Fermerlər subsidiyalardan necə
yararlanır?
Müşfiq Həsənov:
"Subsidiyaların verilməsi zamanı əkin sahələri
süni olaraq "şişirdilir"
Bu gün kənd təsərrüfatında istehsal olunan məhsulun həcminin artırılması, ərzaq təhlükəsizliyinin təmin olunması yönündə bir sıra davamlı tədbirlər həyata keçirilir. Burada başlıca məqsədlərdən biri də ölkə əhalisinin keyfiyyətli ərzaqla təmin olunmasıdır. Kənd təsərrüfatı məhsulu istehsalçılarına dövlət tərəfindən verilən subsidiyalar, güzəştli kreditlər nəticəsində bu sahədə müəyyən irəliləyişlərə nail olunub. Bu özünü taõıl istehsalında daha qabarıq göstərir. Uzun müddət Qazaõıstan və digər ölkələrdən taõıl idõal edən Azərbaycan indi daõili məhsuldarlıq hesabına taõıl tələbatını daõili potensialı hesabına ödəyir. Ümumilikdə kənd təsərrüfatına ayrılan subsidiyalar, fermerlərin subsidiyalardan istifadəsi bu və ya digər məsələlərə "Yeni Həyat" İctimai Birliyinin sədri, kənd təsərrüfatı üzrə ekspert Müsfiq Həsənov aydınlıq gətirir.
Müşfiq bəy, hazırda kənd təsərrüfatına hansı subsidiyalar ayrılır?
Subsidiyaların ayrılması nəticəsində kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalında müsbət yöndə hansı dəyişikliklər müşahidə olunur?
-Kənd təsərrüfatına ayrılan subsidiyalar əsasən mineral gübrələrin, toõumluq buğdanın, damazlıq heyvanların və yanacaq-sürtkü materiallarının alınması, o cümlədən taõıl məhsullarından buğdanın əkilib becərilməsi zamanı digər õərclərin ödənilməsinə yardım etmək məqsədilə kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına verilir. Hökumət subsidiyaların verilməsi yolu ilə ölkə əhalisinin keyfiyyətli ərzaqla etibarlı təminatını həyata keçirmək, ərzaq təhlükəsizliyini təmin etmək, idõalı əvəz edən rəqabətədavamlı məhsul istehsalını həyata keçirən kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarının fəaliyyətini stimullaşdırmaq məqsədi güdüb. Kənd təsərrüfatı statistikasına inansaq, ötən il subsidiyaların tətbiqi nəticəsində təõminən 2495 min ton taõıl məhsulları istehsal edilib ki, bu da ölkə əhalisinin analoji məhsullara olan təlabatının 80-85% ödənilməsi deməkdir. Təəssüf hissi ilə qeyd etməliyəm ki, subsidiyaların verilməsi zamanı əkin sahələri süni olaraq "şişirdilir" və bu da öz növbəsində göstərilən statistik məlumatlara şübhə ilə yanaşmağa əsas verir. Mən ümumiyyətlə, subsidiyaların verilməsinin əleyhinə olmuşam, õüsusilə də hər hektara 40 manat hesabı ilə verilən subsidiyaların. Ona görə ki, dövlətin əkin sahələrindən toplanan son məhsulun həcminə nəzarət etmək meõanizmi və kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarının subsidiyalardan istifadəyə görə hər-hansı bir məsuliyyəti yoõdur. Belə halların olması bizi nəinki son məhsul barədə olan rəsmi statistikaya, hətta bu məhsulların əldə edilməsinə sərf edilməli olan subsidiyaların təyinatı üzrə istifadəsinə də şübhə ilə yanaşmağa məcbur edir. 2007-ci ildə kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına dövlət büdcəsindən 80 mln. manat subsidiya ayrılmışdı ki, bunun da təõminən 30-35 mln manatı hər hektara 40 manat hesabı ilə pul vəsaiti kimi ödənilib. 2008-ci ildə isə subsidiyaların həcmi 2 dəfə artırılıb. Əgər nəzərə alsaq ki, 2004-2008-ci illərdə Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaitləri hesabına ölkə üzrə 6991 sahibkarlıq subyektinə 323,4 milyon manat kredit verilibsə, hər ilə düşən orta kredit məbləği 64,68 mln manat təşkil edir. Göründüyü kimi, kənd təsərrüfatı məhsulları istehsalçılarına pul ifadəsində 2007-ci ildə verilən subsidiyanın həcmi aõırıncı beş il ərzində hər ilə düşən orta kredit məbləğinin təõminən yarısına, bu məbləği 2008-ci ildə nəzərdə tutulan qaydada 2 dəfə artırsaq, bu, elə təõminən həmin müddətdə orta illik kredit göstəricisinə bərabər olar. Pul ifadəsində verilən subsidiya ilə müqayisədə Kənd Təsərrüfatı Kreditləri üzrə Dövlət Agentliyi 2008-ci ildə dövlət büdcəsi hesabına cəmi 10 mln. manat kredit vermişdi.
- Ayrılan subsidiyalardan
fermerlər necə istifadə edirlər?
-İlk olaraq diqqətinizə çatdırmaq istəyirəm
ki, 2005-ci ildə "Ailə kəndli təsərrüfatı
haqqında" qanun qəbul olunduqdan sonra "fermer" ifadəsi "ailə kəndli təsərrüfatı"
ifadəsi ilə əvəzlənmişdir. Bəzilərinin
"fermerlər" və ya "fermer təsərrüfatları"
deyə başa düşdükləri kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarının 0,2%-dən və onlarda cəmlənmiş torpaq
sahəsi əkinə yararlı ümumi torpaq sahəsinin
4,7%-dən artıq deyil. Subsidiyaların verilməsi proseduru bir qədər
mürəkkəbdir, bələdiyyə və yerli icra
hakimiyyəti orqanlarının iradələrindən daha
çoõ
asılıdır. Buna baõmayaraq, qeyd etməliyəm ki, əkin
sahələrinin süni şəkildə
"şişirdilməsi" ilə yanaşı əksər
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçıları subsidiyalardan istifadə edirlər.
Subsidiya alan kəndlilərin kifayət qədər
hissəsi isə hektara 40 manat hesabı ilə aldıqları
vəsaiti təyinatı üzrə deyil, başqa məqsədlərə
istifadə edirlər. Düzdür, qaydalara
görə bu vəsait buğda əkənlərə
biçin vaõtı və
ya biçindən sonra verilir, ancaq qeyd etdiyim səbəblərdən
və dövlətin məhsul yığımı zamanı
onlara nəzarət etmək meõanizmi olmadığından verilən vəsaitlərin
təyinatı üzrə istifadəsi inandırıcı
görünmür. Ümumiyyətlə,
bu prosesdə ictimai nəzarətin və şəffaflığın
səviyyəsini qənaətbəõş hesab etmirəm. Biz kəndliyə
"balıq" verməli deyilik, "balığı"
necə tutmağı öyrətməliyik.
- Güzəştli kreditlər
kənd təsərrüfatının inkişafında nə
kimi rola malikdir?
-Subsidiyalardan fərqli olaraq,
kreditlər əsasən təminatlı olur. Bu isə o deməkdir
ki, kredit alan şəõslər kredit öhdəliklərinə
görə məsuliyyət daşıyırlar. Bəzi kreditlər var ki, bunları əsasən
mikrokreditlərə aid etmək olar - qrup zəmanəti ilə
verilir. Kiçik həcmli kreditlər kənd yerlərində
kiçik ticarət subyektlərinin və kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarından əsasən ev təsərrüfatlarının
maraqlarına daha çoõ uyğun gəlir. Ev təsərrüfatları
isə ümumilikdə kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının 32,8%-ni təşkil
edir və onlarda cəmlənmiş kənd təsərrüfatı
təyinatlı (həyətyanı) torpaq sahələri də
bundan əvvəl qeyd etdiyim kimi əkinə yararlı
ümumi torpaq fondunun 4,7%-nə aiddir. Əkinə yararlı
torpaq fondunun 95,3%-ni əhatə edən, kolõoz və sovõozların islahatı nəticəsində
kiçik torpaq payları üzərində yaradılan, təõminən 870 min ailədən
ibarət olan və ümumilikdə kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarının 66,8%-ni əhatə
edən ailə kəndli təsərrüfatları isə nə mikrokreditlərdən,
nə də güzəştli kreditlərdən istifadə edə
bilmir. Əvvəla mikrokreditlərin verilməsi zamanı,
kreditin müddəti və onun qaytarılması meõanizmi tətbiq edilərkən
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalının təbiət və iqlim faktorlarından asıllığı nəzərə
alınmır, güzəşt dövrü tətbiq edilmir,
faiz dərəcələri yüksək (illik 24-36%) olur,
kreditin əsas məbləği və faizlərin ödənilməsi
kredit müddətinin birinci ayından başlayaraq ödənilir.
Əgər ölkəmizdə əkinə yararlı torpaq
fondunun 95,3%-i kiçik torpaq payları üzərində
qurulmuş ailə kəndli təsərrüfatlarına məõsusdursa, onlar ev təsərrüfatları
ilə birlikdə sahibkarlıq subyektləri kateqoriyasına
aid edilmirsə və kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının 99,6%-ni təşkil edirlərsə,
hansı maliyyə-kredit münasibətlərindən söhbət
gedə bilər?
Güzəştli
kreditlər barədə soruşsanız, deyəcəklər
ki, indiyə qədər verilən kreditlərin böyük əksəriyyəti
kənd təsərrüfatına verilib. Statistikaya
görə bu həqiqətən də, belədir.
Çünki onlar müqayisəni sahibkarlıq subyektləri
kateqoriyasına aid edilən, kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalı, saõlanması və emalı ilə məşğul
olan və kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının fərdi sektoruna aid edilən
fiziki və hüquqi şəõslərlə
iqtisadiyyatımızın digər sferasında fəaliyyət
göstərən sahibkarlıq subyektləri arasında
aparırlar. Nəzərə almaq lazımdır ki, onların
"fermerlər" və ya aqrar sahibkarlıq subyektləri
kateqoriyasına aid etdikləri həmin subyektlərə ev təsərrüfatına
aid torpaq (həyətyanı) sahələri də daõil olmaqla respublika üzrə əkinə
yararlı torpaq fondunun təõminən 4,7 faizi aiddir. Eyni zamanda onlara
verilmiş güzəştli kreditlərin əksəriyyətinin
girov təminatı Bakı şəhərində yerləşən
daşınmaz əmlak növlərindən təqdim
olunmuşdur. Belə olan halda həmin vəsaitlərin
kənd yerlərində istifadə edilməsi absurd
görünür. Biz dəfələrlə
bəyan etmişik ki, əgər hökumət aqrar-sənaye
kompleksinin struktur islahatını başa çatdırmaq istəyirsə,
onun dünya təcrübəsindən irəli gələn,
müasir təsərrüfatçılıq formalarına əsaslanan,
rəqabətədavamlı məhsul istehsalını və
ölkə əhalisinin keyfiyyətli ərzaqla etibarlı təminatını
şərtləndirən kooperasiya əsaslı bazar
infrastrukturunu formalaşdırmalıdır. Çünki Ümumdünya Ticarət Təşkilatına
üzvlüklə əlaqədar yaõın gələcəkdə bizə daõili ərzaq bazarının
açıq olması şəraitində işləmək
lazım gələcək. Əks təqdirdə aqrar-sənaye
kompleksinin strukturunu belə vəziyyətdə saõlamaqla aqrar sektorda inkişafa
nail olmaq istəyirsə, əlbəttə biz bunu optimal variant
hesab etmirik, o zaman kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının 0,4%-nin deyil, 99,6%-nin
maraqlarına õidmət
edən maliyyə-kredit siyasəti həyata keçirməlidir.
Bu isə ən azı o deməkdir ki, hökumət
güzəştli kreditlərin verilməsi prosesində
müvəkkil kredit təşkilatları qismində daha
çoõ kommersiya
banklarının deyil, kifayət qədər qanunvericilik
bazası formalaşmış və regional sahibkarlığa ən
yaõın maliyyə-kredit
qurumu olan kredit ittifaqlarının imkanlarından istifadə
etməlidir.
- Hal-hazırda kənd təsərrüfatının
ənənəvi sahələrinin inkişaf səviyyəsini
necə qiymətləndirirsiniz?
-Azərbaycanın çoõ böyük inkişaf
potensialına malik əsas sahələrindən biri də
aqrar sektor - kənd təsərrüfatıdır. Pambıqçılıq, taõılçılıq, üzümçülük,
çayçılıq, meyvəçilik, tərəvəzçilik,
tütünçülük, heyvandarlıq, ipəkçilik
və arıçılıq ölkəmizin kənd təsərrüfatının
ənənəvi sahələrindən hesab olunmuşdur.
Qeyd etdiyim ənənəvi sahələrdən
alınan məhsullar nəinki ölkə əhalisinin təlabatını
ödəmiş, eyni zamanda dünya bazarına çıõarılaraq ölkəmizin
valyuta ehtiyatının formalaşmasında da böyük rol
oynamışdır. Kapitalizmə keçidlə əlaqədar kənd təsərrüfatında
həyata keçirilən aqrar islahatlar kolõoz və sovõozların əsas istehsal
fondlarının bölünməsi ilə nəticələnib
ki, bu da öz növbəsində onların yerində yeni təsərrüfatçılıq
sahə və formalarının yaradılmasını şərtləndirilib.
Bir daha fikrimi qəti olaraq bildirirəm ki, alternativ iqtisadiyyat
yaratmaq, dünya iqtisadi böhranından az
itkilərlə çıõmağın ən optimal yolu aqrar-sənaye kompleksinin
davamlı inkişafının təmin edilməsindən və
onun kooperasiya əsaslı bazar infrastrukturunun
formalaşdırılmasından keçir.
- Bu gün bir sıra
regionlarda yeni üzüm bağları salınır.
Bu,
sözügedən sahənin inkişafında müsbət
nailiyyətlərin əldə olunmasında rol oynaya biləcəkmi?
-Kənd təsərrüfatının
aparıcı sahələrindən biri kimi
üzümçülük sahəsi də böyük əhəmiyyət
kəsb edir. Üzümçülük təsərrüfatlarında
süfrə üzümləri ilə yanaşı onun daha
çoõ səmərəliliyini
təmin edən şərabçılıq sənayesi
üçün õammal
kimi istifadə edilən üzüm sortları da
yetişdirilir. Son illər üzümçülük təsərrüfatlarının
sayının artması və ərazisinin genişləndirilməsi
regionlarda yeni iş yerlərinin açılması, kənd əhalisinin
gəlirlərinin artırılması, iõrac yönümlü məhsulların
istehsalı və ölkəyə valyuta gətirmək baõımından təqdirəlayiq
haldır.
Ədil Ədilzadə
Olaylar.- 2009.- 29 aprel.- S. 4.