Modern cəmiyyətə doğru
Qənaətcillik və intellektual
inkişaf
Azərbaycan cəmiyyətinin
modernləşməsi məsələsi
indi olduqca aktual işdir. Modernləşmə özlüyündə
ölkənin təkamül
tarixinə, sosial inkişaf mərhələlərinə
birbaşa bağlıdır.
Cəmiyyətin modernləşməsinin
sosial-mədəni parametrləri
vardır. Bu parametrlər
fərqli təbiətə
malikdir. Onların bir-biri ilə uyğunlaşdırılması aktuallığını bütün
proses boyu saxlayır. Modernləşmə
konkret zaman kəsimində meydana gəldiyindən və konkret meyarlara dayandığından mücərrəd
xarakter daşımır.
Hər bir cəmiyyət üçün
onun özəl cəhətləri vardır.
Ancaq modernləşmə
şüurlarda uyğun
dəyişiklikləri tələb
edir. O baxımdan
modern cəmiyyətin yaranması
həmişə konkret
yanaşma və praktiki fəaliyyət tələb edir. Bu məsələnin nəzəri
araşdırılması aktuallığını
saxlayır.
Azərbaycan cəmiyyətinin
modernləşməsi özlüyündə
kompleks sosial və mədəni yeniləşmələrə nail olmağı tələb etməkdədir. İnsanların
cəmiyyətə, xalqa
və dövlətə
münasibətləri dəyişməlidir.
Ümumi dəyərlərə
verilən önəm
artmalıdır. Daha konkret desək, faktiki olaraq modernləşmə insanların
fərdi şüurundan
başlayır. Bunsuz hər hansı rəsmi tədbirlər nəticəsini verməyə
bilər. O baxımdan
modernləşmənin fərdi
aspektləri üzərində
dayanmaq vacibdir.
Məişətdə modernləşmə
qənaətcilliklə birbaşa
bağlıdır. Qənaətcillik
ictimai olana hörmətlə yanaşma
əlamətidir. Qənaətcil
cəmiyyətlərin inkişaf
etdiyi və yeni səviyyəyə qalxdığı faktdır.
Məişət həyatının
hər bir sahəsində qənaətcil
olan xalq iş mədəniyyətini
də yüksəltmiş
olur. Bu, maraqlı bir məqamdır. İş mədəniyyəti
ilə sərfiyyat arasındakı bağlılıq
birmənalıdır. İşə
intizamlı yanaşan
xalq həm də qənaətcil olur. Xüsusilə maddi nemətlərə qarşı qənaətcil
olmaq birgəyaşayışın
maraqlı tərəfini
təşkil edir. Çörək Azərbaycanda
özəl dəyərə
malik nemətdir. Ancaq biz çörəkdən
qənaətcil istifadə
edə bilirikmi? Bu suala müsbət cavab verə bilmərik. Statistik məlumat göstərir ki, çörəyi müqəddəs nemət
sayan bir məmləkətdə ona
qarşı qeyri-qənaətcil
davrananlar az deyil. Çörəkdən
gen-bol istifadə etmək bir yana, onu tullantı
kimi atırıq. Atılan çörəklər
o qədər olur ki, zibilliklərdən kimlərsə, tam qidalana bilir. Çörəyə
qənatəcillik olanda
dövlətin nə qədər maliyyəyə
qənaət etdiyi məlumdur. Bundan başqa, burada mənəvi məsələ
də vardır. Mənəviyyatın inkişafı
müqəddəs nemətlərə
münasibətdən birbaşa
asılıdır. Modern cəmiyyətlər
üçün qənatəcillik
əsas əlamətlərdən
biri kimi bu səbəbdən qoyulur. Qənaətcillik olan yerdə iş mədəniyyəti
də başqa cür olur. Bütün nemətlərdən
ağıllı istifadə
həm işin həcmini, həm də keyfiyyətini artırır. Təsadüfi
deyil ki, alman işçi çox qənaətcildir
və bununla o, şərqlidən fərqlənir.
Qənaətlə işləyən
ustanın iş həcmi materialdan necə gəldi istifadə edəndən bir neçə dəfə artıqdır.
İşin keyfiyyətində
də bunun nəticəsi vardır. Deməli, qənaətcil olmaq xəsislik və ya simiclik
deyil, daha modern tələblər üzrə
işləməkdir. Qənaətcillik
ekoloji duruma da müsbət təsir edən faktordur. Ağıla dayanan ekologiya üstünlüyü ilə
fərqlənir. Azərbaycan
cəmiyyətində qənaətcilliyi
necə artırmaq olar? Bu suala cavab kompleks və davamlı yanaşma tələb edir. Bu məsələ sözün həqiqi mənasında elmi mahiyyət daşıyır.
Məsələ ondan
ibarətdir ki, Azərbaycan cəmiyyətinin
özünün qənaətcillik
ənənəsi var. Onun
yeni şəraitə
uyğunlaşdırılması məsələsi ciddi düşünülmüş xarakterdə olmalıdır.
O baxımdan, Azərbaycanda
qənaət ənənəsinin
müasir şəraitə
uyğunlaşdırılması üzərində geniş
düşünmək gərəkdir.
Müasir elmi-texniki inkişafın tendensiyaları
o dərəcədə sistemli
xarakter daşıyır
ki, Azərbaycan kimi total yeniləşmə
kursu seçmiş dövlətlər elmi yanaşmaya əsaslanmalıdırlar.
Bu mənada modern cəmiyyət
qurmaq özlüyündə
elmi məsələdir.
Avtomatik olaraq modernləşmədə intellektual
sərvətin rolu haqqında düşünmək
lazımdır. İntellektual
keyfiyyətin yüksəldilməsi
modernləşmədə ciddi
rol oynayır. Ölkənin inkişafının
intellektual parametr üzrə aparılması
bu səbəbdən bütün müstəqil
dövlətlər üçün
əhəmiyyət daşıyır.
İnsan potensialının
artırılması məsələsi
həmin səbəblərdən
strateji mahiyyət daşıyan işdir. Bütün variantlarda modernləşmənin taleyi
intellektual sərvətin,
insan faktorunun potensialından qənaətcilliklə
yararlanmaqdan asılı
olacaq. Qənaətcilliklə
intellektin bu bağlantısı maraqlı
elmi məsələləri
ortaya çıxarır.
Bu isə ayrı yazının mövzusudur.
Məhəmmədoğlu Şahin.
Olaylar.- 2009.- 7 aprel.- S. 5.