Muğamın Vətəni
Haradır?
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO və İSESCO-nun ġoşməramlı səfiri, millət vəkili Mehriban ġanım Əliyevaya ithaf olunur
(Əvvəli ötən sayımızda)
Fikrimizcə, bunun səbəbini
dilimizin başqa daġili qanunauyğunluğunda aġtarmaq
lazımdır. Söhbət iki sözdən ibarət söz
birləşmələrinin zamanla sadələşdirilərək
bir söz şəklinə gətirilməsi halından gedir.
Məsələn, ana dilimizdəki "kələğayı"
kəlməsi "kəllə yaylığı"
sözbirləşməsinin sadələşdirilməsi nəticəsində
yaranmışdır. "Sapla atan" sözbirləşməsi
də eyni qanunauyğunluq nəticəsində zamanla
"sapand"a çevrilmişdir. Fikrimizcə,
"muğam" termininin yaranması da eyni yolla baş
vermiş, sözügedən termin "Muğal məqamı"
sözbirləşməsinin sadələşdirilməsi nəticəsində
yaranmışdır.
Yuġarıda qeyd etdiyimiz
kimi, Azərbaycan muğamı son şəklini əruzun Azərbaycan-Türk
şeirinə yol tapdığı dövrdə, yəni
Hülakülər dövründə almışdır.
Adını Çingiz ġanın nəvəsi Hülakü
ġanın adından alan Hülakülər mənşəcə
bir türk-moğol soyu idi. "Moğol" adı
sözügedən türk ġalqının ərəb və
fars mənbələrindəki adıdır. Azərbaycan əhalisi,
o cümlədən ölkəmizdə yaşayan bəzi
azsaylı ġalqlar onları "muğal"
adlandırmışlar, məslən, ləzgilər, avarlar,
buduqlar, saġurlar bu günə qədər Azərbaycan türklərini
"muğal" adlandırmaqdadırlar. Məlumat
üçün bildirək ki, qafqazdilli ġalqların əksəriyyəti
"azərbaycanlı" anlamında ayrı-ayrı türk
soy və boylarının adını işlədirlər. Məslən,
vaynaġlar (çeçenlər və inquşlar) bu yaġın
zamana qədər bizə "padar" deyirdilər. Laklar
üçün biz "qacar", gürcülər
üçün isə "tatar"ıq. Yalnız ermənilər
və irandilli ġalqlar bizi gercək adımızla
çağırırlar. Ermənilər bizə türk,
talışlar isə eyni anlama gələn "tırk"
deyirlər. Maraqlıdır ki, talış dilində "Azərbaycan
dili" kəlməsi yoġdur və bu dildə həmin mənada
"tırki zəvon" (türk dili) sözbirləşməsi
işlənir.
Abbasqulu ağa
Bakıġanov özünün "Gülüstani-İrəm"
adlı əsərində Şirvan əhalisinin dillərindən
söz açarkən, türk və tat dilində
danışanlarla yanaşı Azərbaycanın şimal-qərbində
yaşayan və moğol (muğal) dilində danışan bir
ġalqdan da söhbət açır, fəqət həmin
ġalqın adını çəkmir, yalnız əski mənbələrə
istinadən onların massagetlərin nəvə-nəticələri
ola biləcəyini iddia edir. Övliya Çələbi isə
həmin ġalqdan "qaytaq" kimi söz açır, yerli ġalqın
onları "moğol" (mu-ğal)
adlandırdıqlarını bildirir. Onların oğuz
olduqlarını, "Buġara dilində" (Türküstan
türkcəsində, yəni uyğur dilində)
danışdıqlarını Şirvana Mahan vilayətindən
gəldiklərini qeyd edir. Bu məlumatlardan
göründüyü kimi, yerli əhali, o cümlədən
yerli azsaylı qafqazdilli ġalqlar başlanğıcda
"muğal" adını sadəcə türkdilli
qaytaqlara, yəni muğal (uyğur) dilində danışan,
adı qaytağı rəqsinin adında yaşayan bir ġalqa
şamil etmiş, sonralar ləzgilərin və onlarla qohum olan
bəzi digər ġalqların dilində bu kəlmə
ümumilikdə Azərbaycanın bütün türkdilli əhalisini
ifadə edən bir etnonimə çevrilmişdir. Yerlilərin
qaytaqları "muğal" adlandırmalarına səbəb
isə onların moğollarla, yəni Hülakülərlə
eyni dildə danışması olmuşdur. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, N.Baskakov da özünün "Türk dilləri"
kitabında muğallardan ayrıca söz açmış və
onları Azərbaycan türklərinin etnogenezində
yaġından iştirak edən soy və boylardan olduğunu qeyd
etmişdir. Yunus Oğuz isə özünün "Qədim
Azərbyacan və Anadolu türkləri" kitabında
muğalların Muğanın ən qədim sakinləri olan
muğlarla eyni boy ola biləcəyi ehtimalını irəli
sürmüşdür.
Hülakülər dövrü moğollarının, yəni
Azərbaycana kənardan gəlmiş moğolların,
başqa sözlə, Çingiz ġan övladlarının
hansı dildə danışdığını, moğol
dilinin nə olduğunu isə biz Ġlll əsrin görkəmli
Azərbaycan dilçisi İbn Mühənnanın "Tərcümani
Farsi və Türki və Moğoli" (Fars, türk və
moğol dillərinin lüğəti) adlı əsərindən
öyrənirk. Kitabda yazılanlardan aydın olur ki, müəllifin
bəzən Türküstan türkcəsi də adlandırdığı
bu dil uyğur dilindən başqa bir şey deyildir. Bunun belə
olduğunu Hülakülərin (Elġanlıların)
dövrümüzədək ulaşmış fərman və
məktubları da sübut etməkdədir. Həmin rəsmi
sənədlər uyğur əlifbası ilə uyğur
türkcəsindədir. Məlumat üçün bildirək
ki, dövrümüzədək Çingiz ġan soyundan olan
Qızıl Orda ġanı Özbək ġanın fərmanı da
ulaşmışdır və bu fərman da sözügedən
dildədir və sözügedən əlifba ilə qələmə
alınmışdır. Çingiz ġanın əldə olan və
dövrümüzədək bir ərəbdilli anonim mənbə
sayəsində ulaşan bir-iki bənd şeri də uyğur
türkcəsindədir: "Tenqiz baştın bulqansa tondurur
olum Úuçi dur, Terek tubtin cıqılsa turquzar olum Úuçi
dur." Odur ki, moğolların
(muğalların) bugünkü monqollarla eyniləşdirilməsi
kökündən səhvdir və rus "alim"lərinin
siyasi məqsədlərlə uydurduqları böyük
yalandan başqa bir şey deyildir. Və bu yalan yenə ruslar tərəfindən
uydurularaq elm aləminə sırınan, əsli olmayan saġta
"Monqolların gizli tariġi"nə əsaslanır.
Hülakülər
dövründə, yəni ĠlV-ĠV əsrlərdə Azərbaycan
imperatorluğunun rəsmi dövlət dili olmuş moğol
(muğal) dili, yəni uyğur (Türküstan) türkcəsi
bir müddət Osmanlı sarayında da rəsmi dil kimi
işlənmiş və dövrün Osmanlı
padşahları Hülakü hökmdarları ilə
yazışmalarında bu dildən istifadə etmişlər.
İşin ən maraqlı tərəfi isə budur ki,
bütün ərəbdilli mənbələrdə
Hülakülər və ümumiyyətlə Çingiz ġan
övladlarından türk kimi söhbət
açılır. Qədim Çin, rus, Avropa və fars mənbələrində
isə onlar "tatar" adlandırılır və
onların monqol olduqlarına bircə dənə də olsun
işarə yoġdur. Tatarlaın isə qədim türk
boylarından biri olduğu məlumdur. Bunun belə olduğunu
həm Orġon-Yenisey abidələri, həm də Mahmud
Kaşğarlı birmənalı şəkildə təsdiq
edir. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, bütün qədim
türk şəcərənamələrində, o cümlə-dən
"Çingiznamə"də Çingiz ġanın soy
ağacı türklərin ulu babası hesab edilən Nuh
oğlu Yafəsə bağlanır, Oğuz ġanla eyni budağa
mənsub Tatar və Moğol (Muğal) adlı əkiz
qardaşlardan söz açılır. Bir çoġ hallarda
tatarların bir qolunun adı və ya
"tatar" adının sinonimi kimi işlədilən
"moğol" (muğal) adı həmin əkiz
qardaşlardan birinin adından qaynaqlanır. N.Y.Biçurin əski
türk şəcərənamələrinə dayanaraq
yazır: "Yeddinci nəsildə Türkün əkiz
oğlu oldu: Tatar və Moğol. Ataları İlli ġan
Türküstanı onların arasında böldü.
Üçüncü nəsildə Moğoldan Moğol
oğlu Qara ġan, Qara ġan oğlu Oğuz ġan...dünyaya gəldi."
Maraqlıdır ki, Çingizoğullarının mifik soy əfsanəsi
Göytürklərin mifik "Ergenekon" əfsanəsinin
eynidir. "Çingiznamə"də isə
moğolların soykökü ilə bağlı hun əfsanələri
ilə tam üst-üstə düşən aşağıdakı
süyet yer almaqdadır: "Qədim zamanlarda Ağ dəniz
sahillərində Malta şəhəri vardı. Bu şəhəri
Altın ġan idarə edirdi. Ġanın arvadının adı
Kurlevuç idi.Onların bir qızı oldu, adını
Ulemlik qoydular. Qızı günəşdən və aydan
gizlətmək üçün daş saray tikib onu orada
saġladılar. Qız beləcə böyüdü. O, çoġ
gözəl idi, güləndə qurumuş ağaclar göyərər,
otsuz çöllər otla örtülərdi. Bir gün o,
dayısından soruşdu:"bu saraydan başqa dünya
varm?" Dayısı cavab berdi: "Dünya bu sarayın
çölündədir, orada dünyanı
işıqlandıran ay və gün var." Qız pəncərəni
açıb günəşə baġdı və huşunu
itirdi. O, günəş şüasından hamilə qəldı.
Altın ġanla arvadı bundan ġəcalət çəkərək
qızı qayığa qoyub qızı Tün dənizə
buraġdılar..." Bu əfsanədə Ağ (Aralıq) və
Tün (Qara) dənizlərinin adının çəkilməsi
diqqəti çəkir. Gördüyümüz kimi,
moğolların əfsanələri onlarn kökünü
Ön Asiya ilə bağlı təqdim edir. Eyni hal
Göytürk əfsanələrində də müşahidə
edilir:
"Türkütlərin
(Göytürklərin) əcdadları Qərb dənizindən
(Ġəzər dənizindən) qərbdə
yaşayırdılar..."
Çingiz ġanın indiki Monqolustan ərazisində
doğulduğu və həmin ərazidə yerləşən
Qaraqorum şəhərində yaşadığı
faktdır. Fəqət bu fakt onu monqol hesab etməyə əsas
vermir. Çünki bugünkü Monqolustan ərazisi
Göytüklərin də məskəni və mərkəzi
olmuşdur. Türk ədəbiyyatının ən qiymətli
abidələrindən hesab edilən Orġon-Yenisey abidələrinin
böyük bir qismi həmin ərazidə yerləşir.
Bugünkü monqollara gəlincə, onlaraın
gerçık etnik adı oryatdır və onlar buryat və
kalmıklarla eyni ġalqdır. "Monqol" (əslində
monqul) adını isə onlara türklər vermişlər.
Qədim türk dilində "monqol" (monqul) kütbeyin,
yelbeyin deməkdir. Həmin kəlmə türk dilindən rus
dilinə də keçərək "tupoy monqol"
formasında və eyni mənada işlənir.
Özünü həmişə digərlərindən
üstün tutan türklər bir çoġ hallarda qonşularına
bənzər aşağılaycı adlar vermişlər. Bu
baġımdan Sibirdə yaşayan tunqusları (tunqus-donuz),
Şimali Qafqazda yaşayan adıqları (adıq-ayı ) və
s. göstərmək olar. Farsalara "tacik" ( qədim
türk mənbələrində "təzik", yəni təzək)
adını da türklər vermişlər.
"Monqol" və
"moğol" etnonimlərinin bənzəməsinə gəlincə
isə, bu, təsadüfi fonetik oġşarlıqdan başqa bir
şey deyildir. Ruslar bu oġşarlıqdan, eləcə də
Çingiz ġanın Monqolustanda doğulub yaşaması
faktından çıġış edərək məlum
saġtakarlığa rəvac vermişlər. Bu
saġtakarlığın səbəbini başa düşmək
üçün isə Marko Polonun ĠlV əsrdə
cızdığı ġəritəyə baġmaq yetərlidir. Həmin
ġəritədə bugünkü Rusiyanın bütün ərazisi
"Tatariya" kimi qeyd edilmişdir. Sözügedən ġəritədə
nəinki "Rus" adında bir ölkə, kiçik bir
şəhər belə yoġdur. Maraqlıdır ki, Ptolomeyin
antik dövrdə cızdığı ġəritədə isə
eyni ərazi "Skifiya" (Skiflər, yəni iskitər
ölkəsi) adlanır. Qədim yunanların isə türkləri
"skif" (iskit) adlandırdığı məlumdur. Ruslar
bugünkü Rusyann başdan-başa qədim türk ölkəsi
olduğunu gizlətmək üçün iskitlətin (skiflərin)
guya irandilli, moğolların (tatarların) isə guya
işğalçı monqollar olduğunu "sübut"
etməyə çalışmışlar. Bu azmış
kimi tüklər üçün yalançı bir ulu vətən
də uydurulmuş, onun guya Altay dağları olduğu iddia
edilmişdir. Rus tariġşünaslığı
moğolları vəhşi köçərilər kimi təqdim
edir. Tariġi mənbələr isə "köçəri"
Çingiz ġanın Qaraqorum şəhərində
yaşadığından və bu şəhərin moğol
dövlətinin paytaġtı olduğundan bəhs edir, yəni
Çingiz ġann şəhərli olduğunu göstərir. Əgər
moğollar gercəkdən də vəhşi köçərilər
idisə, Batı ġanın Saray-Batı şəhərini
tikdirmək nəyinə lazım idi?
Bir sözlə,
"muğam" kəlməsi "muğal məqamı"
sözbirləşməsinin təhrifi və sadəlşdirilməsi
ilə yaranmış bir termindir və həmin terminlə ərəb,
fars, kürd və hind məqamlarından fərqli bir sənət,
yəni misilsiz Azərbaycan-Türk muğam sənəti ifadə
edilməkdədir və biz istəsək də, istəməsək
də bu sənətin formalaşmasında moğolların, yəni
muğalların son dərəcə böyük ġidməti
olmuşdur.
(Ardı var)
Bəxtiyar Tuncay
Olaylar.- 2009.- 3 aprel.- S. 15.