Bu BƏXTİYAR harayıdır!
O, Azərbaycan ədəbiyyatının
istiqlal şairlərindəndir
və sözün əsl mənasında, istiqlalçı, mücahid
şairdir. Hələ
sovetlər dövründə
Azərbaycanın ikiyə
bölünməsinin səbəbkarları
olan, hər dəfəsində Azərbaycan
xalqının azadlıq
inqilablarına qarşı
qırğınlarla və
xəyanətlərlə cavab
verib qanına susayan rus və
İran siyasətinə etirazın
ifadəsi kimi yazdığı "Gülüstan"
poemasına görə
başı bəlalar
çəkmişdi.
Bu əsər həm də onu mərd,
mübariz bir şair kimi xalqı arasında böyük hörmətə
mindirmişdi. Buna görə
onun haqqında danışanda onu "istiqlal mücahidi",
"türk dünyasının
şairi" və başqa adlarla adlandırırlar. Həmişə
onu "Azadlıq aşiqi, Vətən aşiqi", - deyə də xarakterizə edirlər. Çünki Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən
olan bu nəhəng
sənətkar bütün
yaradıcılığı ilə istiqlal və milli birlik şüarı səsləndirmişdir.
Azərbaycan xalqının
milli oyanışı, istiqlalı
və türk birliyi məsələsi onun əsərlərinin başlıca qayəsidir.
Azərbaycan xalqının
milli və siyasi taleyi,
suverenliyi, birliyi və s. kimi motivlər onun yaradıcılıq amalı
və taleyi olmuşdur. Bəli, Bəxtiyar Vahabzadənin bir şair və
vətəndaş olaraq
qayəsi öz vətəni və milləti üçün
əhəmiyyətli xidmətlər
göstərməklə xarakterizə
oluna bilər. O öz əsərlərilə
ikiyə bölünmüş,
haqqı tapdanmış
Azərbaycan xalqının
istiqlal ruporuna çevrilmişdir.
Bu görkəmli Azərbaycan
şairinə ehtiram nümunəsi olaraq Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab
İlham Əliyev tərəfindən
böyük şairin
anadan olmasının yüzillik yubileyinin təntənəli keçirilməsi
məqsədilə sərəncam
imzalanmışdır. Sərəncamda
da deyildiyi kimi: "Bəxtiyar Vahabzadə mübariz şəxsiyyəti
və çoxşaxəli
fəaliyyəti ilə
XX əsrin ikinci yarısından etibarən
Azərbaycan bədii-ictimai
fikir tarixinə parlaq səhifələr yazmış qüdrətli
simalardandır. Onun Vətənə, millətə
və doğma ana dilinə sonsuz məhəbbət ifadə
edən, dərin poetik-fəlsəfi düşüncələrlə
zəngin irsi daim mədəni-mənəvi
dəyərlərə ehtiram,
milli azadlıq ideallarına
bağlılıq və
istiqlal məfkurəsinə
sədaqət hissi aşılamışdır. Sənətkar
ədəbi və elmi yaradıcılığını
uzun illər pedaqoji fəaliyyəti ilə uğurla əlaqələndirərək, bir neçə nəslin milli təfəkkürünün
formalaşmasında müstəsna
rol oynamışdır.
Bəxtiyar Vahabzadə
ictimai xadim kimi xalqın taleyüklü məsələlərinə
münasibətdə həmişə
əsl ziyalı mövqeyi nümayiş etdirmişdir".
Zəngin
bir yaradıcılığa
malik olan görkəmli
Azərbaycan şairi Bəxtiyar Vahabzadənin
(1925-2009) əsərlərində Azərbaycan
xalqının istiqlalı
ilə bağlı mövzular qələmə
alınmış, türk
milli birliyi ideyasını
ehtiva etmişdir. Azərbaycanın milli və
ərazi birliyi mövzusunu qələmə
alan "Gülüstan"
əsəri şairin
ən dəyərli və oxunaqlı əsərlərindən biri
olaraq Azərbaycan ədəbiyyatının qızıl
fonduna daxil olmuşdur. Poema Azərbaycanın Güney
və Quzey olaraq ikiyə bölünməsinə səbəb
olan "Gülüstan"
müqaviləsinə həsr
olunmuş, milli istiqlal
mücadiləsi və
oyanış vaxtlarında
ən çox oxunan əsərlərdən
biri olmuşdur. Vaqif Yusifli çox
gözəl deyir ki,
""Gülüstan" bir xalqın tarixi faciəsinin ibrət dərsidir".
Bu da maraq doğurur
ki, adıgedən "Gülüstan"
əsəri Azərbaycan
xalqının milli mücadilə
tarixinin görkəmli
nümayəndələrindən olan Səttarxan və Şeyx Məhəmməd Xiyabaniyə
həsr edilmişdir. Əsərdəki bu misralar bir xalqın
ayrılıq faciəsini
çox uğurla ifadə edir:
Bir qələm əsrlik hicran yaratdı
Bir xalqı yarıya böldü qılınctək.
Öz sivri ucuyla bu
lələk qələm
Dəldi
sinəsini Azərbaycanın.
Başını qaldırdı, ancaq
dəmbədəm
Kəsdilər səsini Azərbaycanın.
Əsərin girişindən olan
bu parçada şair bir müqavilə
ilə Azərbaycan kimi neçə əsrlik bir dövlətin, xalqın və torpaqların - Vətənin necə paçalandığını dərin bir kədərlə qələmə
almışdır. Burdakı
"Bir qələm əsrlik
hicran yaratdı" misrası da məhz zamanının böyük
türk dövlətlərindən
biri olan Azərbaycanın necə iki hissəyə parçalandığını anladır. "Başını
qaldırdı, ancaq dəmbədəm Kəsdilər
səsini Azərbaycanın"
misraları zaman-zaman Azərbaycan
xalqının birlik və istiqlaliyyət uğrunda apardığı
milli mücadilədən bəhs
edir. Neçə dəfə Cənubi Azərbaycan deyə bəhs olunan Azərbaycanın cənub
hissəsində Səttarxan,
Şeyx Məhəmməd
Xiyabani, Seyid Cəfər Pişəvəri
kimi görkəmli mücahidlərin liderliyi ilə xalq hərəkatı
baş qaldırmış,
vəhşiliklə istilaçılar
tərəfindən yatırılmış,
minlərcə Azərbaycan
oğul və qızları qanlarına qəltan olunmuş, Azərbaycan naminə şəhid olmuşlar. Böyük şairimiz də məhz bir misra daxilində
bu böyük tarixi xatırlatmağa çalışmış, kiçik
bir misra daxilində Azərbaycanın
böyük bir mücadilə tarixinə baş vurmağı, bir xatırlatma etməyi məqsəd bilmişdir.
Onun əsərlərində Azərbaycan
türklərinin milli və
siyasi (Güney və Quzey Azərbaycana
parçalanması) problemləri,
habelə Azərbaycan
türklərinin milli-siyasi
müstəqilliyi, türk
dünyasının birliyi,
qardaşlığı və
s. kimi əhəmiyyətli
mövzular və motivlər yer almaqdadır. Mənsub olduğu xalqının istiqlaliyyətini düşünən
şairin "Gülüstan",
"İstiqlal" və
"Şəhidlər" kimi əsərləri Azərbaycan xalqının
istiqlal uğrunda mübarizə mövzusunu
qələmə alır.
Habelə "Dar ağacı",
"Özümüzü kəsən
qılınc", "Fəryad",
"Atamın kitabı"
kimi digər əsərlərində xalqın
istiqlalına maneə
olan problemlər, daxili və xarici düşmənlərin
mənfur əməlləri
əks etdirilmişdir.
Bu da maraq doğurur
ki, şairin özü
"İstiqlal" əsərini
böyük Azərbaycanın
parçalanma tarixini anladan "Gülüstan"
əsərinin davamı
olduğunu qeyd etmişdir. Çünki
XX əsrin sonunda Sovet Rusiyasının çökməsi ilə
əlaqədar Azərbaycanda
xalq hərəkatı
baş qaldırır
və xalq istiqlaliyyət uğrunda savaş açaraq öz müstəqilliyini qazanır, suveren Azərbaycan dövləti
yenidən bərpa edilir. Bu üzdən şair "Məndən rica etdi bir
vətənsevər Yazım
davamını mən
"Gülüstan"ın", - deyə xalqın milli birliklə apardığı
istiqlaliyyət mücadiləsinin
nəticələrini qəsd
edərək sonrakı
zamanlarda Azərbaycanla
İran arasında yaranan
əlaqələrin verdiyi
imkanlar daxilində iki qardaş - Güney və Quzey Azərbaycan arasındakı həsrətin
qismən keçməsi
kimi mövzuları əks etdirir. Beləliklə, "Gülüstan"
əsərində şairin
qaldırdığı ayrılıq
fəryadı və parçalanma dərdi
"İstiqlal" əsərində
istiqlaliyyətin alınması
coşqusu ilə əvəzlənir.
Azərbaycan xalqının milli müstəqilliyi
və istiqlaliyyəti
mövzusunda "Şəhidlər"
əsərinin əhəmiyyəti
qabarıq şəkildə
görünür. Şair
hünər və qəhrəmanlığın bir
millətin və onun vətəndaşının
müstəqillik və
səadətinin təməlində
dayandığını ifadə
edir. Yaşından, cinsindən asılı olmayaraq bütün azəbaycanlıların mücadiləyə
həmrəy olmaları
əsərin mərkəzində
dayanır və şair xalqın istiqlaliyyət coşqusunu
göstərməklə bərabər
uşaqdan tutmuş böyüyə qədər
hər kəsin istiqlaliyyət uğrunda şəhid düşməsini
ön plana çəkir.
B.Vahabzadənin əsərlərinin
bir çoxunda Azərbaycan-türk milli xarakteri,
düşüncəsi başlıca
yer tutur. Şairin "Azərbaycan
oğluyam" şeiri
bu mövzuda yazılan ən yaxşı əsərlərdən
biridir. Bu şeirində
türk-Azərbaycan milliyyətinə
mənsubiyyət, Azərbaycan
türkünün qürurverici
tarixi, fəxarət dolu keçmişi başlıca mövzudur.
"Anam torpaq, Atam od, ...Od kimi istiqanlı, Seltək dəliqanlıyam", - deyə
Azərbaycan milli xarakterini
təqdim etmişdir.
Bu şeirində də
şair Azərbaycan xalqının ən böyük dərdi olan ikiyə bölünmək ağrısını
əks etdirmişdir.
"Həm Təbriz,
həm Bakıdır Məkkəm, Mədinəm
mənim" deyən
şair Azərbaycan dövlətinin paytaxtları
olmuş Təbriz və Bakı şəhərlərini Məkkə
və Mədinə ilə müqayisə edərək iman və inamın qibləgahları, Azərbaycançılıq
adlı vətənçilik
etiqadına tapınan
dinin Məkkəsi və Mədinəsi elan edir.
Əlimiz
də bir bizim,
Dilimiz də bir bizim.
Vətənimiz bir bizim,
Dünənimiz bir bizim,
Olmuşuq bir Vətəndə
Biz bu gün başqa-başqa.
Bizim talelərimiz
Bəs neçün başqa-başqa?
-
kimi düşündürücü suallarla sanki tarixin axışına qarşı üsyanla çıxış edir,
xalqını birlik, bütövlük uğruna
mücadiləyə çağırır.
Azərbaycanın bütövlüyü, böyüklüyü və
istiqlalı Bəxtiyar
Vahabzadə əsərlərinin
ana mövzusunu təşkil
edir. Şair nə yazırsa yazsın, Azərbaycanın
istiqlalı və türk milli birliyi həmişə onu düşündürür. "Vətəndən vətənə",
"Azərbaycan oğluyam",
"Mənim şeirim",
"Şair-vətən", "Əgər qorunmazsa istiqlalımız" və
başqa şeirlərində
də bəhs edilən mövzu əhəmiyyətli yer tutur. Şair habelə "Şair - vətən" şeirində
də bütün şairlərin, əlbəttə,
özünün də
vətəninin hayqırışı,
səsi, fəryadı,
milli duyğuların ifadəçisi
olduğunu bildirir.
Şair
"Anamın kitabı"
əsərində Azərbaycan
türklərini yüz
illərcə bölüb,
başqa mənəviyyata,
başqa qanunlara, başqa ideologiyaya yönəldilməsindən söz
açmışdır. Onun
"Ana dili" və
"Anamın kitabı"
kimi əsərlərində
də milli dil və heysiyyət məsələlərinə toxunulmuşdur.
Bu inkaredilməzdir ki, milli dil
bütün millətlərin
vazkeçilməz, itirilməz
dəyəri, milli varlığının
təməlində dayanan
ən önəmli şərtdir. Bütün
filosofların da söylədiyi
kimi, "dil varsa, millət vardır, dil yoxsa, millət də yoxdur". Bu mövzu şairin "Ana dili" adlı şeirinin əsas mövzusudur. Şeirdə:
Bu dil, - bizim ruhumuz,
eşqimiz, canımızdır,
Bu dil, - bir-birimizlə əhdi-peymanımızdır, - deyə şair ana dilini - Azərbaycan dilini milli-ictimai varlığın daşığıyıcısı,
birləşdirici dəyəri
kimi səciyyələndirir.
Şeirdəki: "Sən
xalqının aldığı
ilk nəfəsdən yarandın"
misrasında şair Azərbaycan dilinin xalqın nəfəsindən
yarandığını söyləməklə
onu xalqın çoxminillik yaşayış,
həyat, düşüncə,
heysiyyət və bütün duyğularının
daşıyıcısı kimi səciyyələndirir.
Şairin "Muğam",
"Özümüzü kəsən
qılınc", "Dar ağacı"
kimi əsərlərində
də azərbaycanlıların
milli dəyərləri, müstəqilliyi,
istiqlalı və başqa bu kimi
motivlər əhəmiyyətli
yer tutur.
Bəxtiyar Vahabzadənin dramaturji
əsərlərində də
istiqlal motivləri başlıca yer tutur. Şairin görkəmli Azərbaycan
dramaturqu Cəfər Cabbarlıya həsr etdiyi və onun "Od gəlini" əsərinə iqtibas edərək yazdığı
"Dar ağacı" əsərində
orta əsrlər hadisələrinin əsasında
XX yüzilliyin sonlarına
doğru Azərbaycan cəmiyyətində baş
verən hadisələrin
məzmunu təqdim edilmişdir. Bütün ömrü boyu ərəb xilafətinə
xidmət edən Aqşinin axırda "mən öz vətənimə qarşı
vuruşanda ölü
olmuşam" - deyə
etiraf etməsi XX əsrin sonlarındakı
bəzi Azərbaycan siyasi xadimlərinə ünvanlanan mənalı irad və nəsihət
idi. Bundan başqa görkəmli Azərbaycan dramaturqu Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı"
əsərinə iqtibas
olaraq yazılan "Atamın kitabı" əsərindəki hadisələr
də XX əsrin sonlarında Azərbaycandakı
hadisələrlə müqayisədə
təqdim edilmişdir.
Bu əsərdə də
öz millətinin müqəddəratını düşünməyən
"millət başçıları"
- siyasi xadimlər tənqid olunmuş, millətin taleyi narahatlıqla əks etdirilmişdir.
Bəxtiyar Vahabzadənin bütün
əsərləri həm
Azərbaycan, həm türk dünyası milli
birliyi və istiqlal motivlərilə zəngindir. Şairin
"Bütün millət
dönməliykən yumruğa,
Türkün türklə
ədavətə haqqı
yox" misrası türk dünyası birliyinə uğurla xidmət edən böyük Mustafa Kamal Atatürkün "Türkün
türkdən başqa
dostu yoxdur" və Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyevin "Biz bir millət, iki dövlətik" kimi siyasi aforizmlərinin poetik davamı olaraq səslənir. Şair "Azərbaycan-Türkiyə",
"Atatürk", "Mən türkəm" və başqa əsərlərində
də bu mövzuya toxunur, türk dünyasının
gələcəyi haqqında
təəssüratlarını əks etdirir. Şair vaxtilə misralarından birində deyirdi:
Millət sevgisi ilə silahlanan şəxs
Özü təkbaşına millət
olurmuş.
Bəli,
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə özü məhz belə şəxsiyyət
idi. Yaradıcılığında
türk dünyası
və onun birliyi məsələsinə
xüsusi yer verdiyi üçün B.Vahabzadəyə "türk dünyasının
böyük şairi"
adı verilmişdir. Bəxtiyar Vahabzadə bütövlükdə türk
dünyasının böyük
şairi olaraq tanınıb. Buna görə
də Azərbaycan Xalqının Ümummilli
Lideri Heydər Əliyev Bəxtiyar Vahabzadə haqqında
"xalqın düşüncə
və arzuları, hiss
və duyğuları,
istək və arzuları həmişə
sizin zəngin yaradıcılığınızın, mübariz poeziyanızın
cövhəri olmuşdur",
- deyə bəhs etmiş, milli istiqlal yolundakı xidmətlərinə
görə onu "İstiqlal" ordeni ilə təltif etmişdir. Türkiyə Cümhuriyyətinin prezidentlərindən
olan Süleyman Dəmirəl də böyük şair haqqında: "Sizin ədəbi yaradıcılığınız
bütün türk dünyasının mənəvi
birliyi və yüksəlişi ilə
yaxından bağlıdır",- deyə bəhs edərək onun türk dünyası qarşısındakı
xidmətlərini yüksək
qiymətləndirmişdir.
RAMİZ
QASIMOV
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Olaylar.-
2025.- 16-22 may, ¹17.- S.17.