“Qərbi Azərbaycanın
coğrafiyası” silsiləsindən
Qədim insan yaşayışı
ocaqları, əhalisi, milli-etnik tərkibi...
Qədim insan
yaşayışı məskənlərinin
yayıldığı Göyçəgölü ətrafı,
Zəngibasar vadisi, Ağrıdağ yüksək
dağlığı, Dərələyəz-Zəngəzur
silsiləsi... üst daş (12-13 minillik tarixi özündə
yaşadan) və mis-daş (6-8 minillik) dövrlərinin
tarixi-maddi və antropogen-mənəvi irsi kimi xalqımıza
məxsus minilliklərin keşmiş səhifələrinin
izini özündə yaşatmaqla, Bütöv Azərbaycanın
qədim Azıx (Oğuz) və Qobustan... insan
yaşayış məskənlərinin antik rişəsini
genişləndirmiş, pozulmaz şəbəkəsini əmələ
gətirmişdir.
İnsan yaşayışı məskənlərinin əski tarixiliyi baxımdan qədimliyi, ulu törənli Türkdilli tayfa-qəbilə birliklərinin yayıldığı ərazilərin-əhalinin özünəməxsus təbii-coğrafi landşaft strukturu ilə yanaşı etno-milli tərkibi, morfo-genetik özəlliyi ilə də xüsusilə fərqlənmişdir. Bu həm də Azərbaycan təbiətinin əlverişli coğrafi mövqeyi və Avrasiya materikinin cənub-qərb hissəsinin dünya sivilizasiyasının təmas bölgəsində olması ilə şərtlənmişdir.
Eramızdan əvvəl I minillikdə Cənubi Qafqazda üstün mövqe qazanmış Türkdilli Kimmer-İskit, (Sak), Qıpçaq-Oğuz, Alban-Arran tayfalarından əvvəlki antik prototürk qəbilə icmaları (Şumer-Akkad mənşəli) da sonrakı mərhələdə Türkdilli əhali icmasında etno-morfogenetik baxımdan güclü təsirə malik olmuşdur. Bu baxımdan Xristianlığa qədərki əski İlahi-Mistik dünyadərkinin hökm sürdüyü təbiət qüvvələrinin dini təlim yönümlü mərasimlərə etiqad və inam gələnəkliyi üstünlük təşkil edən prototürk mənşəli qəbilə-tayfa birliklərinin məskənləri timsalında Qərbi Azərbaycan hüdudlarında şərti olaraq 3 əski insan yaşayış məkanının ayrılması mümkündür:
-Göyçə gölü və Zəngi çayı hövzəsi;
-Ağrıdağ yüksəkliyi və vadisi, eləcə də Dərələyəz qurşağı;
-Zəngəzur dağlıq silsiləsi-Qazangöl yaylası;
Göyçə gölünün şimal-qərb hissəsi boyunca uzanan və Araz çayına doğru uzanan Zəngiçayı vadisi (110-120 km-lik məsafədə) relyef-struktur quruluşuna görə (1400 m hündürlüklü dərin çay dərələri, sıx meşə-kol örtüklü) və mülayim iqlim şəraiti e.ə. X-VIII minilliklərdə insan yaşayış məskəni-dəmirdən əmək və məişət alətlərinin hazırlanması üçün təbii yataqlara malik"Gümüşxana yurdu" kimi səciyyələndirir. Dərin dərələri tutan mağara hövzəsində sonralar Qırxbulaq bölgəsinin, Ellər nahiyəsi, Zəngi çayının sol sahilində yerləşən Nəhridüz kəndi insan yaşayış məskəni kimi 800 min illik yaşa malikdir və Qərbi Azərbaycanda ən qədim insan yaşayışı ocaqlarından biridir.
Nəhirdüz kəndində 1873-cü ildə 372 nəfər Türk-Müsəlman əhalisi yaşayıb, 1918-1920-ci illərdə hay-daşnak və rus silahlı qüvvələrinin hücumu nəticəsində əhali azalmış, 1922-ci ildə 52 nəfər, 1931-ci ildə 96 nəfər olsa da, 1947-1948-ci ildə bütünlüklə deportasiya edilərək Kür-Araz ovalığına köçürülmüşdür.
Həmin yaşayış məntəqəsinin cənubunda hay kilsəsi tərəfindən üzərində "Xristian Ermənistanı-1700" yazısı həkk edilmiş bir daş-xaç lövhə basdırılıb, 2001-ci ilin sentyabr ayında, müəllifi yerli, daş-ağac oyma ustası A.Ponosyan (1940-2012) olub.
Ümumiyyətlə, Göyçə gölü və Zəngi çayı hövzəsi boyunca yayılan qədim yaşayış məskənlərinin coğrafi məkan üzrə təsnifatını əski yaşayış ocaqları və qədim qəbirstanlıqların yayılma arealına əsasən aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar:
-son
bürünc-erkən dəmir dövrünə aid-
Qul
Əlı, Əmirxeyir, Yuxarı və Aşağı
Adıyaman, Qırxbulaq, Qışlaq, Qaraqoyunlu (Əzizli) kəndlərinin
ərazisindəki yaşayış ocaqları, yurd yerləri
və daş qəbirüstü qoç, dəvə,
buğa...timsallı sanduqələrin yayıldığı
qəbirstanlıqlar (1500-900 illik yaşa malik);
Türk-Müsəlman
tayfa-qəbilə birliklərinin Göyçə gölü
hövzəsindəki əski yaşayış ocaqları əsasən
hündür dağlıq silsilələrinin (1800-2400 m
hündürlüklü) orta və aşağı meşə,
meşə-kol və quru çöl landşaft
qurşaqlarını tutmaqla, Göyşə
gölünün yaxınlığındakı alçaq təpəlikli,
çayətrafı yataqları da əhatə etmişdir.
Göyçə gölünün qərb hissəsində Gəyən
dağlıq silsiləsi (Acıdağ zirvəsi, 3597 m)
hövzəsində, Qarabulaq-Qaranlıq nahiyələrini əhatə
edən Naltəpə dağından (3177 m) axan bulaqların
suyundan yaranan Dərəçay çayı (Göyçə
gölünə tökülür) keçən Qul Əli kəndi
həm də Ərmağan zirvəsindən (2829 m) 4 km şərqdədir,
bu yerlər də əski insan yaşayışı məkanlarıdır.
Göyçə gölündən 500 m aralıdakı
Çaykənd, 3-4 km cənub-qərbdə yerləşən
Qul Əli kəndlərində bürünc-dəmir
dövrünün silah-əmək alətləri, müxtəlif
bəzək əşyaları tapılmış, qədim qəbirstanlıqlar
üzə çıxmışdır.
Bu
hövzədə qədim yaşayış məkanlarına
bitişik Kosa Məhəmməd kəndi Qul Əli kəndindən
1,5 km qərbdə, Kəvər çayının sağ
sahilində yerləşir.
Hövzənin
cənub-qərbində Qaraqoyunlu-Qaranlıq nahiyələri ərazisində
(Qaranlıq, Gölçay, Ayrıca çayları hövzəsində)
qədim qəbirstanlıqlarda Xristianlığa qədərki
əski Türk-Müsəlman inanclarının təcəssümü
kimi dörd cəhəti-"insan yaşayan cəhətlərin
və torpaq, su, hava, od ünsürlərin
bütövlüyü" mənasını əks etdirən daş nişanələr,
iri daş sənduqələr, qoç, dəvə,
buğa...təsvirli kiçik ölçülü qəbirüstü
abidələrə rast gəlinmişdir, xüsusilə,
Adıyaman kəndi yaxınlığında.
Orta əsrlər
dövrü tarixini özündə yaşadan Gölkənd kəndi
eyniadlı çay yatağı boyunca 1929 m yüksəklikdə
salınıb, Qaranlıq nahiyə mərkəzindən qərbdə
yerləşir, Göyçə gölünün cənub-qərb
qurtaracağını tutur (göldən 500 m-1 km
aralıdır) və əski minilliklər yadigarı olan qəbirstanlıq
və qəbirüstü daş nümunələri ilə məşhurdur.
Göyçə
gölü hövzəsinin cənub-qərbində,
Ayrıca-Qaranlıq çayları yatağı boyunca yerləşən
Adıyaman-Çaykənd-Qul Əli-Kosa Məhəmməd kəndləri
və onlara bitişik coğrafi məkanlar kimi Türk-Müsəlman
dünyası üçün əski yaşayış məskənləri
olaraq maddi-tarixi əhəmiyyət daşıyan bu qədim
ocaqlar, dini məbəd tikililəri-maddi nümunələri dəyərində
olan milli-tarixi irs sərvətləri hövzənin
şimal-şərq ərazilərində də
yayılmışdır.
Basarkeçər
nahiyəsinin Aşağı və Yuxarı Zağalı kəndləri
Göyçə gölünün ucqar cənub və cənub-şərq
qurtaracağında, gölə yaxın ərazidə yerləşməklə,
orotoponim kimi "qədim insan yaşayışı
ocaqlarının-mağaraların" olduğu anlamı da
ifadə edir. Aşağı Zağalı kəndi 1920 m
yüksəklikdə yerləşir, kəndin cənub və qərb
hissələrində I minillikdə tikilən Qala (3,5 hektar sahədə),
ətrafında əski qəbirstanlıq, divarlarında gil
yazı lövhələri və mağara yaşayış
kompleksi bu yaşayış məntəqəsinin II-III minillik
tarixə malik olmasını bildirir. Bazalt daşdan inşa
edilən Qala kəndin qərb yönündədir, giriş
hissəsində iri ocaq yeri olan mağara kompleksinə
yaxındır.
Hay-daşnak
mənşəli arxeoloq-etnoqraf E.A.Lalayan (1864-1931) 1906-cı
ildə Aşağı Zağalı kəndi və ona
yaxın yaşayış məntəqələrində əski
insan yaşayışı ocaqlarında, qədim qəbirstanlıq
və istehkam tikililəri olan ərazilərdə
qazıntı işləri aparmışdır. Əsas tədqiqat
mövzusu "erməni" etnoqrafiyası və "Ermənistan"
arxeologiyası olmuş E.Lalayan Moskva Arxologiya Cəmiyyətinin
üzvü kimi həm də "Etnoqrafik toplu"nun redaktoru
və naşiri idi, 1909-cu ildə Tiflis şəhərində
yaradılmış Arxeoloji-etnoqrafiya Muzeyinin təşəbbükarı
(XX əsrin əvvəllərində həm də Nersesyan
seminariyasında dərs deyib) olub, bu qurum 1921-ci ildə İrəvan
şəhərinə
köçürülmüşdür.
Qeyd etmək
lazımdır ki, XVIII-XIX əsrlərdə çar
Rusiyasının görkəmli arxeoloq-tarixçilərinin Cənubi
Qafqazla bağlı zəngin arxeoloji-etnoqrafik tədqiqat
işlərinin nəticələri
və üzə çıxardıqları maddi-tarixi irs
nümunələri bu Muzeydə toplanmışdır.
"Ermənistan"
Dövlət Tarixi Muzeyi köçürülən
Arxeoloji-etnoqrafiya Muzeyi bazasında yaradılmışdır.
Qərbi
Azərbaycanın bu qəbildən qədim arxeoloji
ocaqlarına yiyələnmək və həmin ərazilərin
"erməni"ləşdirilməsi məqsədi ilə
gölün şimal-şərq hissəsində Çəmbərək
nahiyəsinin Əmirxeyir kəndi yaxınlığında
(1600 m yüksəklikdə) 2004-2008-ci və 2017-2020-ci illərdə
hay sürüsü tərəfindən beynəlxalq elmi-arxeoloji
ekspedisiya (AFR, Fransa, ABŞ, Portuqaliya, İzrail...mütəxəssisləri
və "Ermənistan" EA-nın Arxeologiya və etnoqrafiya
institutunun nümayəndələri ilə birlikdə) təşkil
edilmişdir. Ərazidən tapılan nümunələr
(daş əmək alətləri, bizon, maral sümükləri)
hövzənin bu yaşayış məskəninin 70 min illik
yaşa malik olmasını (Daş dövrü) sübut
etmişdir.
Üst Daş dövrünə aid arxeoloji abidələr, yaşayış ocaqları Əmirxeyir kəndinin qərbində, 2,5-3 km aralı olan Dikdaş (3132 m), cənub-şərqdəki (4-5 km məsafədə) Cantəpə dağı (2422 m) ətəklərində, palıd meşəliyində yayılmaqla geniş ərazi tutur.
(ardı var)
R.S. Zəngibasar
vadisinin Ellər nahiyəsi sonralar hay kilsəsi tərəfindən-"Kotayk",
Nəhridüz kəndi-"Arqel", Qul Əlı kəndi-"Kanaqex",
Kosa Məhəmməd kəndi-"Qandzak", Əmirxeyir kəndi-"Kalavan",
Adıyaman (Çaykənd) kəndləri-"Qetaşen",
Gölkənd kəndi-"Liçk", Qırxbulaq kəndi-"Akunk",
Qışlaq kəndi-"Artsvakar", Qaraqoyunlu (Əzizli) kəndi-"Norabak",
Aşağı Zağalı kəndi-"Tsovak",
Yuxarı Zağalı (Qızıl xaraba) kəndi-"Axpradzor",
Naltəpə dağı-"Paytasar", Ayrıca
çayı-"Arqiçi", Qaranlıq
çayı-"Martuni"... adlandır.
Qismət
Yunusoğlu,
Bakı Dövlət
Universitetinin müəllimi
Olaylar.- 2023.- 17-30 mart.- S.17.