“Kütlə onun sözünü
təkrar edəni sevir”
Şair, yazıçı,
kinodramaturq,Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin
Yaradıcılıq məsələləri üzrə katibi İlqar Fəhmi ilə müsahibənin davamı
Əvvəli ötən sayımızda
-Əruz vəzni şeirlə insan ruhu arasında hansısa mistik bir bağlantını özündə qoruyub saxlaya bilir. Bu o demək deyil ki, əruzda nə yazılırsa təsir edir, yox. Ancaq
istənilən halda gözəl istifadə olunduqda təsir gücü fərqli olur. Təsirin özü də fərqli olur, biri var ki, sən gözlə görünən
şeylərdən istifadə
edib insanın
gözünə təsir
edirsən, biri də var ki, gözlə görünməyən şeylərin
üzərindən ritmlə,
taktla, təhtəlşüur
səviyyəsində nələrisə
oynatmaqla insana təsir edirsən ki, bu da gözəldir. Düşünürəm ki, əruzun
mistikasını hələ
tam istifadə etməmişik.
O qədər gizli, insanın ruhunu silkələyən şeylər
var ki, gələcək nəsillər
yəqin ki, bunu daha da genişləndirərlər.
-Bir nurumuz olsaydı, saçardıq
Bir kölgəmiz olsaydı, yatardıq.
Bir sirrimiz olsaydı, açardıq,
Bir dostumuz olsaydı, satardıq.
Ümumiyyətlə, dostlar tərəfindən satılmaqla
çoxmu rastlaşıb
İlqar Fəhmi? Onun üçün dostluq etmək nə anlama gəlir, necə dostluq edirlər?
-Dostluğun da sirrini, bayaq qeyd etdiyim
kimi, hansısa maraqda yox, məhz
heç bir marağa xidmət etmədiyi halda mənəvi bağlılıq
üzərində görmüşəm.
Məsələn, insanlar
var ki, birgə fəaliyyətləri
var, müəyyən işlər
görürlər, bir
sahədədirlər və
yaxud da bir-birləri ilə başqa bağlılıqları var deyə
dostdurlar. O fəaliyyət
kəsilən kimi, o iş dayanan kimi onların əlaqəsi də kəsilir. Çox yox, 4-5 dostum var ki, onlarla məni əslində heç bir maraq bağlamır,
nə onların mənə xeyri var, nə mənim onlara. Amma nə isə bağlantımız
var. Bu mənimçün çox
önəmlidir. Satılmamışam.
Çünki, hər
adamı yaxın buraxan deyiləm ki, tez-tez də satılım. Qapalı insanam. Şeirə qayıtmaq istəyirəm
ki, o şeir də görünənin arxasında
görünməyənə ünvanlanmış bir şeirdir. Kütlə təfəkkürü ilə
mənə çox adam irad tutdu
ki, o misranı ordan çıxart. O sənin xasiyyətinə, nüfusuna,
obrazına uyğun deyil. Necə yəni dostumu satardım? Bu kütlə
tərzidir, gördüyünü
gördüyü kimi
qavrayır. Amma ruhu olan insan başa
düşür ki, burada
söhbət dost satmaqdan
getmir. Bu insan o qədər tənhadır
ki, hətta xəyanət
etmək istəyəndə
belə bunun üçün yaxın adam tapa bilmir. Bu artıq görünənin
arxasındakı hiss və
duyğudur. Bu şeir
əslində, tənhalığın
fəryadıdır. "Olsaydı"
sözü isə insan tənhalığının
bəyanının kritik
nöqtəsidir. Hətta
bir neçə versiya dedilər ki, dəyişim. Mən özüm də bir ara fikirləşdim
ki, bəlkə düz
deyirlər, bəlkə
mən bunu dəyişim? Mənim bu şeirimi yaxşı oxucularımdan
biri səsləndirmişdi.
Dedim hamı deyir, "dostumuz olsaydı satardıq"ı
çıxar ordan. Dedi bura bax,
sən çıxarsan
da, mən elə belə oxuyacam. Bu bir nəfərin sözü mənim üçün kütlədən
gələn yüzlərlə
rəydən daha üstündür. Bəzi
rəqəm dalınca
qaçan uşaqlara deyirəm ki, insanın mənəvi rahatlığını
normal təmin etmək
üçün 10-12 nəfər
kifayət edir. 20 artıq çoxdur. Artıq 100-150 olduqda sənin beynində bir xaos əmələ
gəlir. Napoleonun bir gözəl sözü var, deyir ki, 1 nəfərin ölümü
cinayətdir. 10 nəfərin
ölümü faciədir.
100 nəfərin ölümü
statistikadır. Mənim
bəzi ulduzlara yazığım gəlir.
Sənin bir milyon fanatın olanda bu rəqəm
sənə heç nə vermir. Pul verir yaxşı,
amma 200 qız orda səninçün saçlarını yolursa
oturub düşünürsən
ki, kaş Allah mənə
onların yerinə bir nəfər verəydi. Orta statistik insan üçün 15-16, 20-dən o tərəfə artıq çoxdur. Kitab satışını
qoyaq qırağa, mənim kitabımı
5000 adamın oxumağı
ilə 10000 adamın oxuması arasında mənəvi nə kimi dəstək fərqi var? Pulu başa düşdük, maddi gəlir gəlir. Onlar sənə heç nə vermir əslində, səndən
ruhən çox uzaq olan, sənə
heç bir dəstəyi, sevgilərinin
müsbət enerjiləri
olmayan insanlardır. Sadəcə rəqəm
var orda, rəqəm çoxalır. Əksəriyyət
də səni yox, öz beyinlərindəki
"sən" obrazını
sevirlər. Sabah sən
onların ziddinə olan şeyi yazsan, bir dəqiqənin
içində onların
məhəbbəti nifrətə
çevrilir. Yəni,
kütlə onun sözünü təkrar
edəni sevir. Mənim dediyim sevgidə isə səni ruhuna görə sevirlər. Məni sevən insan, sabah onun
fikrinin əleyhinə
bir fikir desəm də, məni onun gözündən salmayacaq.
Afaq Bəşirqızı
çıxdı Prezidentin
qabağında dedi
ki, aktyorlar pis yaşayır. Oldu xalqın qəhrəmanı.
3 ay keçəndən sonra
televiziyada kimisə söydü, oldu xalqın düşməni.
Ona görə müəyyən
vaxt keçəndən
sonra dərin düşüncəsi olan
insan rəqəm dalınca qaçmağı
bir qırağa qoyur, az, amma
ruhuna yaxın dənələrin üzərində
köklənir. Bu artıq
insanın müəyyən
qədər müdrikləşməyə
doğru getdiyini göstərir. Elə insan var, çoxa nail olur, başa düşür ki, çox
ona heç nə vermir, təzədən aza qayıdır.
-Yazdıqlarınız arasından
ən bəyəndiyiniz
misra hansıdır?
-Misra deməzdim, amma şeir olaraq "Bakı" şeirini çox sevirəm. Çünki, onun yaranmağı da bir möcüzə oldu, yarım saat, bir saatın
içində. Bu, başqa
şeirlərimin enerjisindən
çox fərqlənir.
Mənim yaradıcılığımda
belə ona bənzər ikinci bir şeir yoxdur.
Çünki, orda həm sevgi var, həm nifərt var, həm qəzəb var, həm duyğusallıq, həm incə ruh, həm kobudluq
var. Yəni bu bir çox ziddiyyətlərin birləşdiyi
məqamdır. Digər
şeirlərimdə bir
zərif, həssas ruh varsa, burada
bütün insan xislətləri birləşib.
Mənimçün o şeir
çox unikal bir şeirdir. Bir sahibkarın obyektləri olur e, bu mənim
evimdir, bu mənim restoranımdır
və s. Mənimçün
"Bakı" şeiri
həmin obyektlərdən
biridir.
-Postmodernizm ədəbiyyatının
önəmli nümayəndələrindən
birisiniz. Özünüzdən
başqa daha hansı nümayəndəni
müsbət mənada
ön planda görürsünüz?
-Mən tam postmodernizm deməzdim. Bəzi məqalələrdə Şərq
postmodernizmi ifadəsini
işlətmişəm. Düşünürəm
ki, məni Şərq
modernizminə aid etmək
olar. Sual yarana bilər ki, postmodernizmdə Şərq
nədir, Qərb nədir? Çünki, postmodernizm köhnə ənənələrin dağıdılması,
köhnə yanaşma
tərzlərinin sındırılması
üzərindədir. Bizdə
fərq ondan ibarətdir ki, bizim içimizdə müəyyən
bir səmavi işıq, mənəvi dirək, təkan mənbəyi olduğuna görə biz sona qədər dağıda bilmirik. Biz şərqli olaraq keçmişin üstündən sona qədər xətt çəkə, ənənələri
məhv edə bilmirik. Yenə sual yarana bilər,
əgər bunları
saxlayırıqsa postmodernizm
haradadır? Biri var toxunulmaz
saxlayırsan, biri var
tam dağıdırsan. Bunun arasında qızıl orta xətt var. Sən bunu restavrasiya
edirsən. Şərq
postmodernizmi restavrasiya,
restrukturizasiya üzərində
qurulub. Tutaq ki, atam məni incidir. Postmodernizm deyir ki, qır, sındır, atanı məhv et. Konservatizm deyir ki, yox, atanın hökmünə
axıra qədər tabe ol. Amma Şərq
postmodernizmi deyir ki, atanı qoy qabağına nə sındır, nə dağıt, nə də pərdəni aradan götür. Onunla münasibətlərini
otur təzələ,
yenidən qur. Bu çox əhəmiyyətlidir.
Qərb onu sındırmaq yolu ilə getdi. Allahdan tamamilə imtina etdilər, mistikadan, metafizikadan imtina etdilər. Bunun paralelində Şərqin
müəyyən bölgələri
var ki, onlar heç nədən imtina etməyiblər, 500 il bundam
qabaq necə yaşayırdılarsa, indi
də elə yaşayırlar. Şərqli
olub, Qərbdə təhsil alıb gələn həkimlərimiz,
alimlərimiz mistikadan,
metafizikadan tam imtina edə bilmirlər. Fərqli bir yol tapırlar ki, necə edim ki, həm inkişaf edim, həm mənəvi dəyərlərimi
qoruyub saxlayım. Məsələn, Avropa mənəvi dəyərlərdən
imtina etmək hesabına inkişaf etdi. Mən bunu bizim digər
yazarlarımızın əksəriyyətində
də görürəm
ki, onlar mifləri dağıtmağa cəhd
etsələr də, yenə tam sındıra bilmirlər. Çünki,
içlərindəki işıq
hələ tam tükənməyib.
Zeynəb Rzayeva
Olaylar.-
2024.- 19-25 yanvar, ¹2.- S.19.