Qarabağşünaslıq
elminə yeni bir töhfə
8
noyabr 2020-ci il tarixli Zəfərimizlə Prezidentimiz, Ali
Baş Komandan İlham Əliyev və Azərbaycan Əsgəri Azərbaycanın yaradıcı
insanlarına yeni və bitib -tükənməyən bir
mövzu vermiş, bu mövzu sənət adamlarında yeni
bir coşqu, yeni bir ovqat
yaratmışdır. Şairlərimiz, yazıçılarımız Zəfərimizi, Azərbaycan əgərinin
qəhrəmanlığını, Şuşanın fəthini,
şəhidlik ülviyyətini tərənnüm edən
yeni-yeni əsərlər yaratmaqdadər. Bu konteksdə yazıçı-publisist,
məşhur tarixi romanlar müəllifi Yunus Oğuzun yeni
tarixi romanı "Cığır"ı xüsusi ilə
qeyd etmək istərdim.
"Cığır"ı oxuduqca hiss edirsən ki, müəllif mövzunu illərlə içində gəzdirirmiş. Müşahidələr, qeydlər, təhlillər, paralellər aparırmış. Onun üzə çıxması üçün bir qığılcım lazım imiş. Görünür müəllif 20 noyab Zəfərini gözləyirmiş və "...Şuşa görüşlərindən, ziyarətindən sonra vulkan kimi püskürərək onun düşüncələrindəki milli təəssübkeşliyi bütün hərarətilə üzə çıxır"(Nizami Cəfərov). Əks təqdirdə O,əsərdə son 30 ildə Qarabağla, Şuşa ilə bağlı baş verən ictimai-siyasi prosesləri, hadisələri, danışıqları, mübarizələri bu cür dəqiqliklə əks etdirə bilməzdi.
Əsərin məhz indi, 44 günlük Vətən müharibəsindəki Zəfərin 2-ci ildönümü və Şuşa şəhərinin 270 illik yubileyi ərəfəsində nəşr edilməsi onun məna və mahiyyətini daha da artırmış olur.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev 1996-cı ildə Azərbaycan gənclərinin I Forumunda gənclərə xitabən deyirdi: "Gənclərimiz iki elmi mütləq öyrənməlidir. Bu elmlərdən biri Azırbaycan dili, digəri isə Azərbaycan tarixidir". Bu baxımdan Yunus Oğuzun tarixi romanlar yazması və onların geniş oxucu kütləsinin ixtiyarına verməsi, çox mühüm bir xidmət kimi dəyərləndirilməlidir.
Sual oluna bilər. Niyə Yunus Oğuz "Cığır" romanını yazdı? Mənə elə gəlir ki, bu ilk növbədə onun vətənpərvərliyindən irəli gəlir. Lakin bu istək həm də onun güclü bədii, tarixi və siyasi təfəkküründən, böyük istedadından irəli gələ bilərdi. Tarix nəticə çıxarmaq, ondan ibrət götürmək, səhvləri bir daha təkrar etməmək üçün öyrənilir. Yunus Oğuz bu hikməti yaxşı bilir və ən çox indiki gənclərə və gələcək nəsillərə ünvanlanmış, tarixi romanlarını həm də ibrət götürmək üçün yazır.
Doğrusu Yunus Oğuzun belə bir tarixi mövzuya müraciət etməsi ədəbi ictimaiyyət tərəfindən o qədər də təəccüblə qarşılanmadı. Çünki ədəbi came və geniş oxucu kütləsi onu "Nadir Şah", Sultan Alparslan", "Təhmasib Şah", "Əmir Teymur", "Şah arvadı və cadugar", "Səfəvi Şeyxi", "Çingiz Xan", "Ovçu", "Atabəy Eldəniz" kimi oxucu rəğbəti və sevgisi qazanmış tarixi romanlardan və "Atilla", "Altun dəftər", "Nadir Şah " kimi tarixi pyeslərindən yaxşı tanıyırdılar. Əksinə belə bir romanın ərsəyə gəlməsini bəlkə də gözləyirdilər.
Yunus Oğuz "Cığır"ı qibtə ediləcək bir sürətlə yazdı. (Böyük Səmdə Vurğunun "Vaqif"dramını yazmağı yada düşür.) Maraqlıdır ki, hər iki müəllifin əsəri Qarabağın incisi Şuşaya həsr olunmuşdur. Görünür bu da bir Tanrı qisməti imiş
Həm də əsərdə əksini tapan hadisələr təkcə son 30 ilə deyil, 270 il bundan əvvələ gedib çıxır. Əsərdə Şuşanın yaradılması tarixindən başlayaraq bu günümüzə qədər baş verən hadisələr tarixi ardıcıllıqla, aydın şəkildə, sadə dillə, oxucuya anlaşılan formada öz əksini tapır. Tarixi faktlarla yazıçı təxəyyülü üzvi formada bir-birini tamamlayır, Şuşanın süqutu və fəthi barədə gedən mübarizələr və müharibələr barədə oxucuda aydın təsəvvür yaradır.
Məlumdur ki, 1747-ci ildə Azərbaycan Avşarlar dövlətinin süqutundan sonra, parçalnmış dövlətin ərazisində yaranmış 20-yə qədər feodal dövlətlərin-xanlıqların içərisində ən böyüyü və ən müstəqili Qarabağ xanlığı idi. Elə buna görə də xanlığın tarixini əks etdirən 10-a yaxın Qarabağnamənin, yüzlərlə tarixi məqalə və məlumatların yazılması dediklərimin sübutudur. Eyni zamanda onu da qeyd etmək lazımdır ki, bu kitabların və yazıların böyük əksəriyyəti XVIII əsrin sonu və XIX əsrdə yazılmışdır. Mənim qənaətimcə Yunus Oğuzun "Cığır"ı həmin Qarabağnamələrin davamı-növbəti bir Qarabağnamə olmaqla Qarabağ tarixinə və Tarixşünaslıq elminə verilmiş samballı bir töhvədir.
Əsərin əsas süjet xətti və cərəyan edən proseslər, hadisələrin inkişafı əsasən üç paradiqma üzərində köklənir: Xanlığın mərkəzi olan Şuşa şəhərinin inşası üçün yerin seçilməsi və bununla əlaqədar yazıçı təxəyyülünün məhsulu olan Çoban Nəsrəddinin göstərdiyi mistik çığır, sonrakı illərdə Şuşanın müdafiəsində cığırn əhəmiyyəti və rolu; 1992-ci ildə Şuşanın işğalı, həmin zaman kəsiyində mövcud ictimai-siyasi-hərbi situasiya və bu işğala təsir edən amillər; Qarabağın işğaldan azad olunması və Şuşanın fəthilə əlaqdar Ali Baş komandan İlham Əliyevin mübarizəsi və 2020-ci ilin 8 noyabr Zəfərinə aparan yolda mistik 400 "kölgə" əsgərin misilsiz qəhrəmanlığı. Əsərin əsas leytmoyivini isə Prezident Cənab İlham Əliyevin Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyana cavab olaraq söylədiyi, sonradan bütün Azərbaycan cəmiyyətinin ümumulli şüarına çevrilən "Qarabağ Azərbaycandır" kəlamları və müəllifin bədii kəşfi olan Cığırın rolu təşkil edir.
Yazıçı bu məqamları bir-biri ilə peşəkarlıqla əlaqələndirir. Tarixi proseslər barədə oxucuda aydın təsəvvür yaradır. Tarixi paralellər apramaqla, həm də bu prosesləri bir-biri ilə sıx bağlayır. Əsər boyu tarixi dərinliklərə vararaq oxucuya haşiyələrlə daha maraqlı məlumatlar verir. Müəllifin Hülaki hökmdarı Arqun xanın oğlu Qazan xanın islamı qəbul edərək, Qarabağ elxanı seçilməsi barədə; Şuşanın yerləşdiyi yerdə Qazan xanın keşikçi qülləsinin olması barədə; Xudafərin körpüsünun tikilmə tarixi barədə; Şuşa şəhərinin adının yaranması barədə və digər maraqlı bilgilər verir. Bu məlumatların romana daxil edilməsi onu daha da dolğun və oxunaqlı edir. Eyni zamanda müəllif Xocalı faciəsi barədə məlumatları, Aprel və Tovuz döyüşlərinin, 44 günlük Vətən müharibəsinin xronikasını əsərə daxil etməklə, həm də bütöv bir dövrün keşməkeşlərlə, mübarizələrlə dolu qəhrəmanlıq səlnaməsini yaradır, əsərin tarixiliyini daha da artırmış olur.
Tarixdən məlumdur ki, Pənahəli xan Qarabağ xanlığının yaranmasını elan etdikdən sonra birinci vəzifə kimi xanlığın mərkəzi üçün Bayat qalasını tikdirdi. Qala hazır olar-olmaz birinci hücumu dəf etdikdən sonra Pənah xana aydın oldu ki, strateji olaraq qalanın yeri düzgün seçilməyib. Sonra o, 1748-ci ildə Şahbulaq qalasını tikdirdi. Lakin bu qalanın da gələcəkdə düşmən hücumunu dəf edə bilməyəcəyini yəqin etdikdən sonra, o xanlığın mərkəzi üçün elə bir yer axtarır ki, həmin qala alınmaz olsun. Bu məqsədlə da Xan ən yaxın adamıları ilə axtarışa başlayır. "Çığır" da məhz bu axtarışla başlayır. Görkəmli ədəbiyyatşünas alim, professor Rüstəm Kamal nəsr haqqında fikirlərini bölüşərkən qeyd edir ki: " Nəsrin ilk cümləsi şeirin ilk misrası kimi mətnin ruhuna girməlidir. İlk fraza boksçunun ilk nokaut zərbəsi kimi gözlənilməz olmalıdır. Aşıq Ədalət hər dəfə "Yanıq Kərəmi"nin ifasında ilk akkordu necə vurur? - nəsrin ilk cümləsi də elə olmalıdır". Yunus Oğuz romanı oxucuya nağıl -dastan dilində təqdim edir. Əsər səmimi və axıcıdır, ilk cümləsindən oxucunu təhkiyyəyə kökləyir. Rüstəm müəllimin nəsr haqqında dediyi fikirlər kimi: ..."Qoca çoban dağ döşündə, iri sal daşın üstündə oturub tütək çalır, sürü isə arın-arxayın yamacda otlayırdı. ... Xocalı tərəfdən iki atlı görünəndə itlər səs-səs verib hürüşdülər. Şoban tütəyini ağzından çəkdi. İndi yalnız itlərin səsləri eşidilirdi.
...Atlılar kişiyə yaxınlaşanda o, bir də diqqətlə hər ikisinin üz cizgilərinə baxdı. Gözlərinə inanmadı.
Bunlar ki...,-ürəyi əsməyə başladı, boğazı qurudu, dili topuq çaldı, sözlər yadından çıxdı. Birtəhər özünü ələ alıb güclə dilləndi: Bu ki, bizim Pənahəli xandır, yanındakı da Tuğun məliyi Yeqan."
Və ya:
"Artıq
1757-ci il idi. Şuşa şəhəri
salınmış, Pənahəli xan paytaxtı bura
köçürmüşdü...Pənahəli xan
özü bu şəhəri Şuşa
adlandırsa da, bu şəhərdə yaşayanlar, yerli
camaat qalaya xanın şərəfinə Pənahabad deyirdi.
Xanın vəfatından sonra isə yerləşdiyi relyefə
uyğun olaraq Şuşa adlandırıldı..."
Qararabağ
xanlığının mərkəzi kimi Şuşa
şəhərinin şöhrəti çox qısa zamanda sərhədləri
aşdı. Şəhər öz təbiətinə, relyefinə,
memarlığına və gözəlliyinə görə
göz qamaşdırıcı olmaqla həm də düşmənləri
də özünə, cəlb edirdi. Elə buna
görə də yarandığı gündən bu günədək
başı çox bəlalar çəkdi. Lakin o
heç vaxt düşmənə təslim olmadı...Bu
hücumların qarşısının alınmasında əfsanəvi
cığır və çoban Nəsrəddinin oğlu
Muradın "gözəgörünməzlər" dəstəsi
mühüm rol oynamışdı.
Şuşanın
başına gətirilən ən böyük faciə XX əsrin
sonunda-1992-ci ildə baş verdi. Bu o ərəfə
idi ki, qan üstündə bərqərar olmuş SSRİ
dağılmaqda idi. Keçmiş ittifaq rəhbərliyində
ən yüksək vəzifə tutan Ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevi xain və xəyanətkar Mixail Qorbaçov tərəfindən
vəzifəsindən kənarlaşdırılmış,
onun ətrafına yığışmış erməni millətçiləri
Qarabağın Ermənistana birləşdiriməsi barədə
məsələ qaldırmış və elə bununla əlaqədar
da Ermənistan- Azərbaycan Dağlıq Qarabağ müharibəsi
başlamışdı. 1988-ci ildən erməni millətçiləri
tərəfindən başlamış "miatsum" dalğası
1992-ci ildə pik həddinə çatmışdı. Bu müharibədə özünün
havadarlarının köməyi ilə ermənilər dəhşətli
qırğınlar, əsrin faciəsi olan Xocalı qətliamını
törətmişdilər. Növbəti hədəf Şuşa idi. Onlar yaxşı bilirdilər
ki, Şuşa kimin əlində olsa
Qarabağ da onun əlində olacaqdır. Düşmən
Şuşanın işğalına uzun müddət
hazırlaşmış, bunun üçün xüsusi plan
hazırlamış, planı o zaman Ermənistanın
müdafiə naziri vəzifəsində işləyən Vazgen Sərkisyanın şərəfinə "Dağlarda toy" adı
vermişdilər. Əməliyyat ermənilərin "komandos"
adlandırdığı "məşhur" general Arkadi
Ter-Tadevosyana həvalə edilmişdi.
Qarabağ müharibəsinin ən faciəli səhfəsi
olan Şuşanın işğalını müəllif
bütün ağrı və acıları ilə, yana-yana qələmə
almış, faciənin miqyasını, dəhşətini
oxucuya çatdırmaq üçün bədii təsvir
vasitələrindən məharətlə istifadə
etmişdir. Akademik Nizami Cəfərov demiş, müəllif həmçinin
işğal prosesini "həm ciddi, həm də ironik planda
təsvir etmişdir".
"Mayın
altısında Qarabağ cəbhəsinin komandanı Arkadi
Ter-Tadevosyan bütün cəbhə boyu hücuma
keçmək əmrini imzaladı. Havadan qan və
ölüm iyi gəlirdi. Yaz olmasına
baxmayaraq, gül-çiçək ətri yox idi. Ölüm havasından başqa. Şuşanın səması da ayrı rəng
almışdı. Sanki səmaya qan
çilənmişdi. Şuşanın
başının üstündə ölüm mələyi gəzirdi...Növbəti
gün isə Şuşakəndə toplaşan ermənilər
(Ter-Tadevosyan, Ermənistanın müdafiə naziri Vazgen
Sarkisyan, general Gurgen Dalıbaltayan, Ermənistanın hərbi
qərərgah rəisi Feliks Qozoryan, Robert Köçəryan,
Serj Sarkisyan, leonid Martirosyan, Oleq Eseyan, Zori Balayan, Andrey Saxarovun
ögey oğlu Aleksey Semyonov, Yelena Boner, baronessa Koks,,
"Ümumdünya xristian həmrəyliyi"nin,
"Daşnaksütun təşkilatı"nın Erməni
Milli Komitəsi"nin rəhbərləri və xarici
jurnalistlər...) sanki teatr tamaşasına gəlmişdilər."
Həmin
gün Şuşa təkcə ermənilərin
gücü və hiyləsi hesabına məğlub olmadı,
o həm də o zaman hakimiyyət başında olan
başsız rəhbərlərin, "sapı
özümüdən" olan baltaların və Şuşa əldən
gedəsi olsa başına güllə
çaxacağını elan edən, lakin hələ də
orda-burda sülənən xəyanətkarların qurbanı
oldu: "Vəssalam! 8 may 1992-ci ildən Azərbaycanda
Şuşa həsrəti başladı və bu həsrət
28 il,5 ay -8 noyabr 1992-ci iləqədər
davam etdi. Ancaq onlar 28 il müddətində
CIĞIR-ı tapa bilmədlər. Ağıllarına
da gəlmədi ki, bu ÇIĞIR onların burunlarının
ucunda olub".
Ümummilli
lider Heydər Əliyev Azərbaycavda ikinci dəfə hakimiyyətdə
olduğu 10 il ərzində Qarabağ
probleminin həlli ilə əlaqədar çox işlər
gördü. Lakin mövcud reallıqlar, vaxt və
ömür problemin həllinə ikan vermədi. 2003-cü ildə Prezident seçilən İlham
Əliyevin qarşısında çox ağır və
düyünə düşmüş Qarabağ probleminin həlli
dayanırdı. Bu problemin həlli
üçün O, çox işlər görməli idi.
Lakin ona həm də ən əsası səbr, təmkin,
dözüm, iradə, qətiyyət və cəsarət
lazım idi. Təbii ki, bu keyfiyyətlər ilk
növbədə ona genetik ötürülmüşdü.
O, həm də uzun illər, böyük dövlət
adamı, müdrik insan- Heydər Əliyevdən dərs
almışdı. İlham Əliyev ilk növbədə
problemin həlli ilə əlaqdar Azərbaycan dövlətinin
və prezident kimi özünün qəti mevqeyini bəyan
etdi: Azərbaycan ərazisində ikinci erməni dövləti
yaradıla bilməz, ərazi bütövlüyümüz
müzakirə obyekti ola bilməz və Azərbaycan
ərazisindən erməni qoşunları BMT qətnamələrinə
uyğun olaraq qeyd şərtsiz
çıxarılmalıdır". İlham Əliyev
Hakimiyyətdə olduğu 17 il ərzində
Qarabağ probleminin həlli üçün hər gün bir
addım atdı. Əsərdə müəllif Prezidentin bu 17
ildə gördüyü işləri peşəkarlıqla təqdim
edir:
"Prezident dəstəyi yerə qoyub ayağa durdu. Atasının divara
vurulmuş portretinə baxdı, sanki onunla
danışırmış kimi dedi: "Bunu mən etməsəm
kim edəcək? Niyə
tarixə adımı qalib kimi yazdırmayım? Ermənilərin
isə arzusu, istəyi gözlərində qalacaq! Bilirəm, Rusiyada bəzi dairələr onlara hər
cür yardım göstərirlər. Amma
Rusiya KTMT adı altında heç bir kömək göstərməyəcək...Tovuz
döyüşü böyük müharibə
üçün kiçik məşqdir. Buna illərdir
hazırlaşıram...
Ona elə
gəldi ki, atasının portretindən baxan gözlərdə
razılıq əlaməti var. Keçib yerində əyləşən
kimi selektorda "köməkçı" yazılan
düymənin işığı yandı"...
Əsərdə
qələbəmizin başlanğıcı olan Aprel döyüşləri,
bu döyüşlərdə əldə olunan
uğurları, döyüşlərdən sonra orduda, Azərbaycan
əsgərində yaranan qələbə əhval-ruhiyyəsini,
Azərbaycan cəmiyyətində yaranmış
döyüş ovqatını yazıçı özünəməxsus
ustalıqla təsvir və təqdim edir.
Aprel
döyüşlərindən sonra Ermənistan cəmiyyəti, onun hərbi-
siyasi elitasından tutmuş, əsgərinə, sadə vətəndaşına
qədər şok vəziyyətinə
düşmüşdü. 2018-ci ildə siyasi
böhran və narıncı inqilab nəticəsində
hakimiyyətə gəlmiş yeni baş nazir və onun
komandası Ermənistanda bir qədər nəfəslik
yaratsada müharibə yetişirdi. Yenicə hakimiyyətə
gəlmiş Nikoll Paşinyanın yeni iddialarla
çıxış etməsi, onun "Qarabağ Azərbaycandır
nöqtə" deməsi, tez-tez dəyişən sorosçu komandasının
"yeni ərazilər işğal etmək barədə"
iddiaları, qondarma "DQR"-in pytaxını və
parlamentini Şuşaya köçürmək barədə sərsəm
bəyanatları artıq Azərbaycan cəmiyyətinin və
Azərbaycan Prezidentinin səbr kasasını daşdırmaq
həddinə gətirib çıxarmışdı. Fransa və digər havadarlarının köməyinə
arxalanan erməni cəladdları hələ də öz xəyallarından
ayrılmamışdılar. Bütün
bu xəyalların iştahası idi ki, 2020-ci ilin 13-14 iyununda
ermənilər daha bir təxribata əl atdılar. Onlar "yeni müharibə-yeni ərazilər
"planını işə salaraq Tovuzda bir neçə
istiqamətdə hücuma keçdilər. Yazıçı romanda Tovuz döyüşlərinə
daha cox yer ayırır, proseslərin detalları ilə qələmə
alaraq erməni məkrini, onun havadarlarının məqsəd
və məramını qabarıq formada təqdim edir. lakin Ermənilərin və onların
havadarlarının planları, Azərbaycan ordusunun qəhrəmanlığı,
dövlətin idarəetmə orqanlarının
ayıq-sayıqlığı nəticəsində bu dəfə
də iflasa uğradı. Tovuz döyüşləri nəticəsinə Azərbaycan
ordusu Polad Həşmov, İlqar Mirzəyev kimi qəhrəman
oğullarını üzə çıxartdı, xalqa
tanıtdı. Bu cəsur və qəhrəman
oğullar, əsgər və zabitlərin, generallrın pərəstiş
ünvanına çevrildilər, örnək oldular. Əsərdə Polad Həşimov obrazı
bütün detalları ilə oxucuya təsvir olunur.
Xalqın isə artıq səbri tükənmişdi. Hamı bir nəfər kimi
qisas üçün alışıb yanırdı:
"Tovuz döyüşlərindən sonra Azrbaycan Ordusu
yüz faiz əmin oldu ki, xalq birinci Qarabağ
savaşının,
Xocalı faciəsinin qisasını almaq istəyir.
Min hiylə ilə ələ keçirilən
torpaqları geri qaytarmaq əzmindədir. Artıq
hamı bilirdi ki, düşmənin tez-tez təxribatlar törətməsi,
müharibəni qaçılmaz edir. Amma hələ
tez idi. Beynəlxalq zaman yetişməmişdi..."
Və budur, zaman yetişdi. 2020-ci ilsentyabrın
27-də növbəti erməni təxribatının
qarşısını almaq məqsədilə Azərbaycan
ordusu bütün cəbhə boyu əks hücuma keçdi.
Həmin günləri qələmə alan
yazıçı yazır:
"Elə müharibənin birinci günündən
xalq orduya çevrildi. Əsgər həm də arxa cəbhədə
olanlardan böyük dəstək görürdü. Bunun üçün ölməyə yox,
öldürməyə gedirdi. Şəhadət
şərəf işi olmuşdu. Şəhid
olanların yaxınları bunu qürurla qəbul edir, döyüşçülərimiz
dəmir adama çevrilirdilər. Güllə dəyir,
ayağa qalxıb döyüşə gedir, yoldaşı
yaralandıqda, onu çiyninə alır, yoluna davam
edirdi..."Dəmir yumruq" düşmənin başına
endikcə xalq özü dəmir yumruğa
çevrilirdi... Xalq Həyacanlı,
Qürurlu, Şərəfli günlərini
yşayırdı. Xalqa hər gün enerji də verən elə
Ali Baş Komandan
özü idi..."
Əsərdə 44 günlük Vətən müharibəsinin
bütün 44 günü ərzində döyüş
bölgələrində və arxa cəbhədə, cərəyan
edən hadisələr təfsilatı ilə öz əksini
tapmışdır. Romanı oxuduqca 44 günlük Vətən müharibəsində
baş verən proseslər bütün incəlikləri ilə kino lenti kimi gözlərin
qarşısında canlanır. Prezident İlham Əliyevin
ölkədə hərbi vəziyyət elan edilməsi
haqqında Sərəncamından tutmuş, siyasi
partiyaların həmrəylik bəyanatınadək, Müdafiə Fonduna vəsait toplanmasından
tutmuş, cəbhəyə yollanmaq üçün
çağırış məntəqəlrindəki
növbələrədək, mühribə bölgəsindən
kənarda yerləşən şəhərlərimizdə
ermənilərin törətdikləri vəhşilikləri
dünya ictimaiyyətinə çatdırmaqdan tutmuş,
müharibənin obyektiv
reallıqları ilə tanış etmək və məlumatlandırmaq
məqədilə ölkəmizdə fəaliyyət göstərən diplomatik korpusun nümayəndələrinin
cəbhə bölgələrinə səfərlərinin təşkilinədək,
Prezidentin dünyanın aparıcı kİV-lərii il
müsahibələrinədək,
nəhayət mistik
çığırın yerini bilən çoban Nəsrəddinin
nəslinin davamçılarından olan, Nəsrəddin
Muradın həmin cığırın, Xüsusu təyinatlıların
komandanı əfsanəvi Hikmət Mirzəyevə göstərməsinədək
bütün hadisələr olduğu kimi, həm də
yazıçının özünəməxsus üslubu və
ifadə formaları ilə qələmə
alınmışdır. Müəllif əsrdə Vətən
mühüribəsi dövründə arxa cəbhədə
baş verən hadisələri də unutmamış, həmin
hadisələri ürək ağrısı ilə, həm də
qürurla "Qazi İqbal Səfərovun dilindən" və
"Şəhid ərinin cənazəsini çiynində
daşıyan qadın" başlığı ilə kövrək
notlarla təqdim edir.
Müəllif
cəbhə bölgəsində, səngərlərdə
döyüş səhnələrini o qədər canlı, parlq
boyalarla və bütü qabarıqlığı ilə təqdim
edir ki, sanki onun özü o döyüşlərdə
iştirakçıdır və bir başa səngərdən
reportaj verir, əsgərlərimizlə döyüşür,
onlarla yaralanır və onlarla
şəhid olur. Bu səhnələri həyacansız oxumaq
mümkün deyil:
"... fişəng gecənin
qaranlığını dəlib havanı
işıqlandırdı və həmin ərazi minamyot atəşinə
tutuldu. Bütün dəstə üzvlərinin
bədənləri qəlpələrlə deşik-deşik
oldu. Kamran gözünü açanda
heç nə görmədi. Dünya onun
üçün qaranlığa dönmüşdü. Əlini gözünə yaxınlaşdırdı,
yenə heç nə görmədi. Bu dəfə
əlini gözünə sürtdü. Yaş nəsə
hiss etdi. Burnuna yaxınlaşdırıb iylədi,
qan iyi gılirdi. Yenə əlini gözlərinə
apardı. İki barmağı gözlərnin
dərinliyinə girdi. İki gözü də
yerə tökülmüşdü...Yadına əsgərləri
düşdü.
-
Uşaqlar, salamat qalan var?
- Kömək
edin!
Kamran onu əli
ilə axtarıb tapdı... Bir təhər
kürəyi üstə əsgərin üstünı
uzandı. Onun qollarını boynuna dolayıb dedi:
-
Zülfü boğazımdan möhkəm yapış.
İndi ikimiz də üzü üstə çevriləcəyik...
Şir
cüssəli oğul ürəyində " Ya
Allah" deyəndə qollarına qüvvət gəldi...İndi
iki əsgər səs ümidinə
sürünürdü..."
Əsərin kuliminasiyası isə
"Şuşanın İşğaldan azad edilməsi" səhnəsidir. Müəllif əsərin
bu hissəsini o
qədər canlı təsvir edir ki, sanki filmə tamaşa
edirsən. Və mən yazıçının üslubuna və
ifadə formasına xələl gətirmədən həmin
təsvirlərin bir neçəsini olduğu kimi oxucuya təqdim
etmək istəyirəm:
"Dörd
yüz xüsusi təyinatlı, çox qısa müdətdə
bütün dünyada məşhur olan dörd yüz "kölgə"əsgər.
Şəhid olmağa hazır olan dörd yüz igid, Vətən
uğrunda, torpaq uğrunda, bayraq uğrunda aslan kmimi vuruşmağa
hazırlaşan dörd yüz cəsur Şuşanın fəthinə
bütün hazırlıqları bitirdi. Hamısının
gözündə qürur vardı. Qorxunun
nə olduğunu ağıllarına belə gətirmirdilər."
Və ya:
"Dörd
yüz nəfər yüngül silahlarla
silahlnmışdı: Bir neçə tank əleyhinə
qranatamyot, avtomat, tapança, süngü- bütöv
döyüş arsenalı bu idi, ancaq onlar düşmən
qarşısına əliyalın da çıxmağa
hazır idilər". Və ya:
"Kölgə" əsgərlər səssiz
pişik yerişi, şir ürəyilə ermənilərin ən
ucqar yerləşən dəstəsinə tərəf irəliləyirdilər...Ermənilər
arasında vahimə yaranmışdı. "Kölgə" əsgərlər
sözü onları elə qorxuya salmışdı ki, hara gəldi
gülləni atır,qaçır,
özləri özlərinə atəş açır,
ölür, öldürürdülər. Yol yaralılar və
meyidlərlə dolmuşdu...Səhərə yaxın Şuşa yolunda daha heç kim
qalmamışdı. Cığırdan
düşən "kölgə" əsgərlər bu dəfə
rahatlıqla, meyidlərin üstündən adlayaraq asfalt yol
ilə Şuşaya qalxırdılar".
Müəllif
romanı maraqlı epiloqla bitirir: "Artıq
cığır yox idi. Nəsrəddin Murad maşınla onun əvəzinə
yeni çəkilən Zəfər yolu ilə Şuşaya
qalxır, olub keçənləri xatırlayır, ətrafa
baxa-baxa gözləri yaşarırdı. Sevinirdi
ki, xalqın bir nümayəndəsi kimi bu
Cığırın Zəfər yoluna çevrilməsində
az da olsa, xidməti oldu."İndi ölməyə dəyərdi"".
Bir anlıq xatırladım ki, bu əsərin müəllifi
Yunus Oğuz 2021-ci ilin avqustunda Zəfər yolu ilə
Şuşaya qalxan ilk xoşbəxtlərdən biri idi və
mənə elə gəldi ki, bu epizodda müəllif Nəsrəddin
Murad obrazının timsalında öz prototipini
yaratmışdır.
Düşünürəm
ki, "Cığır" romanı təkcə 44 günlük Vətən
müharibəsinin, Şuşa Zəfərinin deyil,
bütövlükdə 270 illik Qarabağ tarixinin səlnaməsidir.
Ramiz
Göylər
Yazıçı-publisist, AYB-nin
üzvü
Olaylar.- 2023.- 20-26
yanvar.- S.13-14.