"Şeiri toxqarına yazıram, demək olmaz"
Nizami Cəfərov: "Hər
vəziyyətin öz ədəbiyyatı var"
Son zamanlar televiziyaların
şou-xarakterli verilişlərə üstünlük verməsi
məsələsi daha çox müzakirə mövzusuna
çevrilir. Amma bəziləri də belə hesab edir ki,
özəl televiziyalar pul qazanmaq üçün mövcuddur.
Millət vəkili Nizami Cəfərovun fikrincə isə, pul
qazanmaq üçün bir çox sahələr var. Millət
vəkilinin sözlərinə görə, sırf kommersiya
obyektləri belə pul qazanmağı müəyyən bir səviyyədə
həyata keçirməyə borcludur.
-Nizami müəllim, teleradio
haqqında qanuna dəyişikliklər olundu. Bu əlavələr
nə dərəcədə zəruri idi və qanunda daha
hansı əlavələri zəruri hesab edirsiniz?
-Bizim teleradio haqqında
qanunumuz kifayət qədər mükəmməldir. Qanunda olan
bir neçə dəyişikliklər də bizim həm
dünya teleradio məkanına inteqrasiyamız, həm də
bizim öz işimizin praktikası ilə bağlıdır.
Artıq xeyli sayda televiziya və radio var. Xüsusilə,
özəl televiziyaların bu illər ərzində
böyük təcrübəsi əmələ gəlib. Əsas
dəyişikliklər yayımçının hüquq və
vəzifələrini müəyyənləşdirir. Daha
çox maraq doğuran digər bir məsələ isə
reklamla bağlıdır. Reklama sutkada gedən verilişlərin
20 faizinə qədər vaxt veririk. Sonradan məlum oldu ki, insanların televiziyaya daha çox
baxdığı müəyyən saatlarda televiziyalar
reklamı artırır. Qanunun tələbləri pozulmur, amma
pik saatlar deyilən vaxtlarda reklamın daha çox verilməsi
tamaşaçıların narazılığına səbəb
olur. Dəyişikliyə görə, həmin 20 faiz
saxlanıldı, amma hər saat üçün reklama 20 faizə
qədər vaxt verilə bilər. Bundan sonra da praktika nəyi
tələb etsə, beynəlxalq standartlar nədən ibarət
olsa, milli şəraiti nəzərə almaqla yenə də dəyişikliklər
edəcəyik.
-Türk seriallarının
Türkiyə türkcəsində verilişinə qadağa
qoyulduqdan sonra daha çox ilk günlər efir məkanında
boşluq yarandı. Bəzi mütəxəssislərin fikrincə,
bu qadağaların nəticəsində televiziyaların reklam
bazarına daxil olmasında azalmalar müşahidə olundu ki,
bu da onları çətin vəziyyətə saldı. Filmlərin
vahid mərkəzdən Azərbaycan türkcəsinə
uyğunlaşdırılması və yaxud da hər hansı
bir formada məsələnin çözümü gündəmə
gətiriləcəkmi?
-Bizim dövlət dilimiz Azərbaycan
dili olduğu üçün əlbəttə ki, bu dil
aparıcı dildir. Mənim əvvəldən fikrim belədir
ki, türk dilində seriallar, verilişlər tərcümə
olunmasın. Amma müəyyən limit qoyulsun. Limitə də
televiziyalarımız əməl etmədiklərinə
görə, istər-istəməz teleradio şurası tərəfindən
kəskin bir qərar qəbul olundu. Mənə belə gəlir
ki, bu məsələ hələ açıq qalır. Əgər
tədricən normalar müəyyənləşdirilsə,
buna bir daha baxmaq olar. Cənubi Amerika, Türkiyə
serialları və yaxud da bizim gələcəkdə çəkəcəyimiz
seriallar əgər yüngül bir sənət nümayiş
etdirəcəksə, daha burada reklam verirəm, reklama maraq olur
və buna görə teleradio verilişlərində müəyyən
bayağı sənət texnologiyalarını nümayiş
etdirirəm, prinsipi düzgün məsələ deyil.
-Bayağı sənətin
nümayişindən söz düşmüşkən, bir
çox ziyalılar, tamaşaçılar televiziyalarda
bayağı verilişlərin, şou-xarakterli əyləncəli
proqramların üstünlük təşkil etdiyini bildirsə
də, bir qrup insan da var ki, onlar televiziyalara haqq
qazandırır. Yəni ki, kommersiya kanalları pul qazanmaq
üçün fəaliyyət göstərirğ Siz
hansı fikrin tərəfdarısınız?
-Bu cür televiziyalar ola bilər.
Elə televiziyalar ola bilər ki, onlar pul qazanmağa xidmət
etsinlər. Amma bu, ölkənin televiziyalarının mütləq
əksəriyyətini təşkil edə bilməz. Kimsə
pul qazanmaq istəyirsə, ticarət və ya başqa sahələrə
getsin. Televiziya işi yüksək bir mədəniyyətdir.
Hətta bu gün sırf kommersiya ticarət obyektləri də
pul qazanmağı müəyyən bir səviyydə həyata
keçirməyə borcludurlar. Bu, dünyanın və
insanlığın tələbidir. Ona görə də bu məsələləri
nəzərə almaq lazımdır.
-Azərbaycanda televiziya tənqidçisinin
olmadığını düşünənlər var. Sizcə,
bu gün ədəbiyyat sahəsində bu məsələnin
vəziyyəti necədir?
-Ciddi ədəbiyyat tənqidçisi
həmişə olub. Ədəbiyyat tənqidçisinin
qıtlığından şikayətimiz olmayıb. Əgər
müəyyən məqamlarda tənqid susursa, yaxud da nisbətən
dəyərsiz əsəri tərifləyirsə, dəyərli
əsərin üzərinə hücuma keçirsə,
perspektivli yazıçını nüfuzdan salmağa
çalışırsa, bu da müəyyən dövrün
gerçəkliyidir. Bu istər-istəməz müxtəlif
dövrlərdə olub. 30-cu illərdə Hüseyn Cavid kim
idi tərifləyənğ Yaxud bu gün bizim böyük sənət
hesab etdiyimiz, 20-30-ci illərdə yaranmış ədəbiyyatı
bəyəm tərifləyirdilərğ Amma tənqid,
böyük tənqidçilərin adları var idi. Eləcə
də 1960-80-ci illərdə ədəbiyyat həmişə
narazıçılığını bildirirdi ki, tənqid
zəifdir. Bununla yanaşı tənqid var idi. Bu gün
televiziya tənqidi, peşəkar televiziya tənqidçiləri
və bir də cəmiyyətin münasibəti var. Cəmiyyət
özü ən böyük tənqidçidir. Yəni bir əsəri
oxuyursa, bu əsər yaxşı əsərdir. Oxumursa, demək
əsər yaxşı deyil. Ümumiyyətlə,
yazıçı cəmiyyətin maraqlarını nəzərə
almalıdır. Televiziya da elədir. Bu gün deyək ki, ATV
kanalı baxılırsa, kimin o kanalı tənqid etməyindən
asılı olmayaraq demək bu kanal iş görür. Məsələn,
ən baxımlı kanallardan olan ATV veriliş arasında
reklama həddindən artıq yer verirsə bu verilişə təsir
edir. Deyək ki, Aygün Kazımova "Xeyir ola"
verilişini aparır. Proqram kifayət qədər
canlıdır, etnoqrafik detallar, musiqi peşəkarlığı
var, çağrılan qonaqlar da əsasən normal söhbətlər
edir, amma ardıcıl olaraq reklama yer ayrılması istər-istəməz
verilişin tempinə təsir edir. Bunu da cəmiyyət
görür, fikir bildirir. Hətta bizim bir sıra qəzetlərimizdə
televiziyaların veriliş siyasəti barədə
ardıcıl olaraq, müəyyən qədər kəskin,
sözatma şəklində də olsa, məqalələr
çıxır.
-Deyək ki, jurnalistin işlədiyi
sahədə qalıb peşəkara çevrilməməsi
maddi təminatın zəif olması ilə izah olunur. Necə
düşünürsünüz, ədəbiyyat sahəsində
olan yaradıcı insanların maddi vəziyyətinin
aşağı olması onların yaradıcılıqla məşğul
olmasına mənfi təsir edirmi?
-Güman etmirəm ki, hər
hansı bir sahədə olan tənqidçi yaxşı təmin
olunubsa, hər cəhətdən maddi imkanları varsa,
dünyanın ən bahalı istirahət mərkəzlərində
istirahət edirsə, o böyük fikirlər irəli sürəcək,
geniş təhlillər verə biləcək. Mən buna
inanmıram. Burda maddi durum müəyyən rol oynayır, amma
aparıcı deyil. Yadımdadır ki, ən ciddi, ədəbiyyata
təsir göstərəcək, ədəbiyyatımızın
reaksiya verə biləcəyi məqalələri maddi
imkanlarımın çox aşağı olduğu zamanlarda
yazmışam. İndi də elə yuxarı deyil, amma o
vaxtı hətta çörək puluna da ehtiyacımız
var idi. Amma bu nəyisə yazmaq üçün mane olmurdu.
Odur ki, deyilən sözdən çəkinməmək, fikri
cəsarətlə bildirmək kimi keyfiyyətlər
üçün tənqidçiyə şəxsiyyət,
xarakter və bir də milli-ictimai şüur
qarşısında məsuliyyət hissi lazımdır.
-Yazarların, şairlərin
yaradıcılığına güzəran probleminin mənfi
təsirindən danışmaq olmaz?
-O da elə mühüm məsələ
deyil. Kifayət qədər yaxşı təminatı olan
yazıçılarımız, təminatı zəif olan
yaradıcı insanlar da var. Birinin maddi təminatı
yaxşıdır yaxşı yazır, digərinin isə zəif
təmin olunub deyə, yaza bilməməsi kimi fərqi görmək
olmur. Yaradıcılıq insanın xarakteri,
tipologiyasıdır ki, o bu işlə məşğul
olmalıdır. Yaradıcılıq işi elədir ki,
şeiri toxqarına yazıram, yaxud acqarına şeir yaza
bilmirəm demək olmaz. Hər vəziyyətin öz ədəbiyyatı
var. Cəmiyyətdən tamamilə təcrid olunmuş,
yalnız öz daxili ilə yaşayan yazıçı bir ədəbiyyat,
yaxud da yaxşı təmin olunmuş, özünü elitar
mühitdə hiss edən, bu dünyanın bütün ləzzətlərini
dadmaq imkanlarına malik olan yazıçı fərqli,
dövlət işində çalışan, cəmiyyətlə
əlaqələri sosial-siyasi, ideoloji səviyyəyə qalxan
yazıçı bir başqa cür ədəbiyyat
yaradır. Amma bunların hamısı ədəbiyyatdır.
-Ədəbiyyatın siyasiləşməsi
problemi mövcuddur?
-Siyasətlə məşğul
olmaq ya ədəbiyyatın ruhundan irəli gəlir və ya dövlət, siyasət
özü də ədbiyyatı siyasiləşməyə məcbur
edir. Lenin ədəbiyyat siyasətinin nədən ibarət
olduğu hamımızın yadındadır. Ədəbiyyat
siyasi-ideoloji işin tərkib hissəsi idi. İranda,
Türkiyə və Azərbaycanda yaranan ədəbiyyatların
istənilən formada xarekterinə baxanda o siyasi təsir
özünü göstərir. Yazıçı bu və ya
digər mövqedə dayanmağa məcbur olur. Hətta bəzən
yazıçılar böyük siyasətlə də məşğul
olurlar. Ədəbiyyat məfkurədir, böyük cəmiyyətdir,
mənəvi-ideolji həyatın tərkib hissəsidir. Ədəbiyyatın
siyasiləşməsi bu gün də mövcuddur. Bu saat bizim
cəmiyyətimiz yazıçıdan tələb edir ki, Azərbaycanın
düşdüyü ictimai-siyasi vəziyyəti ədəbiyyata
gətirsin. Deyək ki, neçə illərdir bizim
insanımız bütün həyat tərzi ilə birlikdə
bazar iqtisadiyyatı ilə üz-üzə qalıbsa, pulun
nüfuzu artıbsa, pul insanlar arasındakı münasibətləri
müəyyənləşdirən vasitələrdən birinə
çevrilibsə, istər-istəməz yazıçı da
bundan yazmalıdır. Dağlıq Qarabağ problemindən
yazmalıdır. Eyni zamanda cəmiyyət həm də rahat
olmaq, əylənmək istəyir və bunların
hamısını da yazıçıdan tələb edir.
- Deyək ki, hisslərə
və yaxud şüura təsir edən əsərlər var.
Sizcə, bu gün hansı tipdə əsərlərin
yaranmasına daha çox ehtiyac var?
-Mənə belə gəlir
ki, ədəbiyyatın bir ümumi və heç zaman dəyişməyən
sevilmə modeli var ki, o da dərin hiss, fikir, dərin intellekt və
sadəlövh ifadədir. Ədəbiyyatı elmdən fərqləndirən
xüsusiyyətlərdən biri də budur. Ədəbiyyat
mümkün qədər sadəlövh olmalıdır ki, səmimi
olsun. Ədəbiyyat bic olarsa, bu bicliyi insan qəbul etmir. Ona
görə də cəmiyyət ədəbiyyatdan hər
şey gözləyir. Təbiidir ki, əgər sadəlövlük,
səmimiyyət varsa, əlbəttə hiss intellekti,
ağılı bir az üstələyir
-Ədəbiyyatla məşğul
olan bəzi insanlar bugünkü oxucunun hisslərə yönəlmiş
ədəbiyyatı qəbul etmədiyini iddia edir...
-Elə fikirləşən
və elə yazanlar da var. Mürəkkəb simvollarla düşünən
ədəbiyyatımız da var. Elə yazıçı var
ki, 3-5 adam üçün yazır. Amma mütləq əksəriyyət
üçün hiss ədəbiyyatı əsasdır.
-Bu gün Azərbaycan ədəbiyyatında
geniş oxucu kütləsinə təsir edə biləcək
əsərlər yazan istedadlı qadın
yazıçıların olmamasından şikayət etmək
olarğ
-Bizdə istedadlı
qadın yazıçılar bu gün də var və həmişə
də olub. Bu baxımdan hətta biz başqa xalqlarla müqayisədə
irəli getmişik. Düşünürm ki, Avropa xalqları
ilə müqayisədə o qədər də geri deyilik. Əgər
təkcə bu gün Azərbaycan ədəbiyyatında Afaq Məsud
varsa, elə bilirəm ki, kifayət edər. Bu cür
yazıçısı olan bir xalqın qadın
yazçılarının azlığından şikayət
etmək olmaz.
-Nizami müəllim incəsənətin
hansı növündən daha çox zövq alır?
-Hamısından... Mən ədəbiyyat
adamı olduğum üçün daha çox ədəbiyyatdan
zövq alıram. Amma təbii ki, musiqi, rəssamlıq və
digər incəsənət növlərini də sevirəm. Bəzisindən
zövq almağım müəyyən qədər peşəkar
səviyyədir, bəzisindən isə sırf hissi,
seyrçi səviyyədə.
-Çox zaman Türkiyədə
çəkilən türk seriallarının azərbaycanlı
qəhrəmanları mənfi obrazda verilir. Sizcə, bu problem
iki qardaş xalqın bir-birini yaxından tanımamasından
irəli gələ bilərmiğ
- Bu çox maraqlı məsələdir.
Türkiyə, İran və Azərbaycan arasında ədəbi,
mədəni səviyyədə münasibətlər get-gedə
nə qədər sıxlaşsa da, bunların təhlilləri
verilməyib. Standartlar müəyyənləşdirilməyib.
Normalar o qədər təminedəcək səviyyədə
deyil. Bizim üçün bu əlaqə mühitləri
yenidir. Ona görə də biz bu sahəyə xüsusi fikir
verməliyik. Bu istiqamətdə müzakirələr
keçirilməlidir. Əlbəttə, Türkiyə, Azərbaycan
cəmiyyətləri fərqli cəmiyyətlərdir.
İran deyəndə daha çox Cənubi Azərbaycanı nəzərdə
tuturam. Biz eyni mənşəli və yaxud eyni xalqıq. Amma
buna baxmayaraq yaşanmış tarix xeyli fərqliliklər
yaradıb. Bu fərqliliklər də nəticə etibarilə
həm ədəbiyyatda, həm ictimai fikirdə müəyyən
ziddiyyətlərə, qarşılıqlı incikliklərə,
bir-birinə söz atmalara gətirib çıxarır.
Yaradıcı şəxslər arasında müzakirələr
olmalı, balans tapılmalıdır. Əsas birləşdirici
məqamlar daha çox ortaya çıxarılmalıdır.
Ziddiyyətlərin qarşısını almağa
çalışsaq da, bu özünü göstərəcək.
Ədəbiyyatda da, populyar olan kino sənətində də.
Bunu biz siyasətdə də görürük. Müəyyən
qədər qarşılıqlı inamsızlıq məqamları,
qarşılıqlı bəyənməmək ünsürləri
var. Amma dərinə getdikcə aparıcı tendensiya birlik
üzərindədir.
Aygün.
Olaylar.- 2009.- 8 aprel.- S. 4.