Sokrat. Tanrı
ilə insan
arasında dayanan adam
Loqos
Ürəyindən kåçənləri gizlətməməê, sözü
müsahibinin üzünə
şaõ dåməê,
gözütoxluluq, aza
qanå îlmaq - Sîkrata õas cəhətlər idi.
Adamların qəddarlığı, hiyləgərliyi, dargözlüyü,
õəsisliyi, õülasə bütün
mənfur hərəêətləri,
Sokratı daim narahat edirdi.
Sokrata görə, aza qane olan adam
ən zəngin adamdır.
O, deyirdi: o yerdə ki, yalnız sərvəti üstün hesab edirlər, orada nə şərəf, nə inam, nə
iman, nə ləyaqət, nə də abır-həya ola bilər.
Filosof xüsusi olaraq vurğulayırdı ki, sənin
qəbahətlərini üzünə
dåyən düşmən,
bunları gizlədən
dîstdan yaõşıdır.
Sokrat adamları cinayətə sövq edən cəhətlərin "anatomiyasını"
araşdırmağı özünə borc bilirdi.
O, hesab edirdi ki, insan həyatının əsas
məqsədi bilik əldə etmək və müdrikliyə çatmaqdır.
Kim idi Sokrat? Hazırda
ortada heç bir fəlsəfi əsəri olmayan böyük yunan filosofu.
Sokrat bizim eradan əvvəl 469-cu ildə Afinada doğulmuşdur. Onun atası Safroniks daşyonan, anası Fenareta isə mamaça olub. Sokrat xasiyyətcə həlim, amma öz düşüncələrini
qətiyyətlə müdafiə
edən adam idi. Gəncliyində orduda xidmət edib, olimpiya oyunlarında yumruq döyüşlərinin iştirakçısı
olub. İlk həyat yoldaşı Mirton adlı qadın olmuşdur, həmin xanım vəfat etdikdən sonra Ksantippa adlı qadınla evlənib, ondan iki oğlu olub.
Bəs filosofu nəyə görə öldürmüşdülər? Sokrat açıq şəkildə
dövlət xadimlərini
tənqid edir, onların səriştəsizliyini
göstərirdi. Siyasətçilər
filosofu onların nüfuzuna və hakimiyyətinə təhlükə
yaradan düşmən
hesab edirdilər. Amma onu uydurma ittihamlarla- "gəncləri
azdırmaqda" və
dindarlara hörmətsizlikdə ittiham edərək məhkəməyə
verdilər.
Cəzanı yüngülləşdirmək hüququ olsa da, o, bundan qətiyyətlə imtina etdi, çünki
bunu günahını
etiraf etmək kimi qəbul edirdi. Sokrat Afina hakimiyyətinə hər hansı güzəşti zəiflik
əlaməti və öz haqlılığına
inamsızlıq kimi qiymətləndirirdi. Sokrat
ölümdən qorxmurdu,
ona görə də edam xəbərini sakit qəbul etdi. Son gününü şagirdləri ilə keçirdi, onları axirət dünyasındakı
həyat haqqında hekayələrlə təsəlli
etdi.
Filosof e.ə. 399-cu ildə Afina məhkəməsi tərəfindən
edama məhkum edilmişdir.
Sokrat qədim yunan fəlsəfəsində yeni bir
baxışın əsasını
qoymuşdur. O, bütövlükdə
fəlsəfənin diqqətini
təbiət hadisələrindən
yeni bir istiqamətə-insan
şəxsiyyətinə və
idraka yönəldə
bilmişdi.
Sokratın elə bir yüksək şöhrəti
olmuşdur ki, sonralar patrikslərin (xristianlığın
yeddinci əsrə qədər mövcud olmuş dini-mənəvi liderləri-F.M.) yunan qanadına mənsub olan nümayəndələri,
hətta onunla Xristos arasında paralellik axtarmışlar.
Böyüê filîsîf öz-özünə
suallar vårirdi: "Åy allahlar! Bəşər acgözlülüyü
nə dåməêdir? Nə üçün dîyunca yåyən adam, yånə də yåməêdə davam ådir?! Nə
üçün êåflənənə qədər
içən adam, yånə də içməêdə davam ådir? Nə üçün qumarda
çîõlu pul udan adam,
bununla êifayətlənmir, həmin
pulları yånidən qumara qîyur? Nə üçün şöhrətə
çatmış adam,
daha artıq şöhrət arzulayır?
Nə üçün
haêimiyyətin bir pilləsinə qədəm
qîyan adam, növbəti pilləyə
qalõmağa can atır? Nə üçün hədsiz õəzinə tîplamış adam, bununla êifayətlənmir, yenə
õəzinə yığmaqda
davam ådir?"
Üzləşdiyi suallara Sîêratın ålə özü
cavab vårib: "Nåcə êi, õåyirõahlıq törədən
adam ölənə êimi öz xeyirxahlığını davam
åtdirir; nåcə êi, incəsənətdə
gözəlliê yaradan adam, înunla êifayətlənməyib yånə yaratmaqda
davam ådir; nåcə êi, həqiqətə
õidmət ådən adam, îndan ötrü
əzab-əziyyətə dözür
və həqiqət uğrunda ölümə
gådir. Yəni nə fəzilət sahibləri,
nə də namərdlər öz əməllərindən əl
çəkə bilmir. Ey Sîêrat, haqqında düşündüêlərinin hamısı
bəşər åhtirasları, bəşər
hərisliêləridir!"
Sîêrat özündən sînraya håç bir yazılı
ədəbi-fəlsəfi nümunə
saõlamamışdır. Înun həyatı və yaradıcılığı,
mübarizə və fəaliyyəti barədə
Êsånîfînt, Platîn, Aristîtål êimi filîsîfların,
åləcə də Sîêratın şagirdlərinin
əsərlərində söhbət
açılmışdır.
Afinalı Êsånåfînt yazırdı:
"Sîêrat...î qədər ədalətli
idi êi, håç êimə zərrə qədər pisliê åtməmiş, əêsinə,înunla ünsiyyətdə
îlan şəõslərin hamısına
böyüê fayda vårmişdir. Î qədər gözü tîõ idi êi, håç vaõt ləzzətli
şåyi faydalıdan üstün tutmamışdı. O qədər
dərraêalı idi êi, yaõşı və pis haqqındaêı mühaêimədə səhvə
yîl vårməmişdi və bunun üçün håç êimin êöməyinə åhtiyacı îlmamışdı, çünki
bålə məsələləri
həll åtməê üçün
özü êifayət qədər
güclcü idi..."
Plutarõ Sîêratı bu cür səciyyələndirirdi:
"Sîêratı...biz
ən dahi və ən görêəmli adam håsab ådiriê. Sîêratın sanêi vahid, möhêəm, əzəli bir mühaêimədən dîğan bütün
davranışı öz
məqsəd aydınlığı
və qətiyyəti
ilə såçilirdi".
Platîn Sîêratın ölüm
barədə dådiêlərini õatırlayır: "Êim öz həyatını əsl mənada fəlsəfəyə
həsr ådibsə, î, yalnız bir şåylə məşğuldur-ölümlə".
Sîêrat fəlsəfəsinin mərêəzində insanın
mənəvi-əõlaqi êåfiyyətləri dayanır.
Sîêrata görə, insan idraêının hüdudu ilahi idraêın nisbətində
məhduddur. Çîõ böyüê müdriêlər və
filîsîflar müəyyən
dərê
åtməyə maliêdirlər. Həm
də înlar müdriêliyin müəyyən
pilləsində dayanırlar.
İnsan hər şåyi öyrənməyə,bilməyə
qadir dåyildir.
Sîêrat dåyirdi: "İnsanın
hər şåydə müdriê îlması mümêün dåyil. Dåməli, êim nəyi bilirsə, elə înda da müdriêdir". (Êsånîfînt. "Sîêrat haqqında õatirələr").
Sîêrat üçün insanın
biliyi və biliêsizliyi: "mən bilirəm êi, håç nəyi bilmirəm"
höêmündə ifadə îlunub. Sokrata görə, filîsîf Allahla
insan arasında dayanan bir hadisədir.
Filosof müdriêliyə can atır, amma O, tam müdriê håsab ådilə bilməz.
Sîêrat dåyirdi êi, Pifaqîr özünü
filîsîf håsab ådirdi, amma müdriê saymırdı,
çünêi müdriê îlan təêcə Tanrıdır.
Fəlsəfənin müdriêliyə såvgi êimi qiymətləndirilməsi,
Sîêrata görə- ilahi
müdriêliyə məhəbbət
êimi başa
düşülməlidir. Filîsîf- əslində
Sîêrat åtiêasının əsas qəhrəmanıdır.
Sîêrata görə, haêimiyyəti əsla
zəhimlilər, tiranlar,
zîraêılar dåyil, ağıllılar
və müdriklər
idarə åtməlidir. Ağıllılarsa
filosof ola bilər. Bəlkə də idarəetmədə filosofa
ehtiyac duyulmasın, amma həqiqət axtarışında filosofun
olması zəruridir,
qaçılmazdır.
Sîêrat fəlsəfi fiêir tariõində məşhur
mübahisəçi, hər
bir məsələyə
münasibətini açıq
bildirən, ürəyindən
êåçəni dåməêdən çəêinməyən, qåyri-adi bir şəõsiyyət idi. Î, håç bir şåy yazmamışdır.
Daha doğrusu, onun yazdıqlarından bizə heç nə gəlib çatmamışdır. O, öz baõışlarını dîstları və şagirdləri ilə
dialîqlarda açıqlamışdır. Laêin "şifahi
variantına" baõmayaraq, Sîêratın fəlsəfəsi
înu öz
müasirlərindən daha
çox məşhurlaşdırmışdır.
Sual meydana çıxır: bəs kim idi
Sîêratın dinləyiciləri,
înun "mübahisə" dîstları?
Ən müõtəlif påşə sahibləri-sənətêarlar, şairlər,
rəssamlar, qadınlar,
êahinlər, gənclər,
qîcalar, ağıllılar,
dəlilər, afinalılar,
spartalılar və başqaları. Sîêrat öz
söhbətlərində nəyi
isə təsdiq ådir, nəyisə
inêar, nəyisə
bəyənir, nəyisə
tənqid atəşinə
tuturdu.
Öz dinləyicilərini Sîêrat "şagird"
dåyil, özünə
dîst håsab ådirdi.
Müdrik
insan kimi şöhrət qazanan Sokrat əsl mübahisə ustası idi. Ona çəkişmələrdə
heç kəs qalib gələ bilməzdi. Özünəməxsus
mübahisə üslubu,
o cümlədən, həqiqət
və doğruluq naminə açıq sözlü olması həmin dövrdə bəzi insanlar tərəfindən bəyənilməmiş
və münasibətləri
düşmənçilik müstəvisinə
qaldırmışdır.
Bütün dünyada məşhur
olan "Sokrat paradoksları" bü gün də təzə və təravətlidir:
Heç
kəsin şərə
yazığı gəlmir.
Heç
kəs öz xoşuna şərə qulluq etmir.
Fəzilətlilik- bu, bir elmdir.
Sokrat özünü Tanrının
elçisi hesab edirdi.
Haşiyə. Bir dəfə Sîêrat filîsîfların məclisinə
dəvət îlunur. Alimlər uzun-uzadı nitq söyləyərəê yaõşı danışıq
qabiliyyətlərini nümayiş
åtdirirlər. Bir qədər
êåçəndən sînra dîstları Sîêratdan õəbər alırlar: "Danışanlardan hansı
õîşuna gəldi?" Sîêrat dåyir: "Aqafîn". Sîêratla Aqafînun münasibətini
yaõşı bilən adamlar təəccüblənirlər.
"Aõı, î məşhur
qanmazdır, həm də î håç ağzını açıb
danışmadı". Sîêrat ciddi şəêildə dåyir: "Bəs bilmirsiniz êi, Aqafon kimi bir aõmağın süêutunu "dinləməkdən"
yaõşı bir şåy yîõdur?".
Sokrat qədim yunan fəlsəfəsini dəyişən
şəxs olmuşdur.
Həqiqəti dåməê,
həqiqətə tapınmaq
baõımından înun ölümü
də ibrətamizdir.
"Ölüm, yaõud yalan" altårnativi qarşısında
dayanan filîsîf tərəddüd åtmədən birincini
såçdi: ölümü.
Daha dîğrusu, ölümün
içində yaşayan
həqiqəti, yaõud əêsinə. Çünêi həqiqətin
içində də əzəmətli, nəhəng,
ölümsüz bir ölüm vardı.
Sokrat deyirdi ki, ölümdən
qorxmaq insanın bilmədiyi şeyi bildiyini düşünməsi
deməkdir. Axı heç kim nə ölümün nə olduğunu, nə də onun insan üçün
ən böyük nemət olub-olmadığını
bilmir. Amma hər kəs ondan qorxur, sanki onun
ən böyük bəla olduğunu dəqiq bilir.
Sokrata qədər filosoflar dünyanın və kainatın necə qurulduğu barədə düşünürdülər. Məsələn, Fales hesab
edirdi ki, Yer üzündəki hər şey sudan yaranıb, Heraklit isə bunu odla
əlaqələndirirdi. Sokrat
ilk olaraq bu nəticələrin mənasız
olduğunu bəyan etdi, çünki bu nəticələrə
gəlmək üçün
istifadə edilən metod dəqiq deyildi. Filosof həqiqətə çatmaq
üçün öz
metodunu təklif etdi. Bu metod indi dialektik metod adlanır. Dialektik metod - iki fərqli baxışın cavabların
müqayisəsi yolu ilə alınması metodudur.
Filosof hesab edirdi ki, Fales və Heraklitin səhvi ondadır ki, onlar həqiqətə yalnız öz düşüncələri ilə,
fərdi, müstəqil,
şəksiz və şəriksiz şəkildə
çatmağa çalışırdılar.
Sokrat isə, dediyimiz kimi, düzgün nəticələrin
yalnız mübahisə
zamanı, əks mövqelərin qarşıdurması
ilə ortaya çıxdığını düşünürdü.
Sokrata görə mübahisə
- fikirlərin möhkəmliyini
yoxlamaqdır. Danışan
tərəflər bir-birinə
çətin suallar verməli və onlara cavab verməlidirlər
ki, həqiqətə çatsınlar.
Sokrat müxtəlif mövzularda
mübahisə edirdi. Həmkarlarından cəsarətin
nə olduğunu və ya ədalətin
mahiyyətini soruşurdu.
Bütün mövzular
etik xarakter daşıyırdı.
Sokratın metodu onu Afina şəhərində
bəyənməməyə səbəb oldu. Sokrat sadə vətəndaşlardan başqa,
dövlət xadimləri
ilə və şairlərlə də mübahisə etməyi sevirdi. O, birinciləri dövlət idarə etməyi bilməməkdə,
ikinciləri isə öz şeirlərinin mənasını izah edə bilməməkdə
ittiham edirdi.
Məhz
Sokrattan sonra filosoflar etik məsələləri araşdırmağa
başladılar. Sokratın
şagirdi Platon dialoqlarında kosmos haqqında deyil, ədalət, sevgi və ali yaxşılıq
haqqında düşünürdü.
Sokratın dialektik metodu sonrakı dövrlərin filosoflarını ilhamlandırmış,
dünya fəlsəfi
fikrinin inkişafına
çox mühüm təsir göstərmişdir.
Məsələn, Hegel fəlsəfə
tarixini dialektika vasitəsilə təsvir etmişdi. Sonralar Hegelin ideyaları XX əsrin düşüncələrinə
təsir etdi və hətta, marksizmin əsasını
təşkil etdi.
Heç
də təsadüfi deyildir ki, çağdaş
araşdırmaçılar qədim yunan fəlsəfə tarixini adətən sokrataqədərki və sokratsonrası dövrlərə
bölürlər. Beləliklə,
Sokrat qədim yunan fəlsəfə tarixinin mərkəzində
duran bir şəxsiyyətdir.
Təkcə Sokratın özü
yox, onun arvadı Ksantippa haqqında da olmuş və olmamış əhvalatlar, əfsanələr,
lətifələr dolaşmaqdadır.
Bu, nə ilə bağlıdır? Zənnimcə,
filosofun xarakterinin açılmasında və
onun xasiyyətinin öyrənilməsində onun
xanımı bir növ "məhək daşı" rolunu oynayır. Bu, o deməkdir
ki, harada Sokrat varsa, orada Ksantippa
da var.
Haşiyə. Sîêrat öz gənc
dîstlarını, dinləyicilərini
åvə dəvət
åtməêdən zövq
alırdı. Növbəti
qînaqlıqların birində
arvadı özünü
saõlaya bilməyib ərinə dişinin dibindən çıõanı dåyidir. Bəhanəsi də bu îlur êi, åvdə yåməyə håç nə yîõdur, əri isə boş-boş işlərlə məşğuldur.
Dîstları dilõîr îlsa da Sîêrat halını
pîzmadan åvdə əlinə
êåçən yåməê-içməêdən stîlun üstünə
düzür, dəmir
parça şərab
süzür. Dîstlarından biri özünü saõlaya bilməyib
dåyir êi, Sîêrat, sənin
arvadın dözülməz
qadındır. Sîêrat dåyir êi, sən öz qazlarının qaqqıltısına öyrəşdiyin
êimi, mən
də öz arvadımın səs-êüyünə alışmışam.
Hazırcavab dîstu dåyir êi, qazlarım mənə yumurta vårir. Sîêrat cavabında
dåyir êi, arvadım da mənə uşaqlarımı
bəõş ådib.
Bəs filosofun arvadı Ksantippa mənşəcə
kim idi? Əfsanəyə
görə, Sokrat bazarda gəzərkən küp satan çılğın xasiyyətli
bir satıcısı
qız görür. Qızın mallarını
satarkən göstərdiyi
qızğınlıq və
təkid Sokratın xoşuna gəlir və o, heç düşünmədən, birbaşa
bazarda ona evlənmək təklifi edir. Bu təklifə cavab olaraq qız
tanımadığı alıcıya
dərhal bir şillə vurur.
Amma qəzəb tezliklə mərhəmətlə əvəz
olunur. Ksantippa qarşısındakı adamın
o dövrün məşhur
və nüfuzlu filosofu Sokrat olduğunu öyrənir. Üstəlik, Yunanıstanda
davam edən müharibələr kişi
sayını xeyli azaltmışdı. Qız
üçün bu evlilik zahirən firavan və rahat bir həyat
vəd edirdi.
Lakin... Ksantippanın sevinci şox da uzun çəkmədi. Qadın
ərini daha yaxşı tanımağa
başladıqca görürdü
ki, Sokrat nə var-dövlətə,
nə də cəmiyyət içindəki
mövqeyə maraq göstərir. O, hətta
qocalığında belə,
rahatlıq axtarmaq fikrində deyildi. Sokrat heç vaxt söhbətləri, məsləhətləri və
mühazirələri üçün
pul almırdı, halbuki onun bəzi
şagirdləri çox
varlı insanlar idi. Buna görə də Ksantippa ərinin təlimlərini
və ümumiyyətlə
sofistləri nifrətlə
qarşılayırdı. Bir dəfə isə o, ərinin üstünə
hamının gözü
qarşısında bir
küp soyuq su tökür. Sokrat isə bunu belə cavablandırır: "Əvvəl
şimşək çaxar,
sonra yağış yağar."
Bu şıltaq və çılğın qadın
haqqında şayiələr
bütün Afina şəhərinə yayılır.
Adamlar Sokratdan bu qadının hərəkətlərinə necə
dözdüyünü soruşanda,
o, sakitcə cavab verirdi: "Mən ona dözməyi öyrəndikdən sonra,
digər insanların hərəkətinə dözmək
də asan olub".
Bu evlilik bərabər olmasa da, o dövr üçün ədalətli
hesab olunurdu. Sanki Ksantippa öz ərinin "güzgüsü"
və ya məhək daşı idi. Onlar müxtəlif
qütblü, bir-birinə
əks olan adamlar olsalar da bir-birini tamamlayırdılar.
Deyilənə görə, Ksantippa
Sokrata üç uşaq doğmuşdu. Əri ölümə məhkum ediləndə, əfv üçün yalvarmağa gəlmişdi.
Əfsanəyə görə,
onların son söhbətində
qadın deyir:
- Axı sən günahkar deyilsən. Hamıya de ki, səni haqsız yerə, etmədiyin cinayətə
görə mühakimə
etdilər.
Sokrat sualı sualla cavablayır:
- Doğrudanmı sən istəyərdin ki, məni
əsl cinayətə
görə edam etsinlər?
Edama məhkum olunan dahi filosof zəhər
içərək intihar
edir.
Ümumiyyətlə, Sokratın bir çox fikirləri, xüsusən evlilik haqqında düşüncələri
indi də maraqlıdır.
"...Adi
məntiq belə deyir: əgər xoşbəxt deyilsənsə,
deməli səndə
xoşbəxtlik yoxdur.
Əgər yoxdursa, axtar. Paradoksal məntiq isə belə deyir: əgər xoşbəxtliyi
axtarsan, onu itirəcəksən. Sadəcə
otur və anla ki, o, səndə
var".
"...Tərbiyə çətin
bir işdir və onun şəraitini
yaxşılaşdırmaq hər bir insanın
müqəddəs borcudur.
Çünki özünü
və yaxınlarını
maarifləndirməkdən vacib
heç nə yoxdur".
"...Gözəllik - çox qısa müddət hökm edən bir kraliçadır".
"...Dünyanı dəyişmək
istəyən adam əvvəlcə özünü
dəyişməlidir".
O, gənclərə üz tutaraq deyirdi: "Mütləq evlən. Əgər yaxşı bir qadına rast gəlsən, xoşbəxt olacaqsan. Pis bir qadın
çıxsa, filosof olacaqsan". Bu ifadə ilə mübahisə etmək çətindir, amma eyni zamanda
onu başqa tərəfdən də nəzərdən keçirmək
olar. Elə insanlar var ki, evlilik onları xilas edir, elələri də var ki, onları yaralayır və ya necə deyirlər,
"qanadlarını qayçılayır".
Bəlkə də elə buna görə, düşünür, özü
üçün həyat
yoldaşı axtarmağa
tələsmirdi və
yalnız ömrünün
sonunda bu addımı atdı.
Artıq
vurğuladığımız kimi, Sokratın baxışları sual-cavab
vasitəsi ilə məşhurlaşmışdır. Bu baxışlar "Sokratik
dialoq" kimi yayılmışdır.
Sokratın fəlsəfi təlimi
sonralar öz tələbəsi Platon tərəfindən davam etdirilmişdir.
Dünyaca məşhur
olan "özünü
dərk et" şüarının
müəllifi olan dahi filosof insanları
özünüdərkə və əxlaqi cəhətdən mükəmməlləşməyə
çağırırdı. Yeri gəlmişkən o, əxlaqı şəxsi-subyektiv
bir amil kimi yox, ictimai və
universal səciyyə daşıyan
bir hadisə kimi qiymətləndirirdi.
Sokrat hər hansı bir rasional biliyin
yalnız mübahisə və müqayisə yolu ilə əldə edilməsinin mümkün
olduğunu israr edirdi.
Firuz Mustafa
Olaylar.-
2025.- 5-11 sentyabr, ¹30.- S.16-17.