İlyas Əfəndiyev Qarabağa bənzəyirdi…
İçində gəzdirdiyi Qarabağa…
İlyas
Əfəndiyev keçmiş
sovet məkanında dövrünün ən görkəmli yazıçılarından
biri kimi tanınır və oxunurdu. İ.Əfəndiyev çəkisində
və əlvanlığında
bir yazıçının
sənin müasirin olduğunu düşünmək,
"qonşuluğunu" hiss etmək özü elə xoşbəxtlik idi. Dövrün hadisələrini bizimlə
birgə yaşaması
və əsərlərində
əks etdirməsi onu oxucu üçün
daha maraqlı edirdi. İ.Əfəndiyev
yaradıcılığının əhəmiyyəti bir də onda idi
ki, ədəbiyyatımızın yeni, böyük mərhələsi
onun adı ilə bağlıdır.
Nasirin sonuncu - "Geriyə baxma, qoca" romanından başqa, dörd əvvəlki romanı əmək mövzusunda yazılmışdır.
Lakin bunlar quru bir istehsalat romanları deyildir. Daha doğrusu, burada hadisələr, münasibətlər, sevgi,
həyəcan, ayrılıq
- nə varsa, hamısı həmin o arxada görünən əmək mövzusunun fonunda baş verir.
"Söyüdlü arx" yazıçının ilk romanı
olub, nəsrimizdə
"lirik-psixoloji təmayülün
başlanğıcı" sayılır. Həmin romandan çox "sətirlər axıb"...
Bu sətirlər "Körpüsalanlar"a,
"Dağlar arxasında
üç dost"a,
"Sarıköynəklə Valeh"ə çevrilib...
Yazıçılığı bir az sehrbazlıqla müqayisə edirlər. Düşünürəm ki, bu
müqayisə yerindədir.
"Bir az kimya, bir az magiya,
bir az mühəndis
işi... Heç nədən canlı obraz yaratmaq. Sonra da ona həyat üfləmək. Danışmaq
öyrətmək... Xarici
görünüş, səs
seçmək". Sehrbazlıq
deyilmi? Əlavə etməyə bir şey qalmır.
"Söyüdlü arx" hisslər, duyğular romanıdır. Çünki
İ.Əfəndiyev özü "hisslər,
duyğular bolluğu ilə yazıb-yaradan"
yazıçı idi,
"lirika həqiqi sənətin qanadıdır,
ruhudur" deyirdi. Taleyi ilə barışan, bütün
dünyası kəndin
Mədəniyyət evinə
sıxışan bu istedadlı aktrisa mehrini Güney qışlağa, onun sakinlərinə salır. Nuriyyənin yenilikçi, maraqlı əmək fəaliyyəti,
gətirdiyi ab-hava uzaq Güney qışlaqda böyük
canlanma yaradır.
Lakin romanın uğur
qazanmasının əsas
səbəbi bu deyil, qəhrəmanın şəxsi həyatının
fonunda yaşadığı
dram idi. Nuriyyə Murada göz yaşları içərisində
məktub yazaraq onu rədd edir.
Bu sözün əsl
mənasında mənəvi
qurban idi. Ləyaqətə bələnmiş
qurban... Bununla da, Nuriyyə oxucuların, cəmiyyətin gözündə
ideal qadın obrazı
səviyyəsinə yüksəlir. Milliyyətindən
asılı olmayaraq (bunu yazıçıya gələn oxucu məktubları deyir) əsəri oxuyan hər qız-qadın Nuriyyəni özünün
rəfiqəsi bilir,
"onunla qabaq-qabağa
oturub uzun-uzadı söhbət etmək",
dərdləşmək istəyir.
"Söyüdlü arx" və "Dağlar arxasında üç
dost" romanlarında keçən
əsrin ortaları Azərbaycan kəndi təsvir edirlir. Kəndlərimizin bu günki mənzərəsindən
fərqli olaraq, Oralarda həyat qaynayır. Heç kim şəhərə köçməyi düşünmür,
əksinə, şəhərlilər
təyinatla rayona işləməyə gedir.
Şəhərlə kəndin fərqinin
itdiyi bu günümüzdə isə
kəndlərdə evlər
boş qalıb.
Səlimə bir az Nuriyyəyə bənzəyir.
Zəhmətkeşdir, xalqa,
millətə canla-başla
xidmət onun həyat kredosudur. "Dünyada yalnız bir fərəh var: yaratmaq, həmişə yaratmaq"... Oxucunun nəzərində Səlimə
heç də zootexnikə oxşamır.
Oxucu bu əziyyətli, çirkli
peşəni cavan, zərif, ziyalı qadına yaraşdırmır.
İ.Əfəndiyev burda da, səni qabaqlayır, qəhrəmanı
haqqında formalaşan
imici Şahların dili ilə təsdiq
edir: "Sizə yaraşır gözəl
geyinmək... Lojalarda oturub, teatlara tamaşa etmək..."
Bu qızlar nə edirlərsə, ürəkdən,
sevə-sevə edirlər.
Ən xırda şeylərdən heyrətlənməyi,
ən sadə şeylərdən xoşbəxt
olmağı bacarırlar.
Onları yazıçı
belə yaratmışdı.
"Körpüsalanlar"la 60-cı illərin ədəbi prosesində bir "qızdırma" yaşandı.
İlk baxışda mövzu
quruculuq, sosial inkişaf olsa da, bu mürəkkəb, travmalarla dolu bir ailə dramıdır.
Dünya ədəbiyyatında
çox müraciət
edilən məhəbbət
üçbucağı İ. Əfəndiyevin romanlarında,
xüsusilə "Körpüsalanlar"da
daha dərindən yaşanır.
Bu üç oğlan-bir
qız tək "Zoğallı körpü"nü
salmırlar, aralarında
ondan da möhkəm mənəvi körpü yaradırlar. Səriyyə
necə istəyir, nəyi düzgün hesab edir, elə
də yaşayır, hərəkət edir. Özünün haqlı olduğuna inanır, özünü elə aparır ki, "elə bil indicə ayrı bir planetdən"
gəlib. Cütlük
arasında ruh yaxınlığı yoxdur,
bir yerdə yürümələri də
mümkün deyil, mənəvi cəhətdən
bir-birini məhv edərlər. Səriyyəyə
münasibət birmənalı
olmasa da, obrazın haqqını vermək lazımdır. O, bizim ədəbiyyatda yeni, əvvəllər
görünməyən bir
obrazdır. Bəlkə
də, o, cəsarəti,
protesti ilə yazıçının digər
sevimli "qızlarından"
artıq şəxsiyyətdir.
"Sarıköynəklə Valehin
nağılı" yazıçı
üçün də,
oxucu üçün
də yeni bir təqdimatdır. Burada gördüyümüz xoşbəxt
cütlüklə ədibin
başqa romanlarında
qarşılaşmırıq.
"Sarıköynəklə Valehin
nağılı" və
"Geriyə baxma, qoca" - mövzusundan başqa, həm də, hadisələrin davamlılığı ilə
yazıçının əvvəlki
romanlarından seçilir.
Məsələn, "Söyüdlü
arx", "Körpüsalanlar"da
hadisələr bir-iki
il civarı əhatə
edirsə, "qoca"nın
nağılları Qarabağ
xanzadələrindən başlayıb
1920-ci ilə qədər
yol gəlir.
V.Q.Belinskiyə görə
bədii əsərin
adı "həmişə
əhəmiyyətlidir, çünki
o, həmişə əsərin
ideyasını təmsil
edən baş qəhrəmana, ya da bilavasitə bu ideyanın özünə
işarədir". Əsərin
başlığı yazıçının
oxucusuna dediyi ilk sözüdür. "Geriyə
baxma, qoca" müraciəti əsərin
təlqin etmək istədiyi fikri, çağırışı ifadə edir.
Professor Pənah Xəlilov əsərin çağırışını
belə şərh edir: "Bu yeniyetmənin
(balaca Muradın - D.A)
bütün meyli gələcəyədir. Müəllif
öz nəslindəki
qocaların da ancaq gələcəyə baxmasını
istəyir!"
"Geriyə baxma, qoca" romanı XlX əsrin ikinci yarısında və XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan
kəndinin məişətinin,
ictimai taleyinin çox real və zəngin təsviri ilə diqqəti cəlb edir. Romandakı adi, zahirən məişət
xarakteri daşıyan
təsvirlər çox
mühüm ictimai mətləblərdən xəbər
verir. Professor Şirindil
Alışanlı yazırdı:
"Xalqın tarixi taleyi baxımından ən mühüm siyasi və mənəvi dəyərlərin,
hadisələrin, qələbə
və faciələrin
böyük vətəndaşlıq
yanğısı ilə
bədii təhlilini
İlyas Əfəndiyevin müraciət
etdiyi bədii janrların hər birində görürük".
Ona görə də
"Geriyə baxma, qoca" tarixi-məişət
romanı adlandırılmışdı.
Qocanın rəvayətləri nağıl ruhludur, "Möhnət qocanın nağılları" adı
altında təqdim olunur. Yazıçının
təhkiyəçiliyi "etibar etdiyi" Muradın söhbətləri
isə müxtəlif
səpkili rəvayətləri
əhatə edib onun dünyabaxışı
zəminində izlənilir.
Murad bütün əhvalat
və epizodların bilavasitə şahididir.
Lakin o, laməkan-lazaman təqdim
olunmur. Qoca Möhnət onun görmədiyi, bilmədiyi
hadisələri danışmaqla
balaca təhkiyəçinin
köməyinə çatır,
onlar ikilikdə romanda bütövlük yaratmağa, hadisələr
zəncirinin qarşısını
almağa müvəffəq
olurlar.
İ.Əfəndiyev təhkiyə
ustasıdır, qəhrəmanlarını
öz dili ilə danışdırır,
"lirik etiraf üslubunu sevirdi". Birinci şəxsin dilindən təhkiyə aparmaq dünya ədəbiyyatında geniş
yayılmışdır. Qəhrəman
oxucuya ürəyini boşaldır, dərdini danışır, sirrini deyir, hisslərini bölüşür, danışdıqca
da, özünün xarakteri
açılır.
Qarabağın tarixi, orada
"oynanılan" hadisələr
yazıçının əsərlərində
öz panoram əksini tapmışdı.
"Geriyə baxma, qoca"da oxuyuruq: "Cıdır düzünün
bir tərəfi şəhər, o biri tərəfi "Xəzinə
qayası" deyilən
dərin uçurum idi. Uçurumun dibilə Daşaltıçay
axırdı. Cıdır
düzündən üzüaşağı
baxanda çayın qırağındakı adamlar
güclə seçilirdi.
Çaydan o tərəfdə
- ta uzaqlarda gümüşü
duman içində görünən Ziyarət,
Kirs dağlarına qədər qalın meşələr uzanıb
gedirdi". Bundan əvvəl də Qarabağ təbiətini,
onun toponimlərini
"Mahnı dağlarda
qaldı"da təsvir
etmişdi. Xüsusən
Topxana meşəsini...
chr("39")chr("39")Səhər
Topxana meşəsi elə duman idi ki, bir addım
qabağı görmək
olmurdu". "Dağlar
arxasında üç
dost"da da təsvir
edilən hadisələr
qalın Qarabağ elində baş verir. Bu təbiət, mühit, insanlar yazıçıya doğma
olduğu üçün
hadisələri zamanla
oraya aparır...
Şair
Famil Mehdi "İlyas müəllim"
haqqındakı xatirə-oçerkində
yazırdı: "Söhbətinin
əsas mövzusu Qarabağ, Şuşa, bəylər, xanlar, onların fəaliyyəti,
Vaqif, Zakir, Xan qızı
Natəvan və s. idi". İ.Əfəndiyev
özü də Qarabağa bənzəyirdi.
İçində gəzdirdiyi
Qarabağa.
İ.Əfəndiyev kommunist
ideologiyasına deyil, ədəbiyyata xidmət edirdi. Onun külliyatı
bu gün də, heç bir dəyişikliyə məruz qalmadan olduğu kimi çap olunur. "Geriyə baxma, qoca" 1980-ci ildə yazılıb. O vaxt nə qədər çox yazıçı
Xl "Qızıl Ordu"nu talançı kimi təqdim edə bilərdi? "On birinci ordunun bir batalyonu bizim
evlərdə yerləşmişdi.
Otaqlardan yalnız birini bizə vermişdilər. Evdə qoyub getdiklərimizdən heç bir əsər-əlamət qalmamışdı.
Atamın keşişdən
aldığı mebelləri
də sındırıb
dağıtmışdılar".
"Xalq yazıçısı"
onun üçün rəsmi fəxri ad deyildi, bir
status idi. "O, öz
şöhrətinin rejissoru
deyildi... və sənətinin taleyini zamanın (tarixin) öhdəsinə buraxmışdı".
Xalq yazıçısı
Elçinin sözünə
bu kəlamla qüvvət vermək istəyirəm: "Küləklər
köpükləri dağıdacaq,
amma dəniz və sahil həmişə
qalacaq". Bu kəlamı
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığına
yaraşdırdım. Bu fikir
ədəbiyyatımıza "yeni ruh, yeni çalar" gətirmiş həmişə
müasir yazıçımızın
yaradıcılığına işıq salıb həmişə yaşayacağından
da əminlik yaradır.
Dilarə Adilgil
AMEA Nizami Gəncəvi adlna Ədəbiyyat İnstitutu
Olaylar.-
2024.- 24-30 may, ¹17.- S.17.