Naxçıvanın muxtariyyət
məsələsinin dramaturji
ifadəsi
Həsənəli Eyvazlının
"Araz sahilində doğan günəş"
əsərində Naxçıvanın
muxtariyyət məsələsi
əks etdirilib
Dövlət müstəqilliyinin bərpasından
sonra ölkəmizdə
və onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan Naxçıvanda tamamilə
yeni bir ədəbiyyat
yaranmaqda və inkişaf etməkdə idi. Xüsusilə, milli mövzu, problem və məsələlərin yer
aldığı müstəqillik
dövrü ədəbiyyatında
tarixi mövzular və məsələlər
də aparıcı yer tuturdu.
XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan xalqının
ictiai-siyasi tarixi üçün ən ziddiyyətli və mürəkkəb bir zaman
olmuşdur. Bu dövrdə
Azərbaycan xalqının
milli mübarizəsinin nəticəsi
olaraq əldə olunmuş dövlət müstəqilliyi və yaranmış Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
cəmi 23 ay sonra bolşeviklərin hücumları
və daxili xəyanətlər nəticəsində
süquta uğramış
və Azərbaycan işğal edilmişdir. Belə mürəkkəb
bir zamanda ortaya çıxan mühüm milli faciələrdən
biri Azərbaycanın
əzəli torpaqlarının
siyasi fitnəkarlıq
və güc tətbiqi ilə ermənilərə verilməsi
məsələsi idi.
Naxçıvanın ələ
keçirilməsi işğal
planının ən başlıca hədəfi
idi. Zəngəzurun işğalından sonra Naxçıvanın blokadaya
alınması və Azərbaycanın əsas hissəsi ilə əlaqələrinin kəsilməsi
əslində Naxçıvanın
işğal planının
tərkib hissəsi idi. 1920-ci illərin ilk illərində məhz Naxçıvan əhalisi
üçün ölüm-qalım
məsələsinə çevrilən
Naxçıvanın Azərbaycanın
tərkibində qalmaq
məsələsi aktuallıq
qazanmışdı. Bu məsələdə
əslən Naxçıvandan
olan qüvvətli siyasətçi, məharətli
diplomat Behbud bəy Şahtaxtinskinin fəaliyyəti
daha əlamətdar olmuşdu. Qeyd edilən məsələlər ədəbiyyatın
da mühüm probleminə
çevrilmiş, bu mövzuda layiqli əsərlər ərsəyə
gətirlmişdi. Belə
əsərlər içərisində
müstəqillik dövrü
Naxçıvan ədəbi
mühitinin istedadlı
qələm sahiblərindən
olan Həsənəli
Eyvazlının "Araz
sahilində doğan günəş" adlı
pyesinin müstəsna
əhəmiyyəti var.
Ümumiyyətlə, Həsənəli
Eyvazlı müstqillik
dövründə inkişaf
edən Naxçıvan
ədəbi mühitini
poeziya və dramaturgiya sahəsində təmsil edən istedadlı qələm sahiblərindən, şeir
və dram əsərləri
ilə Naxçıvanı
vəsf, tərənnüm
və onun tarixi mücadiləsini əks etdirən aparıcı imza sahiblərindən biri olmuşdur. Müəllifin
bir sıra dram əsərləri, o cümlədən
"Qurtuluşa gedən
yol" və "Araz sahilində doğan Günəş"
kimi pyesləri
1990-cı illərin böhran
zamanında Naxçıvanın
taleyi, habelə Ulu Öndər Heydər Əliyevin Naxçıvana
gəlişi və onun fəaliyyəti sayəsində Naxçıvanın
və ümumən Azərbaycanın gələcək
inkişafı, ümummilli
tale məsələsi özünün
bədii əksini tapmışdır. Həsənəli
Eyvazlının "Türkmənçay
qətli", "Araz
sahilində doğan Günəş", "Qurtuluşa
gedən yol" dramlarında milli tariximizin
bir sıra qaranlıq məqamları
özünün əksini
tapmışdır. "Araz
sahilində doğan günəş" əsəri
bilavasitə Naxçıvanın
Azərbaycanın tərkib
hissəsi olaraq qalmasında aparılan
milli mücadilədən və
Behbud ağa Şahtaxtinskinin bu sahədəki məxsusi xidmətlərindən bəhs
edir.
Əsərin başlıca hadisəsi
Naxçıvanın statusunun
müəyyənləşməsində yekun rolu oynamış
Qars müqaviləsi və onun Azərbaycan
və türk xalqlarının mənafeyinə
uyğun müəyyənləşməsində
mühüm xidmətlər
göstərmiş tarixi
şəxsiyyətlərin rolunu göstərməkdir.
Əsərin əsas qəhrəmanı məhz
Behbud ağa Şahtaxtinskidir. Pyesdə
əlvan boyalarla obrazları yaradılmış
Nəriman Nərimanov,
İbrahim Əbilov, Veysəl
Ünüvar, Kazım
Qarabəkir paşa, Mustafa Kamal Paşa Atatürk və başqaları vardır. Dramatik gərginliklə müşaiyət olunan hadisələrin mərkəzində
doğma yurdunun taleyi ilə bağlı fədakarcasına
xidmətlər göstərən
Behbud ağa Şahtaxtinskinin obrazı dayanır. Əsər məzmun etibarilə tarixi faktlara əsaslanır.
Mövzu etibarilə
tarixi dram janrına
aid olan "Araz sahilində doğan günəş" əsəri
müəllifin sərbəst
davranması ilə ərsəyə gəlmiş,
konkret tarixi faktlardan daha çox müəllifin şəxsi qənaətilə
süslənmişdir.
Əsərdə düyünlənmə Naxçıvanın ermənilərə
verilməsi tapşırığının
Azərbaycan Xalq Komissiarları Sovetinə verilməsi xəbərindən
başlayır və dramatizm Nəriman Nərimanovun Mirzə Davud Hüseynovu və Behbud ağa Şahtaxtinskini çağıraraq müzakirə
aparması və verdiyi xüsusi tapşırıqla inkişaf
etməyə başlayır.
Məlum olur ki, XI Qızıl Ordu adlanan rus bolşevik
və erməni daşnak orduları Azərbaycanda mərkəzi
hakimiyyətə tabebisizlik
göstərərək kütləvi
həbslər keçirir,
günahsız adamlara
cəza kəsirlər.
Hətta Stalin və
Mikoyan birliyinin fitnəsi
ilə Qarabağın
və Naxçıvanın
ermənilərə verilməsi
ilə bağlı işlər aparılır.
Məhz belə çətin dönəmdə
Azərbaycanın rəhbəri
kimi N.Nərimanov,
B.Şahtaxtinski kimi
milli ziyalılar bu fitnələri pozmaq üçün hər cür çətinliyi aşmağa çalışırlar.
Müzakirə prosesində
M.D.Hüseynovun dilindən səslənən
"Məgər biz fəhlələrə
arxalanıb inqilab etmədikmi?",
"bu ki ... işğalçılıq
siyasətidir. Buna son qoyulmalıdır",
N.Nərimanovun dilindən deyilən "Cibində partiya bileti gəzdirən Lominadze kimi, Sərkis kimi adamlar kommunist adı ilə bir araya sığmayan
özbaşınalıqlar edirlər" kimi qətiyyətli çağırışlar
bolşevizmin fitnə
və işğalçılıq
niyyətlərinə qarşı
etiraz, üsyan və nifrət dolu münasibəti ifadə edir. Əsərdəki bu qətiyyətli münasibət
bir tərəfdən
müəllifin şəxsi
qənaəti olaraq özünə yer tapdığı kimi, digər tərəfdən
də Azərbaycan müstəqilliyini bərpa
etdikdən sonra haqqında ziddiyyətli fikirlər səsləndirilən
Nəriman Nərimanovun
özünün "Ucqarlarda
inqilabımızın tarixinə
dair", "N.Nərimanovun V.İ.Leninə
məktubu", "N.Nərimanovun
oğlu Nəcəfə
məktubu" kimi əsərləri əsasında
meydana qoyulmuşdur.
Müəllif dövrün fitnə
təzahürü olan
bolşevizmin xəyanəti
ilə Azərbaycan əraziləri olan Qarabağ və Naxçıvanın ermənilərə
verilməsi məsələsinin
çətinliyini, problemin
ağırlığını göstərmək məqsədilə
əsərin əvvəlıində
iki müxtəlif yerdə - Azərbaycanda - Bakıda Nərimanovun otağında, Türkiyədə
- Ankarada Atatürkün
qəbulunda gedən müzakirələr kontekstində
təqdim edilir. Bu təqdimat həm də iki qardaş
ölkənin naxçıvan
məsələsində vahid
mövqedən olan maraqlarını nümayiş
etdirmək üçündür.
Nərimanovla Hüseynov
və Şahtaxtinskinin
söhbətinin davamı
olaraq Atatürklə
İbrahim Əbilovun arasında
keçən eyni məzmunlu söhbətdə
məhz Azərbaycandakı
gərgin ictimai-siyasi vəziyyət və Naxçıvanın itirilməsi
problemi dramatizmin fonuna çıxarılır.
Sonrakı hadisələr
və əsərin ideyası da məhz bu kontekstdən özünə aydınlıq
tapır. Burada da Atatürkün və İ.Əbilovun dilindən səsləndirilən
"Qafqazın, o cümlədən
Naxçıvanın taleyi
Türkiyənin qətiyyətindən
asılıdır", "Türkün türkdən
başqa dostu yoxdur" kimi fikirlər dövrün çətin problemlərinin
həlli yönündə
vahid milli istiqamətə
çağırışı ifadə edir. Ümumiyyətlə, bu söhbətdə İbrahim Əbilovun
Mustafa Kamal Atatürkə Azərbaycandakı
vəziyyət, xüsusilə
Naxçıvanın taleyi
ilə bağlı səsləndirdiyi fikirlər
problemin çətinliyi
və vəziyyətin
vəhmliyi barədə
kifayət qədər
fikir formalaşdırır. Mustafa Kamalın
səsləndirdiyi və
İosif Stalinin Azərbaycanla bağlı
niyyətini ehtiva edən ""Bakının
yanacağı olmadan sovet Rusiyası yaşaya bilməz". Bax bolşevik Rusiyasının Qafqazadkı
siyasətinin əsasını
bu təşkil edir" fikirləri də Naxçıvanın
taleyi ətrafında mövcud olan qatı siyasət dumanının sirrini açmağa yönəlmişdir.
Müəllif bu fikirləri səsləndirməklə
Azərbaycanı parçalamağa
yönəlik rus-bolşevik
siyasətini və onun xain niyyətinin
vəhmliyini diqqətə
çatdırmağa xidmət
etmişdir. Ümumiyyətlə,
Mustafa Kamal Atatürk və İbrahim Əbilov arasındakı müzakirə mövcud ictimai-siyasi şəraiti,
onun tələblərini
və Azərbaycanın
ətrafında dolaşan
xain məqsədləri
ifadə etmək üçün niyyətlənmişdir.
Burada vəziyyətin
nə qədər çətin və mürəkkəb olması
ilə bağlı təəssürat əksini
tapmışdır. Mustafa Kamalaın
eyni zamanda bu fikirləri də Azərbaycanın başı üzərində
dolaşan əbədi
problemi ehtiva etmək üçün əsaslı faktordur:
"Bəli, sərvət
dövlət üçün
şöhrət gətirdiyi
qədər də problemlər gətirir".
Əsərdə xalqın mübarizə
əzmi və idealının göstərmək
üçün xalq nümayəndələrindən ibarət obrazlar təqdim edilmişdir. Sadə camaat Naxçıvanın Azərbaycanın
işğaldan qurtulması,
Azərbaycanın tərkib
hisəsi olaraq qalması üçün
bütün qətiyyətilə
apardığı mücadilə
də uğurla obrazlaşdırılmışdır. Buradakı Müşkünaz
arvad, Qasım, Kərbəlayı Kərəm,
Bağır kişi məhz
sadə camaatın obrazları kimi diqqəti cəlb edirlər. Müşkünaz
arvad xalqının çətin günündə
biricik övladı Qasımın toyuny dayandırıb övladını
vətənin mübarizəsinə
göndərir, ona vətən üçün
sədaqət və vəfa andı içdirir. Bağır kişi hər cür zəhmətkeşliyi
təmsil edərək
əmək adamlarının
vətənə bağlılığını
təcəssüm etdirir.
Kərbəlayı Kərəm
qoca yaşında əlinə silah alaraq vətənini erməni-bolşevik birləşmələrinin
fitnə-feilindən qorumaq
üçün mübarizə
aparır. Hətta erməni ajanını dəhnəni keçərkən
yaxalayaraq satqın Vəlibəyovun xəyanətini
ortaya qoyur. Bu sadə insanların obrazları hər cür çətinliyə
rəğmən döyüşən
və müqavimət
göstərən xalqın
qırılmayan iradəsini
təmsil edir, Azərbaycan xalqı və torpağının
birlik-bərabərlik əzəmətinin
təcəssümü kimi
çıxış edirlər.
Naxçıvanda yaşayan
hər bir insan "Azərbaycan"
deyir, "birlik" söyləyir, ümumi mücadiləyə qoşularaq
xalqın qırılmaz
iradəsini nümayiş
etdirir.
Əsər boyu Naxçıvanın
Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində
türk yurdu olması uğrunda siyasi-diplomatik mübarizə
özünü bütün
gərginliyi ilə təzahür etdirir. Hətta Moskvadakı Çiçerin, Stalin və
Vladimirski arasındakı
gərgin və əsəbi dialoqda Stalinin xainliyinə qarşı Çiçerin
və Vladimirski qətiyyəti də nəzər diqqətə
çatdırılmışdır. Stalinin əsər boyu Azərbaycan xalqına qarşı kini və nifrəti
özünü nümayiş
etdirir, ermənilərlə
əlbirliyi diqqət mərkəzinə çəkilir.
Lakin Çiçerin və
Vladimirski onun bu ciddi siyasi
səhvlərini davamlı
olaraq tənqid edir, qarşısını
almağa çalışırlar.
Qeyd etmək yerinə düşər
ki, müəllifin Stalini
Azərbaycana qarşı
bu cür hiyləgər, xain, düşmən ruhunda təqdim etməsi onun azərbaycanlıalrı
dədə-baba torpaqlarından
ardıcıl olaraq deportasiya etdirməsi,
1937-ci il repressiyasında Azərbaycanın
daha ciddi itkilər verməsi və b. hadisələr əsaslı rol oynamışdır. Bununla
belə əsərdə
müəllif tərəfindən
Naxçıvanın status məsələsində Rusiya
siyasətinin ikiüzlülüyü
və hiyləgərliyi
də diqqət mərkəzinə gətirilmişdir.
Belə ki, Naxçıvanın
statusu məsələsində
ciddi tarixi sənəd olan Qars müqaviləsinin hazırlanaması və müzakirəsi məsələsində
Naxçıvana tam müstəqillik
verilməsi təklifi
də bu rus hiyləgərliyinin təzahürü kimi nəzər diqqətə
çatdırılır.
Əsərdə diqqət cəlb
edən mühüm obrzalardan biri Mustafa Kamal
Atatürk obrazıdır. Ozamankı
Türkiyə Cümhuriyyətinin
rəhbəri olan bu nəhəng şəxsiyyət əsərdə
türk qardaşlığının
möhtərəm və
möhtəşəm siması
kimi əks etdirilmişdir. Naxçıvanı
"türk qapısı"
adlandıran Mustafa Kamal əsər
boyu Naxçıvanın
itirlməsi probleminin aradna qaldırılmasında
misilsiz rolu və görkəmli xidmətlərilə əksini
tapmışdır. Mustafa Kamal Paşa bütün varlığı ilə Azərbaycanın Naxçıvanı
sahiblənməsində bütün
əzmini və ağlını ortaya qoymuş, Azərbaycan diplomatlarına bu mühüm işdə ən gərəkli dəstək və köməyi ifadə etmişdir. Əsərdə
müsbət obraz olaraq yaradılan Mustafa
Kamal obrazı iki qardaş xalqın qardaşlıq və birliyinin təcəssümü
olaraq çıxış
etmişdir.
Beləliklə, əsərdə Qars
müqaviləsinin müzakirəsi
və imzalanması prosesi
ədəbi-bədii cəhətdən
əks etdirilmişdir.
Bu gərgin müzakirədə
Azərbaycan və türk diplomatlarının,
xüsusilə Behbud ağa Şahtaxtinski və Yusif Kamal bəyin gərgin əməkləri Azərbaycan
və Türkiyə qardaşlığının bədii
təzahürü olaraq
özünə yer tapmışdır. Müəllif
Naxçıvanın Muxtar
Respublika olaraq taleyinin
müəyyənləşməsində onların əməklərinin,
mübarizələrinin ardında
qətiyyətli Azərbaycan
və Türkiyə qardaşlığının və
güclü diplomatiyasının
olduğunu təcəssüm
etdirməyə çalışmışdır.
Əsərdə Qars müqaviləsinin Naxçıvanın
statusu və sərhədlərini dəqiq
müəyyənləşdirən bəzi mühüm maddələri də təqdim edilmişdir.
Nurlana ƏLİYEVA
Olaylar. - 2024.- 19-25 iyul, ¹25.- S.16.