“İnsan süni intellekt üçün Allah olacaq”
“Ədəbiyyat söhbətləri”
YUNUS OĞUZ:
"Biz Əfrasiyaba qayıdırıq. Bu dəfə
daha yüksək səviyyədə, daha güclü
qayıdırıq"
"Yaradıcı adamda
azadlığın sərbəstliyi
var"
"Olaylar" AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbi tənqid
şöbəsinin aparıcı elmi işçisi fil.f.d.,
dosent Elnarə Qaragözovanın moderatorluğu ilə "Ədəbiyyat söhbətləri"
adlı yeni layihəyə başlayır.
İlk müsahib "Olaylar" informasiya
Agentliyinin baş direktoru və eyni adlı qəzetin baş
redaktoru, yazıçı-publisist, tarixi romanlar müəllifi
Yunus Oğuzdur.
E.Q. - Birinci sualım ədəbiyyatın özü qədər qədimdir, yazıçılara daim ünvanlanan bir sualdır. Amma mənə, eləcə də oxucularınıza çox maraqlıdır ki, məhz Yunus Oğuz üçün ədəbiyyat nədir?
Y.O. - Ədəbiyyat yaradıcılıq deməkdir. Amma təkcə yaradıcılıq deyil. Elə elm də dərindən baxanda yaradıcılıqdır. Texnikada da kifayət qədər yaradıcılıq var. Amma ədəbiyyat tam başqadır. Ədəbiyyatda yaradıcılıq, mən deyərdim ki, insanın daxili aləminə müraciəti deməkdir. İnsan daxili aləmdə ruhuna müraciət edir, canına müraciət edir, mənəvi dünyasına müraciət edir. Bu məqamda insan həm quldur, həm də padşahdır. Ədəbiyyatda çox zaman fiziki dünya ilə mənəvi dünyanı səhv salırlar. Və fikirləşirlər ki, fiziki dünyada sən azad deyilsən. Fiziki dünyada azadllığın məhduddur. Amma ədəbiyyatda, bədii yaradıcılıqda azadlıqdır. Məhmət Akif Ərsoyun "İstiqlal" marşından iki misranı deyəcəyəm:
- Mən əzəldən bəridir hürr yaşadım, hürr yaşaram,
Hansı çılğın mənə zəncir vuracaqmış? Şaşaram!
Bax insanın yaradıcılığında, mənəvi dünyasında ona heç kim zəncir vura bilməz. Amma fiziki dünyada bu mümkündür.
E.Q. - O zaman sualdan sual doğur. Bəs ədəbiyyatda azadlığın sərhədləri yoxdurmu?
Y.O. - Var, var. Əslində ədəbiyyatda, belə deyək, ədəbi ideologiya var, dünya ideologiyası var, dövlətin ideologiyası var, yazıçının özünün şəxsi ideologiyası var. Amma məhz bütün bunların içində sən yaradıcı olursan. Əlbəttə, əsl ədəbiyyatdan danışıram.
E.Q. - Mən elə ora gətirirdim ki, bəzən istənilən bir mətni təqdim edir, əsaslandıraraq deyirlər ki, ədəbiyyat azadlıqdır, bu yazdığım da mənim azad düşüncələrimdir, yəni ədəbiyyatdır.
Y.O. - Yox, yox. Elə şeylər var ki, deyək ki, Salman Rüşdünün təqdim etdiyi ədəbiyyat nə idi ki? Dini təhqir etmək idi. Yəni insan yaradıcı olsa da sərhəd olmalıdır. Onun yazdıqları Avropaya xoş gəlirdi, amma deyək ki, İrana xoş gəlmədi.
E.Q. - Deməli mütləq etik sərhədlər olmalıdır.
Y.O. - Təbii. Ona görə deyirəm ki, mənəvi yaradıcılığın öz sərhədləri, qırmızı xətləri var. Onu keçə bilməzsən. Mən yaradıcıyam deyib hər şeyin üstündən qırmızı xətt çəkə bilməzsən.Amma düşünürəm ki, yaradıcı adamda azadlığın sərbəstliyi var.
E.Q. - Maraqlı ifadədir: azadlığın sərbəstliyi.
Y.O. - Bəli, azadlığın sərbəstliyi. Məsələ burasındadır ki, mənəvi dünyadan fiziki dünyaya keçəndə çoxları onu başa düşmür. Əslində fiziki dünya ilə mənəvi dünya fərqlidir. İnsan çox zaman onu başa düşmür və mənəvi dünyanı istisnasız, birbaşa fiziki dünyaya tətbiq edəndə mizan pozulur. Buna görə cinayətlər və s. baş verir. Məsələn, şagirdlər arasında baş verən insidentlər. Bu özünün iç aləmini fiziki dünyaya keçirməkdir.
E.Q. - Deməli, fiziki dünyanı mənəvi dünyaya keçirmək daha yaxşıdır.
Y.O. - Əlbəttə. Fiziki dünyanı mənəvi dünyaya keçirəndə kamilləşdirə bilsən, gözəl əsər yarada bilərsən. Əslində bu iki dünya bir-biri ilə vəhdətdədir, biri-birinə təsir edir. Amma baxır, onun təsiri kimə aiddir. Məsələn sizə aiddirsə, alim adamsınız, yaradıcısınız. Onu daha da inkişaf etdirirsiniz. Adi insanlar isə iki dünyanı qarışdırırlar. Qarışdıranda ya dəli olur, ya cinayət törədir və s.
E.Q. - Deməli hazırlıq lazımdır.
Y.O. - Hökmən, hökmən. Hazırlıq, yəni oxumaq lazımdır. Sizə bir söz deyim. Oxumaq mənəvi dünyanın fiziki dünyaya təsiridir. Tibbi nöqteyi nəzərdən təsirini deyirəm. Yaradıcı insan yaradıcılıqla məşğul olanda həyəcanlanır, yeni ideya gəlir, həyəcanlanır və o həyəcanın bioloji impulsları orqanizmi müsbət mənada yükləyir, orqanizmi xəstələnməyə qoymur. Bax, məsələ bundadır. Çoxları başa düşmür bunu. Amma, əlbəttə, söhbət əsl yaradıcılıqdan gedir.
E.Q. - Deməli buna görə əsl yaradıcı insanlar öz yaşlarından daha gənc görünür, enerjili olurlar. Əsl yaradıcı insanların özlərinin də çox qəribə bir enerjiləri var.
Y.O. - Məsələn, Nəriman Həsənzadə, Anar. Onlar yaradıcılıqla məşğuldur, həmin bioimpulsları daxildə orqanizmə verib onu enerjili saxlayırlar. Yaradıcılıq enerji yaradır. Onun qələmindən çıxan özü enerjidir. Məsələn, insanın milyonları var, vəzifəsi var. Vəzifədə olanda top kimidir. Amma vəzifədən çıxarılan kimi xəstələnir. Deməli enerjini itirir. Vəzifə də yaradıcılıqdır. Amma bədii yaradıcılıqda, elmi yaradıcılıqda qorxu yoxdur. O müsbət enerji yaradır. Bəzi məmurlarda isə yaradıcılıq məsələn, rüşvətə qarışıb mənfi enerji yaradır. Qorxu yaradır. Qorxu hissi artıq onun canına hopur, xəstələnir. Ədəbiyyat, elm, incəsənət isə əsl yaradıcılıqdır.
E.Q. - Elə bu məqamdan növbəti suala keçid alaq. Sizin yaradıcılığınızın müxtəlif aspektləri var. Qələminizi tarixi romanlarla yanaşı nəsrin felyeton, esse, povest janrlarında, poeziyada, dramaturgiyada da sınamısınız. Amma nədənsə Yunus Oğuzu məhz tarixi romanlar müəllifi kimi tanıyırlar. Ya da Yunus Oğuz məhz bu cür tanınmaq istəyib. Niyə?
Y.O. - Ədəbiyyatımızda bir müddət tarixi romanlar yox dərəcəsində idi. Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının tarixi romanı yox idi. Olanlar da sovet şinelindən çıxmışdı. Amma yeni dövrdə real tarixi mövzular qoymaq lazım idi. Mən tarixi mövzulara, ümumən ədəbiyyata niyə keçdim? Elmi tarixi ədəbiyyatla bədii ədəbiyyat arasında çox sərhəd var. Elmdə deyə bilmədiyini bədii ədəbiyyatda deyə bilirsən. Düşünürəm ki, səbəbin biri bu idi. Digər tərəfdən elmdə postulatlar var, yəni elm klassik cəhətdən postulatlar deməkdir. Sənin dediyin fikri dünya qəbul edəcəkmi? Dünyanı qoyaq kənara, özümüzdə akademiyada gətirdiyin fikri qəbul edəcəklərmi? Yəni bir yenilik ortalığa atanda gərək onu sübut edəsən. Çünki biz azad elmi tarixi ədəbiyyatımızı hələ tam şəkildə yaratmamışıq. İndi-indi yaranır bu milli tarixi ədəbiyyat. Hələki elmdə ilk növbədə Qərbi Azərbaycan tarixi ədəbiyyatımızı yaradırıq. Amma burada əsas məqam budur: həm əsl milli tarixini göstərməlisən, həm də bu tarixin kütləvi oxucusu olmalıdır. Kütləvi oxucu isə yalnız bədii ədəbiyyatdadır. Elmi ədəbiyyat nümunəsini 100 nəfər oxuyar. Bir kitabını çap edərsən, paylayarsan oxunar. 10-15 il sonra bir kitab da çap edərsən. Belə olanda ömür gedir, missiya isə tamamlanmır. Amma bədii ədəbiyyatda qələmin elə bil meydanda qladiatordur. Qılıncını hara çalırsan çal, hər yer döyüş meydanıdır.
E.Q. - Mən sizin stolunuzun üstündə bir kitab görürəm. Lev Qumilyovun "Etnosun coğrafiyası tarixi dövrdə" kitabı. Bu kitabı mütaliə edən yazıçıya bir sual ünvanlanamq istəyirəm: Yunus Oğuzun romanlarının zaman və qəhrəman seçimi hansı meyara əsaslanır? Niyə məhz bu qəhrəmanlar, niyə məhz bu tarixi dövr? Bunu öncədən plan kimi qarşınıza qoyur, müəyyənləşdirirsiniz, yoxsa ideya, fikir kimi yaranır?
Y.O. - Yalnız zaman yox, həm də məkan faktoru var. Bəziləri fikir kimi, bəziləri öncədən düşünülərək yaradılır. Əslində mən öz keçmişimi bilmək istəyirəm. Xalqımıza da keçmişimizi göstərmək istəyirəm. Bizim keçmişimiz nədir, necədir, hansıdır? Keçmişinə daş atanın gələcəyini topa tutarlar. Keçmişi olmayanın tarixi təkrar olunur.
E.Q. - Yəni tamamlanmayan təkrar olunur, dairə mütləq qapanmalıdır. Dairə qapanana qədər həmin məqam təkrar olunur.
Y.O. - Qumilyov da məhz onu yazır. Hər millətin tarixi ziqzaq
kimi 800-1300 ildən bir təkrar olunur. Xalqın qalxma
dövrü var, enmə dövrü var. Qalxmadan sonra yeddi il
qomestaz halına düşür, ondan sonra memorial
başlayır. Memuar yazmağa başlanılır.
Keçmişini, tarixini yazmaq, əlbəttə,
lazımdır. Amma millət özünü təmizləyə-təmizləyə,
çalxalana-çalxalana gedir axı. Yenisi gəlir. 4 il
bundan qabaq kim deyə bilərdi ki, heç kimin gözləmədiyi
halda 27 sentyabrda başlanan
44 günlük müharibə
olacaq. Təmizləmə gəlir və yenidən xalqda qalxma
gedir. O qalxmaya hazır olmaq lazımdır. Bu
hazırlığın da əsası elmdir.
E.Q. - Və
ədəbiyyat. Ədəbiyyat da hazırlamalıdır
axı.
Y.O -
Ədəbiyyat vətənpərvərliyi hazırlayır, təbliğatı
hazırlayır. Amma bunların hamısı ideologiyadır,
qalxma fazasından düşmə fazasına qədər. Mən
onun kitabını da yazmışam.
E.Q. - "Qədim türklər və
passionarlıq nəzəriyyəsi L.N.Qumilyovun tədqiqatlarında"
Y.O. -
"Türkün tarixinə yeni bir baxış" da var.
E.Q. - Mən
"Qədim türklər və passionarlıq nəzəriyyəsi
L.N.Qumilyovun tədqiqatlarında"
kitabınızı oxuyandan sonra nəinki cəmiyyətin,
tarixin qanunauyğunluqlarını, hətta insanların motivlərini
belə fərqli aspektdən başa düşdüm.
Passionarlıq məhz həmin o enerji məsələsidir.
Y.O. -
Bitkilərin ömür dövrü var. Sikl deyirlər.
İnsan da, etnos da məhz o cürdür. E.ə. II - III
minillikdə turuklar adlı etnos yaşayıb. Turuk dövləti,
Turukki deyirdilər. Amma əslində onlar indiki türklərin
prototürkləridir. O etnos dövr edib bu günə qədər
belə gəlib çatıb. Turuklarla müasir türklər arasında saysız-hesabsız
türk etnosu var idi. Hər dəfə yaranan dövlətin
adını öz etnoslarının, yaxud sülalənin
adı ilə adlandırırdılar. Bununla da məsələ
bitdi. Tariximiz qarışdı. Tarix qarışandan sonra səni
məhv etməyə nə var ki?! Amma bunu tarixi ədəbiyyatda
saxlasan itməz. Məsələn, "Əmir Teymur"
romanımda Əmir Teymur İbn
Xaldundan soruşur ki, bizim tariximiz hansıdır. Əsərdə
İbn Xaldunla Əmir Teymurun
görüşünü məxsusi vermişəm. Xəzər
xaqanı İosifin ispan kralına göndərdiyi "Biz
burada on türk tayfası yaşayırıq. Bizim
kökümüz Nuhun oğlu Yafəsə gedib
çıxır" cümlələri yazılan məktubu
da vermişəm. Bu tarixi demək lazımdır. Bu tarixi məqamlar
elmidir. Mənbələr var.
Amma bunu bədii ədəbiyyatla demək lazımdır ki,
sadə insanlar da bilsinlər. Məsələn, həmin
romanda bir məsələ də
var: Səmərqənd niyə paytaxt seçildi? Romanda belə
gedir: Makedoniyalı İsgəndər də bu şəhərə
hücum edib, Səmərqənd Əfrasiyabın da
paytaxtı olub. Yəni bədii əsərdə sən kodları
qoyursan. Kodu qoyandan sonra tarixi bədii əsərlə
geniş kütləyə çatdırmaq asandır.
E.Q. - Siz
"Attila" əsərinizdə də Qarabağ atları məsələsini
kod kimi qoymusunuz. Qarabağın tarixini Attilanın
dövründən başlayırsınız. Yəni ki, o
vaxtdan Qarabağ türk yurdudur.
Y.O. - Təbii,
əslində elə də olub. Amma uzun müddət ərzində
bədii ədəbiyyatı da, elmi ədəbiyyatı da kim
necə istəyir, elə də yazıb. Məsələn,
sovet dövründə bizim nəsli kosmopolit
böyüdürdülər. Hara getdiyini bilməyən
adamlar kimi. Amma qarşıda hədəf olmalıdır. Bir
insanın gərək mütləq hədəfi olsun. Sovet
dövründə çox insanın
hədəfi Moskvaya yarınmaq idi. Hədəfi bəlli
olmayan insan yolda büdrəyər.
Bir insanın elə gözəl ideyaları, hədəfləri
ola bilər ki, toplum onu öz hədəfi kimi qəbul edər.
İnsan öz hədəfini topluma elə gözəl
çatdıra bilər ki cəmiyyətin, dövlətin hədəfinə
çevrilər. Məsələn, cənab Prezidentin Qərbi
Azərbaycan hədəfi. Cəmiyyət tərəfindən
qəbul edildimi? Edildi! Artıq dövlətin hədəfinə
çevrildimi? Çevrildi! Bəzən insanlar deyirlər, mən
özüm üçün yazıram. Özün
üçün yazmırsan. Məsələn bu yaxınlarda
yazdığım şeir:
-Tanrı
belə buyurdu,
Mən də
sözdən doğuldum.
Yandım,
yandım kül oldum,
Sonra
közdən doğuldum.
Yəni
bu məhz mənə aiddir. Əslində mənim kimi
insanların cəmiyyətin aşağı təbəqəsindən
çıxıb yuxarı təbəqəsinə, yəni ədəbiyyat
təbəqəsinə gəlməsi çox çətindir.
Mən genetik yaddaşa inanıram. Fikirləşirəm ki,
hardasa bizim Şamaxıdakı nəsil köklərimizdə Şirvani, Nəsimi,
Sabir ilə bağlılıq var. Amma onlardan
uzaqlaşmışıq. Amma nəsildən kimdəsə o yaddaş oyanır.
Yəni 500 il bundan qabaq təsəvvür edin ki, etnososial psixologiyada rüşvət almaq var
idisə, özbaşınalıq var idisə, hər oba, hər boy bir padşaha qarşı
çıxa bilərdisə, XX
əsrdə bu 1992-ci ildə ortaya çıxdı, hərə bir dəstə yaratmağa
başladı.
E.Q. - Deməli
siz ruhun reinkarnasiyasına inanırsınız...
Y.O. - Bəli.
E.Q. - Buna
görə də sizin bir çox əsərlərinizdə
Murad obrazı var. Müxtəlif tarixi dövrlərdə bu
obraz iştirak edir. Siz onun adını saxlamaqla oxucuya mesaj
verirsiniz ki, bu məhz həmin ruhdur.
Y.O. - Təkcə
o deyil. Yalnız ruhun reinkarnasiyası haqqında mesaj vermirəm.
Burada şəxsən mənə aid bir məqsəd də
var. Siz tədqiqatçı kimi yazırsınız ki, Yunus
Oğuzun bir neçə əsərində Murad obrazı var.
Kimsə həmin tədqiqatı oxuyur. Oxucu sizin
yazınızı oxuyubsa, o biri Muradları da əsərlərimdə
axtarıb tapacaq. Bununla da mən sikli başa
çatdırmış olacağam. Bütöv bir minillik
tarix yazmağı düşündüm, yazdım. Ortada bir
Qacar obrazı qalıb. Qacara da əslində
"Cığır"da toxunmuşam. Amma mənim üçün
əsas Toxtamışla Əmir Teymur xətti qalıb.
Bütövlükdə türk dünyasını,
Turanı əhatə edən
bir əsərin əsasında duracaq xəttdir bu.
E.Q. -
Sultan Bəyazid və Teymur xətti də var.
Y.O.-
Sultan Bəyazidi "Əmir Teymur" romanında vermişəm.
E.Q. -
Ayrıca xətt kimi götürmək istəmirsiniz?
Y.O. - Yox.
Kim Turan yaratmaq istəyibsə, o hökmdarları əsas xətt
kimi götürürəm. Sonuncu dəfə Nadir şah Turan
yaratmaq istəyib. Əmir Teymur Turan yaradıb. Çingiz xan
Turan yaradıb. İndi də yenidən Turan qurulur. Dünya
bizə buna görə basqı edir. Turanın
yaradıldığını başa düşürlər.
E.Q.-
Prezident İlham Əliyev
inaqurasiya mərasimində də dedi ki, bizim ailəmiz türk
dünyasıdır.
Y.O. - Bəs
bu Turanın yaranmasıdır da. Biz Əfrasiyaba
qayıdırıq. Bu dəfə daha yüksək səviyyədə,
daha güclü qayıdırıq.
E.Q. - Deməli
artıq azərbaycançılıq yox,
türkçülük əsas xəttimizdir.
Y.O. - Azərbaycançılıq dövlətimizin içindədir. Bədii ədəbiyyatdan
bir az kənara çıxacağıq, amma bu oxucular
üçün vacibdir.
İmperiyaların üç növü var. Birincisi:
getdim, tutdum, aldım, mənimdir: Roma İmperiyası, Sasanilər,
Qızılbaşlar. İkincisi federal imperyalardır. SSRİ
kimi mərkəz - vassal sistemi. Nadir şahın imperiyası
da belə idi. O cür
böyük imperiyanı idarə
etmək mümkün deyil, mütləq üsyanlar olacaq.
Əmir Teymurun imperiyasında üsyanlar demək olar ki,
olmayıb, çünki o daha
ağıllı idi. Mərkəzi Asiyanı birbaşa
imperiyasına qatmadı. Çingiz xanın nəslindən
iki qız götürdü. Birini özü aldı, o biri ilə
də oğlunu evləndirdi. Üçüncü növ
imperiya isə maliyyə imperiyasıdır. Gələcəkdə
türk dövlətləri birləşib sıradan bir
imperiyaya çevrilsə, onu saxlamaq, idarə etmək olmaz. Amma
iqtisadi imperiya kimi mövcud ola bilər. Artıq Turan iqtisadi
sistemi yaranıb: Türk Dövlətləri Təşkilatı.
Turan üçün birinci
bağ ədəbiyyat olmalıdır. Mənəvi-elmi-bədii
bağ olmalıdır. "Nadir şah" romanımda bu məsələyə
toxunmuşam. Nizamülmülklə Hindistanda görüşən
Nadir şah deyir ki, mən Turan yaradıram. Tarixdə bu
söhbət olmayıb. Bu mənim ideyamdır, bədii əsərə
daxil etmişəm. Nizamülmülk deyir ki, sənin əsgərlərin
sənin uğrunda vuruşur, bəs Turan üçün nə
qədər vuruşa bilər? Nadir şah "Turan
üçün qılıncım hazırdır" deyəndə
Nizamülmülk deyir ki, Turan üçün qılınc
birinci deyil. Birinci beyinlərə Turan ideyası
aşılanmalıdır. Bunun elmi olmalıdır. Təbii,
həmin dövrdə bu elm, ideya kimi
formalaşmamışdı, belə söhbət ola bilməzdi.
Amma bədii mətndə sən yazıçı kimi ideyanı atırsan. Yəni elmsiz
Turan olmaz, bədii ədəbiyatsız Turan olmaz.
E.Q. -
Tarixi romanlardan danışdıq, ideologiyadan
danışdıq. İndi esse və felyetonlarınızdan
danışaq. Mənim fikrimcə, bu xətt poeziya xəttinizdən
daha aktivdir.
Y.O. -
Əslində poeziya da çoxdur. Özüm üzə
çıxarmıram.
E.Q. - Ola
bilər. Mən axırıncı dəfə mətbuatda Ali
Baş Komandana həsr edilmiş "Dövlət bizik"
şeirinizi oxumuşam. Daha sonra mətbuatda poetik nümunənizə
rast gəlməmişəm.
Y.O. -
Ondan sonra da poetik nümunələr yaranıb. Özüm
üzə çıxarmıram. Poeziyada məndən nəhənglər
var.
E.Q. - Mən
buna görə bayaq qeyd etdim ki, Yunus Oğuzun
yaradıcılığı çoxxətli olsa da əsas
vurğulanan məqam tarixi romanlardır.
Y.O. - Bəli,
tarixi romanlar mənim sahəmdir. Ardıcıl olaraq bu janrda
yazıram. Min illik tarixi yazmışam: Sultan Alp Arslandan
başlamışam, "Cığır"da bitirmişəm.
"Attila"nı qoyuram kənara.
E.Q. -
"Attila" başqa xəttdir.
Y.O. -
"Attila" ilə "Alp Arslan"nın arasında
boşluq var. Onu başqa müəlliflər də doldura bilər.
Alban tarixi, Cavanşir, Babək var. Bunlardan yazmaq
lazımdır.
E.Q. -
Cavanşirlə bağlı bədii əsər var.
Y.O. - Var.
Amma nə zaman yazılıb?
E.Q. - Bəli,
o dövrün ideologiyasına uyğun yazılıb.
Y.O. - Bu
kitaba baxın: "Alban tarixi". Kənara qoymuşam.
Vaxtım olanda hökmən başlayacağam.
E.Q. -
Alban tarixi ilə bağlı heyf ki, elə bir dəyərli bədii
əsər yoxdur.
Y.O. -
Albanlar da bizimkilərdir əslində. Midiya da bizimdir. Amma təəssüflər
olsun ki, bizim İslamaqədərki tariximizi elə günə
salıblar ki, gözümüzün önündə
gürcülər və ermənilər bizim tariximizi
oğurlayıb. Mən Mədəniyyət Tv-də
"Yaddaş" verilişini aparanda Robertə dedim ki, sən
Sankt-Peterburqa yaz, Prezident Aparatına məktub yaz, dövlət
xətti ilə alban kilsələrinin arxivlərini alın. Nə
yolla olur olsun, alın. Sankt-Peterburqda nə mənbə
qalıbsa, heç olmasa onların surətlərini
götürün. Təbii, Ermənistan o mənbələri
özününküləşdirib, verməyəcək. Amma
həmin dövrdə başqa dövlətlərə, o
cümlədən Vatikana məktublar yazılıb. Niyə
tapmayaq o məktubları? O məktublarda tapacaqsan tarixi.
Gürcü arxivlərində də mənbələr var. Biz
sadəcə olaraq İslamaqədərki tariximizi indiyə qədər elə də ciddiyə
almamışıq. İslamdan sonra türk xristianlara kafir
dedik. Niyə? Sənin adət-ənənələrin eyni,
dilin eyni, folklorun eyni, mentalitetin eyni, hətta antropoloji cəhətdən
də görünüşün də eyni. Yalnız din fərqlidir.
Sonradan çarizm gələndə artıq islam əski
tariximizi məhv etmişdi, çarizmə də manqurtluq sərf
edirdi. Təsəvvür edin ki, islam ordusu Buxaraya girəndə
10 min alim var idi. Təkcə Buxarada! 12 min də orijinal əlyazma
var idi. Ərəblər on min alimi öldürdülər, on
iki min əlyazmanı da yandırdılar. Vəssalam,
xalqın tarixi izi silindi. Bu izi ədəbiyyatla, elmlə
üzə çıxarırıq.
Çalışırıq bədii mətndə də tarixi səhvlərə yol verməyək,
əsl tarixi yazaq.
E.Q. - Siz
yaradıcılığınızda
tarixi dövrdən müasirliyə keçid alanda
felyeton və esse janrları aktivləşir, burada artıq
cari məsələlər gündəmə gəlir.
Y.O. -
Söhbətimizin əvvəlində dedim. İnsan mənəvi
dünyadan fiziki dünyaya keçir və bu keçiddə
insan dəli olmaq səviyyəsinə gələ bilər.
Çünki kəskin təzadlar yaranır.
E.Q. -
Tarixi romanlar yazan Yunus Oğuzun mənəvi dünyadan real
dünyaya keçidinin kontekstində felyetonlar yaranır.
Y.O. -
Yaxşı məqamları görəndə esse yaranır, mənfi
məqamları görəndə felyeton. Müşahidəm
çox güclüdür.
E.Q. - Elə
bir mövzu varmı ki, onu yazmaq istəyirsiniz, amma yaza
bilmirsiniz? Hələ özünüzü hazır hiss
etmirsiniz.
Y.O. - Var.
O dünya-bu dünya enerjisi ilə bağlıdır. Hər
yazıçı qələmi götürəndə mənəvi
dünyanın enerjisini yığa bilmir. Haqqında
yazdığın dünyanın enerjisini
yığmalısan. Mən Tomris haqqında bədii əsər
yazmaq istəyirdim. Amma o enerjini yaşaya bilmədim. Yaza bilərdim,
amma nəticədə quru, sxematik bir əsər
alınacaqdı.
E.Q. - Bəzən
tarixi mövzuya həsr edilmiş əsərlərdə cari həyatın
enerjisi o qədər güclü olur ki, oxucu o əsərə,
əsərin qəhrəmanlarına inanmır.
Y.O. - Məndən bir neçə dəfə soruşdular ki, sən minillik tarix yazırsan, amma əsərlərində bir dənə köhnə söz, arxaizm yoxdur. Niyə? Dedim mən bu romanı yazandan sonra aparıb Əmir Teymura, Alp Arslana, Nadir şaha verəcəyəm ki, oxuyun? Mən keçmiş üçün yox, gələcək üçün yazıram. İndiki və gələcək oxucular başa düşsünlər. Əmir Teymur tarixi yazmağı tapşırdığı Şərafəddin Şamini Qarabağda qışlaqda olarkən çağırır ki, oxu görüm nə yazmısan? Şərafəddin Şami oxuyur. Əmir Teymur hiddətlənir ki, sən nə yazmısan? Bunu mən başa düşmürəm, sadə xalq necə başa düşəcək? Əmir Teymur salnaməni xalq üçün yazdırırdı. Mən də elə bir akademik üslubda bədii əsər yaza bilərəm. Buna potensialım var. Lakin həmin qəliz əsəri heç kim başa düşməzdi.
E.Q. - Gələcəkdə süni intellekt
dövrü olacaq. Süni
intellekt bədii əsər də yaza bilir. Süni intellektin
hökmran olacağı dünyada ədəbiyyata ehtiyac
qalacaqmı?
Y.O. -
Əlbəttə, ədəbiyyata hər zaman ehtiyac olacaq.
E.Q. - Yəni
gələcəkdə bəşəriyyət tam
robotlaşmayacaq? Hələ duyğulara, mənəvi aləmə
ehtiyac olacaq?
Y.O. -
Sovet dövrünə dair bir əhvalat danışım. Deməli,
Karl Marksa bənzəyən, onun kimi saqqal buraxıb,
saqqalını o şəkildə düzəltdirən bir
çəkməçi olur, bazarda oturur. Sovet dövründə birinci katiblərin
kabinetində həmişə Marks, Engels və Leninin şəkli
asılırdı. Birinci katibin köməkçisi hər dəfə
həmin bazardan keçəndə elə bilir ki, məhz Karl
Marks o küncdə oturub. Köməkçi gəlib bu
oxşarlıq barədə katibə danışır. Katib
çəkməçini çağırır. Deyir ki,
çəkməçinin Karl Marks kimi görünməsi
doğru deyil, saqqalını qırx. Çəkməçi
deyir: yoldaş katib, tutaq ki, saqqalımı qırxdım, bəs
Karl Marksın beynimdəki fikirlərini necə edim? İndi
süni intellekt sevgini hara qoyacaq, duyğunu hara qoyacaq, qəzəbi
hara qoyacaq, insana xoş münasibəti hara qoyacaq,
şadlıq saraylarındakı toy sevincini hara qoyacaq? Bəs
süni intellekt insanın əzizinin dünyasını dəyişməsindən
doğan ağrını, kədəri hara qoyacaq? Əlbəttə,
süni intellekt bizə kömək edəcək, kosmosda bəşəriyyətə
lazım olacaq. Amma süni intellekt insanın yerini verə bilməz.
İnsan süni intellekt üçün Allah olacaq. Allah bizi yaradıb, biz də
süni intellekti yaradıb onun Allahı olacağıq.
E.Q. - Gənc
yazıçılara nə tövsiyyəniz var? Siz bu yolun
bütün acılı-şirinli məqamlarını
keçmisiniz. Artıq elə bir səviyyədə, zirvədəsiniz
ki, yeni gələn nəslə öz tövsiyyələrinizi
vermək haqqını qazanmısınız.
Y.O.- Təbii
ki, birinci növbədə qarşılarına hədəf
qoysunlar. Hədəfə çatmaq üçün də
hökmən oxumaq lazımdır. Məntiqə, qeyri-səlis
məntiqə diqqət yetirmək lazımdır. Son dövrlərdə
yazılan bir sıra poetik nümunələrimiz var ki, qeyri-səlis
məntiqə əsaslanır. Yazanlar özləri bunu bilmirlər.
Amma çox oxusalar, çox öyrənsələr nə
yazdıqlarını və nə yazmalı olduqlarını
biləcəklər. Bir məqam da var: şöhrətə
çox can atmasınlar. İlk tarixi romanımı - "Nadir şah"
romanını 47 yaşımda yazmışam. Mən də
daha tez roman janrına müraciət edə bilərdim. 20 ildən
çox tarixi oxudum, araşdırdım, qeydlərimi
apardım. "Attila"dan sonra zamanı gəldiyini
görüb roman qələmə aldım. Fitri istedadın
ola bilər, bədahətən şeir deyə bilərsən.
Amma cəmiyyətdə itməmək üçün
hökmən o yolları keçməlisən. Sən cəmiyyətin
bir parçasısan. İctimai yol keçməlisən,
dövlətini sevməlisən, ailə yolunu keçib ailənin
müqəddəs olduğunu da anlamalısan. Bu məqamları
keçməsən, bir də görəcəksən ki, quyunun
dibindəsən. Yəni sənin artıq cəmiyyətə
nə isə vermək imkanın olmayacaq.
E.Q. - Mən söhbətdən məmnun
qaldım.
Y.O.-Mən də.
Olaylar.-
2024.- 8-14 mart, ¹9.- S.12-13.