Biz
indi onlardan 100 il qabaqdayıq
(Üzeyir Hacıbəylinin
140 illiyinə dördüncü
yazı)
Salam olsun, çox dəyərli oxucum! Söhbətimizə
qaldığımız yerdən
davam edək. Miniatürlər barədə
çox nigaran qaldım. Ələlxüsus
çox istərdim
ki, "Qarabağda yer
məsələsi" miniatürünü
hamı mütləq oxusun. Çünki, miniatürün adı Qarabağla bağlı olsa da, əslində bu məsələ haliyədə bütün
ölkəmizdə aktual
və vacib problemlərdən biri olaraq qalmaqdadır. Yazı-pozu əhli də tez-tez iştirakçısı olduğu
məclislərdən sonra
bu məsələni əllərində olan vasitələrin köməyilə
gündəmə gətirməyə
çalışırlar. Ancaq
necə deyərlər;
"Dəyirman öz
bildiyin edər, çax-çax baş ağrıdar". Və beləliklə görkəmli
ədib Üzeyir Hacıbəylinin "Qarabağda yer məsələsi" miniatürünü
olduğu kimi sizə təqdim edirəm:
"-Kərbəlayı Kərim,
sən dur yuxarıdan
otur!
-Yox, Məşədi Cəlil, elə bura yaxşıdır.
-Yox, sən öl
olmaz, dur bəri otur!
-Zəhmət çəkmə,
Məşədi Cəlil,
vallah mənə bura yaxşıdır.
-Əşi, bircə sən ayağa dur! Bircə ayağa dur! Belə, di indi bəri otur, helə. Bir az da bəri, mən ölüm bir az da bəri, sən Həsənin canı, bir az da bəri sürünçün, helə!
Bax, indi ürəyim arxayın oldu.
-Həsənbala kişi, sən zəhmət çək dur bu aşağıda otur, bura Kərbəlayı Heydərin yeridir. Bir az da aşağı, bir azca da aşağı,
bir xırda da yanını aşağı
elə, atan olsun rəhmətlik! Yaxşıdır, elə
orada otur. Hər məclisdə, gərək, bir qayda-qanun olsun; daha ondan aşağı
yenmə, elə deyil, molla Vəli?
-Əlbəttə. Qayda və qanundan başqa bir də burada ədalətə riayət
olunur ki, hamısından
vacib odur!"
Sözün əsl mənasında
böyük söz ustadı bir neçə cümləlik
miniatürlə demək
olar ki, o gündən
bu gün məclislərimizin bəzəyi
olan bu gözəl
adətimizi bütün
çılpaqlığı ilə gözlər önünə sərir, mahiyyətini açlb göstərir. "Kərbəlayı"ların
yerinə istənilən
bir vəzifəli
və ya titullu müasirlərimizi, "Həsənbala
kişi"lərin yerinə
isə sıradan olan hər birimizi
qoyduqda qalan kəlmələr pazl hissəcikləri kimi yerinə elə oturur ki, deyirsən, ilahi, bu nə
möcüzədir...
Dəyərli oxucum, miniatürlər
barədə danışanda
əvvəlki yazımda
təqdim etdiyim nümunələrdən də
aydın görünür
ki, müəllifin miniatür
adlandırdığı əsərləıri
forma və quruluş baxımından olduqca müxtəlifdir. Təqdim
etdiyim və etmədiyim nümunələrə
nəzər saldıqda
görürük ki, miniatürlərin
də əksəriyyəti
quruluşca kiçik
pyes formasında olsa da, Üzeyir bəy onları səhnəcik deyil, məhz miniatür adlandırıb, bu janıra aid edib.
Səhnə - tamaşa göstərməyin
tarixi mən deyərdim ki, (subyektiv olaraq) elə insanın yaranışı
- fəaliyyəti ilə
birgə başlayır.
İlk ovunu edən insan, ilk rastlaşdığı
həyəcanlı səhnəni
digərlərinə anladan
ilk şəxs elə
ilk səhnə (səhnəcik)
göstərən, səhnəcik
yaradan olub desək, yanılmarıq.
Ardınca fəaliyyət
sahəsini genişləndirib
əkinçiliklə məşğul
olan insanlar isə ta qədimdən bu günümüzə qədər yaşayan müxtəlif, tamaşaları,
mətnləri, nəğmələri
yaratdılar. Mən
1975-ci ildə anadan olmuşam. Tarixi ilə dəqiq yadımda qalan ilk gün 1979-cu ilin "Qarqara çıxılan günü" (Novruz bayramı günü)dür. İlk gördüyüm müəllifi
və rejissoru xalq özü olan bu böyük
masştablı (iştirakçısı
yüzlərlə könüllü
oyunçular olan tamaşa və səhnəciklər) tamaşa
(səhnə və səhnəciklər) ilə
də məhz həmin gün tanış oldum. Bu məlumatın üstünə
bir də sonrakı illərin Aşura günlərini, Novruz bayramlarını və yuxarı sinif şagirdlərinin kəndin (Ağdam rayonu, Yusifcanlı kəndi, 1981- 1991-ci illıər)
klubunda görkəmli
ədiblərimizin (Üzeyir
bəyin komediyalarından
hissəciklər də
daxil olmaqla) əsərlərindən seçib
səhnələşdirdiyi parçaları gəlincə
demək olar ki, səhnəciklərlə böyüyüb,
onların təsirində
milli - mənəvi cəhətdən
bir şəxsiyyət
kimi formalaşmışıq.
Bu yaxınlarda Üzeyir
Hacıbəylinin 140 illiyi
münasibətilə işıqüzü
görmüş, tərtibçiləri pedaqogika elmləri doktoru, professor
Akif Nurağa oğlu Abbasov, pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru İradə Böyükağa
qızı Əmirəliyeva,
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru Lalə Akif qızı Məmmədli olan Üzeyir Hacıbəyli
"Seçilmiş pedoqoji
əsərləri" kitabında
da tərtibçilər Üzeyir
bəyin məhz milli-mənəvi dəyərlərin
formalaşması yönündə
göstərdiyi xidmətləri
qabartmağa çalışmış,
zamanın fövqündə
şəstlə dayanmış,
həmişə müasir
olan əsərlərini
tədqiq və təbliği baxımından
çox mühüm bir işə imza atmışlar. Söz pedoqoji fəaliyyətdən düşmüşkən
Üzeyir Hacıbəylinin
publisitik məqalələrində,
miniatürlərində məktəb,
müəllim, şagird,
dərs məsələsi
həmişə öndə
gəldiyi kimi, "Müəllimlər ictimaı",
"Dərs" və
"Ata və oğul" səhnəciklərində
anoloji məsələ
qırmızı xətt
kimi keçir. Bütün bəlaların
kökünü çəhalətdə
görən görkəmli
maarifçi ədib
kitab, dərs, məktəb,
şagird, müəllim,
xəsət, həkim,
xəstəxana, dövlət
idarələri, məmumrlar
məsələsini həmişə
vacib hesab etmiş yaratdığı
əsərlərin növ. janrından asılı olmayaraq, olduqca müxtəlif üsul və metodlarla tərbiyə etməyə, öyrətməyə,
oyatmağa çalışmışdır.
Günümüzdə də
ən yüksək səviyyədə elm - təhsil
sahəsində yenilikçi
addımlar atılır,
mühüm dəyişikliklər
astanasında olduğumuzu
hiss edirik. Hərtərəfli
mövzunun aktuallığını
nəzərə alaraq
Üzeyir bəyin
"Dərs" səhnəciyindən
bəzi məqamları
diqqətinizə təqdim
etməyi özümə
borc bildim:
"DƏRS
"Müəllimlərə yetmiş
beş manat pul bolbur." Şəhər idarəsi
"Müəllimlər öz
işlərini qoyub özgə işlərlə
məşğul olurlar."
Boşboğazlar
Müəllim (klasa daxil olarkən).
...(On beş manat dükançı Cəfərə)
... Oturun!... (on bir manat yarım
da çörəkçi Vəliyə) ...Duanı oxuyun görüm! (Bu elədi iyirmi altı manat yarım)...Çox yaxşı (On səkkiz manat. Ev yiyəsi... Keçən səfər
üç manat borclu qalmışdım...
bu elədi). ...kim dərsini deyər? (Bu elədi). Oxu görüm! (İyirmi manat, o da qırx manat yarım)...
Həsən düz otur, biclik eləmə!
(Qəssaba gərək
verəm on iki manat, beş şahı)...
Otur yerə, indi sən oxu.
Şagird
- Bir gün Həsən
atasına dedi ki, ata, mənə də çeşmək
al, mən də sənin kimi, kitab oxuyum.
Müəllim (Öz-özünə). Budur, bizim Məcid
neçə vaxtdan bəri yalvarır ki, ata, mənə
bir çəkmə
al, yazıq lap ayaqyalındır...
Amma hanı pul?!"
Tövsiyə edirəm ki, imkan
daxilində mütləq
Üzeyir Hacıbəylinin
"Dərs" səhnəciyinin
tam mətni ilə mütləq tanış olun. Maraqlısı odur ki, Üzeyir bəyin də dönə-dönə müxtəlif
əsərlərində vurğulayıb
qabartdığı məsələ,
tək məmurun və ya müəllimin
məsələsi deyil.
O da valideynlər də
daxil olmaqla bütün cəmiyyəti
oyatmağa, maarifləndirməyə
çalışır. Yeni nəşr olunmuş Üzeyir Hacıbəyli
"Seçilmiş pedoqoji
əsərləri" (2025) hal-hazırda istifadə də olan əlifba
ilə tərtib olunaraq cəm şəkildə oxucuların
və araşdırmaçıların
ixtiyarına verilməsi
məhz bu baxımdan Üzeyir Hacıbəylinin 140 illiyinə
çox qiymətli töhfə və misilsiz pedoqoji - mədəni hadisədir.
Heç
kimə sir deyil ki, günümüzdə də
elm-təhsil sahəsində
neqativ hallar çoxdur. Gəlin görək, bütün hallarda əlaqədar qurumlar və vəzifəli şəxslər
təqsirkardır? Böyük
əminliklə deyirəm
ki, xeyr, bu belə deyil. Əksər hallarda bu kimi əməllərin
səbəbkarı valideynlər
və tənbəl tələbələr (şagirdlər)dir.
Üzeyir bəy və qələmdaşlarının
düz yüz ildir ki, oyatmağa (qandırmağa), çalışdığı
insanlar... Gündəlik
şahidi olduğumuz nümunələr (hadisələr)
bunu deməyə (yazmağa) əsas verir. Hansı səbəbdənsə dəyişə
bilmirik, dəyişmək
istəmirik. Çox təəssüf ki, Haqveriyevin,
Üzeyir bəyin, Sabirin, Mirzə Cəlilin müxtəlif zümrələrdən olan
qəhrəmanları günümüzdə
də dipdiri və canldırlar. Həm də sözün bütün məna və çalarları ilə dipdiri, ipiri, canlca, lap əjdha kimi istənilən qrupda meydangirlik edir, açıq-aşkar
digərlərinə meydan
oxuyur, onları təsir altına alır, müxtəlif vasitələrlə dəyişmək
istəyənlərə də
dəyişməyə imkan
vermirlər. Məcbur
edirlər ki, hamı axına qoşulub axsın. Bax belə. Yüz ildən sonra təlimdə, təhsildə,
dərsdə, məktəbdə
vəziyyət belədir.
Bu məqamda mərhum
şairimiz Qələndər
Xaçınçaylının eyni adlı kitabına daxil edilmiş "Dəyişmirik"
poemasından dahi Üzeyir bəyin silahdaşlarından olan Mirzə Cəlili anaraq yazdığı bu misraları xatırladım:
"Mirzə Cəlil yanaraq,
öz istəyini yazdı.
Dedi, bəlkə bu millət
Korşalan yaddaşında
Bir inqilab
yaratdı..."
Üzeyir
bəyin də, Sabirin də, Mirzə Cəlilin də məktəb, dərs, oxumaq məsələsinin üstündə
belə möhkəm dayanaraq, cidd-cəhdlə
elm və təhsil məsələlərini qabartması,
daim diri tutmasının yeganə səbəbi cəhaləti
aradan qaldırmağın
başqa yolunun olmadığına səmimi
qəlbdən, canı
dildən inanmaları
idi. Biz bunu görkəmli ədibin
"Ordan - burdan" başlığı ilə
yazdığı yazılarda
da aydın şəkildə
görürük. Akademik
Mirzə İbrahimov "Üzeyir
Hacıbəyov" (seçilmiş
əsərləri - 1985) kitabına
yazdığı "Böyük
bəstəkar və yazıçı" adlı
giriş məqaləsində
yuxarıda qeyd etdiyimiz məsələlərə
toxunaraq yazırdı:
"Təbiidir ki. Üzeyir
Hacıbəyov (Üzeyir
bəy Hacıbəyli
Z.U) kimi geniş fikirli, həqiqi qeyrət sahibi olan vətəndaş ürəkli bir yazıçı dövrünün
ağır dərdlərini
və ehtiyaclarını
mümkün
qədər bütünlükdə
geniş ölçüdə
əks etməyə bilməzdi. .... Üzeyir Hacıbəyov (Üzeyir bəy Hacıbəyli
-Z.U.) hər
şeydən yazırdı,
"Molla Nəsrəddin"
yolunu davam etdirərək, bir çox dərdlərə,
yaralara toxunurdu."
Akademik Mirzə İbrahimov yuxarıda
mənbəyini qeyd etdiyim yazının başqa bir yerində yenə əminliklə qeyd edir: "Üzeyir Hacıbəyov (Üzeyir bəy Hacıbəyli
-Z.U.) "Molla
Nəsrəddin"çilər yolunu tutaraq çox dərdlərimizdən
yazmış, köhnə
həyatın bir çox çürük
cəhətlərini, mənəvi-əxlaqi
səfalətlərini atəşə
tutmuşdur. Çünki,
onlar çürük
olsa da yaşayırdı,
xalqın əl-ayağına
dolaşır və irəliləməsinə, müasir,
mədəni xalqlar cərgəsinə çıxmasına
mane olurdu.
Üzeyirin (Üzeyir bəyin
-Z.U.) tənqidi sərrast
tənqid idi, işıqlı, mütərəqqi
qayələri müdafiə
edir və hədəfə vururdu..."
"Müəllimlər ictimaı"
və "Ata və oğul" səhnəciklərində
də yuxarıda idarəçilikdə olanların
səbatsızlığı ilə aşağıda olanların avamlığı
öz dillərindən
böyük ustalıqla
tamaşaçıya (oxucuya)
çatdırılır.
Şübhəsiz ki, mövcud problemlər
təkcə elm-təhsil
sahəsi ilə bağlı deyildi (deyil). Buna görə də Akademik Mirzə İbrahimovun təbirincə desək;
"...Üzeyir Hacınbəyov
(Üzeyir bəy Hacıbəyli Z.U) hər şeydən yazırdı..."
Doğum evindən qəbiristanlığa qədər
problemlə (borcla) doğulub, problemlə (borcla) dəfn olunan bir millətin nümayəndələrinin halını
Üzeyir bəy "Müalicə", hələ
giriş məqaləmizdə
haqqında söhbət
açdığım "Öz məişətimizdən
bir dram", "Moizə",
"Yuxuda", "Şəhər
işləri" adlı
səhnəciklərində böyük ustalıqla qələmə alaraq təqdim etmişdir.
Çox
dəyərli oxucum, Üzeyir bəyin irsi janrından, növündən, asılı
olmayaraq o qədər
zəngin və rəngarəngdir ki, bu aləmə düşdünmü,
istəsən də ayrıla, qopa bilmirsən. Fəqət, söhbətimizn bu məqamında sizinlə növbəti görüşümüzə
qədər ayrılırıq.
Növbəti sayımızı
oxumağı unutmayın.
Beşinci yazımız
Üzeyir bəyin öz hədəflərini sözün
əsl mənasında
topa tutduğu satirik hekayələri barədə olacaq. Sona qədər həmsöhbət
olduğunuz üçün
təşəkkür edirəm.
Hələlik.
Zaur
Ustac,
Olaylar 2025.- 1-7
avqust (¹26).- S.17.