında
əsaslı, aparıcı
yer tutan, mövzu-mündəricəsini təşkil
edən Araz mövzusu eyni zamanda ədibin möhürünə, onun
ədəbi ünvanına,
təxəllüsünə çevrilir. Şairin
"Arazın nəğməsi",
"Bu gecə yuxumda Arazı gördüm",
"Araz üstə çinar gördüm",
"Yenə Arazı gördüm", "Arazın
işıqları", "Mən Araz şairiyəm"
və b. kimi şeirləri, "Araz axır" poeması məhz Arazla ayrı bölünmüş
vətənin bütövlük
həsrətinə həsr
olunub. Bu əsərlərdə
paralanmış Azərbaycanın
dərin nisgili yer alıb. Buna görə də: "Qələm gəldi əlimə - Araz gəlir dilimə", - deyə Araz mövzusu şairin sənət kredosu və yaradıcılığının
baş mövzusuna çevrilməklə bütün
sənət idealını
özündə cəmləşdirir.
"Mən Arazın səsiyəm" deyən
şair həm də ona görə
"Böyük Azərbaycan"çı
şairdir ki, Araza həsr olunan əsərlərində
Azərbaycançılıq məfkurəsi ilə yaşadığını əks
etdirməyə nail olmuşdur.
Çünki şair Araza
təkcə bir çay kimi deyil, həm də tarix kimi,
bütöv Azərbaycanın
açarı, bütöv
vətən idealının
rəmzi kimi baxır. Buna görə
də şairin yaradıcılığında Araz çox zaman obrazlaşır: Araz özünün dərdli, həsrətli, bəlalara, ayrılıqlara
salınmış taleyi,
əzəmətli xarakterilə
yer alır və dil açıb
danışır. Bu baxımdan Araz onun yaradıcılığında
həm Azərbaycandır,
bir ölkənin, vətənin tarixi, taleyi, bir xalqın,
millətin ayrılıq
dərdi, həsrətidir,
həm də bir vətəndaş-şairin
nisgili, qəlb yarası, sənət mövzusudur.
Məmməd Araz həm də
milli istiqlalımızın
önəmli simalarından
biridir. Şairin "Ayağa dur,
Azərbaycan" və
bu kimi çoxsaylı
şeirləri 1988-90-cı illər Azərbaycanın
milli müstəqillik
uğrunda apardığı
mücadilə dönəmində
böyük mənəvi
güc rolunu oynayıb. Ədibin
"Ata millət, ana millət ağlama",
"Bizi vətən çağırır", "Ulu şahım, qılıncına söykənim
mən" və b. şeirləri milli istiqlal şeirimizin ən tutarlı nümunələrindəndir. Xalq şairi
Məmməd Araz yaradıcılığında Araz mövzusu ilə vətənin bütövlüyü ideyası
istiqamətində bir
çox milli məsələləri işıqlandırdığı
kimi, XX əsrin axırlarında xalqımızın
bəxtinə yazılan
Qarabağ problemini də vətəndaşlıq
yanğısı ilə
əks etdirmişdir.
Xalq şairi öz yaradıcılığına Azərbaycan
xalqının yeni əsr, yeni minillikdə başına açılan problemlərini
də gətirmiş,
Qarabağ dərdini, qaçqınlıq, köçkünlük
faciəsini, xalqın
taleyinə yazılan dərdləri əhatəliliklə
işıqlandırmışdır.
Əsərlərində qüvvətli mübarizə
idealı olan Məmməd Araz milli oyanışa, Qarabağ savaşına
aid yazdığı əsərlərində
mübarizə əzmini
qoruyaraq "Ayağa dur, Azərbaycan" əsərində "Atın
məni tank altına,
Qundaqdakı bir körpəni xilas edim. Neçə "səni", neçə "məni"
xilas edim", - deyə babalardan gəlmə döyüş
və mübarizə qeyrətini, vətən sevgisi və fədakarlığını nümayiş
etdirmişdir. Xalq
şairinin "Ya rəbbim, bu dünya sən quran deyil", "Ata millət, ana millət, ağlama",
"Bizi vətən çağırır", "Əsgər oğul",
"Dilənçi qaçqın",
"Kəlbəcər qaçqınlarına"
və b. əsərləri
məhz bu dövrün problemlərini
əks etdirən qiymətli ədəbi nümunələrdir. Xalq şairi
Məmməd Araz mövzusu nə olursa olsun, Azərbaycan
həyatından, taleyindən,
dərdindən, sevincindən
yazaraq yenə də bir ideala
- Azərbaycanın bütövlüyü
və azadlığı
idealına xidmət etmişdir. Elə "Ya rəbbim,
bu dünya sən quran deyil" əsərində
də əsas motivlər "Ya rəbbim, bizlərə qaytar bizləri", "Ya rəbbim, əl açdıq, tut əlimizdən, Çıxmasın
bu doğma yurd əlimizdən" kimi motivlər üzərində qurulmuşdur.
Xalq şairi Məmməd Araz milli istiqlal
tariximizdə oynadığı
rola görə idi ki, Azərbaycan
xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyev tərəfindən
"İstiqlal" ordeni
ilə təltif edilmişdir.
Vətəni daş kimi, yosunca sevmənin nəğməsini yaradan Məmməd Araz bu nəğmənin sözlərini də məhz bal-şəkər
ana dilində yazıb. Onun şeirlərində Azərbaycan dili, sözün əsl mənasında, hünərdir.
Azərbaycançılığı bütün ruhu
ilə ifadə edən Xalq şairi Məmməd Araz ana dilinin
bütün poetik qüdrəti ilə yaratdığı əsərləri
ilə Azərbaycançılığın
dərslik kitabını
yazmışdır. Bu
mənada, Məmməd
Arazın yaradıcılığında
sözlər sanki böyük bir yükü daşıyan incə, zərif bir kərpic kimi dəqiq yerləşib. Şairin yaradıcılığında
sözlərin dəqiq
istifadəsinə o qədər
əməl var ki, sanki Azərbaycan
dilinin ən səlis nümunəsi yaradılıb. Mənalarına görə sözlərin
dəqiq yerləşimi,
fikrin ifadəsi üçün tutumlu ifadə və dolğun, dəqiq sözlərin tapılması
böyük sənətkarlıq
nailiyyəti olaraq Məmməd Araz sənətkarlığının səciyyəsidir. Bəzən
ən az
istifadə edilən sözlərin belə tapılıb istifadə edilməsi Məmməd Araz yaradıcılığının
leksik zənginliyi kimi diqqəti cəlb edir. Şairin: "Dolular qırımlı, daşlar
döyənək, Sən
kimə gərəksən,
mən kimə gərək" və yaxud: "Haray durnam, qatarımı itirdim, Havar çəkdim, havarımı
itirdim. Dalğasında
avarımı itirdim",
habelə: "Keçməzliyə
keçid olan Çəhlimlərin açarını",
"Girəvə-marıqda yatar birisi" və sair kimi
misralarında olan kimi elə sözlər
işlənir ki, bu sözlər ana dilimizin söz,
məna zənginliyi və forma gözəlliyini
əks etdirən mükəmməl göstəricilərdir.
Ana dilinin belə kamil işlənməsi və təcəssümünə
görə onun yaradıcılıq dilinə
xüsusi qiymət verən tədqiqatçılar,
o cümlədən yazıçı
Sabir Rüstəmxanlı
da haqlı olaraq yazırdı: "Məmməd Araz üçün ana dili taleyin əlilə
ölçülüb-biçilib. Ana dili onun şeirində diridir, qanadlıdır, qalxıb-qabarır,
ümman kimi ləngər vurur.
...Məmməd Araz sözü seçmə dən kimi ürəkdə
yüz faizli çıxış, cücərti
verən şeirdir".
Yazıçı Anarın
bu fikirləri də ifadə və tutum baxımından
daha dəqiqdir ki: "Məmməd Araz şeirində sanki fikirlər sözlərin boyuna biçilib. Nə vəznin boş
xanələrini doldurmaq
üçün artırılan
lüzumsuz kəlmələr
var burda, nə də darısqal dil köynəyində çırpınan
düşüncələr".
Beləliklə, Məmməd Araz sənəti və sənətkarlığı ədəbi
bir vətəndaşlıq
tərbiyəsi məktəbidir. Ədibin xalqa
bağlılığına, ana dilinə, xalq ədəbiyyatına,
xalq müdrikliyinə,
hikmətinə bələdçiliyinə
görədir ki, onun əsərləri axan bir su,
qaynayan bir bulaq təsiri bağışlayır. Bu
mənada Xalq şairi Məmməd Araz Azərbaycan ədəbiyyatında liman
salan bir gəmidir.
Ramiz QASIMOV,
AMEA Naxçıvan
Bölməsinin şöbə
müdiri,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.- 2023.- 3-9 mart.- S.23.