Ədəbi mətnlərin tədrisi təbliği müasir

kontekstdə: milli mentalitetlə müasirliyin sintezi

 

Bədii mətnin mütaliəsi emosiyaların, təxəyyülün, təfəkkürün bir-birinə bağlı işi, obrazın yaranmasına gətirib çıxaran müəllif ideyasını dərk  etmək kimi məqamları öznüdə ehtiva edən mürəkkəb estetik fəaliyyətdir. Mütaliə  mənəvi cəhətdən  yetkin, maariflənmiş, mədəni sosial cəhətdən ən dəyərli insani keyfiyyətlərə malik cəmiyyət formalaşdırır. Müasir dövrdə mütaliənin sosial pedaqoji dəyəri məsələsi həmişəkindən daha aktualdır. Gənc nəslin psixoloji, intellektual mədəni inkişafına hansı ədəbiyyat janr növlərinin daha çox təsir etdiyinə xüsusi diqqət yetirilməlidir: "Demək olar ki, bütün tədqiqatçılar beynin koqnitiv funksiyalarının inkişaf etdirilməsində kitab oxumanın mühüm rolunu qeyd edirlər. Oxumaq diqqətin konsentrasiya qabiliyyətini artırır yaddaşa müsbət təsir göstərir. Oxumanın təsiri ilə bağlı demək olar ki, bütün tədqiqatlarda insanın idrak funksiyalarına təkcə oxunan mətnin kəmiyyəti deyil həm onun keyfiyyətinin mühüm təsir göstərdiyi vurğulanır. " [Крючкова Ю. "O роли чтения в современной образовательной парадигме" ]

Bu gün bir çox tədqiqatçılar qeyd edirlər ki, müasirləşmə prosesləri sayəsində mütaliə prosesi, onun nüfuzu rolu ciddi dəyişikliklərə məruz qalır. Dəyişən dünyada daha yaxşı strukturlaşdırılmış olsa da informasiyanın ənənəvi formasının -  çap olunmuş məlumatların qəbulu yadda saxlanılması çətinləşir.  İndi səpələnmiş sistemləşdirilməmiş audiovizual məlumat daha populyardır. Bu sayədə gənc nəslin oxu motivasiyası mütaliədə  üstünlük təşkil edən əsərlərin siyahısı, belə demək mümkünsə bədii "repertuar" dəyişir, klassik ədəbi irsə marağın azalması nitqdə bəsitləşməyə ədəbi dilin kasadlaşmasına gətirib çıxarır. Deməli kiitabı oxu mədəniyyətini texniki yenilikləri gətirdiyi problemləri, eləcə təmin etdiyi üstünlükləri  nəzərə almaqla təbliğ etmək lazımdır: "Müasir gənc adam isə, ilk növbədə, yeni texnologiyaların resursların istifadəçisi, virtual informasiyanın qavrayışına istiqamətlənmiş şəxsiyyətdir. Bu gün ona lazım olan informasiyanı qısa zaman kəsiyində, operativ dinamik şəkildə əldə etmək çox vacibdir. Kitabxanaların da müasir maarifləndirmə fəaliyyətinin zəruri tərkib hissəsi uşaq gəncləri faydalı ədəbiyyatın mütaliəsinə yönəltmək, müxtəlif yaradıcı müsabiqələrdə iştiraka cəlb etmək olmalıdır." [Abdullayeva A.T. Kitabxanalar mütaliə mədəniyyətinin formalaşmasında mühüm mərkəz kimi]

Sadaladığımız modernləşmə prosesi ənənəvi mütaliə mədəniyyətini çöküşə uğratdığı bir zamanda ədəbi mətnlərdə hansı nüanslara diqqət etməli necə ədəbi mətn oxu prosesini necə yönlədirməliyik? Məhşur pedaqoq V.Q. Marantzman tədris zamanı gənclərdə oxucu qavrayışını müəyyən etmək aktivləşdirmək üçün aşağıdakı üsulları təklif edir:

"1. Əsərlərin yaradılması prosesində müəllifin düşüncələrinin inkişafını müəyyən etmək üçün müxtəlif nəşrlərin müqayisəsi.

2. Əsəri yazıçının digər əsərləri ilə müqayisə edərək dünyagörüşünün əsaslarını bədii üsulunu aydınlaşdırmaq.

3. Müəllifin mövqeyinin unikallığını vurğulamaq üçün əsəri başqa yazıçının əsərləri ilə müqayisə etmək.

4. Müəllif fikrinin inkişaf məntiqini açan kompozisiya təhlili.

5. Stilistik təhlil, müəyyən bir söz ya obrazın seçimində müəllifin təsvir olunana münasibətinin necə formalaşdığını ortaya qoyur.

6. Əsərin yazılmasına səbəb olan tarixi-psixoloji vəziyyətin rekreasiyası." [Методика преподавания литературы: Учебник для пед. вузов. / Под ред. Богдановой О.Ю., Маранцмана В.Г]

Bu günkü reallıqları, süni intellektin populyarlığını, müxtəlif keyfiyyətli, ranqlı məlumatların böyük kütlə istənilən yaş qrupu üçün praktik əlaçatanlığını nəzərə almaqla bu təməl prinsipləri bu gün ədəbi mətnlərin tədrisi təbliğində tətbiq etmək mümkündür. Lakin bu kontekstdə iki əsas məqamı da diqqətdə saxlamaq lazımdır:  oxucu-yazıçı münasibəti düzgün seçimə yönləndirmə. Bugünün reallığı qapalı, "taxtda oturan" yazıçı obrazını qəbul etmir. Lakin həddindən artıq əlçatan, məişət düşüncəsinə yaxın yazıçı da maraq doğurmur. Müasir dövrün yazıçı obrazı fərqli, milli metalitetlə müasirliyin sintezindən doğan fiziki, eləcə mental obraza malik, şou biznes elementlərini yüksək bilgi, fitri istedadla birləşdirən bir şəxsdir. Yazıçının daimi axtarışda inkişafda olması, müasir dünyaya milli maraqlar dairəsindən inteqrasiya edə bilməsi onu lokal qlobal miqyasda dəyərli imzaya, oxucu kumirinə çevirə bilər. Digər əsas məqam isə oxucunu düzgün seçimə yönləndirməklə bağlıdır. Burada isə əsas məqam mənəviyyatı milli maraqları biznes maraqlarından üstün tutmaqdır. Sırf gəlir gətirdiyinə görə istənilən mətni oxucuya təqdim təbliğ etmək yaxın perspektivdə böyük problemlərə gətirib çıxara bilər. Bu gün sovet dövründəki senzura mövcud deyil o tipli senzuranın olması da arzuolunan deyil. Lakin yenə kitabın təbliği  müəyyən ideya yönümü milli maraqlar çərçivəsində aparılsa gənc nəslin formalaşmasına daha müsbət təsir edə bilər.

Bu gün Azərbaycanda kitabın mütaliə mədəniyyətinin təbliği sahəsində mühüm addımlar atılır. Keçirilən kitab sərgiləri, ədəbi müsabiqələr, oxu günləri, kitab təqdimatları məhz bu məqsədə yönəlib. Lakin oxucu kütləsini formalaşdırmaq aktivləşdirmək üçün məhz ədəbi mətnlərin tədrisini diqqətdə saxlamaq lazımdır. Məhz bu günkü gənc nəsil sabahın professional oxucu kütləsini formalaşdıracaq.

 

Elnarə Qaragözova

Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent

AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu

Ədəbi tənqid şöbəsinin aparıcı elmi işçisi

 

Olaylar.- 2024.- 22-28 noyabr, №41.- S.18.