Yazıçı əsərini oxutmağı bacarmalıdır
yazıçı Elxan Elatlı ilə MÜSAHİBƏ
Onu tanıtmağa
ehtiyac yoxdu. Sadəcə Elxan Elatlı....Olaylar.az sevilən yazıçı
ilə müsahibəni təqdim edir.
-Elxan müəllim,
"Mənim üçün
ən yüksək mükafat oxucu sevgisidir" deyirsiniz. Elə oxucular var ki, sizin
əsərlərinizdə özünü
və özünün
həyatındakı acı
səhifələri görür.
Həmin oxucular da sizə qarşı
məhəbbət bəsləyirlər?
-Bəli. Əgər öz həyatlarının acılarını mənim romanlarımda görürlərsə, məncə, onlar daha çox sevirlər. Sevgi yaratdığım obrazlarla bağlı yaranır. Məsələn, Qanbay Qasımlını sevirlər. Həyatda elə bir insan olmadığına görə, məni görüb sevirlər. Mən belə başa düşürəm. Çünki, özüm uşaqlıqdan ədəbiyyatda yazıçıya hörməti, rəğbəti çox görmüşəm, amma bu dərəcədə sevgi, doğmalıq hissi mənə də qəribə gəlir və məni düşündürür. Bəzən tənqid edənlərə uzaqdan-uzağa deyirdim ki, tənqid etməkdənsə, gedin araşdırın ki, bu sevgi nədən qaynaqlanır. Bunu mənim üçün yox, ədəbiyyat üçün ortaya çıxarın. Bəzilərini özüm düşünüb, tapmışam. Birincisi, dediyim kimi obrazları sevirlər, axtarırlar, onlar üçün darıxırlar. Belə olanda onu yaradan insana qarşı sevgi yaranır. Birdə ki, öz acılarını dilə gətirəndə görürlər ki, bu yazıçı onu tanıyır, acılarını bilir. Məsələn, "Susan Qadın"-da bir qadının acınacaqlı həyatı bəhs olunur. Neçə xanım bu barədə fikrini bildirib ki, sanki, məni yazmısınız. Bunda necə sevgi, hörmət yaranmaya bilər?
-Şeirləriniz, riyazi məntiq, psixoloji, qəhrəmanlıq
mövzusunda əsərləriniz
var. Necə oldu ki, bu
istiqamətlərdən birində
yox, məhz dedektiv janrında davam etdiniz?
-Bəlkə də, 10-15 yaşlarımdan
məndə dedektivə
böyük maraq olub. Sadəcə hiss etməmişəm ki, bu maraq
dedektiv yazmaq marağıdır. Uşaqlıqdan
dedektiv oyunları oynamağa çalışırdım,
amma bunun yazarlığa həvəs
olduğunu anlamırdım.
Kənardan baxan valideynim, müəllimim də bunu başa
düşməmişdi ki,
görəsən bu müstəntiq olmaq istəyir, ya necə? Keçmişimə
baxanda görürəm
ki, o oyunlar ancaq dedektiv yazmağa imiş. Doğrusu, buna cəsarət etmirdim. Mənim üçün dedektiv janrı həmişə çətin
olub. Konan Doyla, Simenona, Azərbaycandan Cəmşid
Əmirova pərəstiş
etmişəm. Az-çox
şeir istedadım olub, birinci onunla
başlamışam. 3 kitab
çıxandan sonra anladım ki, Azərbaycan kimi şairlər diyarında məndən şair olmaz. Azərbaycanda bir-birindən gözəl
şairlər var. Mən hiss etdim
ki, nə şair kimi tanına, nə də sevilə bilməyəcəm. Doğrusu, şeirə
marağım da olmadı. Şeirlərimə
baxanda onlarda riyaziyyatçı duyğusu
hiss olunur. Sanki, şairlikdən, poetiklikdən daha çox dəqiqliyə yer verirdim. Anladım
ki, şair ola bilməyəcəm. Bir qədər cəsarətsiz addımlarla
ilk hekayələrimi yazdım. Onlar bu gün də oxunur, satılır. 4 hekayə, 2 povest oldu. Ondan sonra
romanlar başladı.
İndi o povest, hekayələrdən
başqa 30 romanım
var.
-Mənə görə janrlardan ən çətini məhz dedektivdir. Baxın, siz həm qatil
təfəkkürü ilə
düşünüb cinayətin
izlərini itirirsiniz, eyni zamanda bir
xəfiyyə kimi düşünərək də
bu cinayəti açırsınız. Siz
bu janrı necə fərqləndirirsiniz?
-Bəli, çətindir. Başa düşən üçün çətindir.
Azərbaycanda həddən
artıq çox dedektiv yazılır. Bəlkə də sizin bunun heç
90%-dən xəbəriniz
olmur, amma mənə çatan məlumatlara görə, artıq təqaüdə
çıxan prokurorlar,
polis rəisləri, qeyri-rütbəli
polis işçiləri yazmağa
həvəs göstərirlər
və yazırlar. Onların hüquq-mühafizə
işində təcrübəsi,
biliyi mənimkindən
qat-qat çoxdur. Ancaq
yazıçılıq istedadı
deyilən bir şey ki var, o çatışmadığına
görə baxmayaraq
ki, 30 illik təcrübəsi
var və bəlkə
də gördüyü
şeydən yazır,
ortaya bir şey çıxmır.
Oxucu onu qəbul edə bilmir. Real alınmır, süni alınır. Bunu izah etmək
bir qədər çətindir. Normal dedektiv
yazmaq çətindir.
Çox yüksəklərə
də qalxmaq istəmirəm, normal, ədəbiyyatda
qala biləcək, hər kəs tərəfindənqəbuloluna biləcək dedektiv yazmaq çox çətindir. Mənim bir neçə psixoloji romanım var. İnandırım sizi ki,
çox seviliblər,
xüsusilə də
"Mərtəbələr" romanı. Çoxları onu dedektiv əsərlərimdən
də üstün tutub, film çəkmək
istəyənlər belə
olub. Mən özüm də onu çox qiymətləndirirəm. Mən
o psixoloji romanları bilirsiniz nə vaxt yazmışam? Dedektiv yaza bilməyəndə.
Lazım olan bir mövzunu düşünə bilməmişəm,
çətinlik çəkmişəm.
Arada boşluq yaranıb. Mən artıq 10 ildir peşəkar yazıçıyam,
dolanışığım da bundan çıxır, heç bir yerdə işləməyən
adam. Deməli, durmadan yazmalıyam. Artıq bu mənim
peşəmə çevirilir.
Hər kəs necə gündəlik çörəyindən ötrü
işə gedirsə,
bu da belədir. Bir dedektiv çapa veriləndən sonra, növbəti bir süjet düşünə
bilməmişəm. Düşündüklərim
də özümə
mənasız gəlib,
atmışam kənara.
Onda çoxdan məni maraqlandıran, qəlbimdə yer tutan bir psixoloji
mövzunu yazmışam.
Bu qələm adamlarına
bir qədər qəribə səslənə
bilər ki, onlar psixoloji romanı daha çətin hesab edirlər. Bununla da razıyam. O demək deyil ki, indi mənə desəniz psixoloji roman yaz, ideyalarım var. Yox. O ideya adama
həmişə gəlmir.
Bir çox hallarda olub ki, mən əziyyət çəkmişəm,
yeni bir dedektiv roman ortaya qoya bilməmişəm.
Hər bir sənət çətindir.
Söhbət onun mükəmməlindən gedir,
onu yaratmaq çətindir.Yazıçı
yazdığını oxutmağı
bacarmalıdır.
-Azərbaycan oxucusunun müəyyən
qismi (buna biz əksəriyyət
deyə bilərik), dedektiv janrını bəsit bir janr kimi dəyərləndirir.
Xalqın bu düşüncəsinin təməli
hardan gəlir?
-Əslində, mən o adamlarla razıyam. Yaradıcılığa başladığım
ilk gündən çalışdım
ki, klassik dedektiv yolu ilə getməyim.
Bir qədər sadə
yolla izah edəcəm ki, nədir bu klassik dedektiv.
Məsələn, Aqata
Kristinin, lap elə mənim sevdiyim Konan Doylun dedektivi olsun. Cinayət izah olunmağa başlayır, sonra xəfiyyə gəlir və yazıçı bir çox insanları şüphə
hədəfinə çevirir.
Göz qabağında
gəzişirlər. Oxucuda
belə bir fikir yaranır: "Görəsən qatil kimdir?" Bir qədər
uzadılır, gəlir
axırda xəfiyyə
bunu tapır. Doğrusu, mən buna roman
deyə bilmirəm və razı da deyiləm. Romanın öz xüsusiyyətləri
var. Romanda mütləq
bir, bəlkə də bir neçə
insanın bütün
həyatı, psixologiyası
ortaya qoyulmalıdır.
Xarakter, obraz yaradılmalıdır ki, bax
bu romanda 3 obrazı sanballı obraz kimi sevdim,
bu mənfi, bu müsbət obrazdır. Yazıçı
bunun bütün xüsusiyyətlərini ortaya
qoya bilib. Ədəbiyyatdan belə şeylər tələb olunub. Dedektiv yazanda bacarırsansa,belə
yazmalısan. Bacarmırsansa,
girişməməlisən. Dediyim klassik dedektivlərə roman deməyə
adamın dili gəlmir. Elə yaxşı ad qoyublar. Qısaca dedektiv. Deyirlər, filankəsin dedektivləri.
Deyirlər ki, Rusiyada alırlar onu, avtobusa minib 1-2 saatlıq yolda oxuyub bitirirlər, elə orda da qoyub düşürlər.
2-ci dəfə onu oxumağın mənası
yoxdur. Çünki, qatil tapıldı. Məndə isə 30 romanın ən azı 28-də sayaram ki, ideya nədir. İdeya qətlin açılması deyil, başqa bir ideya var. Məsələn,
"Görünməyən izlər"-də hətta iki ideya var. Dedektivə dəxli olmayan iki süjet xətti var. Birində körpə uşağını
yetimlər evinə atan analar təsvir
olunur. Çox sayda oxucu deyib
ki, bunu oxuyandan sonra məndə elə insanlara nifrət yarandı. Atmaq istəyən də olub, düşünün,
bunu oxuduqdan sonra etməyib. İkincisi narkomaniyanın
gətirdiyi bəlalar.
Ortada nazik bir süjet xətti gedir, Qanbay Qasımlının ordakı qətli açması. Bunun üzərində
yığılıb. Dedektiv
oxucu üçün
maraqlı olur. Mən də istəyirəm ki, ortaya qoyduğum ideyalarım dedektivin üzərində
olsun. Başqa bir misal çəkim,
"On dördüncü adam".
Mənə desələr
ki, bizə dedektiv lazım deyil, al bu romanı yenidən işlə. Mən dedektivi çıxarda bilərəm,
çox az, 20% həcmi azalar. Yenə də, ortaya oxucuların bu gün sevdiyi
həmin roman çıxar.
Çünki, orda oxucuları ən çox maraqlandıran Firdovsinin taleyidir. Orda fəlsəfi bir məzmun var, sanki, bu adam
Allahla qumar oynayır, həyatını təsadüfə
buraxır və başına gələn bəlalar əks olunur. Onun içində
eyni zamanda, içində deməzdim,
bir qədər kənarında qətl var
və o qətlin açılmağı var. Sual
oluna bilər ki, niyə o cür gül kimi ideyası
olan romanı dedektivlə yükləyib,
korlamısan. Yenə deyirəm, insanlar dedektiv tələb edirlər. Mən də bu romanı oxutmağa çalışmışam.
Yazıçı yazdığını
oxutmağı bacarmalıdır.
Nə cür olur olsun, ola bilsin dahiyanə təfəkkürlü bir
insan olsun, yazıçılıq istedadı
olsun, güclü ideyalı roman ortaya qoysun. Ancaq onu
oxucuya oxutdurmaq bacarığı zəifdirsə,
onu oxumayacaqlar. Günahı başqalarında
görəcək ki, mən
20-30 il əlləşib, biliyimi
ortaya qoyub bir roman yazmışam, o romanı bu gün oxumurlar, gedib kiminsə dedektivini oxuyurlar. Deməli, sən bunu oxutdurmağı bacarmamısan. Bunlar hamısı şərtlərdir.
Dil şirin olmalıdır. 1 saat qarşımda oturub söhbət edən birinin dili şirin
və sadə deyilsə, istəyir elmdən danışsın,
mən yorulacam axı. Gözəl mənbələrdən istifadə
etsin, çalışacam
qulaq asım, amma yorulacam. Elə insanlar var ki, gözəl, şirin danışır. Bəzən
elə olur ki, redaktorlar mənim cümlərimi dəyişmək
istəyir, mən çox aqressiv yanaşıram ona. Həmişə deyirəm
ki, mənim nəinki cümləmə, sözümə
də dəyməyin.
Deyirlər ki, Elxan müəllim, cümlələrinizdə
Azərbaycan dilinin bəzi qanunları pozulur. Deyirəm ki, əzizim, məni o cümlələrə görə
seviblər. Məni özüməməxsus danışıq
tərzimə görə
seviblər və sürətlə oxumağı
bacarırlar. Mən yazanda oxucumu da düşünürəm. Elə
edirəm ki, oxucu hardasa bir yerdə
ilişməsin. Elə
olur, oxuyursan, birdən ilişirsən, kotan torpaqda nəyəsə ilişən
kimi, deyirsən nə oldu? Əlbəttə,
məndə də o
var, amma çox az olur. Sonradan
özüm redaktə
edəndə görürəm
bu söz yaxşı sözdür,
Azərbaycan dilindədir,
oxucu bunu bilsə yaxşıdı,
amma bir az ilişəcək. Qıymıram oxucuma, o sözü çıxarıb,
yerinə sinonimini qoyuram. Mən bunu borc hesab
edirəm. İstənilən
yazıçı da bu
yola getsə, hər halda kitabları da rahat oxunar, oxucular da narazı qalmazlar.
-"Dostluqda sədaqət, eşqdə sədaqət
Bizdə
qiymətlənir dəyanət
kimi
Dostluğa xəyanət, eşqə
xəyanət
Ağırdır vətənə xəyanət
kimi"
Əvvəllər sizin əsərlərinizdə
oxuduğumuz xəyanət
məsələləri insanlara
dəhşətli gəlirdi.
İndi isə bu xəyanət məvfumu hətta insanları məhşurlaşdırır. Bu məsələ dəfələrlə
əsərlərində xəyanətə
yer verən bir ziyalıya necə təsir edir?
-İlk vaxtlar bu barədə
çox tənqid olunurdum. Mən özüm də bir az peşmançılıq
keçirirdim, amma yenə də özüm özümə
deyirdim ki, mənim yazdığım axı həqiqətdir? Niyə insanlar həqiqəti eşidəndə diksinirlər?
Məltəm obrazını
çox gözəl təsvir etmişdim. İnsani xüsusiyyətləri,
mədəniyyət var bunda,
hər şey var. Sonda onun başına
intim məsələ
gələndə deyirlər
ki, sanki, bu qadını əvvəl bəzədiniz, gözəl
təsvir etdiniz, sonra yerə çırpdınız. Deyirəm
ki, yox, yerə də çırpmamışam,
bu da təbii haldır. Qadın əslində o tiplidir, belə deyək.
-İnsanlar içlərində
yatan xisləti qəbul etmək istəmir?
-Qəbul etmək istəmirlər, bəli. Onların hamısı pis insan deyil
ki. Onların içində
çox mehribanı
da var, mədənisi də
var. Eyni zamanda bu qadın gözəl
insanda ola bilər, paxıl, xəbis də ola bilər, amma qadınlığından
söhbət gedir. Çoxu qəbul etmirdi, şikayətlər
də olurdu. Sonradan gördüm ki, bəzən o qəbul etməyənlərin özləri
heç düzgün
insanlar deyillər. Mənə çatdırırdılar
ki, 100 adamın qarşısında
çıxış edirsiniz,
tək 1 nəfər
o barədə danışıb,
sizə etiraz etdi. O 1 nəfər elə sizin yazdığınız mənfi
obrazlardan biridir. Niyə məhz o şikayətləndi? Maraqlıdır
əslində. Qaldı
ki xəyanət. Mən
xəyanətə nifrət
edirəm, amma söhbət tək o xəyanətdən getmir,
ümumiyyətlə xəyanətdən
gedir. Vətənə
xəyanətdən böyük
bir cinayət yoxdur, bilirsiniz. Xəyanət, xəyanətdir.
Fikir vermisinizsə, bizdə ər-arvad xəyanətinin bir adı da aldatmaqdır. Bizim dilimiz çox
gözəl dildir. Dilimizin içində çox psixoloji məqamlaryatır. Bəlkə
də heç bir xarici dildə
xəyanət sözününsinonim
bir aldatma sözü yoxdur. Dəhşətli elə bu aldatmaqdır. Ər-arvad arasında açıq münasibət
olsa, tutaq ki, ola bilsin, qadın heç etiraz etmir ki, əri getsin kənarda hansısa qadınla münasibətdə olsun.
Buna xəyanət demək
olmaz ki... Burda iyrənc görünən
aldatmaqdır. Gəlir
evə, deyir hardaydın? Deyir ki, işdə idim, ancaq hansı ki, bir başqası ilə görüşdədir.
Üzünə baxa-baxa
aldada bilir. Yaxud deyir ki, qadın artıq bir başqası ilə münasibətdədir.
Kişi elə məqam gəlir deyir ki, səni sevirəm. Sonra deyir ki, düzünü de, yenə
məni əvvəl
ki kimi sevirsənmi? Nə desin qadın?
O da deyir, əlbəttə,
əvvəlkindən də
çox sevirəm. Bu
aldatmaqdır, özü
də həyasızcasına.
Üstü açılanda
iyrənc görünür.
Hər şeyə xəyanət adı qoymağın da tərəfdarı
deyiləm. Ər öz ərliyin etmir, ailəyə baxmır, hər gün xəyanət edir, həyat yoldaşını da tutanda,
az qala Vətənə
xəyanət kimi, adınə da qoyublar dəhşətli bir şey, xəyanət. Artıq o sözün də çox işlənməsinin tərəfdarı
deyiləm. Elə ən yaxşısı bizim xalqın dediyi aldatmaqdır. Aldatmaq ən nifrət etdiyim bir şeydir. Bilmirəm yeridir, ya yox. Bu yaxınlarda
bir məlumat oxudum. Səhv etmirəmsə, Misirdə
belə bir qərar çıxarıblar
ki, ərin telefonuna baxmağa qadının qətiyyən ixtiyarı yoxdur. Bunu qurcalayıb,
ayə tapıb, dinlə də uyğunlaşdırıblar. Ağır
cəza gözləyir
o qadını, çox
maraqlıdır. Kişi
yox ha, kişi baxa bilər. Qadın ərinin telefonuna baxırsa. Dində telefon vardı ki? (gülür) Bizim bəzi dırnaqarası dindarlar özünə sərf edən cəhəti Quranda axtarır. Deyir orda Allah -Təalanın dilindən deyilir ki, casusluq etməyin, kiminsə bir işini qurdalamayın. Bunu mən də deyirəm və tərəfdarıyam. Ən
acığım gələn
şeylərdən biri
xəyanətdirsə, biri
də kiminsə bir əməlini qurdalamaqdır.
Amma bu başqa şeydir axı... Qadın ərinin telefonuna bəlkə sevdiyindən baxır, şıltaqlığından baxır.
Bilmək istəyir, ərim məni sevir, sevmir. Əslində burda mən çox pis bir şey
görmürəm, ancaq
ağır cəza veriblər, özü də birbaşa dinlə əlaqələndirirlər.
-Əsəri yazan qələm sizin əlinizdədir. İstəsəniz,
xəyanət yoluna girən bir qadın obrazınızı
o yoldan döndərə
bilərsiniz, amma etmirsiniz. Bir azərbaycanlı
olaraq bunun Azərbaycan mentaliletinə
görə olmadığını
bilirsiniz. Bizdə qadının xəyanəti
qəbul olunan deyil.
- Maraqlı sual oldu... Amma mən təbliğ də etməmişəm axı.
Yadıma ilk olaraq
"Dilənçi qadının
sirri" düşdü.
Orda qadın (Gülsevər) ərinə
xəyanət edir. Qanbay Qasımlı da bunu bilir, açmır.
Açmamağının da səbəbləri budur
ki, onun əri Hakan bəy bir dəfə infarkt keçirdib. Bir az real danışaq. Qanbaq Qasımlı yad bir adamdı, açmaq heç onun borcu da deyil,
amma o bir insan kimi deyə
bilərdi ki, qoy açım, bu ailə dağılmasın.
Amma dağılacaq axı,
açsa, dağılacaq.
Bu tərəfdən də
Qasımlı eyni zamanda psixoloqdu. Baxır ki, bu qadın da o yola çox da həvəskar biri deyil, o yola
düşməyinin səbəbləri
var və böyüh
ehtimalla peşman olub, geri qayıdacaq.
Mənim yaratdığım
qadın obrazlarının
hansındakı o xüsusiyyət
var, onların axırın
bir o qədər xoşbəxt də göstərmirəm axı.
Bəlkə də, belə nəzərdə tutursunuz ki, romanın sonunda onlar çox
ağır cəzalanmalı,
ölməli və kimlərsə də bundan ibrət dərsi götürməlidir.
Ya bəlkə demək istəyirsiniz ki, qadın bəlkə özü romanda bundan peşman olub çəkilməlidir.
Mən sizinlə razıyam, hətta tənqidinizi qəbul etdim. Amma yenə təkrar edirəm, təbliğ etmirəm, o başqadır. Yaratdığım
obrazların içərisində
həddindən artıq
çox qeyrətli, hətta ideallaşdırılmış
obrazlar da var axı. Məsələn "Qan ləkəsi"-ndə erməni əsirliyində
özünə qəsd
edən Mahirə. Göstərmişəm ki, Məltəm
də onun bacısıdır, amma elə bir mühitə
düşür ki, özü
də bilmədən pis kişilərin ucbatından o yola düşür. Tam o yola
da düşmür əslində,
yəni başına
o işlər gəlir,
belə deyək, daha düzgün çıxsın. Əminə
arvad kimi qeyrətli obraz var, "Xəstə ruhlar"-da Zibeydə xanım bir Azərbaycan qadını kimi, həm igid, həm qeyrətli, həm də namuslu bir qadındır.
Bu obrazları da mən
sevə-sevə yaratmışam,
özü də seviliblər. Sevə-sevə
yaratmışamsa, deməli
içimdə belə
qadınlara böyük
rəğbət var. Eyni
zamanda digər tərəfdən də demək istəyirəm
ki, biz qadınlara qarşı
həddindən artıq
çox kəskin bir mövqe tuturlar. Bir oğlan evlənmək istəyir, görsə ki, bir qız kimləsəsadəcə
söhbət edir, bunu ona çatdıran
varsa, əlini üzür ki, mən bu qıza elçi
göndərmərəm, evlənmərəm.
Başqa cür istifadə edərəm, amma evlənmərəm. Bizdə bu əcaib
psixologiya var. Çox
təəssüf edicidir.
Danışanda da o saat
mentalitetin hansısa maddəsini qaşına qoyub deyirlər ki, mentalitetin əlehinədanışırsan.
Mentalitet nədir? Bu günki gündə bizi doğru, yoxsa səhv yola aparır? Bununla qiymət vermək lazımdır. Mentalilet milli özəllikdir,
bu özəlliyimiz
var. Onsuzda biz istəsək
də, istəməsək
də dəyişilirik.
Zaman bizi elə sürətlə dəyişdirir
ki, dünənə qədər
bu kameralar yox idi. Növbəti
çıxacaq romanım
"Şantaj" onunla
bağlıdır. Nə
kameralar, nə belə telefonlar yox idi. İndi hamının əlində
kiminsə barəsində
nəsə var. Nə
bilim, qadın bacardığı qədər
qapanır, qapanmağı
da təbliğ edirik.
İndi telefonlar uzağı
1 ilə elə adiləşəcək ki, hər
kəsin cibindəki telefondan hər kəsin libasını soyundurmaq mümkün olacaq. Elə indidən də mümkündür. Bu cəmiyyətdən
qaçıb necə
qurtarasan? Hamı intihar da edəsi deyil, Marsa da uçası
deyil. Bircə yol var, həyata uyğunlaşmaq. Biz istəsək
də, istəməsək
də zaman bizi harasa aparır, biz də gedirik. Uyğunlaşdıra-uyğunlaşdıra aparır özünü.
6-7 il əvvələ qədər
notbukda yazmağın
əleyhinə idim. Deyirdim ki, olmur axı, yazıçı
notbukun qarşısında
oturub barmaqlarını
döyəcləyərək necə təbi gəlməlidi ki, bir əsər yaratsın?
"Yazıçının əlində qələm olmalıdır",-belə deyirdim. Zarafatla deyirdim ki, Səməd Vurğun deyib ki, əlimdədir qələm. Deməyib ki,
qarşımdadır hələ
notbuk. Yazarlar notbukla yazmağa başlayanda hələ
3-4 il mən yenə qələmlə yazdım.
Sonra birdən öz əziyyətimi gördüm.
Həddindən artıq
əziyyətli imiş,
onu bu gün
mən dərk edirəm. "Qanunsuz əməliyyat" romanında
qorxa qorxa, cəsarətsiz başladım
notbukla. Elə bir romanı yazıb bitirənə qədər tamamilə uyğunlaşdım ona. Başa düşdüm
ki, mən səhv etmişəm, bundan sonra da zamanın, texnologiyanın gətirdiyi
heç bir yeniliyə o cür etiraz etməyəcəm. Dərs aldım bundan. İstehzayla deyirdim, lağa qoyurdum mən o notbuku (gülür), amma indi düşnürəm
ki, qələmlə yazırdım,
sonra arada bir dənə abzas artırmaq lazım olanda başqa bir dənə vərəqə
yazıb ora tikirik. Qalınlaşırdı
dəftər, arasında
dolu vərəqlər.
Aparıb verirdim qızlar, operatorlar onu işləyirdi. Yadıma salanda dəhşətə gəlirəm,
xəcalət çəkirəm
ki, nə qədər
ağır bir iş olub. Bunu
misal çəkdim
ki, qaçmaq mümkün
deyil. Həyat bizi hara aparırsa, ora da gedəcəyik.
-Əlyazmalarınızı Əlyazmalar
İnstituna vermisiniz?
- Evdədi, düşünürəm.
Məndə qəribə
bir xüsusiyyət
var. Həm özümü
bəzi məqamlarda həddindən artıq yüksək tuturam. Qətiyyən səhv anlamayın, məni tanıyanlar sadə insan kimi tanıyır.
Yeri gələndə
bir hörmətsizlik görəndə, hətta
deyərdim yüksək
vəzifəli bir adamdan hörmətsizlik görəndə ani olaraq
məndə o hiss baş
qaldırır. Düşünürəm
ki, sən bir məmursan. Nə qədər vəzifən
böyükdürsə də,
gəldi-gedər bir insansan. Sən qələm adamı ilə müqayisədə
əslində bir heçsən. Bax, bu düşüncə məndə var. Bu da kiməsə
əcaib görünə
bilər. Eyni zamanda daha çox
mənə o şey
hakim olur ki, özümü
olduğum səviyyədən
də çox aşağı tutmaq kimi bir xarakterim
var. Məsələn, əlyazmalar
dediniz. Ona görə
vermirəm ki, düşünürəm,
onların içlərindən
keçər ki, sən
kimsən ki sənin əl yazmanı bura qoyaq? Bu institutda Füzulinin, Vaqifin, M.S.Ordubadinin
əlyazması var, sənin
də əlyazmanı
götürüb ora qoyaq? Belə bir duyğu.. Qusarda bir
dəfə dövlət
təşkilatı səviyyəsində
görüş təşkil
olunmuşdu və görüşü təşkil
edən Kitab Yayımı
Assosiasiyasının rəhbəri
idi. Təşkil edib, məni aparmışdılar ora.
130-200 nəfərlik mədəniyyət
evinin zalı dolmuşdu, ayaqüstə
duranlar da var idi. Tribunaya dəvət etdilər, yanımda da həmin o məni aparan şəxs və oranın rəhbərləri də
əyləşmişdilər. Sözü mənə ilk
verəndə mikrofonu
əlimə götürdüm,
nəsə gülmək
tutdu məni. Oxuculara dedim ki, mən sizə baxıram, özümə
də qəribə gəlir ki, Qusarın uzaq kəndlərindən durub gəlmisiniz bura. Sözümdən belə çıxdı
ki, boş bir şeyə görə niyə durub gəlmisiniz. Nəvar məni görüb, 2 kəlmə dinləyəcəksiniz.
Buna oxşar bir söz işlətdim. Çıxanda dost münasibətimiz
olan təşkilatçı
mənə dedi ki, Elxan müəllim o nə söz idi sən dedin
orda, o nə deməkdi? Elə bil sən onları
qınayırdın ki, işiniz-
gücünüz yoxdur,
durub mənim üçün gəlmisiniz
bura? Məndən aslı olmayaraq içimdən keçdi də o, ürəyimin içindən gəldi o fikir. Belə xüsusiyyətim də var,
özümü bu günə qədər
tam dərk edə bilmirəm. Yəni kənardan baxıb bir Elxan Elatlı
görə bilmirəm.
Adıma da tam alışmamışam,
içimdə tam sadə
bir Elxan var. Özümə də qəribə, hətta dediyim kimi bəzən
gülməli gəlir
ki, doğurdan mənə
görə? (Gülümsəyir)
-"Susan
Qadın" psixoloji-dedektiv
romanınız işıq
üzü görənə
qədərki müsahibənizdə
"Xəyanət"-inən
sevdiyiniz kitabınız
olduğunu söyləmisiniz.
"SusanQadın" ümidlərinizi
doğrultdu?
-Doğrultdu. Çünki,
o qadın ki, obrazını
yatarmışam, Əsmər
obrazı. Əslində
bir nəfəri nəzərdə tutmuşdum.
O bir nəfərlə
mənim tanışlığım
yoxdu, amma gizlincəonun haqqındakı
məlumatları mənə
ötürən vardı.
Əslində öz yaxınları, rəfiqələridir.
Rəfiqələri öz
artıq bu qızdan bezmişdi ki, adam nə qədər
yazıq, kölə təfəkkürlü olar.
Vallah məni çox düşündürmüşdü
ki, doğurdanda, qadınlarımız
niyə belədir?
Sonra deyirlər ki, Azərbaycan
qadını ailəyə,
evə bağlıdır.
Bu bağlılığın əslində çoxu maddiyatla əlaqəlidir.
Bir beçə görüşdə
mən bunu maraqlı olduğuna, başıma gəldiyinə
görə demişəm.
Çox hörmətli,
nüfuzlu bir xanımın kabinetindəyəm.
O da danışdı mənim
2 romanımdan sonra gəldi çıxdı
xəyanət məsələsinə.
Dedim ki, xanım, gəlin insafla danışaq. Deyirlər
ki, bizim xanımlar ailəyə çox bağlıdır, boşanma
əslində bizdə
azdır. Dedim bir anlıq təsəvvür edin ki, hökümətimiz elan verir
ki, hansı qadın ərindən boşansa, ona dərhal 2 otaqlı mənzil verilsin və ayda da 500-1000 manatlıq işlə təmin olunsun, şərait yaradılsın. Demək istəyirəm ki, inanın,
qadınlarımızın 70%-i boşanar. Bu sözü demək istəyirəm, amma hələ cümləmin
axırı gəlməyib.
Cümləmin axırı
gəlməmiş qadın
mənim sözümü
kəsdi, dedi onda hamısı boşanar (gülür). Dedim ki, yox, xanım, hamısı deməyəcəkdim. 70%-i
deyəcəkdim, amma artıq xanım kimi özünüz razılaşdınız. Yəni
bu həqiqətdir ki,
çoxu maddiyatabağlıdır.
Fikirləşir ki, boşansam,
çıxıb getsəm
özümü, uşağımı
necə dolandıracam?
Bu reallıqları bəzən
görmürük, özümüzü
həddindən artıq
çox şişirdirik,
istər kişiləri,
istər qadınları.
Məncə, real baxmaq
lazımdır. Millətin
gözəl xüsusiyyətləri
həddən artıq
çoxdur. İdeallaşıdırıb,
bütün millətlərdən
üstün yerə qoymaq lazım deyil. Mənim bu sevimli, gözəl
millətimin yaxşılıqlarını,
qadınlarının xüsusiyyətini
heç bir millətlə dəyişmərəm.
Yazdığım romanda
mənfisini də vermək istəyirəm, müsbətini də. Bu
da mənim sevgimdən
irəli gəlir. Heç kəs incimir. Nəinki qadın söhbəti, hər dəfə bir neçə mənfi və müsbət polis obrazı
da olur məndə. Polislər mənim kitablarımı çox oxuyurlar. Akademiyalarında
da görüşdə olmuşam,
çox gözəl görüş keçib.
Hələ bir dəfə onlardan narazılıq eşitməmişəm
ki, bizim mənfi obrazımızı yaratmısınız.
Söz düşəndə
deyirəm ki, hansı
sənət sahibinin mənfisi yoxdur ki. Bəlkə də vəziyyət nisbətən
daha yaxşıdır.
Azərbaycanda neçə
nəfər əsl müəllimdir, göstərmək
olar, məncə çox azdır, 10%-i. Neçə yaxşı həkimimiz
var? 10% güclə olar.
Deməli, mənfisi də var, müsbəti də. Bunları ortaya qoymadan incimək lazım deyil.
-Adətən yazıçılardan
sevdiyi müsbət obrazı soruşurlar. Mən əksini soruşum, sevdiyiniz mənfi obrazınız hansıdır?
- "Xəyanət" romanında
ən mənfi qütbdə duran Ruslan Dadaşov var. O, orda ölür. Oxucuların bir çoxundan mənə məktublar gəlir ki, onu dirildim, yenidən roman qəhrəmanı edim. Mənə belə sual verən olmamışdı doğrusu,
buna uyğun cavab vermək istəyirəm. Sevmək demək olmaz, ancaq mənim
üçün o bütöv
bir qəhrəman obrazdır. Elə insan nə arzulamıram,
nə də dost olmaram. Onu bir
obraz kimi yaxşı obraz sayıram. Mənfi deyən kimi mənim ağlıma Aybikəobrazı düşdü,
amma ona, o tipli qadınlara nifrətim var. Ona görə
onun adını çəkmədim. Yaratdığım
obrazlar içərisində
ən mənfisi "Adsız tablo"-dakı Aybikədir.
Ara qarışdıran, ailə
dağıdan. Oxucuların
bir neçəsi deyib ki, Elxan müəllim, bizim binada bir qadın
var onu yazmısınız,
bizim bina ilə əlaqəniz var? Deyirəm ki, o qadından Bakıdakı bütün
binalarda var, mən
buna and içə bilərəm
ki, elə bina olmaz ki, orda bir Aybikə tapılmasın, bəlkə
hələ 2-si, 3-ü olar.
-Milli obrazımız Qanbay Qasımlı var. Bu obraz oxucularınıza o qədər
doğmadır ki, sırf
Qasımlı obrazı
olan əsərləri
seçib oxuyanlar çoxdur. Ələmdar Məlikovda müəyyən
mənfi xüsusiyyətlər
var ki, məsələn o, səbrsizdir.
Qanbay Qasımlıda qüsur tapa bilmirik. Sizə elə gəlmirmi ki onu çox ideallaşdırmısınız?
-Qasımlı qüsursuz deyil ki. Mənə elə gəlir ki, o bəzi adamları çox tez bezdirər. Onun ən yaxını olan Nemət Sabirli nə qədər səbrli adamdır ki, onunla qonşuluq edir. 5 sual verəndə onun 1-ə cavab verir, ya vermir.
Buna hər adam dözməz, o da hörmət
etdiyinə görə
qəbul edir. Düzdür, romanlarda bunu qeyd edib
onu gözdən salmaq istəməmişəm,
əslində qonaq sevən də deyil, təkliyə meyillidir. Bunlar bizim mentalitetdə mənfi xüsusiyyətlərdir.
Bir qədər qəddarlığı
da var. Qəddarlığı tutanda çox amansızdır. Bir çox
romanlarda o özü əslində qətl törədir, insanlar onu alqışlayırlar.
Bu da bizim millətin qəribə bir psixologiyasıdır ha, fikir
verirsiniz? Qanun gözəl şeydir, onu hamı istəyir.
Elə bil ki xalqın psiloxogiyasında
qəddarlıq yatır,
bunu hiss etmisiniz, ya yox.
-Qasımlını o qədər
sevirlər ki, ona hər şeyi keçirlər.
-Həm keçirlər, həm də yox. Bu bəddi ədəbiyyatdır, burdakı
cani televizorda eşitdikləri canidən
deyil. Bu bədii ədəbiyyat olduğuna
görə, o caniyə
qarşı nifrəti
mən onların qəlbində yaratmışam.
Axırda ona yüngül cəza verəndə məndən
də, Qasımlıdan
da inciyirlər. Humanist qanunlara
görə tutaq ki, bu adama 8 il həbs
cəzası düşə
bilər, hə? Amma insanların ürəyindən
keçir ki, o, tikə-tikə
doğransın. Siz də rast gələrsiniz
yəqin ki, əksəriyyətindən
soruşanda deyir ki, Qasımlı əslində
yüngül cəza verdi. Yaxud Ələmdar. Erməni Tiqranı axırda sadəcə qadının
ləçəyi ilə
boğub öldürür.
Narazı qalanlar olmuşdu ki, ona çox böyük əzablar verməli idi. Mən də bunu qəbul etmirəm ki, axı biz türk millətiyik, onların tayı deyilik ki, özümüzdən
işgəncələr icad
edək və ondan zövq alaq. İşgəncədən
zövq alan insan insan deyil
və bizim millət elə bir millət də deyil. Ələmdarı qoçaq,
igid, hətta qəddar hesab edin, ancaq vəhşi
hesab etməyin.
-Qasımlı ilə ən çox ünsiyyətdə olanlardan
Nemət Sabirli niyə jurnalistdir?
-Jurnalistlərə onu yaradanda da, indi də çox böyük hörmətim
var. Özüm də
şagird olandan Şamaxıda həvəskar
jurnalist kimi qəzetdə fəaliyyət
göstərirdim. Məlumat
xarakteri yazılar verirdim, məni tanıyırdılarvə çap
edirdilər. Sovet dövründə kənddə
olan ilk şəhid haqqında geniş məqalə yazdım. Redaktor gəlmədi, çıxanda dedim verərsiniz redaktora, deyərsiniz Elxan müəllim gətirdi.
Ona bir məktub yazıb qoydum ki, xahiş edirəm, nöqtəsinə də,
vergülünə də
toxunmayın mənim yazımın. 2 gün sonra gördüm ki, "Nöqtəsinə, vergülünə
toxunmadan..." adı
altında çap ediblər. Belə çıxır ki, özümün
də həvəsim
var imiş, ona görə jurnalist.
İlk vaxtlar Konan Doyldan
və dünya dedektivlərindənnələrsə götürməli idim və götürürdüm
də. Məsələn
Şerlok Holms obrazının
yanında həmişə
dostu Vatson hərəkət edir. Bəlkə dedektivi yazmağın ən asan yolu budur.
Xəfiyyəni sevdirmək
üçün həmişə
onun yanında gəzən adamın dilindən yazmalısan. Yazıçının dilindən
olsa da, yanındakının
nöqteyi-nəzərindən. Xəfiyyənin düşüncələrini
vermək romana sərf etmi. Xəfiyyə bir qədər qaranlıqda qalmalıdır ki, oxucu onunla maraqlansın, sevsin. Mən də o cür başladım. Sanki, mənim
Şerlokum Qasımlı,
Vatsonum da Nemət Sabirli idi. Bir az sonra mən
yeni üslublara keçdim,
öz üslubunu tapdım. Bu üslubun da zəif cəhətləri
var. Yalnız Nemət
Sabirlinin dili ilə versəm, cinayətkarın düşüncələrini
verə bilməyəcəm.
Ona görə də
yeni stilə keçdim.
Bir fəsildə tutaq
ki, cinayətkar düşünür,
bir fəsildə xəfiyə düşünür.
Bir qədər mürəkkəb
stil seçdim. Yenə də qayıda bilirəm əvvəlki stilə, görürəm o yaxşı
üsuldur. "Xəstə
ruhlar"-da Nemət Sabirli deyil, bir polis, sahə müvəkkili xəfiyyənin
yanında olur.
-Qanbay Qasımlının
70% xüsusiyyətləri sizi
təmsil edir. Bəs 30%-i təşkil edən hansı xüsusiyyətləridir
ki, onların sizdə
olmadığını düşünürsünüz?
-Bəlkə də bunu deməzdim, amma sizə deyəcəm. Biri qadınla
bağlıdır. Qasımlı
qadınlara qarşı
daha çox ciddi və bir
qədər soyuqdur. Bəlkə mən də olmaq istəyərdim,
amma helə deyiləm.
-Oxucularınız düşünür
ki, Qasımlı elə
siz özünüzsünüz.
Əsərlərinizdə bəzi
məqamlarda siz özünüzü "ifşa"
edirsiniz. Məsələn,
Qasımlı İslamın
(əsərinin birindəki
obraz) qızına riyaziyyat dərsi deyir, siz də
riyaziyyat müəllimisiniz.
-Bunu bilərəkdən yazmıram ki, mesaj verim ki, mənəm. Bu sadəcə rahatlıq xatirinədir. Qasımlı
obrazını hər
yeni romanda yaratmaq mənim üçün yaratmaq asandır. Düşünməyəcəm ki, buna hansı xarakter verim. Bunun xarakteri elə içimdən gələn xarakterdir. Asanı qoyub, çətinə getmək
nəyə lazımdır?
Məsələn, mən
özüm Qış
parkında gəzirəmsə
və Qasımlını
burda təsəvvür
etmək daha asandırsa, nəyə görə Qış parkını uzaqlaşdırım, Atatürk parkı yazım. Buna ehtiyac hiss etmirəm. Bir yerdə də doğum tarixini 19 dekabr yazmışam. Öz ad günüm.
-"Dilənçi qadının
sirri" əsərində
İslamın uşaq
oğurluğu, şantaj
və s. kimi bağışlanmayacaq çirkab
əməlləri var. Qasımlı
həm onun, həm Gülsevərin ailəsini düşünür,
cinayət haqqında gəldiyi qənayəti bölüşmür. Sizcə
real Azərbaycan polisi, xəfiyyəsi bunu edərdi?
-Qətiyyən etməzdi.
2 yoldan birinu tutardı. Ya tamamilə hüquqi, qanuni yolu tutub
ona əsl ədalətlə cəzasını
verdirərdi, ya da pul alıb, soyub buraxardı. Qanbay Qasımlı tamam başqadır. Hər bir şeyi
düşünür, həm
də ki, bəzən
oxucu bunu anlamaq istəmir ki, o dövlət adamı deyil. Tamam müstəqil
bir adamdır. İsdədiyi başladığı
bir işi yarımçıq qoyub çıxıb gedə bilər. Öz düşüncəsi ilə
kiməsə pislik, yaxşılıq etmək
istəyər, o baxımdan
onun öz ixtiyarındadır bunlar. Məsələn, o qızı
(əsərdə İslamın
qızı Şəms)
görüb, dərs keçib axı. İndi düşünür ki, o atasız
qalacaq. Həbsxana əslindı nə üçündür? İnsanı
bir növ ağıllandırmaq üçün,
ancaq hamı da bilir ki, ağıllandırmır,
korlanıb çıxırlar
biraz da ordan. Bunu düşünəndə,
mənə elə gəlir, dəyər. Qasımlını bağışlamırlar,
amma dəyər. Bizdə bir deyim var, "qurban olasan filankəsə".
Çox olur ki, kimisə kiməsə qurban eləmək lazımdır. O da onu Şəmsə, Hakan bəyə qurban eləyir ki, bir dəfə infarkt keçirib, bir də keçirməsin.
-"Susan
qadın" əsərinizdə
də Qasımlı Eyvazın Əsmərin qatili olmadığını
bilir. Əsməri ölümə sürükləyən
Eyvaz idi, sanki Qasımlı Əsmərin intiqamını
alır, bildiklərini
demir. İnsan olaraq Qasımlının
buna haqqı çatır?
-Yenə deyirəm, hər insan özlüyündə müstəqildir.
Öz əməlinə
özü cavabdehdir,
Allah və dövlət
qarşısında. İndi Qasımlının bəzi
əməlləri dövlət
tərəfindən bilinmir.
Bilinsə, cəzalandıra
da bilər. Orda o haqlıdır, içindən
gələn şəxsi
hisləri ilə hərəkət edir. Onu qınamaq olar, amma yolundan
döndərmək olmaz.
O işində müstəqildir.
İçində birdən
birə elə nifrət yaranır ki, ona düşür ki, hansı əsasa görə, heç ona pul da verməyəcəklər
əməlli, durum gedim
onu müdafiə edim. Çətinliklə
də olsa, sübuta yetirim ki, bax bu dəlillər
var, bunu buraxın, günahsızdır. Eləmək
istəmir sadəcə.
Niyə? Çünki,
Əsmərə canı
yanır, ona da ( Eyvaza) nifrət
edir. Mən Azərbaycan yazıçısıyam,
məndən ingilis təfəkkürü, İngiltərə,
Rusiya üçün
yazan yazıçı
gözləməyin. Azərbaycan
reallığını mən
heç vaxt gizlətməmişəm. Azərbaycan
reallığına görə
Eyvaza cəza verməyəcəkdilər. Uzaqbaşı
prokurorluqda üzünə
tüpürəcəkdirlər ki, sənin ucbatından arvadın öldü, amma həbsxanaya salmayacaqdılar. Bizdə cinayət məsəlləsində
var ki, ölümə təhrik
etmə. Amma heç indiyə qədər inanmıram ki, kimisə
buna görə həbs
etsinlər. 5-10 manat
da alıb buraxacaqdılar.
Bunu açıq deyək də. Deyəcəklər ki, tutarıq
ha səni, amma tutmaq fikirləri yoxdur, konkret qatil deyil axı.
Mən deyirəm ki, Qanbaq Qasımlını yaradanda elə bilirsiniz hər şeyi düşünməmişəm?
Mən niyə görə onu 15 il Rusiyada işlədib, sonra gətirdim? Çünki, mən o obrazı yaradanda (o vaxt 2000-ci illər idi) hələ də polisə hörmət yox idi, necə ki sovet dövründə yox idi. Bizim Azərbaycan
polisi yavaş-yavaş
o hörməti qazandı.
Nə qədər şəhid verdi. 20 yanvar hadisəsində nə qədər polisimiz sinəsini qabağa verib, xalq tərəfə keçdi, rus qoşunlarının üzünə
durdu. Belə-belə hörmət qazandı, hörmət yox idi. Mən də
düşünürdüm ki, polisdə işləmiş
Qanbay Qasımlı obrazı yaradıram, bunu Azərbaycan xalqına sevdirməliyəm,
bu alınmayacaq. O vaxt bizdə belə bir psixologiya
var idi, qanun Rusiyadadır, Moskvadadır.
Burda da qanunsuzluq olanda, hamı ora şikayət edirdi. Doğurdan da xalqın içində qanuna meyillilik var bizə baxanda. Biz çox da qanun, rəsmiyyət, kağız-kuğuz
sevən millət deyilik. Duma deyib, Azərbaycanda oldum, orda deyirlər kişi sözü, vəssalam. 1000 manat borc alır, heç bir qəbz də yazdırmır. Amma məsələn,
rus, avropalı helə deyil. Orda bir qara
eynəkli general vardı.
Üstü örtülü
yazılmışdı, o vaxtkı
Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin generalını
nəzərdə tuturdum.
Dar ayaqda Qasımlının
köməyinə çatırdı.
Deyirdim ki, Azərbaycan
reallığında mənim
yaratdığım xəfiyyə
o eynəkli olmadan hərəkət edə bilməzdi. Bəzi hallarda Qasımlı ilişir, bir maneyəninüstündən keçə
bilmir. Yalandan keçirtsəm deyəcəklərki,
Elxan müəllim, Qasımlı kim idi ki, burda prokurora
güc gələ bildi? Bax, ona
görə də, Azərbaycan reallığını
nəzərə alıb,
ona bir arxa
vermişdim. O general çox
nüfuzlu bir general idi və ən
çətin anlarda Qasımlının köməyinə
çata bilirdi.
İndi son romanlarda da Ələmdar
var. Ələmdarın yüksək
postu var. Bunlar hamısı reallıqdan kənara çıxmamaq üçündür. Oxucular
cəfəngiyyatı, şişirtməni
sevmir. İstəyirlər
ki, həqiqi reallığı
və orda özlərini, ətraflarını,
canlı insanları görsünlər.
-Bir gün Qasımlı mütləq ölməli
olsa, qələminiz ona qıya bilər?
Onun aqibətini düşünmüsünüz?
-Bir dəfə düşünmüşdüm,
amma sonra fikirləşdim ki, bu yaxşı alınmayacaq.
Bəzi yazıçılar
kimi mən də peşman ola bilərəm. Bəlkə
də qeyriləri, Ələmdar, Gültən
ölə bilər, amma Qasımlı yox. Oxucu sual
verib, demişəm
ki, Qasımlının ölümü
yazılmayacaq. Nə vaxtsa Elxan Elatlı
öləndə deyəcəklər
ki, Qasımlı da öldü.
Çox güman ki, səbəbini də ora qoyacaqlar. Nədən öldü? Filan xəstəlikdən?
Hə, Qasımlı filan xəstəlikdən öldü.
-Sizcə, Azərbaycanda xəfiyyəlik necə inkişaf edib?
-Bizdə hələ elə qanun yoxdur. Bax, onu
da nəzərə almışam.
Heç bir romanda yazılmayıb ki, Qanbay Qasımlı qanuni olaraq fərdi
dedektiv kimi fəaliyyət göstərir.
Fərdi dedektivlik bu gün, sabah
bizdə olacaq. Artıq başlayıblar,
bir az qeyri-qanuni.
Sosial şəbəkələrdə
elan verən də var
ki, dedektivəm, gəlin,
dərdinizi deyin. Qanuni şəkildə nə qadağan deyil, nə də təsdiq olunmayıb, ancaq çox ölkədə
var. Səhv etmirəmsə,
Gürcüstanda da var. Qasımlının
heç yerdə elə bir səlahiyyəti
yoxdur, amma yenə də Azərbaycan reallığı
ilə getdiyi yerdə onu tanıyıb, hörmət
edirlər. Rəis onu tanıyır, deyir ki, sizin kitablarınızı oxumuşam,
ayağa durur, yer göstərir, çay gətizdirir. Burda artıq Qasımlının sözü
keçə bilir. Yoxsa sənin fəaliyyətin qanuni deyilsə, qatili axtaranda polisdən necə istifadə edə bilərsən? Adama deyərlər, sən kimsən, bu işə baş qoşmusan? Ona görə
də, yenə deyirəm, Azərbaycan reallığını
nəzərə almışam.
Həm onun arxası var, həm də hörməti var. O,
hörmətlə hərəkət
edir. Başqa cür mümkün deyildi. Elə yazılanda oxucular mütləq irad bildirərdilər ki, Elxan
müəllim, bizdə
heç fərdi dedektiv yoxdur və Qasımlının
hərəkəti tamamilə
qanunsuzdur. 7-8 il bundan əvvəl tanımadığım
bir müstəntiq Bakıdan zəng vurdu, çox xoş sözlər dedi ki, kitablarınızı
oxuyuram. Axırda da yarızarafat, yarıciddi
dedi ki, Elxan müəllim, sizə bir söz deyim,
romanlarınızın çoxunda
Qanbay Qasımlının
əməlində cinayət
tərkibi var. Mənə
də bir az gülməli gəldi. Çünki, bu bədii obrazdır.
Dedim ki, cinayət tərkibi varsa, tutun, cəzasını verin. O da güldü, çünki, bədii obrazın necə cəzasını verəcək?
Bədii ədəbiyyat
hər şeyə imkan verir. Yazıçı
əgər özü
nələrdənsə çəkilməsə,
qorxmasa, ədəbiyyat
özü hər şeyə imkan verir. Ədəbiyyat çox zəngin bir dəryadır. Fantastika da yarada bilərsən, həqiqət
də, nə istəsən. Mən romanda elə edirəm ki, mənim müsbət qəhrəmanım
cinayət törədir.
Kənardan hüquq mühafizə orqanı nə deyir desin,
oxucum sevir də bunu. Əl
çalır. İndi mən
oxucunun əl çalmağına görə
yazmıram ha bunu, mənim öz içimdən də keçir də. Həmin o qatilə o cəzanı vermək mənim də içimdən keçir.
İndi mənə kim
nə ad verir, versin. Desin ki, qanunlara hörmət etmirsən, ədalətsizsən. Mən
helə düşünmürəm.
Mən deyirəm, ilahi ədalət deyilən bir şey var. Bir uşağı
öldürənə, düzdü,
bəzən ömürlük
cəza verirlər, o ağır cəzadır.
Amma 10 il verəcəksən, gedəcək, çəkəcək,
gələcək. Bunu
çox da ilahi ədalət saymıram.
-Elxan Elatlı yazıçı olmasa, dedektiv olma ehtimalı
var idi?
- Məncə yox. Helə həvəsim olmayıb.
-Yeni romanınız "Şantaj"-ın 2024-cü ilin ilk aylarında çıxacağı
gözlənilir. Burda
oxuculara tanış olan obrazlar olacaq?
-Yox. Burda oxuculara
maraqlı gələn
kirayədə qalan tələbə qızların
həyatı olacaq. Bunu da tam real yazmağa çalışmışam. Bəlkə
düşünəcəklər ki, Elxan müəllim elə bil ki, gündə gedib yoxlayıb onları, ya
bir otaqda qalıb. Eyni zamanda şantaj da təsdiq edərsiniz ki, bu gün həyatımıza
çox daxil olub. Çox təhlükəli bir şeydir. Hər sahədə ondan istifadə edib, hökmranlıq edib, insanları köləyə
çevirə bilirlər.
Çox pis şeydir. Zaman bizi hara aparır, söhbətinin
əvvəlinə qayıdıram,
bu kameralar məsələsi. Hər
kəsin əlində
bir əsas var. Bu o
zaman qurtaracaq ki, insanların
tamamilə tərbiyə
sistemi tam dəyişiləcək.
Helə bir dövr gələcək
ki, birinə deyəndə
ki, sənin məndə
çılpaq videoların
var. O da gülə-gülə deyəcək ki, get istəyirsən,
bütün divarlara vur, istəyirsən, televizorda göstər. İstəmirəm ha, belə
bir şey olsun, amma bizi
o yerə aparır. Başqa cür nə şantajın, nə başqa pisliklərin qarşısı
alınmayacaq. İnsanlar
da, zaman da dəyişilir. Proqnoz
vermək də bir qədər çətindir, amma Allah özü dadımıza çatsın, qorusun (gülür).
-Belə çıxır
ki, siz həmçinin
yeni bir xəfiyyə obrazı da yaradırsınız?
-Yox. Orda xəfiyyə
obrazı yoxdur. Qətl var, amma xəfiyyə yoxdur.
Olaylar.- 2024.- 22 dekabr-11 yanvar, ¹1.- S.16; 18.