ƏHMƏD CAVAD LİRİKASINDA KÜR:
türk dünyasının simvolik
obrazı
Əhməd Cavad
Azərbaycan ədəbiyyatının istiqlal mərhələsinin
ən sanballı şairlərindən biridir. Görkəmli
Azərbaycan şairi Əhməd Cavadın
yaradıcılığı dövlətçiliyə sədaqət
və tərənnum dolu nümunələri ilə fərqlənmişdir.
Azərbaycan ədəbiyyatı və ictimai fikrinin
inkişafında tutduğu əvəzsiz mövqeyinə
görə Azərbayacan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyev "Əhməd Cavadın 130 illiyinin qeyd
edilməsi haqqında" Sərəncam
imzalamışdır. Sərəncamda deyilir: "Əhməd
Cavad ədəbi-bədii fikir tarixində istiqlal şairi kimi
özünəməxsus dəsti-xətti ilə seçilən,
müstəsna mövqeyə malik söz ustalarındandır.
Bütün qəlbi ilə bağlı olduğu doğma
xalqının müstəqillik ideallarına həyatı boyu
sadiq qalmış sənətkarın azadlıq motivləri ilə
zəngin yaradıcılığı milli məfkurədən
yoğrulmuşdur. Azərbaycanın dövlət
rəmzlərini yüksək şeriyyətlə alovlu tərənnüm
edən şairin müstəqil dövlətçiliyə
sevgi aşılayan əsərləri dərin vətənpəvərlik
duyğularının heyrətamiz poetik ifadəsidir".
Əhməd
Cavad o şairdir ki:
Soranlara mən
bu yurdun
Anlatayım
nəsiyəm:
Mən
çeynənən bir ölkənin
Haqq
bağıran səsiyəm -
deyə
mənsub olduğu xalqının və ölkəsinin
"haqq səsini bağıran" ruporu kimi
çıxış etmişdir. Gözəl
şeirlər müəllifi Əhməd Cavadın müəllifi
olduğu Azərbaycanın ilk dövlət himnini indi də
müasir nəsillər müstəqillik qüruru ilə
oxuyurlar. Əhməd Cavad
yaradıcılığının bu xüsusiyyətlərinə
görə həm də milli ədəbiyyatımızda
dövlətçilik atributlarını tərənnum edən
yaradıcı sənətkarların ağsaqqalı və
başçısıdır. Y.Qarayev onun haqqında
yazır: "Gerbimiz öz rəngini, himnimiz öz musiqisini,
marşımız öz ritmini Əhməd Cavadın poeziyasından
alıb. ...Milli tarix, fəlsəfə və mənəviyyatla
bağlı elə bir motiv yox idi ki, Əhməd Cavad ona
toxunmamış olsun. Təkcə ücrəngli
bayrağa altı nəğmə yazıb, "Dilimiz"
şeirini (1913) qələmə alıb, əlifbaya poeziya həsr
edib. ...Müsavatın ilk himni, ilk
marşı, ilk bayrağı onun adı ilə olduğu kimi,
ilk şəhidi, 37-də mehraba gətirdiyi ilk qurban da Əhməd
Cavad olub".
Vətəndaşlıq
duyğularının tərənnümü ilə ədəbiyyata
gələn Əhməd Cavad "haqq bağıran səsi"
olduğu ölkəsinin dövlət müstəqilliyi əldə
etdiyi illərdə bu müstəqilliyin tərənnümçüsünə
çevrilmiş, onun dövlət himninin müəllifi
olmaqla bərabər dövlət rəmzlərinə ən
çox şeir qoşan və bu müstəqilliyin verdiyi
qüruru daha çox tərənnüm və təbliğ edən
şair kimi özünü təsdiq etmişdir. Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi
qazandığı illərdə şair Azərbaycanın
ucalan dövlət bayrağına ard-arda bir necə şeir
yazmış, onun qürurunu əks etdirmiş və
yaşatmışdır.
Ümumiyyətlə, demək lazımdır ki, 1920-ci
illərə qədər Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinə və onun dəyərlərinə
açıq-açığına şeirlər yazan
Əhmad Cavad 20-ci illərdən sonra onun kimilərin
dövranı olmayan bir cəmiyyətdə daha çox
simvolizələrdən istifadə etməklə əvvəlki
xoşbəxt dövrana və illərə həsrət dolu
şeirlər yazmaq məcburiyyətində
qalmışdır. "Göy göl" əsəri daxil olmaqla
şox əsərləri var idi ki, Əhməd cavad lirik
şeirin ən gösəl örnəklərini
yaratmışdı və romantik pafosla təbiətin tərənnümünü
dilə gətirmişdi. Hətta
"Göy göl" şeirini öz dövrünün
tanınmış dövlət adamları lirik şeirin ən
gözəl nümunəsi, Puşkin şeirindən
seçilməyən sənətkarlıq nümunəsi hesab
etmişdilər. Lakin 1923-cü ildə
sonra Əhməd Cavadın qara günləri daha
ağırlığı ilə başlamış, şairə
göz verib, işıq verməmişdilər. Elə bu ağrılı başlanğıc da məhz
şairin yüksək istedad və romantik lirik pafosla
yazılmış "Göy göl" şeirində qəlbiqara
tənqidçilərin müşahidə etdikləri siyasi
notlarla mühakimə edilmişdi. Ümumiyyətlə,
Sovet dövrünün "çekist ruhlu" tənqidçiləri
bu müstəqillik nəğməkarı olan şairin bir
çox əsərlərini siyasi motivlərlə tənqid və
tənbeh etmişdilər. Lakin bu fikir doğrudur ki,
böyük sənətkarın sovet dövründə
yazdığı "Nə yazım", "Azərbaycana"
kimi bir sıra əsərlərində dövlət müstəqilliyinin
devrilməsindən doğan milli kədər əsas motiv
olmuşdur. "Nə üçündür",
"Madonnaya" (1922), "Sən ağlama" (1923), "Aya"
(1923), "Gözəl qadın" (1924), "Unudulmuş
sevda" (1924) şeirlərində şair Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin devrilməsini, gözəl vətəninin
müstəmləkə boyunduruğuna keçməsini milli
faciə kimi qarşılamış, bu faciə ilə
heç cürə barışa bilməmişdir
(T.Salamoğlu). Əhməd Cavadın turkiyəli tədqiqatcısı
İ.M.Yıldırım da yazırdı ki:
""Unudulmuş sevda" şairin
ideallarıdır".
Ə.Cavadın
sovet dövrü yaradıcılığı haqqında
bunları da əlavə etmək olar ki, şair saxta
Leninçi, Stalinçi şeirlər əhatəsində
pambıqçılıqdan, əməkçilikdən, qara
fəhləlikdən yazanda milli iradəni və müstəqilliyi
qıran işğalçı və istilaçı
diktaturanı ifşa edən misralar da söyləmişdir. Şairin "Səsli qız" əsərində,
fikrimizcə, "Apardı sellər Saranı" xalq əfsanəsinin
motivlərindən istifadə edilərək ellərin gözəlliyini
və gözəl günlərini, xoşbəxtlik və bəxtəvərliyini
aparan sərt üzlü diktatura və onun şər
üzlü hökmdarından bəhs etmiş, sanki yeni bir əfsanə
yaratmışdır. Əsərdə
Neron və Firon kimi Allahlıq iddiasında olan əzazil
hökmdarlarların taleyindən söhbət gedir. Əsərdə şərin mükəmməl
obrazını yaratmaqla bərabər şərə yenilməyib
də qətiyyətlə mübarizə aparan qəhrəman
el qızlarından bəhs edilmişdir. Əsərdəki:
Fələk
döndərdi zəhrə
Bu ölkənin payını.
Gülmək
zatən yox idi
Ağlamaq oldu yasaq.
Zavallı
məğlub ölkə,
Sənə
nə hüquq, nə haqq!..
Şair bu misralarla əzilmiş, haqqı, hüququ
boğulmuş bir xalqın taleyindən bəhs edərkən
sanki öz ölkəsinin işğal altında olan taleyini
ümumiləşdirmişdir. Şair:
Sara
coşdu bir daha...
Coşdu
qızın səsində
Ölkədə qaynayan kin.
Boş
yerə bir ölkənin
Haqsızca axan qanı.
Saranın
dodağında
Canlandı,
oldu mahnı,
- deyə Sara kimi məğrur, qəhrəman
qızları olan bir ölkənin diriliş
hayqırtısını obrazlaşdırmışdır.
Şairin "Gəlmişəm pambıqlar
diyarından", "Kür", "Pambıq dastanı"
kimi əsərlərində sovet işğalı və
diktaturasına qarşı sərt münasibət və nifrət
yer almışdır. Mübariz bir xalqın iradəsini
qırıb qara fəhlə və əkinçiyə
çevirən, əməkçilik və zəhmətkeşlik
adı altında əzilən, insanlıqdan məhrum olan, hər
cür əzaba və məhrumiyyətə düçar olan
xalqın məşəqqət və güzəranını,
mənəvi vəziyyəti və psixoloji əhval-ruhiyyəsini
təqdim etmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatında
ölkənin Şimala və Cənuba ayrılmış
uğursuz, kədərli taleyini obrazlaşdıran Araz
lirikası mövcud olmuşdur. Hətta bir
çox ədib və şairlər bu mövzuda daha çox
tanınmışlar. Lakin daha böyük Azərbaycan,
tarixi tale və Turan eli obrazını əks
etdirən "Kür lirikası"nı Əhməd Cavad ədəbiyyata
gətirmişdir. Ə.Cavad daha böyük, geniş bir
coğrafiyanı əhatə edərək kükrəyən,
aşıb-coşan Kürün axış istiqamətində
həm Azərbaycanın tarixi ərazilərini, həm də
qardaş elləri anlamında türk birliyi poetik
coğrafiyasını obrazlaşdırdığını
düşünürük:
Dünyanın
ilk çağından
Ərdahanın dağından.
Əski
bürcün sağından
Çıxıb
keçən, axan Kür!
"Alagöz"dən
bu yana,
"Ağbaba"dan
o yana.
Hey
dayana-dayana
Gəzintiyə
çıxan Kür!
Gürcücə
"Matkovari",
Türklərin qədim yarı.
Gəzib
bir çox diyarı
Aşiqləri
yaxan Kür!
"Araqva"ya
ol yoldaş,
"Alazan"la qucaqlaş.
"Araz"ı
götür birbaş
Get Xəzərdə
yıkan" Kür! və s.
Ə.Cavadın
həsrət dolu ifadə etdiyi coğrafi adlar mühaciərt ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndəsi Almas
İldırımın da həsrət lirikasında bol-bol
işlənmiş, Azərbaycanın tarixi birliyi və turan
ellərinin nisgili öz əksini tapmışdır.
Ümumiyyətlə, dövlətcilik yönlü vətəndaşlıq
lirikası və dövlət atributlarının müstəqilllik
duyğularının ifadəçisi kimi tərənnümü
Əhməd Cavad yaradıcılığı
üçün səciyyəvidir. Əhməd Cavad
yaradıclığındakı türk birliyi ideyası,
poetik pafosu və ictimai diktəsi ilə türk dünyasında
çox sevilən bir sənətkara çevrilmişdir.
Təsadüfi deyil ki, Qara dəniz üzərində
türk gəmilərinin qazandığı qalibiyyətə
sevinc duyğularından yaranmış
"Çırpınırdın, Qara dəniz" şeiri
hələ də bütöv türk dünyasında türk
birliyinin himni kimi böyük hörmətlə səsləndirilir.
Ramiz QASIMOV
AMEA
Naxçıvan Bölməsinin şöbə müdiri,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Olaylar.- 2023.- 20-26 yanvar.- S.18.