Ədəbi mətnlərin tədrisi və təbliği müasir
kontekstdə: milli mentalitetlə müasirliyin sintezi
Bədii mətnin
mütaliəsi emosiyaların,
təxəyyülün, təfəkkürün
bir-birinə bağlı
işi, obrazın yaranmasına gətirib çıxaran müəllif
ideyasını dərk etmək kimi məqamları öznüdə ehtiva edən mürəkkəb
estetik fəaliyyətdir.
Mütaliə mənəvi
cəhətdən yetkin, maariflənmiş, mədəni
və sosial cəhətdən ən dəyərli insani keyfiyyətlərə malik
cəmiyyət formalaşdırır.
Müasir dövrdə
mütaliənin sosial
və pedaqoji dəyəri məsələsi
həmişəkindən daha
aktualdır. Gənc nəslin psixoloji, intellektual və mədəni inkişafına
hansı ədəbiyyat
və janr növlərinin daha çox təsir etdiyinə xüsusi diqqət yetirilməlidir:
"Demək olar ki, bütün tədqiqatçılar beynin
koqnitiv funksiyalarının
inkişaf etdirilməsində
kitab oxumanın mühüm rolunu qeyd edirlər. Oxumaq diqqətin konsentrasiya qabiliyyətini artırır və yaddaşa müsbət təsir göstərir. Oxumanın təsiri ilə bağlı demək olar ki, bütün tədqiqatlarda insanın idrak funksiyalarına təkcə oxunan mətnin kəmiyyəti deyil həm də onun keyfiyyətinin
mühüm təsir göstərdiyi vurğulanır.
" [Крючкова Ю. "O роли чтения в современной образовательной парадигме" ]
Bu gün
bir çox tədqiqatçılar qeyd
edirlər ki, müasirləşmə prosesləri
sayəsində mütaliə
prosesi, onun nüfuzu və rolu ciddi dəyişikliklərə
məruz qalır. Dəyişən dünyada
daha yaxşı strukturlaşdırılmış olsa da informasiyanın
ənənəvi formasının
- çap
olunmuş məlumatların
qəbulu və yadda saxlanılması çətinləşir. İndi səpələnmiş və
sistemləşdirilməmiş audiovizual məlumat daha populyardır. Bu sayədə gənc nəslin oxu motivasiyası və mütaliədə üstünlük
təşkil edən əsərlərin siyahısı,
belə demək mümkünsə bədii
"repertuar" dəyişir,
klassik ədəbi irsə marağın azalması nitqdə bəsitləşməyə və
ədəbi dilin kasadlaşmasına gətirib
çıxarır. Deməli
kiitabı və oxu mədəniyyətini texniki yenilikləri gətirdiyi problemləri, eləcə də təmin etdiyi üstünlükləri nəzərə
almaqla təbliğ etmək lazımdır:
"Müasir gənc
adam isə, ilk növbədə, yeni texnologiyaların və resursların istifadəçisi, virtual
informasiyanın qavrayışına
istiqamətlənmiş şəxsiyyətdir.
Bu gün ona lazım olan informasiyanı qısa zaman kəsiyində, operativ və dinamik şəkildə əldə
etmək çox vacibdir. Kitabxanaların da müasir maarifləndirmə fəaliyyətinin
zəruri tərkib hissəsi uşaq və gəncləri faydalı ədəbiyyatın
mütaliəsinə yönəltmək,
müxtəlif yaradıcı
müsabiqələrdə iştiraka
cəlb etmək olmalıdır." [Abdullayeva
A.T. Kitabxanalar mütaliə
mədəniyyətinin formalaşmasında
mühüm mərkəz
kimi]
Sadaladığımız modernləşmə prosesi
ənənəvi mütaliə
mədəniyyətini çöküşə
uğratdığı bir
zamanda ədəbi mətnlərdə hansı
nüanslara diqqət etməli və necə ədəbi mətn oxu prosesini
necə yönlədirməliyik?
Məhşur pedaqoq
V.Q. Marantzman tədris
zamanı gənclərdə
oxucu qavrayışını
müəyyən etmək
və aktivləşdirmək
üçün aşağıdakı
üsulları təklif
edir:
"1. Əsərlərin yaradılması prosesində
müəllifin düşüncələrinin
inkişafını müəyyən
etmək üçün
müxtəlif nəşrlərin
müqayisəsi.
2. Əsəri yazıçının digər
əsərləri ilə
müqayisə edərək
dünyagörüşünün əsaslarını və
bədii üsulunu aydınlaşdırmaq.
3. Müəllifin mövqeyinin unikallığını
vurğulamaq üçün
əsəri başqa yazıçının əsərləri
ilə müqayisə
etmək.
4. Müəllif fikrinin inkişaf məntiqini açan kompozisiya təhlili.
5. Stilistik təhlil,
müəyyən bir söz və ya obrazın seçimində müəllifin
təsvir olunana münasibətinin necə
formalaşdığını ortaya qoyur.
6. Əsərin yazılmasına səbəb
olan tarixi-psixoloji vəziyyətin rekreasiyası."
[Методика преподавания литературы: Учебник для пед. вузов. / Под ред.
Богдановой О.Ю., Маранцмана В.Г]
Bu günkü
reallıqları, süni
intellektin populyarlığını,
müxtəlif keyfiyyətli,
ranqlı məlumatların
böyük kütlə
və istənilən
yaş qrupu üçün praktik əlaçatanlığını nəzərə almaqla bu təməl prinsipləri bu gün də ədəbi mətnlərin
tədrisi və təbliğində tətbiq
etmək mümkündür.
Lakin bu kontekstdə iki əsas məqamı da diqqətdə saxlamaq lazımdır: oxucu-yazıçı münasibəti
və düzgün seçimə yönləndirmə.
Bugünün reallığı
qapalı, "taxtda oturan" yazıçı
obrazını qəbul
etmir. Lakin həddindən artıq əlçatan, məişət
düşüncəsinə yaxın yazıçı
da maraq doğurmur. Müasir dövrün yazıçı
obrazı fərqli, milli metalitetlə müasirliyin sintezindən
doğan fiziki, eləcə də mental obraza malik,
şou və biznes elementlərini yüksək bilgi, fitri istedadla birləşdirən bir şəxsdir. Yazıçının
daimi axtarışda və inkişafda olması, müasir dünyaya milli maraqlar dairəsindən inteqrasiya edə bilməsi onu lokal və qlobal
miqyasda dəyərli imzaya, oxucu kumirinə
çevirə bilər.
Digər əsas məqam isə oxucunu düzgün seçimə yönləndirməklə
bağlıdır. Burada
isə əsas məqam mənəviyyatı
və milli maraqları biznes maraqlarından üstün
tutmaqdır. Sırf gəlir gətirdiyinə görə istənilən
mətni oxucuya təqdim və təbliğ etmək yaxın perspektivdə böyük problemlərə
gətirib çıxara
bilər. Bu gün sovet dövründəki senzura
mövcud deyil və o tipli senzuranın olması da arzuolunan deyil.
Lakin yenə də kitabın təbliği müəyyən
ideya yönümü
və milli maraqlar çərçivəsində
aparılsa gənc nəslin formalaşmasına
daha müsbət təsir edə bilər.
Bu gün
Azərbaycanda kitabın
və mütaliə mədəniyyətinin təbliği
sahəsində mühüm
addımlar atılır.
Keçirilən kitab
sərgiləri, ədəbi
müsabiqələr, oxu
günləri, kitab təqdimatları məhz bu məqsədə yönəlib. Lakin oxucu kütləsini formalaşdırmaq və aktivləşdirmək üçün
məhz ədəbi mətnlərin tədrisini
diqqətdə saxlamaq
lazımdır. Məhz
bu günkü gənc nəsil sabahın professional oxucu kütləsini formalaşdıracaq.
Elnarə Qaragözova
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat
İnstitutu
Ədəbi tənqid şöbəsinin
aparıcı elmi işçisi
Olaylar.-
2024.- 22-28 noyabr, №41.- S.18.