Yaradıcılıq işi könül işidir, könüldən

süzülüb gələn ülvi duyğuların təlatümür...

 

Vətən sevgisi ilə  yanıb tutuşanların həmdəmi, hər misrasında Vətən daşıyan, "Azərbaycan bayrağı" şeiri ilə  kiçikdən böyüyə hər kəsdə vətənpərvərlik duyğusunu canlandıran, poetik qələmi ilə  oxucularının ruhunu oxşayan şair-publisist  Ramiz Qusarçaylı ilə həmsöhbət olduq. Suallarımın əsl yaradıcılıq ruhu ilə   cavablandığı müsahibəni sizlərə təqdim edirik.

-Ramiz bəy, hazırki Azərbaycan ədəbiyyatı poeziyasının durumunu necə dəyərləndirirsiniz?

-Öpüb ulduzunu, öpüb ayını

Öpüb hər rəngini çəkir gözünə,-

Göyü, qırmızını, yaşılı Vətən.

gözəl görünür Xankəndi bu gün,

gözəl sayrışır Şuşada bayraq,

gözəl səslənir Şuşalı Vətən!

Mən ilk dəfədir ki, müsahibəmə şeirlə başlayıram "Şuşalı vətən" adlı poemamdan seçdiyim bu misraları bu günümüzün söhbəti üçün yerinə düşən bir giriş hesab edirəm. Yaradıcılığının demək olar ki,əsas hissəsini bütöv Azərbaycan ideyasının ədəbi-bədii təbliğinə həsr edən bu gün bu müqəddəs məramın tərənnümünü söz-söz, əsər-əsər, kitab-kitab yaşatmaqdan zövq alan bir qələm adamı kimi az da olsa buna mənən haqqım olduğunu düşünürəm. Belə qürurlu günlərdə bir zamanlar ürək ağrısıyla qələmə aldığım

"Şuşada bayrağım dizimin üstdə,

Qubada papağım dizimin üstdə,

Qələmim, varağım dizimin üstdə"

misralarını tarixin arxivinə atıb doğma Qarabağımızda "Natəvanın göz yaşlarını silib, Vaqifin məqbərəsindən hayqıraraq yurddaşlarını salamlayan Pənahəli xanı, dağları yerindən oynadan Üzeyir bəyin uvertürasını, Bülbülün şaqraq səsini, azman Xan zənguləsini öz halal yerinə qaytaran uca şəhidlərimizin ruhu qarşısında ehtiramla baş əyir, qəhrəman qazilərimizə cansağlığı, rəşadətli ordumuza uğurlar diləyirəm.

Təbii ki, hazırda xalqımızın yaşadığı möhtəşəm qələbə akkordlarının qürur təntənəsi bütün yaradıcı insanlarda olduğu kimi şair yazıçıların da yaradıcılığına yeni mövzular bəxş etmiş, fədakar vətən oğullarımızın bənzərsiz döyüş yolları, şücaət əzm dolu savaş səhnələri zəfər ədəbiyyatımızın yaranmasına təkan vermiş verməkdədir. Son illərdə istedadlı yazarlarımız tərəfindən ədəbi dəyərləri özündə ehtiva edən, xalqımızın zəngin tarixi keçmişini əbədiyaşar ruhunu ciddi çalarlarla vəsf edib gələcək nəsillərə yönəldən əsərlər yazılır, mütəmadi olaraq təqdimatlar, görüşlər, müzakirələr  keçirilir, sərgilərdə nümayiş olunur.

Mənə görə ədəbiyyat, ümumiyyətlə ədəbi həyat səməni kimi saf, təmiz halal olmalıdır.Vaxt vardı xalqımızın yaraları şeirlə sarınırdı, qanı şeirlə silinirdi, şeir hardasa məlhəm rolunu oynayırdı. Baxaq görək bu günün ədəbiyyatı bütöv şəkildə o saflığı, o halallığı yerinə qaytaran bədii əsərlər yarada bilirmi? Ürək ağrısıyla qeyd edim ki, hazırda müasir ədəbi mühit bataqlığa bənzəyir, bu bataqlıq batdığının fərqində olmayan yazarlarla doludur. Buna dövrün şeir "iltihabı" da demək olar. Ədəbi mühit təhrif olunan təriflərdən boğulur. Ədəbi tənqid bəzi hallarda ədəbiyyata riyakarlıq amfiteatrından boylanır, yarınmaq benefisləri anşlaqa çevrilə bilmir, əksinə, "ədəbi izdivac"dan üzüqara çıxır. Bununla belə ədəbi dünyamız xalqımızın taleyüklü mənzərələrini ustalıqla təsvir tərənnüm edən uğurlu əsərlərlə zənginləşir, istedadlı təmənna güdməyən ciddi yazarlarımız öz bədii sənət nümunələri ilə  vətənin yeni qaysaqlanan yaralarına məlhəm olmağa çalışır.

Bir şair olaraq bu qənaətdəyəm ki, yaradıcılıq işi könül işidir, könüldən süzülüb gələn ülvi duyğuların təlatümü, könüllər oxşayan incə melodiyasıdır, duruluq, aydınlıq, qəlbilik rəmzidir.

Kəndlərdə pir, ocaq yerləri var. Adamlar oralara ziyarətə gəlir, qurban kəsir, arzu-muradlarının çin olması üçün dualar edirlər. O müqəddəs yerlərin ətrafı sıx ağaclıq kolluqlarla əhatə olunur. Ətrafda yaşayan insanlar qışda soyuqdan donsalar belə o ərazidən ağac kəsmir, odun aparmırlar, hətta quruyan ağaclara toxunulmur. Adamların içində müqəddəsliyə ehtiram, sayğı  var o ehtiramı, o inamı heç bir qüvvə poza bilmir, itirə bilmir. Poeziya da, nəsr o sayğılı ocaq yerləri kimi qorunmalıdı, o müqəddəsliyə xələl gətirmək günahdır.

-Bu günün gənc yazarları haqqında düşüncələriniz nələrdir?

-Bizim ədəbi nəslin gənclik illəri Sovetlər Birliyi dönəminə düşdü, o Sovetlər Birliyi ki, azad fikir sərbəst düşüncə qəbristanlığıydı, çiynimizdə özgə başları, beynimizdə icazəli ideyalar, ideyaların da çürük sonluğu. Gec olsa da sevindiyim həmin birliyin dağılması oldu. İndiki ədəbi gəncliyin isə müstəqil qalib məmləkəti, azad sərbəst yaradıcılıq imkanları, informasiya bolluğuna malik yaradıcı dünyası var. Ədəbiyyatın gözəlliyini gənc istedadlar daha gözəl yaşayır. Yaradıcılıq nəhayətsiz ədəbi prosesdir, hər anın bədii mənzərəsindən içi yeniliklərlə dolu mövzular boylanır, o mövzuları qarşılamağa qadir gənclərimiz az deyil. Müşahidələr göstərir ki, ədəbi gənclik özünü təbliğdə çətinlik çəkir, daha doğrusu gənc istedad sahibləri yetərincə təbliğ edilə bilmir. Belə hallarla barışmayan bəzi istedadlı gənclərimiz aqressivləşir, hər şeydən hər kəsdən incik düşür. Ədəbi gəncliyi qorumaq baxımından ədəbi tənqidin üzərinə ciddi yük düşür.

-Onlar arasında heç sevərək izlədiyiniz biri varmı?

-Bu günün yaradıcı gəncləri sırasında kiyayət qədər istedadlı, qabiliyyətli zəngin mütaliəsi olan yazarlarımız var. Əldə etdiyim kitab toplularda, qəzet dərgilərdə, sosial şəbəkələrdə gənc yazarların yaradıcılığını mütəmadi olmasa da ara-sıra izləyirəm bəyəndiyim şeirləri feysbuk səhifəmdə həvəslə paylaşıram. Yaradıcı gənclər arasında vətənpərvər oğullarımız az deyil, şəhidlərimiz olub, qazilərimiz var. Zəfər ədəbiyyatımızın çiçəklənməsində, yeni ədəbi səsin, ədəbi nəfəsin təşəkkül tapmasında əsas yük məhz ən yeni gənc nəslin üzərinə düşür.    Hər bir gənc istedada ədəbi uğur arzulayıram.

-Sizcə hazırda ədəbiyyat poeziyamızdaki inkişafdan danışmalıyıq, yoxsa geriləmədən?

-Bu günün ədəbiyyatı çox yüklənib, özü o qədər yüklənib ki, heyi qalmayıb, ağırlığından səndələyir, hətta tarazlıqdan çıxıb yan üstə yıxıla bilər. Yazarların əksəriyyəti Bakıya yığılıb, tək-tək, dəstə-dəstə sanki üst-üstə qalanıb boğulurlar, nəfəslik saxlamayıblar ki, asudə nəfəs dərə bilsinlər. Kitab davası, təqaüd davası, mənzil davası...Bu gün bəlamız bilirsiz nədədir, ədəbiyyatda sitayiş etməyə, hörmətini saxlamağa, sayğı göstərməyə yer saxlamayıblar, bulandırıblar, təhqirlə, rişxəndlə gözdən salıblar. Ədəbi dəyərlərin müqəddəsliyi az qala təcavüzə məruz qalır...

Mən Bakıda yaradıcılıqla məşğul ola bilmərəm, heç bir ay yaşaya da bilmərəm. Bu tünlükdən, bu sıxlıqdan, bu his-pasdan qaçıb durulmağa yer tapmaq müşkül məsələdir. Əyalətdə bulanırsan, ancaq bilirsən ki, durulmağa yerin çoxdu.

 

Gül gülə ötürər, sünbül sünbülə,

Yaşıl heydən salar, al vurar məni.

Elə durulmuşam, elə yüngüləm,

Bir quş dimdiyində qaldırar məni...

 

Bununla belə ədəbiyyatımızda geriləmə yoxdur, əksinə, yeni yazılan əsərlərdə qədim dürüst tariximizə uğurlu, savadlı cəsarətli baş vurmalar, ədəbi müdaxilələr, zəngin ədəbi irsimizə qalib ölkənin məğrur yazarı rakursundan baxışlar,müasir texnologiyaların geniş imkanlarından məqsədyönlü şəkildə yararlanmaq məharəti qabarıq şəkildə özünü büruzə verir. ​

Bir dəfə demişəm, yenə deyirəm, şeir içinə yıxılan qəbir daşları kimidir. Dərbənd, Təbriz, İrəvan, Tiflis qəbristanlıqlarındakı soydaşlarımızın qəbirləri kimi. Üstünü ot örtsə yurdu-məskəni itib batmır.  Şeir  yazmaq Vətən tarixinin yaralarını torpaqla yuyub təmizləmək, şair ürəyindəki göyərçin südüylə bəsləyib böyütməkdi.

Şeirin işi çox ağırdır.

-Ən təmənnasız sevgi anaya Vətənə duyulan sevgidir.Mən düşünmürəm ki,sizin kimi Vətənə bağlı birinin sevgisi azalsın,bitsin ya gözləntili olsun."Vətəni sevməyə qoymurlar məni" şeirinin misralarında sizi narahat edən nələr ya kimlər idi? Həmin anlıq narahatlığınız nəyə ünvanlanırdı?

- Davam can davasıdı,

  yorğan davasıdı,

Azərbaycan davasıdı,-

Ayrı dava mənlik deyil.

Bu sualla bağlı sənədli poema üzərində işlədiyimdən qısa konkret cavab verməyə çalışacağam.

Mən Bakıda, Donbasda Tula vilayətində müxtəlif vəzifələrdə çalışmışam. Bakıda törədilən qanlı yanvar hadisələrindən sonra Tuladan Azərbaycana qayıtdım doğulub boya-başa çatdığım doğma Qubada məskunlaşdım. Bildiyimiz kimi Quba qədim tarixə, bənzərsiz coğrafiyaya malik xanlıq mərkəzlərindən biridir Rusiyanın burnunun ucunda yerləşir. Təsadüfi deyil ki, Qubaya  Azərbaycanın şimal səngəri deyənlər var. Qubada otuza yaxın millətin, xalqın nümayəndələri əsrlər boyu mehriban qonşuluq, vəfalı dostluq qardaşlıq zəminində yaşayıblar yaşayırlar. Qubada heç vaxt milli zəmində münaqişə baş verməyib. Ancaq Qubanın şimala bu qədər ərazi yaxınlığı bizi həmişə ayıq-sayıq olmağa, ssenarisi o tayda yazılan oyunlara vaxtında yerində cavab verməyə sövq edir. 

Ədəbiyyat mədəniyyət tariximizin bir sıra mənalı maraqlı səhifələrinin bilavasitə Quba ilə bağlı olduğunu nəzərə alıb 1993-cü ildə Qubada bölgə yazarlarını özündə birləşdirən "Ay işığı" adlı ədəbi məclis yaratdım. 1994-cü ildə "Ay işığı" ədəbi məclisinin bazasında AYB-nin Quba bölməsi yaradıldı. Sədri olduğum AYB-nin Quba bölməsi rəhbəri olduğum "Ay işığı" ədəbi məclisi nəinki Qubada, eləcə ətraf rayonlarda yazıb yaradan yazarlarla işgüzar əlaqədə oldu, birgə ədəbi görüşlər, diskussiyalar, yubileylər, kitab təqdımatları keçirdik bu gün bu işlər uğurla həyata keçirilir.

Mənə qarşı aparılan şər böhtan kömpaniyaları, təhqir təzyiqlər 2005-ci ildə,- bütöv Azərbaycan sevdası ilə yazılan "Azərbaycan bayrağı" şerim dərc olunandan sonra başlandı 2013-2017-ci illərdə özünün pik həddini yaşadı. Çünki qarşıda məni uzun illər ərzində hazırlıq mərhələsi keçdiyim, beş il müddətinə yazıb ərsəyə gətirdiyim   2021-ci ildə dərc  etdirdiyim  "Vətən" poeması vardı bu əsəri bətnində məhv etmək istəyən qüvvələr hər cəhdlə öz mənfur əməllərindən istifadə edirdilər. Daha doğrusu Vətənin şimal səngərində "Vətəni sevməyə qoymurdular məni"...

O "Vətən" poeması ki, 2022-ci ilin fevral ayında Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Fəlsəfə Sosiologiya İnstitutunda, 2022-ci ilin mart ayında isə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Arxeologiya, Etnoqrafiya Antropologiya İnstitutunda təqdimatı keçirildi, AMEA-nın prezidenti İsa Həbibəyli əsər  haqqunda geniş məruzə ilə çıxış etdi, Fəxri Fərmanla təltif olundum.

"Vətən" poeması Azərbaycanın İstiqlal şairi Əhməd Cavadın adını daşıyan "Əhməd Cavad mükafatı"na, Türkiyə Cümhuriyyətinin "Ziya Paşa Büyük Ödülü"nə, Beynəlxalq Türk Müəllifləri Birliyinin, Azərbaycan Mədəniyyət Nazirliyinin, Milli Məclisin Mədəniyyət Komitəsinin, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin, TÜRKSOY, İLESAM digər qurumların dəstəyi ilə keçirilən II-Türk Dünyası Ədəbiyyat Kitab Festivalında Nizami medalına, Mərkəzi Asiya Yazıçılar Tarixçilər İttifaqının "Əmir Teymur" Beynəlxalq Xeyriyyə Fondunun "Turan Birliyi" medalına, "Aşıq Ələsgər İctimai Birliyi"nin "Aşıq Ələsgər-200" medalına layiq görüldü.

Əfsuslar olsun ki, bölgədəki yalandan hay-küy qaldırıb aranı qarışdırmaq istəyən bəzi "təlimatlı vətənpərvərlər" belə uğurları həzm edə bilməzdilər məni xalqımızın gözündən salmaq üçün hər namərd əməllərdən istifadə etdilər. Ancaq, mahnıda deyildiyi kimi, yıxılmadım, ayaqdayam... 

-Yaradıcılığınızda hərkəsin sevimlisinə çevrilmiş "Azərbaycan bayrağı" şeiri Vətən sevgisini ifadə edən ən gözəl əsərlərdən biridir.Bəs siz özünüz daha hansı əsərinizi yaradıcılığınızın zirvəsi hesab edirsiniz?

-Beş bəndlik "Azərbaycan bayrağı" adlı şeirimi düz beş il beynimə həkk edib 2005-ci ildə kağıza köçürmüşəm. Bir misrasını bir aya yazdığım da olub. "Cəngidə cövlan yerim, cövlanda can yerimsən" misrası kimi. Bu mövzuda yazılan şeirlərin mayası yaxşı mənada pafosla yoğrulur, ən əsası odur ki,  istər məna, istərsə forma cəhətdən özündən əvvəl yazılan şeirlərə bənzəməsin, sənətkarlıq baxımından mükəmməl olsun. Bütöv Azərbaycanın poetik xəritəsini beş bəndlik bir şeirə yerləşdirə biləsən, səndən sonra yazmaq istəyənlərə bu xəritədə boş yer saxlamayasan. Özü iki nəhəng sənətkardan, -Cəfər Cabbarlıdan, Arif Nihat Asyadan Bəxtiyar Vahabzadədən sonra bayraq mövzusuna baş vurmağa hər şair özündə cəsarət tapa bilməzdi, bu necə deyərlər, pələngin ağzından öpməyə bənzəyirdi...

Açığını deyim ki, müstəqil bir məmləkət olaraq bayrağımıza şeirlər yazılacağını, adına meydan, muzey, abidə tikiləcəyini, bayram təsis ediləcəyini hiss edirdim şeiri yazıb tamamlayandan sonra bu qədər əks-səda doğuracağına da əmin idim gümanım özünü doğrultdu. Hazırda "Azərbaycan bayrağı" şeirinə eyni üslubda, eyni ölçüdə, eyni formada onlarla nəzirə yazılıb yazılmaqda davam edir...   

Onu da geyd edim ki, möhtəşəm Şuşa zəfərimizdən sonra "Azərbaycan bayrağı"  şeirinin son bəndinə yeni misralar əlavə etmişəm:

Sənsən azadlıq eşqim, sənsən hürr deyəcəyəm,

Ən son nəfəsimdə sənə şeir deyəcəyəm,

Şuşaya sən qonmusan,-

İrəvanda qonduğun Üç müəzzin daşına,

Təbrizdə sən qonduğun Eynalının başına,

Dərbənddə sən qonduğun Narınqala qaşına,

Dünyada qonduğun hər daşa pir deyəcəyəm,

Çəkəcəyəm gözümə kölgən düşən torpağı,

Azərbaycan bayrağı! 

Vətən mövzusu yaradıcılığımın Şah dağıdı, "Azərbaycan bayrağı" şeirini o mövzunun şah zirvəsi hesab etmək olar. O şeirlə yanaşı "Toy", "Bu yaz çiçəkləmə, ərik ağacım", "Bəstənigar", "İrəvan marşı" adlı şeirlərimi qeyd edərdim.

-Ramiz bəy,digər insanlar tərəfindən görkəmli bir şair kimi tanındığınızı,əsərlərinizin bu qədər sevilərək oxunduğunu tam olaraq zaman anladınız?

-Mən özümü ədəbi taleyi olan şairlərdən sayıram. Hələ 1975-ci ildə Bakıdakı 1 saylı fizika-riyaziyyat təmayüllü məktəbin doqquzuncu sinfində oxuyarkən ilk şeirimin qəzetdə çap olunduğunu görəndə keçirdiyim sevinc hissləri, məktəbimizə görüşə gələn xalq şairi Nəbi Xəzrinin o görüşdə oxuduğum şeirə verdiyi dəyər, elə o ildə xalq şairi Osman Sarıvəllinin mətbuat səhifələrində mənə "Uğurlu yol" diləməsi əslində ədəbi gələcəyimin istiqamətini əbədi olaraq müəyyənləşdirmişdi.

Yaxşı yadımdadır, küləkli dekabr günü idi, dərsdən icazə alıb Yazıçılar Birliyinə (o dövrdə adı Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı idi) gəldim, xalq şairi Osman Sarıvəlli ilə görüşdüm, şeirlərimi oxudum, dinləyib müdrikcəsinə gülümsədi dedi ki, "oğul, aşıq olmağına aşıqsan, gözəl şair olacaqsan, qoy təxəllüsün mənnən gəlsin..." mənə "Qusarçaylı" təxəllüsünü verdi, o dövrün ən oxunaqlı geniş tirajlı "Azərbaycan gəncləri" qəzetində yaradıcılığım barədə məqalə ilə çıxış edərək mənə uğurlu yol dilədi...Bəlkə mənim yaradıcılığımın bənövşə mövzusu Osman qağanın bənövşə misralarının ruhundan süzülüb gəlib, bilmək olar...

Həmin illərdə yaşadığım ümid dolu anlar ədəbi uğurların bu günlərə kimi mənimlə "yol yoldaşı" olmasını təmin etdi. Kitablarım dərc olundu, yazılan ön sözlər, resenziyalar, məqalələr məndə olan özünə inamı bir az da gücləndirdi. Hazırda yaradıcılığım haqqında beş kitab, yeddi yüzdən artıq məqalə, resenziya, diplom işi, dissertasiya, monoqrafiya, şeir yazılıb dərc olunub. Qədirbilən ziyalılarımıza, dəyərli oxucularıma dərin təşəkkürümü bildirirəm.

-Gənclərin getdikcə kitabdan uzaqlaşması sizcə 20 il  sonrakı nəsilə kimi təsir göstərəcək?

-Son vaxtlar oxucu-yazar münasibətlərini bərpa etmək üçün müxtəlif tədbirlər görülür, ədəbi müsabiqələr, sərgilər keçirilir. Ədəbiyyatın inkişafı kitab təbliğindən çox asılıdır. Kitab-oxucu problemindən yetərincə yazılıb. Ancaq unutmayaq ki, bu gün gənclərimiz dünyanın ən ali təhsil ocaqlarında təhsil alır, beynəlxalq olimpiadalarda iştirak edir, uğurlar qazanır. Bu uğurların hər birinin mənbəyi kitabdır, ya nəşr, ya da virtual şəkildə,-elmi, bədii, publisist, fərqi yoxdu. Əsas odur ki, mütaliə var hər zaman olacaq. Okeanın o tayında, Yaponiya, Almaniya kimi ölkələrdə kitaba qayıdış var, zənnimcə 20 ildən sonra bizdə kitaba qayıdış bərqərar olacaq. Təki müasir gəncliyin zövqünə uyğun əsərlər yazılsın.

Yaradıcılığıma verdiyiniz dəyərə görə dərin təşəkkürümü bildirirəm.

 

Ramiz Qusarçaylı

 

Müsahibəni apardı:

ZEYNƏB RZAYEVA

 

Olaylar.- 2023.- 24-30 noyabr, ¹43.- S.15-16.