BİR ÖMRÜN
ÜVERTÜRASI –
ÜZEYİR BƏY
HACIBƏYOV
Bütün Azərbaycan xalqı bu gün
Üzeyir Hacıbəyovun
xatirəsi qarşısında
baş əyir....O, bizim üçün
əzizdir və xoşbəxtlik də ondan ibarətdir ki, o, bu gün
də yaşayır.
Heydər
ƏLİYEV
Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri
Şuşanın adı gələndə böyük Üzeyir bəy, Molla Pənah Vaqif, Natəvan, Əhməd bəy Ağaoğlu, Y.V.Çəmənzəminli, Bülbül, Xan Şuşinski, Cıdır düzü, Azərbaycanın qəlbləri riqqətə gətirən musiqisi, xarı bülbül və daha nələr, bir də düzlərin rəngindən yaranan Bayrağımız xatirimizə gəlir. Şuşa adı çəkiləndə Üzeyir bəyi xatırlamamaq mümkün deyil. Şəhidlərimizin, qazilərimizin baş qoyduğu, can qoyduğu əldəyilməz Vətəndir Şuşa.
Azərbaycan
peşəkar musiqisinin mənəvi atası...
Sadəcə
Üzeyir olaraq dillər əzbəri olan, rəsmi olaraq
Üzeyir Əbdülhüseyn oğlu Hacıbəyli
(1885-1948) kimi tanınan bu görkəmli şəxsiyyət
özünün misilsiz xidmətlərilə Azərbaycan mədəniyyətinin
heykəlinə çevrilib. Bu nadir şəxsiyyət adı
ilə Azərbaycan milli musiqisini rəmzləşdirən dahi
bir simadır. Adı milli musiqimizin ifadəçisinə
çevrilən bu əvəzsiz şəxsiyyət və
görkəmli simanın bütün taleyi Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafı ilə bağlı olub.
Əvvəla, qeyd edək ki,
Üzeyir bəy kimi dahi şəxsiyyətin Azərbaycan xalqına
bəxşi ilahi bir lütf idi. Bu böyük şəxsiyyət
Azərbaycan ictimi, ədəbi, mədəni fikrinə, onun
incəsənəti, mədəniyyəti, ədəbiyyatı,
publisistikası, teatrı və b. sahələrinə nə
vermədi ki?.. Haqlı olaraq Üzeyir bəyin adı gələndə
nəhəng və əzəmətli bir Azərbaycan
Konservatoriyası göz önünə gəlir. Təkbaşına
belə Azərbaycan musiqisini təmsil etməyə qadir və
qabil bir şəxsiyyət, nəhəng və sanballı bir
sima idi o. Bütöv bir ailə olaraq Hacıbəylilər Azərbaycan
peşəkar musiqi və incəsənətinin
formalaşması və inkişafının ağır
sütunları kimi çıxış ediblər. Üzeyir
bəyin musiqiçi kimi ortaya çıxması və
şöhrət tapmasında qocaman Qafqazın qosqoca
Konservatoriyası adlanan Şuşanın (və əlbəttə
ki, Qarabağın!) nə qədər rolu var idisə, bu
doğma yurdun da belə bir şöhrətə qabil
olmasında onun yetirdiyi Üzeyir bəy kimi sayseçmə və
çoxsaylı musiqiçi övladları mühüm rol
oynamışdı. Üzeyir bəy Azərbaycan peşəkar
musiqisinə az qala övladlıq verən böyük bir
şəxsiyyət, musiqiçilərin mənəvi atası
idi. 1908-ci ildə başlatdığı opera janrı Azərbaycan
musiqisi və incəsənətinə təkcə ölkəmiz
üçün deyil, bütün geniş bölgə -
Qafqaz və digər yaxın türk-müsəlman ölkələri
üçün istiqamətləndirici faktor oldu. Onun bəstələdiyi
operalar təkcə musiqi sənətimizə zənginlik
qatmadı, həm də librettoların mətninin aid olduğu
əsərlərə yeni bir can, əbədiyaşarlıq və
şöhrət bəxş etdi. 1908-ci ildə Şərqin
ilk operası olaraq yadda qalan dahi Füzulinin "Leyli və Məcnun"
əsərinin əsasında hazırlanan opera həm də
Şərqin dahi Füzulisinə yenidən böyük bir
şöhrət və məhəbbət qazandırdı. Təkcə
Üzeyir bəyin deyil, həm də Üzeyir bəy məktəbinin
davamçılarının əsərləri eyni rolu
oynamaqla Azərbaycan mədəniyyəti tarixinə misislsiz
töhfələr verməklə onun yaddaşına
çevrildilər.
...Üzeyir bəy haqqında nəyi deməyəsən
ki, vicdanın narahat olmaya? Azərbaycan ədəbiyyatının
nəhəng və qüdrətli ədibi, el arasında daha
çox "Məşədi İbad" kimi
tanınmış "O olmasın, bu olsun", o cümlədən
"Arşın mal alan", "Ər və Arvad"
komediyalarının unudulmaz müəllifi... Məşhur "Ordan-Burdan" silsilə məqalələrinin
ölməz imza sahibi... "Leyli və Məcnun",
"Şah Abbas və Xurşid Banu", "Əsli və Kərəm",
"Harun və Leyla", "Rüstəm və
Söhrab", "Koroğlu" kimi operaların
yaradıcısı... Çoxsaylı satirik hekayələr,
səhnəciklər və məqalələr müəllifi...
Onun əsərləri həm də Azərbaycan xalq sənətinə
yeni güc verdi və onun yaşamasına zəmin
hazıladı. Azərbaycan dastanları, məşhur əsərləri
onun və onun ardıcıllarının sayəsində yenidən
yaşamaq haqqı qazandı və heç zaman da
unudulmadı. Azərbaycan xalq mahnıları məhz bu dahi
şəxsiyyətin təşəbbüsü ilə nota
çevrilərək xalqın əbədilik milli sərvətinə,
zəngin xəzinəsinə çevrilərək
itib-batmaqdan xilas oldu. Naxçıvanın məşhur
yallıları bu qədirbilən şəxsiyyətin sayəsində
yenidən həyat və əsl sənət taleyi
yaşamağa imkan tapdı. Beləliklə də, dünya-bəşər
mədəniyyətinə Azərbaycan mədəniyyəti
adlı təkrarolunmaz, özünəməxsus, zəngin, qədim
və əlvan bir mövcudluq naxışı bəxş
etdi. O təkcə milli mədəniyyət və musiqimizə,
kino sənəti və teatrımıza can vermədi, həm də
bu zəngin milli sərvətin elmi şəkildə öyrənilməsinə
də başlanğıc verdi, özünün həmişəyaşar
elmi əsərlərilə nümunə və zəmin
yaratdı. "Muğamat və xalq mahnılarının
ifası haqqında", "Səhnənin tərbiyəvi əhəmiyyəti
haqqında", "Vəzifeyi-musiqiyyəmizə aid məsələlər",
"Türk operaları haqqında", "Azərbaycan
musiqi həyatına bir nəzər", "Musiqidə xəlilik"
və b. çoxsaylı məqalələri ilə fundamental
musiqi, incəsənət, teatr və mədəniyyət sahələrinə
dair sanballı elmi əsərlər ortaya qoydu. Və əlbəttə
ki, Azərbycan elmində mədəniyyətşünaslıq,
sənətşünaslıq və b. kimi elm sahələrinin
binasını qoydu. Üzeyir bəy həmçinin
böyük xalq müəllimi idi. Azərbaycan
balalarının savadlanmasında can qoyan maarif xadimlərindən
biri də Üzeyir bəy Hacıbəyli idi. Onun
"Rusi-türki və Türki-rusi" lüğəti və
"Hesab məsələləri" adlı metodik vəsaiti
həm dövrü üçün yenilikçilik idi, həm
də xalq müəlliminin can yanğısının təzahürü.
O, həm də iki dövlət himnimizin musiqisinin müəllifidir.
Bu gün də dövlət himnimiz olan, Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin və Azərbaycan SSR-in dövlət
himninin musiqisini Üzeyir bəy Hacıbəyli
yazmışdı. Qüvvətli
publisist kimi tanınan Üzeyir bəy Hacıbəyli habelə
"Həqiqət", "Tərəqqi" kimi qəzetlərin
redaktoru, eləcə də qardaşı Zülfüqar
Hacıbəyovdan sonra ilk rəsmi dövlət mətbuat
orqanımız olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yadigarı "Azərbaycan" qəzetinin baş redaktoru
olmuşdur. Bütün bunlara və bundan ziyadə olub
sadalanmayan faktlara görə Üzeyir bəy şəxsiyyəti,
siması istər yaxın, istərsə də uzaqdan həmişə
nəhəng, əzəmətli, canlı və dərindir.
Üzeyir bəyin əziz xatirəsi hər zaman qəlbimizdədir.
Böyük şairimizin, sözün dahi ustadı Səməd
Vurğunun bu nəhəng şəxiyyətin dünyadan
köçməsinə ağı deyərcəsinə
yazdığı məşhur şeirində deyildiyi kimi:
Ölüm sevinməsin qoy!
Ömrünü vermir bada!
El qədrini canından daha əziz bilənlər.
Şirin
bir xatirətək qalacaqdır dünyada
Sevərək yaşayanlar, sevilərək
ölənlər!
Bəli,
Üzeyir bəyin əziz xatirəsi unudulmazdır: o, hər
zaman qəlbimizdə, dilimizdə, şüurumuzdadır. Hər
zaman təntənə ilə çalınan
Üvertüranın səfərbəredici, birləşdirici
musiqisində, əl qoyub qəlbimizə dərin bir intizamla
oxuduğumuz dövlətimizin himnində, zümzümə
etdiyimiz çoxsaylı mahnılarımızın səsində,
gülüşümüzdə və kədərimizdə, həsrətimizdə
və vüsalımızdadır. O hər zaman bizimlədir,
qüdrətli və ana vətənimiz Azərbaycanın
dalğalanan üçrəngli bayrağının örpək
olduğu, göz atdığı, baş çəkdiyi,
üz qoyduğu geniş-geniş, uzaq-uzaq ərazilərdə,
üfiqlərindədi...
Üzeyir
bəy torpaqlarımızın
işğaldan azad edilməsi boyunca hər
zaman bizimləydi. O zaman döyüş ruhu əxz edən cəngilərilə,
bu gün isə Qələbəmizin sevincini və milli
qürurumuzu ifadə edən marşı və
üvertürası ilə. Bizim üvertüramız öz
Koroğlusuna və Koroğlularına səslənir,
onların birlik rəmzi olan vətən nəğmələrini,
azadlıq hayqırışlarını, döyüş nərələrini
özündə ifadə edir. İndi bizim
üvertüramızın Koroğlusu - Azərbaycandır, Azərbaycan
xalqıdır, Ali Baş Komandanımız və Müzəffər
Ordumuzdur! Qələbən mübarək Üzeyirim!
Şuşamızda xoş gördük səni!
Ramiz
QASIMOV
AMEA
Naxçıvan Bölməsinin şöbə müdiri,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.-
2023.- 15-21 sentyabr.- S.20.