“Türk” etnonimi və törələri
Əvvəli
ötən saylarımzda
Türklərdə
dəfn törənləri
Qədim
türklərdə "ölüm" başqa bir anlam verir.
Ruhun vucuddan çıxdığını, başqa
dünyaya, yəni yeni bir dünyaya köcdüyünü
bildirir. İnsan ölmür, həyatını davam etdirir.
Bir sözlə, insanın ruhu əbədidir və o, hər
zaman, hətta o dünyada da bizimlədir. Daha doğrusu,
"ölüm"ün ruhunun o biri dünyaya keçməsi,
o deməkdir ki, ruh əbədidir, o cümlədən də
insanın "ölüm"ü ölüm deyil, başqa
bir həyata keçiddir. Bu anlamda ruhun əbədi
yaşaması millətin yaşaması deməkdir. Bu inanc fəlsəfəsi,
əslində qövmün daha güclü olması yolunu
göstərir, çünki türk döyüşlərlə,
savaşlarla deyil, həm də ruhu o biri dünyaya
köçənlərin onlara yardımçı olması
ilə daha da güclü olması ideyasına əsaslanır.
Əslində bu inanc fəlsəfəsi çox bəsit
fikirlərlə də təsdiqlənə bilər:
"Keçmişinə daş atma, gələcəyini oxa
tutarlar: "Bu baxımdan qədim türklərdə dəfn
törənləri (mərasimləri) keçmişlə gələcəyi
birləşdirən bir əsasdır, amildir, faktdır desək,
yanılmarıq.
Bu
baxımdan əski türklər cənazə mərasimləri
təşkil etmiş, müxtəlif rituallar həyata
keçirmişlər. Bu mərasimlər həm islamdan
öncə Şaman və Göytanrı inanclarına
uyğun kecirilmiş, həm də bu inancların bəzi
elementləri islama da gətirilmişdir.
İbn
Fadlan onuncu yüzildə Orta Asiya və İtil (Volqa) ərazilərini
gəzərkən Oğuz və başqa türk
toplumlarının yaşam tərzini və rituallarını
qələmə alaraq qeyd edir ki, oğuzlar ölülərini
xüsusi bir törənlə dəfn edirlər.
Ölü
öncə təmizlənir (İbn Fadlan təmizləmək
deyəndə nəyi nəzərdə tutduğunu yazmır;
silinir, yuyulur, yoxsa başqa bir vasitələrdən istifadə
edilir?) və gündəlik həyatda istifadə etdiyi paltar
geyindirilir. Xüsusi olaraq çuxa geyindirilir və yanına
ox-yay qoyulur. Bu ölən kəsin döyüşçü
kimliyini və o dünyada bu vəzifəni
daşıyacağı inancını bildirir. Ayrıca olaraq
ölən kəsin əlinə dolu taxta qədəh verilir. Qədəhin
içində "nəbiz" deyilən bir içki olur. Bu
içki qurudulmuş üzümdən, qurudulmuş xurmadan,
arpa və darıdan hazırlanır. Onun önünə
"nəbiz" dolu taxta qab da qoyulur. Bu ona görədir ki,
ölən kəsin o biri dünyaya yolçuluğunda
ehtiyaclarını ödəyə bilsin.
Bundan
sonra ölənin heyvanlarının sayına görə birdən
yüzə, iki yüzə qədər qurban kəsirlər.
Ətlərini yeyib, başlarını, ayaqlarını, dərilərini
və quyruqlarını ayırır, bunları kəsilmiş
ağaclar üzərində qəbrin başına asır və
bunlar ölünün cənnətə gedərkən minəcəyi
heyvanlardır, - deyə düşünürdülər.
Əski
türklər, xüsusən də önəmli insanlar
üçün məzar anıtları və heykəllər
ucaldırdılar. Bunlara Balba, yaxud Daşbaba deyirdilər.
Səyyahlar,
elçilər, dövrü qələmə alan yazarlar
daşbabalar haqqında maraqlı bilgilər vermiş, yas
törənlərinin bir qismini qələmə
almışlar. Nizami Gəncəvi qıpçaqlarda
Daşbaba törəninin geniş
yayıldığını yazır. Belə ki,
döyüşçülər Daşbaba önündən
keçərkən, ölənə (qeyd edək ki,
Daşbaba hər kəsə qəhrəmanlığına
görə qoyulurdu. Bu savaşçının qəhrəmanlığının
o biri dünyada təkrar olunması anlamına gəlirdi)
sayğı olaraq sadağından bir ox onun
qarşısında qoyurdular. Firudin Ağasıoğlu
"İslamöncəsi tarix" kitabında yazır:
"Ötəki dünya evinə-basrığa
çaxır, yemək, su, silah, geyim, qab-qacaq nəsnələri,
an bədizləri (qoç, at) və ya anların özlüyünü,
ətini, sümüyünü qoyardılar. Basırıq
yanında daşdan yonulmuş adam, at, qoç, qoyun, bağa
(tısbağa) bədizlərin qoyulması qədim
çağlardan bəlidir. Belə daşlar yonulmuş
fiqurlara uyğun olaraq sığındaş, balbal, daşbaba,
daşnənə (daşana), sındaş (sıntaş),
daşqoç, daşat adlanır. Bəzi
başdaşlarına at, maral, qoç, quş, börü
fiqurları həkk olunurdu".
Bu məzarlarla
yanaşı üzərinə daşlar və ya torpaq
tökülən, kurqan adı verilən dəfn törəni
göytürklərdə, oğuzlarda və digər türk
boylarında geniş yayılmışdı. Bu məzarların
içində ölüyə aid əşyalar, silahlar, bəzən
qurban edilmiş heyvanlar olurdu.
Əmir
Teymur tarixini, yaxud salnaməsini yazan Şərafəddin əl
Yəzdi "Zəfərnamə" əsərində qeyd
edir ki, Teymur Toxtamışxanla Dəşti Qıpçaqda
döyüşən zaman onun adlı-sanlı sərkərdəsi
öldürülür.
Əmir
Teymur bu ölümdən çox kədərlənir və
iki yüz minlik ordusuna əmr verir ki, hər kəs sərkərdənin
qəbri önündən keçəndə ora bir daş
atsın. Fikir verdinizmi, fanatik islamçı sayılan
hökmdar əski törəyə uyğun mərasim
keçirir. Nəticədə üç gündən sonra qəbrin
üstündə böyük bir dağ yaranır.
Firudin
Ağasıoğlu yuxarıda adını çəkdiyimiz
kitabda kurqan mədəniyyəti haqqında yazır: "Qazma
torpaq (xəndək) basırıqlarda ölünün ətrafını
daşlar və ya ağac tirlərlə bağlayıb
üstünə daş-torpaq yığılır, kurqan
adlanan belə qabarma basırıqlar kiçik təpəcikdən
böyük təpələrədək müxtəlif
ucalıqda olur. Kurqan gələnəyi m.ö. IV minildən
başlayıb islama qədər, bəzi bölgələrdə
isə XV əsrədək davam etmişdir. Əvvəllər
bəsit formalı və basırığa qoyulan əşyaların
qıtlığı ilə seçilən kurqanlar get-gedə
böyük forma almış, ölünün yanına
qoyulan nəsnə çeşidləri artmışdır.
Daha möhtəşəm görünüşü, zəngin
bər-bəzək nəsnələri ilə heyranlıq
doğuran kurqanlar m.ö. I min ilin əvvəllərindən
başlayaraq ən çox saqa boylarından
yaşadığı bölgələrdə
görünür. Krımda, Qara dənizin quzey çölləri
Azaq (Azov) dənizinin yaxaları boyunca qədim qəmər və
saqa boylarında qalma çoxlu kurqan vardır. Zaporojye,
Dnepropetrovsk bölgələrində kurqanlara kazak, Xersonda
tatar, Krımda türk qəbri deyilir. Xerson vilayətinin
Aşağı Seroqoz qəsəbəsində
hündürlüyü 20 metr bir möhtəşəm saqa
kurqanı da Oğuz kurqanı adlanır".
Təəssüflər
olsun ki, türk kurqanlarının bütün Avrasiya boyu
bolluğuna baxmayaraq (əsasən qəbrin içinə
hansı əşyaların qoyulması istisna olmaqla), ayinlərin
necə keçirilməsi haqqında çox az məlumata
rast gəlinir. Maraqlıdır ki, dəfn mərasiminin
hansı sözlərlə başlayıb, hansı sözlərlə
bitməsi haqqında bilgi yox dərəcəsindədir.
Müsəlman dəfnləri dövrümüzdə də
baş verdiyindən bilirik ki, dəfn hardan başlayır, nə
oxunur, necə bitir. Amma islamaqədərki dövrdən,
xüsusilə də kurqan mədəniyyətinin ayinlərindən
bizə gəlib çatan məlumatlar məhduddur. Maraqlı
bir məsələ də ortalığa çıxır,
belə ki, bir çox arxeoloqlar (M.Qimbutas, Q.N.Hümbətov,
A.İyessen və başqaları) kurqanları tədqiq edərək
belə qənaətə gəliblər ki, eramızdan əvvəl
dördüncü minillikdə Azərbaycanda yaranıb. Bu ilk
növbədə Kür-Araz mədəniyyətinə məxsus
olsa da, Azərbaycanın bütün ərazilərinə,
sonradan isə bütün Avrasiyaya yayılmışdır.
Bu da İkiçayarası (Dəclə-Fərat) Übeyd mədəniyyətilə
sıx təmasda olmasından xəbər verir.
Əslində
ortalıqda belə bir sual yaranır: Xalqların genezisi,
yaranma və inkişaf tarixi bəlli olsa da, bəzi alimlər
eramızdan əvvəl IV minilliyə aid olan kurqanları niyə
irandilli boylara aid edirlər? Axı tarix elminə çoxdan məlumdur
ki, farsdilli boylar indiki İran deyilən əraziyə
eramızdan əvvəl IX-VIII əsrlərdə köc ediblər.
Bu kurqanlar isə onların bu ərazilərə köç
etməsindən üç min il öncə tikilib. Hətta
"Oğuznamə" eposu kurqan mədəniyyətinin
yaranmasını Azərbaycanla bağlayır. Oğuzxan burada
olarkən hər əsgərə dəfn mərasimi zamanı
bir ətək torpaq tökməsi üçün
tapşırıq verir. Nəticədə böyük bir
kurqan yaranır və Oğuzxan bu yerin adını ("azər"
sözü bəzi mənbələrdə yüksək
anlamını verir) Azərbaycan adlandırır.
V.V.
Radalov yazır ki, böyük daş kurqanları ucaldan qədim
çağ insanları türklər idi.
Kurqan mədəniyyətinin
tədqiqatı belə bir nəticəyə gətirib
çıxarır ki, prototürklərin ana vətəni Mərkəzi
və Orta Asiya deyil, Azərbaycan, Anadolu və Ön
Asiyadır. Yəni bu kurqanların tədqiqatı imkan verir
deyək ki, bu ərazilərdən bütün Avrasiyaya
yayılmış prototürklər sonradan kurqan mədəniyyətini
aparmışlar.
Fikrimizi təsdiq
edirmiş kimi, F.Ağasıoğlu yazır: "Prototürk
uruqları ölülərini qıvrılmış,
bükülü formada (bunun da rəmzi mənası belədir
ki, doğuşdan öncə ana bətnində necə
olmusansa, o dünyaya da elə dönürsən- Y.O.)
basırığa qoyur, üzərinə qırmızı
oxra tökürdülər. Bütün bu etnik adətlər
bütövlükdə prototürk uruqlarının
basırıq kulturu gələyini formalaşdırmış
və onlar bu kulturu miqrasiya etdikləri regionlara
daşımışlar. Türk yas törəninin bir
neçə min il Ön Asiyada ucalan səsi tarixin müxtəlif
dövrlərində Avrasiyanın önəmli bölgələrindən
eşidilməyə başlamışdır..."
Nəhayət
"kurqan" sözü arxeologiya elmində bir çox dillərə
keçmiş, dünya vəsiqəsi qazanmışdır.
Bu
sözün mənasını müxtəlif açmalarda
versələr də, kurqan sözü qədim türkcədir
və minilləri aşaraq günümüzə qədər
gəlib çıxmışdır. Kurqanı qurmaqdan, tikməkdən
əlavə "qorumaq", "qoruq yeri", "gor
evi", "gor yeri", "görükən",
"qurmaq" variantları kimi də qəbul edə bilərik.
Türk
kurqanlarından tapılan əvəzsiz sənət əsərləri
həm tariximizi, həm də etnik genezisi izləməyə
imkan versə də, çox zaman "alim"lər siyasi
sifariş alaraq Azərbaycan tarixinə böyük zərbələr
vururlar.
Türklərin
toy törənləri
Toy mədəniyyəti,
toy törəni evlənmə prosesinin əvvəli, ailə
qurmanın ilkin təməli və çox mürəkkəb
mexanizmdir, çünki dövlətin və budunun (xalqın)
varlığı, onun qorunub saxlanılması və
inkişaf etməsi ailədən asılıdır. Toy
törələrə uyğun olaraq qadın və kişinin
(erkəyin) nikaha, yaxud "izdivaca girməsi deməkdir. Qədim
türklərdə "toy" yığıncaq anlamına
gəlirdi. Əmir Teymur dövründə, bu, həm də
iclas mənasını verirdi. Azərbaycanda və Anadoluda
"toy-düyün" anlamı evlənmə anlamına gəlir.
Türklərdə
toy mədəniyyətinin çox qədim tarixi var, belə
ki, Assur yazılı mənbələrində eramızın
XIX-XVII əsrlərində Assur çarı türk bəyinin
qızını oğluna almaq istəyilə ona başlıq
verməsindən bəhs edir.
Çox
güman ki, bundan da yüz illər, minillər öncə də
evlənmə mərasimi türklərdə çox ciddi bir
atribut olaraq elin, obanın şənliklərinə vəsilə
olub. Bu əsas şənliklərdən biri yengün (novruz)
bayramıdırsa, digəri
toy-düyün, evlənməkdir. Təbiidir ki, digər
törənlər də mövcüd olub və onlar da həyata
keçirilirdi. Ancaq bu şənlikdə bütün oba elliklə
iştirak edirdi. Etiraf edək ki, minillər keçməsinə
baxmayaraq keçən əsrin doxsanıncı illərinə
qədər elçilik, toya hazırlıq, toy günü mərasimlərində
çox az nəsnə dəyişmişdi. Lakin heyhat,
qloballaşma, texnikanın inkişafı toy, yaxud evlənmə
mərasimlərinin istiqamətini dəyişdirmiş və nə
yazıq ki, ənənələri unutdurmağa
çalışan qüvvələr getdikcə daha da
çoxalır.
Elçilikdən
tutmuş, nişan və evlənmə günü də daxil
olmaqla toyda bütün soyun iştirak etməsi sıradan bir
şey deyil. Bu, o demək idi ki, evliliyin məsuliyyətini təkcə
bəy və gəlin daşımır, həmçinin
bütün soy buna cavabdeh idi. Təsadüfü deyil ki, o
zamanlar boşanmalar yox dərəcəsində olurdu. Bəy və
gəlini yalnız müharibələr, qəfil ölümlər, təbiət hadisələri (sel, zəlzələ,
yanğın və s.) ayıra bilərdi. "Qoşa
qarıyasınız" anlamı da buradan irəli gəlirdi.
Qırmızı duvaqda evə gəlin gələn qız, o
evdən kəfəndə çıxmalı idi.
Ardı var
YUNUS
OĞUZ
Olaylar.-
2025.- 23-29 may, ¹12.- S.12.