Türk-Müsəlman dünyasının
maddi-sakral
irsinə qarşı
hay kilsəsinin “səlib yürüşü”...
Etnogenetik
və morfoloji-memarlıq üslubu baxımından ibtidai
insan-hay sürüsünün düşüncə, inam,
etiqad...ruhu ilə tamamən üzvi
bağlılığı, kökən rişələri olmayan
Şərq dini-sakral üslublu və məzmunlu zərif
oymalarla naxışlanan, ruhani süjetli, İlahi-mistik
mövzu uyğunluğu kəsb edən daş kitabələrə
qarşı hay kilsəsinin minillik tarixə malik
soyqırım-"səlib
yürüşü"nün
səbəblərindən biri də olmayan tarix-dövlət
"mövcudluqları"na, əsassız sübutlarına maddi irs kimi ("əski
dini amil" timsalında) bu zənginlikdən
yararlanmaqdır...
Alban,Türk və Müsəlman mədəniyyətlərinin
təkamül-inkişaf mərhələlərinə (e.ə.I
və I minilliklər) aid dini-sakral maddi irsinə qarşı
hay kilsəsinin əsassız iddiaları üçün əski
tarix kimi aralıq orta əsrlər dövrünü (XI-XII əsrlər)
seçməsi təsadüfi deyil. Bu dövr dinsiz və iblis
niyyətli (xislətli) hay kilsəsinin Ön Asiyada (Balkan
yarımadasından Ərəbistan yarımadasınadək),
Yaxın və Orta Şərq dövlətləri (Suriya, Fələstin,
İordaniya, Albaniya, Osmanlı Türkiyəsi, Ərəb
xilafəti, Səfəvilər...) ərazisində məskunlaşma
mərhələsi kimi səciyyələndirilir. Məskunlaşma tarixləri ilə eyni vaxtda həm
də maddi-irs sərvətlərinə qarşı iddialar da
yaranmışdır.
Fərqli,
protohay xislətli, ibtida insan sürüsünün etnogenetik
qan-irs yaddaşının etnopsixoloji-bioloji sübutu kimi
uydurma dini-sxolostik məzmunlu
"dünyagörüşü"-həyat-davranış
tərzini ümumiləşdirərək dünyanın ən
qədim "xristian dini təriqəti"nin "sünnəsi"nə
iddialı hay kilsəsinin məhz XI-XII əsrlər maddi-sakral
sərvətlərə (Cənubi Qafqaz və Ön Asiya
tarixi-coğrafi məkanda) qarşı təcavüzünün
("maddi soyqırım-səlib yürüşləri")
bir çox gözləntiləri vardır.
İlk
növbədə:
-Orta əsrlər
dövrünün Şərq intibah mərhələsinin
miniatür-daşoyma sənətinin inkişafı
baxımından Cənubi Qafqaz, Yaxın və Orta Şərq
regionu sakral-dini süjet xəttinə uyğun ruhani-mistik təsəvvürlərin
daş abidələrdə naxışlanması haylara qondarma
"ən qədim xristian xalqı"
yarlığını əxz etməyə imkan verməsi;
-dini-irfani,
qəbirüstü naxışlı abidələrin ruhani məzmunu
əski tarixiliyi özündə yaşatdığı
üçün dünyanın "ən qədim
xalqı" ayamasına yiyələnmələrinə "əsas
olması";
-Ön
Asiyanın Xristianlığaqədərki, Şumer-Akkad,
Roma-Bizans imperiyasının Xristian, Cənubi Qafqazın Alban mədəniyyətinin
zənginliyi timsalında "hay maddi-tarixi irsi"nin yozumu
üçün "daşdan keçən
sübut"lara malik olması;
Bu amilləri
nəzərə almaqla Yaxın və Orta Şərq regionu
xalqlarının təkamül mərhələsinin dini-sakral
memarlıq irsinə (qəbirüstü daş abidələri,
sənduqələri, nekropol və kurqanları, əski qəbirstanlıqlar,
məbəd və mədrəsələr...) qarşı hay
kilsəsinin təcavüzünün bir məqsədi də
saxta tarixlərinə uydurma "zənginlik donu" geyindirmək
olmuşdur.
Əslində,
Türk-Müsəlman dünyasının maddi-sakral irsinə
qarşı hay kilsəsinin iddiası əsaslı
olardısa, onda gərək dini-sakral abidələrin
inşaat kitabələrinin məzmunu Şərq memarlıq
üslubuna yox, "dünyanın ən qədim xristian
xalqı"-hayların dəsti-xəttinə, dini təsəvvürlərinin
məzmununa-ruhuna uyğun gəlməli idi, amma tamam fərqlidir,
tərsinədir. Belə ki, Aralıq, Qırmızı, Qara və
Xəzər dənizləri hövzələrini əhatə
edən coğrafi məkanlarda yayılan və Şərq sənətkarlığının
dini-sakral abidələri olan daş naxışlı, zərif
oymalı, bəşəri mistik ruhu özündə ehtiva edən
xətti ilmələrin memarlıq düsturunun gövdəsi
və baş tağ hissəsi bütünlüklə eləcə
də İslam dini dəyərinin ruhuna uyğundur və
bilabasitə Türk-Müsəlman dünyası
üçün səciyyəvidir.
Belə ki, qədim Naxçıvan diyarında
1186-cı ildə memar Əcəmi Naxçıvani (1180-1209)
tərəfindən ucaldılmış Möminə Xatun
türbəsinin ornamentli daşoyma ilmələri ilə
İordaniya vadisində xristianlığın ən qədim
şəhərlərindən biri olan Mədəbə şəhərinin
arxitekturalı abidələrinin zərif
naxışlarının oxşar ruhu və ya Ərəb
xilafəti dövrünün Qəsri-Əmrə, Qəsri-Hərrani...tikililərinin
gövdə-tağ zərifliyi, yaxud Quba qalasının
monumental eskizi...necə də doğmalıq təşkil
etdiyi aydın görünür.
Şərq memarlığının bu üslub
doğmalığı həm də maddi daş abidələrin
təsiri ilə sakral-estetik tərbiyə rolunu oynamış
və Şərq müdrikliyi məktəbinin bünövrəsini
təşkil etmişdir.
Təbii ki, bu zənginlik dünya memarlıq incilərinin
tərkib hissəsidir, amma bu ruhani-sakral aləmdə dinsiz hay
kilsəsinin izi və nəfəsi yabançı
ünsür, yad yamaq təsiri bağışlayır.
Bəşər sivilizasiyasının Yaxın və Orta
Şərq memarlığı törəni dünyanın qədim
qitəsində də izini qoruyub saxlamaqdadır. Avropa qitəsinin cənub-qərbində,
Piriney yarımadasının (İspaniya
Krallığının) ucqar cənubunda Əndəlüs
şəhərində Kordova Cümə məscidinin (Əndəlüs
Əməvi əmiri I Əbdürrəhman
Əbül-Müttarif (731-788) tərəfindən 784-cü
ildə tikdirilmiş, sahəsi 23 min
kv.m-dir) memarlıq üslubu, daş
naxışlarının zərif ilmələri,
ornament-süjet mükəmməlliyi...bütün
Türk-Müsəlman mədəniyyətinin maddi incisi
sayılır ki, bu kimi sərvətləri mənimsəyən,
daş-oyma naxışları kafir "erməni" ilməsi
ilə "xaçkar" adıyla özlərinə
çıxan hay kilsəsi həyasızcasına qarət və
yalan təbliğatından usanmır.
Şərq memarlıq üslubuna təsir edən amillər
sırasında təbii mühit, coğrafi landşaft
strukturu, relyef quruluşu (örtüyü), iqlim ünsürləri,
etnomilli məkan hüdudları...bütövlükdə
(bütünlüklə) Vətən kontekstində
tarixi-coğrafi maddi-mədəni, sakral-ruhani irsi
formalaşdırır. Yabançı iddiaları ilə Türk-Müsəlman
dünyasının maddi irsini "erməni"ləşdirən
hay kilsəsinin "xaçkarları"na bəllidir ki, Vətən ruhu, Vətən
havası...hopmadığı üçün təbii ki,
qondarma, adi, saxta daş parçası təsiri
bağışlayır.
Daha bir amil bu fikrimizi təsdiq edir.
Dünyanın ayrı-ayrı şəhərlərində
hay kilsəsi "xaçkarlar"ı basdırmaqla nişanələrini
yaradır, bir növ dünya xalqları arasında canlı
olduqlarını, gəlmə ünvanlarını "mərz
nişanları" ilə sübut etməyə
çalışırlar. Baxmayaraq ki, daş oyma sənətinin
abidələri xüsusilə sakrallıq və
monumentallıq nişanəsidir, hay kilsəsi isə
"xaçkar"ları hara gəldi yerləşdirir,
yapışdırır və ya basdırmaqla özlərinə
yalnız tərəfdarlar yığırlar.
2016-cı
ilin II yarısında Türkiyənin Van gölündə
aparılan təmizləmə işləri aparılarkən
gölün dibindən tapılan daş nümunələr
üzərindəki rəsmləri, naxışları ilə
"xaçkar" adı kimi "qiymətləndirilib"
və hay kilsəsinə təhvil verilib, qeyd edilir ki, bu
cür tapıntılar gölün yatağında kifayət
qədərdir...
Bu ilin may
ayının ortalarında İrəvan şəhərinin
meydan bağçalarının birində, "erməni"-Polşa
dostluğu şərəfinə Roma Katolik kilsəsinin rəhbəri
II Pavel İohannın (1920-2005) adı "əziz
tutulmaqla" (2003-cü ildə II Pavelin İrəvan şəhərinə
səfəri olub) "xaçkar" qoyulmuş və
açılış mərasimi keçirilmişdir.
Avstraliya
İttifaqının Uilloubi şəhərinin parkında
2015-ci ildə, Sidney şəhərinin Müq.Məryəm məbədinin
həyətində 2018-ci ildə, soyuq Baltik dənizi sahillərində,
Litva Respublikasının Kaunas, Şyaulyay və Klaypeda şəhərlərində
(uydurma 1915-ci il hadisələri nəzərdə tutulmaqla), Cənubi
Amerika materikinin ucqar cənubunda, Çili dövlətinin Puerto-Uilyams
şəhərində 2012-ci ildə..."xaçkar"lar
basdırılmış, hətta Çili Dəniz
Donanmasına da hədiyyə edilmişdir (argentinalı
sahibkar E.Ernekyan (1932) tərəfindən)....
2010-cu ildə
Buenos-Ayres şəhərindəki (Argentina) "erməni
Apostol Kilsəsi həyətində basdırılan
"xaçkar"ın açılış mərasimində
çıxış edən kardinal Xorxe Mario Berqole (1936, 13
mart 2013-cü ildə Roma kilsəsində 266-cı Frantsisk seçilib) Allah-Təaladan
dua edib ki, öləndə bu "xaçkar"ın
altında dəfn edilsin...
Naxçıvan
diyarında olduğu kimi, Qərbi Azərbaycanın
Keşişkənd nahiyəsinin Alagöz çayının
sol sahilində yerləşən Alagöz kəndinin
(başqa bir adı Məzrə-Kərimxandır) 1340-cı il
tarixli qəbirstanlığının naxışlı
başdaşlarına və sənduqələrinə
(oymalı-ilməli daş naxışlarına) qarşı
hay iddialarının əsassızlığına sübut
kimi görkəmli rus arxeoloqu N.Y.Marrın (1865-1934) İrəvan
şəhərindəki Abbas Mirzə (Cümə) məscidi
barədə İmperator Arxeologiya Cəmiyyətinin 17 may
1912-ci ildə keçirilən iclasında söylədiklərini
misal çəkmək olar:
-...Məscid
indi yaxşı vəziyyətdədir...o, Müsəlman mədəniyyətinin
qiymətli irsidir...gümbəzin çevrəsi ərəb əlifbalı
kitabələrlə bəzənib, mehrab üzərindəki
naxışlar xalçaya bənzəyir və yüksək dərəcədə
üslubludur..."
XVIII əsrin
əvvəllərində İrəvan xanı Hüseynqulu xan
Sərdarın (1742-1831) tikdirdiyi, Qacarlar sülaləsinin Azərbaycan
hakimi Abbas Mirzə Fətəli şah Qacar oğlunun
(1789-1833) şərəfinə adlandırılan bu məbəd
hay kilsəsi tərəfindən 2008-ci ildə tamamilə
dağıdılsa da, Türk-Müsəlman ruhu, irfani-ruhani məzmunu
və memarlıq üslubu hay
"xaçkar"larının "ruhu"na
hopdurulmuşdur.
Yuxarıda
qeyd edilən irs zənginliyini, üslubunu, məzmun və
maddiliyini mənimsəyən hay kilsəsi Xristian dini təliminə
və tarixinə şərik olduğu kimi Şərq
memarlığının daş-sakral incilərinə də
sahiblənməklə bu irsdən əsl hay xislətinə
uyğun istifadə etmiş və
etməkdədir (hətta, həyasızcasına "siyasi
hücum silahı"na çevirməklə).
Tarixi,
maddi-sakral sərvətlərin memarlıq üslubuna və
süjet xəttinə qarşı hay kilsəsinin qəsbkarlıq
siyasətinin sərhədləri Ön, Cənub-Qərbi Asiya
və Cənubi Qafqaz hüdudları ilə kifayətlənməmiş,
eləcə də Türk-Müsəlman dünyasının
Mərkəzi və Orta Asiya məkanlarını da əhatə
etmişdir...
(ardı var)
R.S.
Şərur-Dərələyəz mahalının
Keşişkənd nahiyəsi hay kilsəsi tərəfindən
1935-ci ildən-"Mikoyan", 1957-ci ildən isə-"Yexeqnadzor", Alagöz kəndi-"Exeqis"...adlanır.
Qismət YUNUSOĞLU
Olaylar.- 2023.- 26 may-1 iyun.- S.17.