Azərbaycan ədəbiyyatının
əzəmət
və sənətkarlıq
örnəyi-Mir Cəlal
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlhàm Əlİyåv: XX əsr milli ədəbi-bədii fikir tarixinin
görkəmli nümayəndəsi, yazıçı Mir Cəlal
Paşayevin Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafı və onun məzmunca zənginləşməsində
mühüm rol oynamışdır. Xalq
yaradıcılığı ilə klassik bədii irsin
qabaqcıl ənənələrinin vəhdətini yeni formada
yaşadan və ədəbiyyata həyat gətirmiş
yazıçı kimi tanınan Mir Cəlal Paşayev, eyni
zamanda görkəmli tədqiqatçı alim olmuşdur.
Azərbaycan
ədəbiyyatının ideya-məzmun və bədii-estetik
cəhətdən inkişaf edib zənginləşməsində
görkəmli söz ustadı Mir Cəlal (1908-1978)
yaradıcılığının istisnasız və
özünəməxsus yeri var. XX əsrin 30-cu illərindən
sonra Azərbaycan nəsrinin bədii istiqamətini təyin etməkdə
Mir Cəlal yaradıcılığı çox mühüm
rol oynamışdır. Onun qələmindən çıxan
zəngin yaradıcılıq nümunələri Azərbaycan
xalqının müxtəlif ictimai-tarixi mərhələlərdə
psixoloji-mənəvi yaşantılarını, üzləşdiyi
tarixi hadisə və prosesləri və sair öyrənmək
üçün qiymətli bədii məxəz rolunu
oynayır. Görkəmli yazıçı “Dirilən adam”
(1934-1935), “Bir gəncin manifesti” (1939), “Açıq kitab”
(1941), “Yaşıdlarım” (1946-1952), “Təzə şəhər”
(1948-1950), “Yolumuz hayanadır” (1952-1957) kimi sanballı
romanların müəllifi olduğu kimi, “Badam ağacı”,
“Vətən yaraları” kimi ciddi üslubda yazılmış
hekayələrin, “Həkim Cinayətov”, “Anket Anketov”,
“İclas qurusu” kimi satirik-yumoristik əsərlərin müəllifi
kimi də böyük şöhrət qazanıb. Onun
çoxsaylı əsərləri həmişəyaşar sənət
nümunələri olaraq ədəbiyyat tariximizi və bədii
söz xəzinəmizi zənginləşdirmişdir.
Görkəmli
yazıçı və əvəzsiz alim Mir Cəlal
bütün ruhu ilə milli məfkurəli bir şəxsiyyət
idi. Xalqının faciəli həyatını
özünün şəxsi həyatında yaşayan ədib
bu faciələri ədəbi yaradıcılığında
mükəmməl şəkildə əks etdirmiş, onu
doğuran səbəbləri tənqid və ifşa edərək
xoşbəxt gələcəyini arzulamışdır.
Baxmayaraq ki, sovet dövrünün ən görkəmli
yazıçı və alimlərindən olan Mir Cəlalın
elmi və bədii yaradıcılığında milli
mündəricə başlıca yer tutur. Görkəmli ədibin
milli məfkurəli bir yazıçı olması onun
yaratdığı obrazların mənəviyyatında,
ruhunda, ideyalarında, əxlaqı və dəyərlərində,
Vətənə, xalqa, ölkəyə münasibətində,
dilində, dinində, imanında özünü əks
etdirirdi. Vətənə dərin məhəbbət bəsləyən
böyük yazıçının “Dirilən adam”,
“Açıq kitab”, “Yaşıdlarım”, “Yolumuz hayanadır”
kimi romanlarında, “İnsanlıq fəlsəfəsi”, “Vicdan
mühakiməsi”, “Ərik ağacı”, “Vətən
yaraları”, “Badam ağacları” kimi çoxsaylı hekayələrində
Vətənə və xalqa məhəbbət, onun gələcəyinə
cavabdehlik, ümummilli taleyüklü mətləblər
başlıcalıq təşkil edir. Böyük
yazıçımızın qələmindən
çıxan “Kəmtərovlar ailəsi”, “Həkim Cinayətov”,
“Bostan oğrusu”, “Təzə toyun nəzakət qaydaları”,
“Özündən naxoş”, “Xarici naxoşluq”, “İclas
qurusu” kimi əsərləri satira və yumorun ən uğurlu
nümunələrini yaratmaqla bərabər, bir sıra aktual
məsələ və mətləbləri tənqid və
ifşa etmişdir. XX əsrin 30-cu illərindən yeni
ictimai-iqtisadi formasiya və siyasi ideologiyanın fəal həyat
mövqeyi qazanması ilə əlaqədar yeni insan surəti,
yeniləşdirici, qurucu insan xarakteri yaratmağa başlayan
görkəmli yazıçı öz obrazlarını
yaradarkən onun milli mənsubiyyətindən irəli gələn
keyfiyyətləri də əks etdirməyi
qarşısına məqsəd qoymuş və öhdəsindən
müvəffəqiyyətlə gəlmiş, ən tipik və
yaddaqalan insan xarakterləri yaratmağa nail olmuşdur.
Görkəmli yazıçı
bütün varlığı ilə millətinə
bağlı ədəbiyyat nəhəngi idi və
ideologiyanın tələb etdiyi insan surətlərini yaradarkən
milli keyfiyyətlərə həssas münasibət göstərirdi.
Yazıçının yaradıcılığında şəxsi
tərcümeyi-halına yaxınlığı ilə
seçilən, əsl sənətkarlıq məharəti ilə
ərsəyə gələn, XX əsrin 17-20-ci illərində
Azərbaycanda baş verən ictimai-tarixi hadisələrə
həsr olunan və yazıçıya böyük
şöhrət qazandıran “Bir gəncin manifesti” (1938) əsərində
ədibin çox böyük ustalıqla yaratdığı
Bahar surəti nəinki Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində, həm də dünya ədəbiyyatında
yaradılmış uşaq obrazları arasında öz
estetik təsiri ilə qəlbləri fəth edən əbədiyaşar
bir surətdir. Bu əsərin digər tərəfdən əhəmiyyəti
ondadır ki, Mir Cəlal əsərdə həmin dövrlə
əlaqədar bir sıra gerçəkləri əks
etdirmiş, faciəvi həyatı ilə ürəkləri
göynədən talesiz Bahar surəti ilə milli dövlətçilik
tarixində xüsusi yeri olan, Şərqdə ilk demokratik,
respublika tipli müstəqil Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
cəmi 23 aylıq nakam taleyi və yaddaşlardakı həzin
izlərini əks etdirmişdir. Fikrimizcə, adından
tutmuş yaşı və taleyinə qədər Bahar surəti
cəmi 23 aylıq qısa bir “bahar ömrü”
yaşamış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin tarixi
taleyini, Azərbaycan xalqının qəlbinə çəkilən
müstəqillik duyğularının solan aqibətini əks
etdirir. Sətiraltı məna və metaforik obrazlardan məharətlə
istifadə edən görkəmli yazıçı Mir Cəlal
“Bir gəncin manifesti” əsəri olmaqla bir sıra
irili-xırdalı əsərlərində “qadağan
olunmuş duyğuları” ifadə etməyə, milli kimliyi
eybəcərləşdirən sovet maşınının mənfi
tərəflərini tənqid etməyə müvəffəq
olmuşdur.
Görkəmli ədibin
yaradıcılığında sovet ictimai-tarixi
inkişafının anti-milli siyasəti və vurduğu zərərlər
konkret və cəsarətlə əks və ifşa
olunmuşdur. Yazıçı konkret düşüncələrini
uğurla təqdim etməklə cəmiyyət
üçün ciddi təhlükə mənbəyi olan insan
xarakterlərini, eləcə də xalqına ləyaqətlə
xidmət etməyə çalışan milli duyğulu, sədaqətli
insan obrazları yaratmağa müvəffəq olmuş,
dövrün çox dolğun xarakterlər panoramını əks
etdirmişdir. Əgər diqqətlə fikir verilsə, ədibin
konkret ictimai-tarixi şəraitdə psixoloji-mənəvi eybəcərlik
kimi təhlil və təqdim etdiyi
bürokratçılıq, inzibatçılıq və sair
kimi xarakter xüsusiyyətlərini ümumiləşdirdiyi “Gəldiyevçilik”
fəlsəfəsi və xarakteri, ümumiyyətlə, sovet
ideologiyasının – “sovetizm”in tipikliyi kimi nəzərə
çarpır. Bütün həyati məsələləri,
hətta ailə-məişət məsələlərini
inzibatçılıqla həll və idarə etməkdən
zövq duyan sosial-psixoloji xəstələr – psixopat “iclas
quruları” (“İclas qurusu”) mətnaltında fikirlərini
uğurla nümayiş etdirməyə müvəffəq olan
Mir Cəlal yaradıcılığında dövrün
ideoloji inkişaf tezisinin yaratdığı ictimai-mənəvi
naqislik kimi səciyyə tapır. “Təzə toyun nəzakət
qaydaları” əsərində yazıçı “Məhv
olsun köhnə qaydalar!” şüarı ilə milli
davranış, xarakter, adət-ənənə, hətta ana
dilinin daşlaşmış ifadələrinə
qarşı amansız və kor-koranə mübarizə səylərini
yanğı ilə ifşa və tənqid etmişdir. “Allah
sizdən razı olsun” yerinə “Təbiət sizdən
razı olsun”, ümumən “Allah”ın əvəzinə “təbiət”,
“təbiətin gizli qüvvələri” ifadəsinin işlənməsi,
habelə milli adət-ənənələrə zidd
davranışların “təzə nəzakət qaydaları”
olaraq kodekslərə çevrilməsi milli ruhlu
yazıçı tərəfindən ikrahla
qarşılanmış, yeni qurulmuş Şura cəmiyyətinin
yeni dəbi “təzə toy” olaraq adlandırılmış və
bu “yeniliklər”in gətirəcəyi mənəvi eybəcərlik
dilimizdəki “toy tutmaq” anlamında mənalandırılmışdır.
Ümumiyyətlə, həmişə öz estetik idealına
sadiq sənətkar sovet cəmiyyətinin ictimai eybəcərliyi
olan ideoloji robotluğa tənqidi münasibət bəsləmiş,
bunu bədii problem səviyyəsinə qaldırmağa nail
olmuşdur.
Görkəmli yazıçı
Mir Cəlalın ədəbi tənqiddə “həqiqətin
üzünə dik baxan əsər” (akademik Məmməd Cəfər)
kimi yüksək qiymətləndirilən “Açıq kitab”
(1941) romanında müəllif çox uğurla
yaradılmış “Əzməsən, əziləcəksən,
ayaqlamasan, ayaqlanacaqsan… Güzəran, mənsəb cəhənnəmin
təkində də olsa, enməyi bacar” kimi həyat fəlsəfəsi
ilə yaşayan Gəldiyev obrazı və onun kimi
insanların varlığı fonunda əslində “ali insan”
yaratmaq əvəzinə “naqis insan” yaratmış konkret
ideologiyanın ortaya çıxardığı ictimai-mənəvi
naqisliyi, şikəstliyi təqdim və tənqid edir.
İctimai mühitdə Gəldiyevlərin var olması nəhəng
yazıçı tərəfindən həm də ən
qorxulu hal olan mövcud ictimai tərbiyə qanunlarına
münasibəti ifadə edirdi. Çünki Kəmtərovlar
ailəsini, Anket Anketov, Qədir, Kərim Gəldiyev kimi
“ideorobotları”, dayaz adamları və ailələri
mövcud cəmiyyətin özü, onun tərbiyə və
təlim dəyərləri, ideoloji tələbləri
yaradırdı. Bununla da Mir Cəlal, əslində, müasir
cəmiyyətin tərbiyə maşınının
yaratdığı şil-şikəst, inzibatçı,
hissiz, duyğusuz, altruist “sovet insan tipi”nə qarşı tənqidi
münasibəti ifadə edir, Gəldiyev kimi insanların
baş alıb getməsini cəmiyyət üçün
ciddi təhlükə hesab edir, belə insanları yetirməkdə
olan sovet cəmiyyətinin özünü isə “eybəcərlər
anası” kimi qiymətləndirirdi. Akademik Məmməd Cəfər
yazırdı: “Açıq kitab” canlı bir insan kimi dilə
gəlib var səsilə və ən gözəl bədii əsərlərə
xas olan coşqun bir həyəcanla oxucularını xəbərdar
edir: Gəldiyevləri tanıyın, bizim azad həyatımızı
və mədəniyyətimizi bu canavarlardan qoruyun, Gəldiyevlərə
hər zaman, hər yerdə amansız olun, mərhəmətsiz
olun!”
Milli ruhlu yazıçının
əsərlərində xalq həyatı və milli mənəviyyatı,
azərbaycanlı xarakteri özünün dolğun bədii əksini
tapmaqla Azərbaycançılıq mövqeyini qətiyyətlə
nümayiş etdirirdi. Totalitar sovet rejiminin milli xarakterə
zidd, assimilyator xüsusiyyətləri nəhəng söz
ustadının böyük ustalıqla yaratdığı
Sona ana (“Bir gəncin manifesti”), Qədir (“Dirilən adam”), Vahid
(“Açıq kitab”), Qocaman müəllim (“Xoşbəxtlik
barəsində”) və başqa milli xarakterlər
işığında təkzib olunurdu. Dövrün tərbiyə
edib ortaya çıxardığı Kərim Gəldiyev
obrazının simasında yazıçı bu cür
insanları yaradan və hər yerdə onların dayaz fikirlərini,
duzsuz çıxışlarını, mülahizələrini
təqdir edən, Kərim Gəldiyev, Verdiyev və Qədir
Qurd oğlu kimi sırtıq, dayaz ictimai “qurdlar”ı rəhbərliyə
gətirən və onların əlilə baş kəsən,
taleləri həll edən tipləri göstərməklə
qorxunc ictimai-siyasi qüvvəni təqdim etmişdir. Mir Cəlal
öz sənətkar ustalığı ilə bu mənfi
tendensiyanı, zərərli tərbiyəni, “37-ci il
patalogiyasını” ortaya çıxaran tendensiya olaraq təqdim
edərək cəmiyyətə ciddi xəbərdarlıq
ünvanlamışdır. Böyük yazıçı,
fikrimizcə, yaradıcılığında zahiri planda
sovetizmin tələblərinə xoş gələn ideoloji məsələləri
qaldırsa da, alt planda daha çox özünəməxsus
millilik amilini irəli çəkmişdir. Bu mənada, milli
hissiyyatlı yazıçımız kosmopolit sovet xarakterini
darmadağın edərək milli insan xarakterini təqdir
etdiyini öz əsərlərinin mətnaltı anlamında
ifadə etmişdir.
Realizmin nəhəng tədqiqatçılarından
olan və böyük ədəbiyyatşünas alim kimi
geniş şöhrət qazanan Mir Cəlal satirik-yumoristik nəsrin
inkişafında böyük xidmətlər göstərmiş,
“İclas qurusu”, “Həkim Cinayətov”, “Anket Anketov” və
başqa əsərlərilə bədii nəsrdə
gülüşün yeni məzmunda zənginləşməsi
və ictimai mübarizə qüdrəti qazanmasına öz
töhfələrini vermişdir. Adından tutmuş
ideyasına, surətlərindən tutmuş dilinə qədər
ən incə şəkildə ictimai-tənqidi
gülüş yaradan qüdrətli sənətkar ciddi
ictimai əhəmiyyət kəsb edən mətləbləri əks
etdirmişdir. Özünəməxsus ciddiyyəti ilə
tanınan “Bir gəncin manifesti” əsərində Misterin timsalında
Azərbaycanın sərvətlərinə göz dikmiş
işğalçı qüvvələrin mənfur niyyətləri
yazıçı yumoru ilə tənqid və ifşa
olunmuşdur. Qüdrətli yazıçı
işğalçıları xalqın ən adisinin vətənpərvərliyi
və qətiyyəti qarşısında acız və xəcalətli
qoyur. Misterin həm sürücü tərəfindən ələ
salınması, həm də Sona arvad tərəfindən
bazarda qətiyyətlə rədd edilməsi
kasıblığa və gözüqıpıqlığa məhkum
edilməsinə baxmayaraq, Azərbaycan insanının vətənpərvərliyi,
oyanıqlığı, cəsarəti və yadellilərə
qarşı nifrəti kimi təcəssümünü
tapmışdır. Ondan son və ən qiymətli mirası
olan “Yusif-Züleyxa” xalçasını hər nə yolla
olursa-olsun, almaq istəyən yadelliyə qarşı “İtə
ataram, yada satmaram”, – deyən Sona məğrur və qeyrətli
ana azərbaycanlı anaların ümumiləşmiş, əzəmətli
obrazı olaraq xarici işğalçılığa
qarşı qətiyyətlə dayanan əsl vətənpərvər
bir sima kimi canlanır. Fikrimizcə, yazıçı məharətlə
davranaraq xalçanı “Yusif-Züleyxa” adlandırmaqla
xalqın milli-mənəvi dəyərləri və
mirasına möhtəşəm əhd-peymanı, sədaqəti
və qoruyuculuğu mənalandırmışdır.
Ana dilini mükəmməl bilən
və onun zənginliyinə arxalanan sənətkarın olduqca
sadə, yığcam, dolğun və təsirli dili var.
Böyük vətənpərvər yazıçı elmi
yaradıcılığında da millilik və Azərbaycançılıq
amilini həmişə izləmiş, xalqın milli dəyərlərinin
unutdurulduğu bir zamanda böyük Azərbaycan şairi
Füzulidən və onun ana dilində yaratdığı əsərlərinin
poetik qüdrətindən bəhs etmiş, ana dilinə məhəbbət
hisslərini geniş anlamda ifadə edərək xalqına ləyaqətlə
xidmət etmişdir.
Bir sözlə, Mir Cəlal səmimi
sevgi ilə sevilən, oxunan və həmişə təsiri
duyulan bir sənətkardır. Onun sənətkarlığı
bədii təhlilə sığmayacaq dərəcədə
zəngin və peşəkar, inadla təsdiqini tapacaq qədər
dəqiq və danılmazdır. Mirzə Cəlil məktəbini
özünün məharətli yazıçılıq
qabiliyyəti və sənətkarlığı ilə
inkişaf etdirən böyük yazıçımız Mir Cəlal
həm də Azərbaycançılıq ideyalarına
uğurla xidmət göstərmiş, Azərbaycan
xalqının milli-mənəvi dəyərlərini həmişə
uca tutmuşdur. Onun əsərləri Azərbaycan xalqına
sevgini və Azərbaycançılığı təlqin və
təbliğ etdiyinə görə Azərbaycançılığın
açıq kitabı olaraq gələn nəsillər tərəfindən
sevilərək oxunacaqdır.
Ramiz QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
şöbə müdiri,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.- 2023.- 27 yanvar-2 fevral.- S.18.