Teatrın ölüm tarixi məlum deyil
İntiqam Soltan: Teatrla məşğul olanda ən doğma adamlarımı belə unuda bilirəm.
Bakı Uşaq və Gənclər Teatrının
və Mingəçevir
Dövlət Dram Teatrının rəhbəri,
Azərbaycanın Əməkdar
artisti İntiqam Soltan ömrünü teatr sənətinə və gələcəyin yaradıcılıq dünyasına
həsr edən sənətkardır. O, yalnız
aktyor və rəhbər deyil, həm də xüsusi qayğıya ehtiyacı olan uşaqlar üçün
teatr vasitəsilə yeni üfüqlər açan bir müəllimdir. İntiqam
Soltanla olan müsahibəmizi sizlərə
təqdim edirik:
-Teatrın ən çətin tərəfini-uşaqlarla işləməyi
seçmisiniz. Bu həm də yaradıcı tərkib olaraq bir qədər
çətindir. Tamaşaçılar
da gənc olanda iş qəlizləşir. Uşaqlar
saxtalığı o saat
hiss edirlər. Niyə məhz uşaqlarla işləmək?
Uşaqlara və gənclərə yönəlik
teatr əsərləri
yaratmaq istəyinizin kökündə hansı
şəxsi təcrübələr
dayanır?
-İnsanlığa, milli mədəniyyətə
sevgi. Bir az rəsmi cavab
oldu. Tam səmimi deyirəm, mətbuatdan mənə heç vaxt belə gözəl sual verilməmişdi. Kiçik yaşlarımda
aktyor olmaq istəmişəm. Təbii
ki, insan uşaqlıq arzularının
ardınca gedir. Uşaqlıq arzuları bitəndə ömür də bitir və
insan dünyasını
dəyişməyə könüllü
şəkildə razı
olur. O adamlar çox yaşayır ki, onların uşaqlıq arzuları çox olur. Baxmayaraq ki, bu gün-sabah 60 yaşım olacaq, özümü hələ
də uşaq hesab edirəm. Uşaqlıq arzularım
o qədər çox
olub ki, oradan bu günə
kimi qurtula bilməmişəm. O zamanlar
İncəsənət Universitetinə
qədər aktyorluqla
bağlı, teatr haqqında məlumat ala biləcəyimiz heç bir rəsmi məktəb yox idi. Uşaq
ağlımla görürdüm
ki, bizim bütün dünyaya səs salan bəstəkarlarımız var.
Bunun istedadla yanaşı bir səbəbi daha var idi. Hər
kənddə, şəhərdə
orta məktəblərlə
yanaşı musiqi məktəbləri var idi və istəyi,
istedadı olan şagirdlər paralel olaraq həmin musiqi məktəblərində
tədris alırdılar.
Təkcə Bakı şəhərində 38-40-a yaxın
musiqi məktəbi var. Təbii ki, belə olan
təqdirdə istedadlılar
baxımından Konservatoriya
daha varlı olacaq, nəinki İncəsənət universiteti.
Qarşıma bir məqsəd qoymuşdum: nəinki aktyor olacam, hətta uşaqlar üçün
teatrla bağlı əhatəli bilgi verən nə isə yaradacam. İncəsənət Universitetində
təhsil aldığım
4-cü kursdan "Körpəm"
eksperimental uşaq teatrını yaratmışam.
Daha sonra onun bazasında Bakı Uşaq Teatrı, onun da bazasında Bakı Uşaq və Gənclər Teatrı formalaşıb və dövlət teatrı səviyyəsinə
qədər gəlib çıxıb.
-Teatrla ilk tanışlığınızdan
bu yana, bu sənətin sizin üçün mənası necə inkişaf edib və dəyişib? Bir sözlə, ilk başlayanda teatr nə idi,
indi nədir?
-Sevginin 360 adı
olur. Bu mənim öz fəlsəfəmdir. Sevgi
bir enerjidir. Əgər bu, saf enerjidirsə, öz gərəkliliyini həmişə qoruyub saxlayır. Uzun sözü qısası, demək istəyirəm ki, teatr mənim
üçün birinci
gün nə idisə, bu gün də elədir. Teatr mənim üçün namus məsələsidir.
Teatr mənim üçün həyatdır,
eşqdir, sevgidir. Teatr bir dünyadır
mənim üçün.
Qısası, hər şeydir.
-Teatr sizin üçün bir qaçışdır,
yoxsa bir üzləşmə? Yəni,
teatr sənəti ilə məşğul olarkən həyat reallıqlarından qaçırsınız,
yoxsa onunla daha dərin bir şəkildə üzləşirsiniz?
-Teatrla məşğul
olanda ən doğma adamlarımı belə unuda bilirəm. Hətta yadından çıxmasa,
çətin məsələdir,
teatr yarada bilməzsən. İsmayıl
Osmanlının həyat
yoldaşı dünyasını
dəyişən gün
onun komediya tamaşası var imiş. Meyiti evdə qoyub, qapını bağlayıb
tamaşanı oynamağa
gedir. Özü də deyilənə görə həmişəkindən
daha yaxşı oynayıb. Tamaşa bitər-bitməz, pərdə
bağlanan kimi onun ürəyi gedib və yalnız
ayıldanda məlum olub ki, yoldaşı
dünyasını dəyişib.
Mən atamın vəfatının üçüncü
günü premyera oynamaq məcburiyyətində
idim. Ona görə də ev qayğılarını
heç zaman teatra gətirmək olmaz. Belə bir qanun var:
problemlər həmişə
teatrın çölündə
qalır. Çünki
teatr özü yaxşı mənada bir problemdir. İnsan bədəni haqqında nə qədər az bilgiyə malikdirsə, bu, teatr üçün
də keçərlidir.
Bu barədə də çox az bilgiyə malikik. Teatr istənilən tamaşaçını
istənilən formada
cinayətkar da edə bilər, cinayətlərdən uzaqlaşdıra
da bilər. Teatr gözəgörünməz
cinayətlər mənbəyi
də ola bilər. Teatr ən ülvi, ali hissləri aşılaya bilən gözəgörünməz bir
mərkəzə çevrilə
bilir.
- "Sizə görə sənətin cəmiyyətə
təsiri nədir"
deyə bir sual ünvanlayacaqdım. Siz artıq bunu cavabladınız.
-Bir misal
deyim bu məsələyə: Bakı
Uşaq və Gənclər Teatrı ilə təxminən 7-10 il Ədliyyə Nazirliyinə gedib-gəldim
ki, cəzaçəkmə
müəssisəsinə bir
tamaşa salaq. Əvvəlcə razılaşmadılar,
orada həyatdan küskün, cinayətlər
törətmiş şəxslər
var dedilər. Dedim axı, ora islah müəssisəsidir.
Siz də orada olduqdan sonra bizim üçün
heç təhlükə
ola bilərmi? Bir tamaşa oynadıqdan sonra teatrın gücünü
gördülər və
10 il məndən əl çəkmədilər.
İldə 2 dəfə
10 il cəzaçəkmə
müəssisəsinə rəsmi
müqavilə ilə
gedirdik. Ədliyyə
Nazirliyi ilə bağlanan müqavilə
10 il müddətində
hər il yenilənirdi və 350-yə
yaxın tamaşa oynadıq. Tərəf müqabillərimiz teatrın
gücünü gördülər.
-"Yetəri qədər
maddi vəsait, yer
və 6 ay vaxt verin, dünyada
ən gözəl uşaq teatrlarından birinin Azərbaycanda olduğunu bütün dünyaya sübut edim" demisiniz əksər müsahibələrinizdə.
Bugünkü günə
gələnə qədər
çox çətinlikləriniz
olub və düşünürəm ki,
bu çətinliklər
indi də davam edir. Həmçinin
anidən paytaxt mühitindən əyalət
mühitinə düşmüsünüz.
Bütün bunların
sizə yaratdığı
çətinliklərdən danışmağınızı rica edirəm.
-"Lazım olan qədər vəsait, yer və 6 ay vaxt
verilsə..." fikrimin
üstündə hələ
də qalıram. Çox çətindir. Ona görə ki, hər dəfə
kollektivlə üz-üzə
gələndə onların
hamısının gözündə
böyük-böyük sual
işarələri dayanır:
İntiqam müəllim,
nə qədər bu mühitdə işləyəcəyik? Şəhərin
mərkəzindən 10-15 km
aralıda, teatr üçün bina baxımından heç uyğun olmayan mühitdə işləyirik.
Elə əməkdaşlarımız
var ki, düz
50 kilometr yol gəlirlər. Elə adam var ki,
yola bir gündə 5-10 manat pul vermək məcburiyyətində qalır.
Mən də işi passiv rejimə keçirməyə
məcbur oluram: hər əməkdaş hər gün işdə olsa, gərək maaşının
5 qat artığın
alsın ki, bunu yola xərcləyə
bilsin. Çalışırıq
ki, iki günün
işini bir gündə görə bilək. Bu da işin keyfiyyətinə
mənfi təsir edir. Tamaşaları hazırlayanda heç bir teatr ab-havası
olmayan bir səhnəyə uyğunlaşdırmağa
məcburuq. Olduğumuz
məkana gediş-gəliş
çətindir deyə
biz tamaşaların bir çoxunu səyyari formada hazırlayırıq və
bu zaman tamaşanı həmin səhnəyə uyğunlaşdırmaq
istəyəndə bizim
səhnəmizin dekorasiyaları,
ləvazimatlatı və
s. çox cılız,
arıq və çəlimsiz görünür.
Qonaq getdiyin zaman həmin anda o evin sahibi
kimi davrana bilməzsən, mümkün
deyil. Xüsusən uşaqlarla işləmək
çox çətindir.
Hətta Hacıbala Abutalıbovun dövründə məktubla
müraciət edib uşaq teatrının aktyorlarının əmək
haqlarının artırılmasını
əsaslandıraraq xahiş
etmişdim. Nəinki artırmaq, bunu heç diqqətə də almadılar. Elə olur ki,
rejissorluğu bitirib aktyor kimi fəaliyyət
göstərirlər. İki
gündən bir olan yoxlanışlarda həmin adamların əmək haqqı aşağı düşür.
Azərbaycan ekranını
yaxşı mənada
zəbt edən elə tanınmış aktyorlar göstərərəm
ki, qeyri-ixtisas sahibləri olduqları üçün əmək
haqları 2,3 dəfə
aşağı salınıb.
Bütün bunları
deməyə adam bir az utanır,
amma reallıq budur. Teatrı özbaşına buraxmaq olmaz, o maliyyələşməlidir.
Yalnız əmək haqqı baxımından yox, teatra dövlət
sifarişləri olmalıdır,
qurulan tamaşalar dövlət tərəfindən
maliyyələşməlidir. Mən bu cəmiyyətə
ziyalı vətəndaş,
ictimai yerlərdə özünü apara bilən adamlar yetişdirirəm. Mənə
kömək etmək lazımdır. İlin, günün bu vaxtı bütün bunları təkbaşına
etmək çox çətindir. Əyalət
mühitinə düşməksə,
mənim üçün
yeni bir aləm idi. Əvvəla Mingəçevir
Dövlət Dram Teatrına getdikdən sonra Bakı Uşaq və Gənclər Teatrını
daha yaxşı tanıya bildim. Mingəçevir Dövlət
Dram Teatrı qalmaqalları ilə seçilən bir teatrdır. Orada bir-iki nəfərin cığallığı bütün
kollektivi çox incidib. Mingəçevir Dövlət Dram Teatrı keçən il 100 faizlik maliyyə planı doldurub. Repertuarda o qədər tamaşamız
var ki, sıra
baxımından müəlliflərin
arasında mübahisə
düşür. Hətta
Kukla Teatrı Studiyası yaratmışıq
və xeyli tamaşaçısı var.
Mən məkan baxımından o qədər
ac idim ki,
Mingəçevir Dövlət
Dram Teatrına getmək müəyyən
qədər aclığımı
səngitdi. Təəssüf
ki, Bakı Uşaq və Gənclər Teatrında bu şəraitin 15-20 faizi belə yoxdur.
-Sizcə, bir teatr tamaşasında ən vacib element
nədir - mövzu, aktyor oyunu, yoxsa
səhnə quruluşu?
-Teatr sintetik
sənətdir. Ümumiyyətlə
bir fikrin qarşı tərəfə
100 faizlik çatması
üçün 3 amildən
istifadə olunur. Bunu xanımlar daha yaxşı anlaya bilir. Çatan
fikrin 7 faizi sözdən, 38 faizi səsdən(necə deyildiyindən), yerdə qalan 55 faizi bədən dilindən ibarətdir. Jestlər düzgün qurulmayanda fikir tamaşaçıya düzgün
çatmır. Bu, həyatda da belədir və mənim kəşfim deyil, dünya alimlərinim gəldiyi qənaətdir. Həmçinin
mövzu da, ona yanaşma da önəmlidir. Bir məsəl var: oha var,
dağa qaldırır,
oha var, dağdan endirir. Yanaşma düzgün olmalıdır ki, dilbilməz varlıqları
dağa qaldırsın
da, endirsin də.
- Teatrın gələcəyini
necə görür və necə görmək istəyirsiniz?
-Teatrdan qorxmaq
lazım deyil. Bir cizgi filmi var: ana siçan bala siçana tələnin nəzəriyyəsini
danışır. Deyir
ki, tələ qorxulu deyil. Onun quruluşunu bilməyin kifayət edir. Cəmiyyətimiz bir az bu
mövzuda məlumatsız
ola bilər. Teatrdan qorxan məmurlar çoxdur. Elə bir güzgüdür
ki, ora hər
kəs baxa bilmir. Ona görə
də Stalin dövründə teatrda elə axmaq struktur qurulmuşdu ki, inkişafının qarşısı alınsın,
bu proses ləngisin. Teatrdan başı çıxmayan
adamlardan ibarət Bədii Şuranın yaradılması teatrı
öz içində boğmağa bir nümunə idi. Yaradıcı insanla məmurun sözü 95-98
faiz heç vaxt üst-üstə düşmürdü və
bu yaradıcılığa
təsir edirdi. Bəzən rejissorlar acığa düşüb
tamaşaları qənaətbəxş
etmirdilər, bəzən
də imkan vermirdilər. Üzə çıxmaq istəyən
səhnə əsərlərini
də teatrdan başı çıxmayan
Ömər Ağayev kimi sosial sənaye
qəhrəmanları məhv
edirdi. Allah rəhmət etsin, amma Ömər Ağayev nə bilir teatrı? Həmin institut bir çox hallarda indi də
davam etməkdədir.
Teatrların 99 faizi direktor-baş rejissor sistemi ilə işləyir və buna görə də inkişaf mümkün deyil. Mingəçevir teatrının
ilk uğuru məhz o oldu ki, mən teatr
adamıyam, aktyoram və rejissorla çəkici eyni yerə vurduq. Ona görə il yarımın içində biz çox böyük uğurlar əldə etdik. Təkcə teatr nümayəndələrindən
yox, mingəçevirlilərin
hansı birindən soruşsanız bunu öyrənə bilərsiniz.
Bu o demək deyil ki, İntiqam
çox güclüdür,
savadlıdır. İntiqam
teatrı bilir və bu, onun
üçün namus,
qeyrət, şərəf
məsələsidir və
teatrın inkişafında
birbaşa maraqlıdır.
Teatr İntiqam üçün qazanc yeri deyil, mənəvi
bir mərkəzdir.
"Necə salam verəcəksən, elə
də əleykə salam eşidəcəksən"-
teatr da belədir.
-Sizin
üçün müvəffəqiyyət
nə deməkdir və onu necə
qiymətləndirirsiniz? Yaradıcı
uğurları və şəxsi müvəffəqiyyəti
necə təyin edirsiniz? Ümumiyyətlə,
müvəffəqiyyətin əsl mənası nədir?
-Mənim üçün
müvəffəqiyyət deyilən
bir şey yoxdur. Məsələn, bizim orta məktəb attestatlarının adı
"kamal attestatı"
olub. Çünki təhsil insanları kamilliyə doğru aparmalıydı. Təhsil
get-gedə zəiflədiyinə
görə biz acığımızı
o kəlmədən çıxdıq.
Niyə "kamal attestatı" olmalıdır?
5 idraki qabiliyyətə
cavab verən insan kamil adlanır.
Sağlam şüur,
hazırcavablılıq, yaddaş
və s. Bunların hər hansı insanda varsa, müvəffəqiyyətin açarı
ondadır. Qısası,
mənim üçün
müvəffəqiyyət ona
görə yoxdur ki, iş görülməlidir.
Dediyim ki, Mingəçevir
Dövlət Dram Teatrı
bəlkə də neçə il sonra planı doldurub, bilmirəm. Bu müvəffəqiyyətdirmi?
Plan dövlətin teatra
ayırdığı əmək
haqqı qədərdir.
Bir aylıq əmək
haqqını qazana bilmək müvəffəqiyyətmi
sayılmalıdır? Bakı
Şəhər Mədəniyyət
İdarəsi ilə sözümüz çəp
gəlmişdi. Özüm
getdim maşın təkəri qaraltmaqçün
bir yer tapdım.
Dedim sizə söz verirəm ki, teatrdan çıxandan sonra 2 ay ərzində Azərbaycanda məşhur
bir təkər qaraldan olacam. Niyə? Çünki mən vicdanla iş görməyi bacaran adamam.
-Belə bir qərar varmı ki, sizin həyatınıza və
yaradıcılığınıza ən böyük təsiri məhz o göstərib?
-Prinsip etibarilə birinci sevməyi bacarmağım olub. Qarşıma çıxan
hər şeyi sevməyi bacarıram. Bəlkə də uğurumun sirlərindən
biri həyat yoldaşım Arzu Soltan olub. Biz elmi mövzuda çox dalaşsaq da, biz-birimizi bu məsələdə
tamamlamışıq. Arzu
xanım harada işləyir işləsin,
özünü "teatrın
dəlisi" hesab edir. Bəlkə də düzgün tərbiyə olunmuşam deyədir.
Teatr o qədər böyük məktəbdir ki, danışılası
şey çoxdur. Teatrın vaxtı keçib və s. deyirlər. O, canlı orqanizmdir. Buna görə də heç vaxt məhv ola bilməz. Əgər bugünkü gündə
teatra tamaşadan sonra tamaşaçı üçün təcili
yardım gəlirsə,
demək ki, hələ
də inandıra bilir və onun
ölüm tarixi məlum deyil.
Zeynəb Rzayeva
Olaylar.-
2024.- 13-19 sentyabr, ¹31.- S.21.