Onun õeyirõahlığını
düzgün anlamayanlar
da vardı
Hətta Mərkəzi Komitəyə anonim məktublar göndərirdilər
Adil İskəndərovun böyüklüyündən söhbət
açmaq üçün
söz õəzinəsinin
ən gözəl kəlamlarına müraciət
etsəm belə, yenə də onun sənətdə qalõdığı zirvəni ifadəyə gətirmək mümkün
deyil. İllər keçəcək, qərinələr
ötəcək. Yenə
də A.İsgəndərovun
õalqına bəõş etdiyi zəngin õəzinənin şöləsi öz nurunu itirməyəcək.
Çünki õalqın
sevgisi onun sənətinə əbədi
abidədir. Qəlbimizdə
yaşatdığımız məhəbbət duyğuları
onun abidəsi üzərinə səpilən
minnətdarlıq çiçəkləridir.
Minlərlə faktdan bir neçəsi Adil İsgəndərov 1910-cu il
mayın 5-də Gəncə şəhərində
anadan olub. Uşaq yaşlarından teatra böyük maraq göstərib, dram dərnəklərində
fəal iştirak edib. O, Bakı Teatr Teõnikumunu
müvəffəqiyyətlə bitirdikdən sonra iõtisasını artırmaq
və teatrlarımızın
inkişafına daha da yaõından kömək məqsədi
ilə A.Lunaçarski
adına Moskva Dövlət Teatr İncəsənəti İnstitutunda təhsil alıb. 1936-cı ildə institutu bitirib zəngin bilik və təcrübə ilə Bakıya qayıdan A.İsgəndərov
adına Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında
bir-birinin ardınca
"Polad qartal" (A.Korneyçuk), "Həyat"
(M.İbrahimov), "Õoşbəõtlər" (C.Rəhman)
və başqa əsərləri tamaşaya
qoyur. O, uzun illər Akademik Milli Dram Teatrına
başçılıq edib,
gənc aktyorların yetişməsində õeyli zəhmət çəkib.
Həmin illərdə Rus Dram
Teatrında, Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrında bir sıra tamaşalara
quruluş verib. "Vaqif", "Õanlar", "Fərhad və
Şirin", "Nizami", "Cavanşir", "1905-ci
ildə", "Şərqin səhəri" əsərləri
ilə yanaşı, V.Şekspirin "Otello" faciəsi, N.Hikmətin
"Türkiyədə" əsərləri onun ən
uğurlu tamaşalarından sayılır.
Adil İskəndərov
tanınmış reyissor olmaqla bərabər, həm də
istedadlı kino aktyoru idi. "Ulduzlar sönmür" filmində
Nəsib bəy Yusifbəyov, "Qanun naminə" filmində
Kamilov, "Uzaq sahillərdə" filmində Rossolini və
başqa obrazları uğurlu olmuş və
"Aõırıncı aşırım"dakı Kərbalayi
İsmayıl rolu õüsusi mükafata layiq
görülmüşdür.
Sənətkarın
yaradıcılığı partiya və hökümət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilərək, 1943-cü ildə
ona birbaşa Azərbaycan SSR õalq artisti adı verilmişdir.
Görkəmli rejissor 35 ildən
çoõ Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunda pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olmuşdur. Minlərcə aktyor və rejissorun yetişməsində professor A.
İsgəndərovun zəhməti sonsuzdur.
Unudulmaz sənətkar õatirələrdə
Elõan İsgəndərov qardaşı oğlu ;
-Adil İsgəndərov
bəy ailəsində anadan olub. Əsl adı Ədildir. Əslində
familiyamız İsgəndərbəyli olmalıdır. İsgəndərbəyli kənddir.
İndi də həmin kənd var. Onun oğlu
olmadığı üçün
mənə həmişə
oğul kimi münasibət göstərib.
Ədil insanları dəqiqliklə tanıya bilirdi. Məsələn, kimə baõırdı,
deyirdi o adam nə vəzifədə
çalışacaq. Dedikləri
də həmişə
düz çıõırdı.
O, çoõ hövsələli, səbirli
idi. İnsanların qəlbini qırmağı
sevmirdi. Nöqsanları
yumşaq şəkildə
deyirdi. Təbiiliyi sevirdi. Yalan danışmağı və
yalan danışan adamı sevmirdi. 1936-cı ildə ailə həyatı qurub. Həyat yoldaşı Zinaida Fyodorovna Rus Dram Teatrının aktrisası olub. Həyat yoldaşı ilə "26-lar" klubunda
dərnəyə gələndə
tanış olublar. Zinaida õanım
həddindən artıq
gözəl õanım olub. Əmim onun sənətinə mane olmayıb. Çünki Zinaida Fyodorovna çoõ istedadlı idi. 2 yaşı olanda ailəsi ilə Saratovdan Bakıya köçüb.
Əmim həmişə
Gəncə ləhcəsi ilə danışırdı.
Ömrünün sonuna qədər bu ləhcəni dəyişmədi.
Ən çoõ işlətdiyi söz "qadam" idi. Ədilin
ən yaõın dostları Səməd Vurğun, Sabit Rəhman,
Mirzə İbrahimov idi. Hər aõşam Mirzə İbrahimovla
"Torqovı" küçəsi, dənizkənarı
parka gəzməyə çıõardılar. Kinostudiyaya gələndən
sonra vaõtı olmurdu. O, qabaqkı "Göy göl"
restoranında yemək yeməyi sevərdi. Onunla həmin
restorana tez-tez gedərdik. Ən çoõ kababı və "Gəncə
pitisi"ni sevərdi. Bağda olanda özü kabab çəkməyi
õoşlayırdı. Bağdakı ağaclara qulluq etməyi
çoõ sevirdi. Evdə özünün iş otağı var
idi. Mən onlara gedəndə iş otağında oturub
söhbət edirdik. Oğlu olmadığı
üçün bütün söz-söhbəti mənimlə
olardı. O, siqaret çəkməyi, içki içməyi
sevməyib. Danışmağı heç õoşlamazdı.
O, öz sözünü işi ilə deyirdi. Əmimin õarici
görünüşü çoõ ciddi idi. Amma õasiyyəti elə
deyildi. Onunla ilk beş dəqiqədə danışmağa
çəkinərdin. Amma beş dəqiqədən sonra elə
bil neçə ildir ki, tanıyarsan. O, evə girəndə
bayırdakı bütün hirsi kənarda qalırdı. Əmim
cavanlıqda arıq olub.
Ədil 1978-ci ildə qəfildən
dünyasını dəyişdi. Qanın laõtalanmasından
(tormb) vəfat edib.
Dilarə İsgəndərova
kiçik qızı:
-Atam çoõ ciddi, tələbkar,
qayğıkeş, düzgün insan olub. Eyni zamanda da səmimi
idi. Sənət onun həyatı idi. Həyatda hər bir
insanın öz məramı var. Sənət onun həyat
amalı idi. Atam həyat yoldaşını,
övladlarını çoõ sevib. Amma bizim tərbiyəmizlə
anam məşğul olub. Bu missiyanı bütünlüklə
anamın öhdəsinə buraõmışdı. Biz iki
bacıyıq. Atam istəyirdi ki, mən onun sənət yolunu
davam etdirim. Mən isə hüquqşünas olmaq istədim.
Amma atam mənə hüquqşüqas olmağı heç
məsləhət görmürdü. Övlad onun
üçün müqəddəs sayılırdı. Mənə
"canbala" deyirdi.
Əvvəllər
tamaşalar saat 7-də başlayıb 12-nin yarısı
bitirdi. Evə 12-dən tez gəlmirdi. Gecələr yemək
yeməyi õoşlayardı. Ən çoõ
õoşladığı yemək piti idi. Çoõ vaõt pitini
özü hazırlayırdı...
Heç bir güclü
şəõsiyyətin õarakteri birmənalı olmur.
O, õalqını, sənətini
çoõ sevirdi. Ömrünün sonuna qədər də incəsənətə
õidmət etdi. Onün vətənə, õalqa olan sevgisi indiki
zamanda nağıl kimi, hətta fantastik görünə bilər.
Amma bu həqiqətən belə olub. Atam teatrda işləyəndə
işdən hamıdan aõırda çıõardı. Hər yerə
nəzarət edər, qapını bağlayıb gedərdi.
Kinostudiyanın direktoru olan müddətdə ssenaristlər
üçün emalatõana yaratmışdı. Evi olmayanlara ev
verərdi. Amma onun paõıllığını çəkənlər, mane olmaq istəyənlər,
õeyirõahlığını düzgün anlamayanlar da olurdu. Hətta
Mərkəzi Komitəyə anonim məktublar da göndərirdilər.
Atamın ölümündən uzun illər keçməsinə
baõmayaraq yenə də unudulmur, õatırlanır... Məncə,
bu onun şəõsiyyətinə verilən ən yüksək
dəyərdir.
Rafiq İbrahimov Bakı
Bələdiyyə Teatrının aparıcı aktyoru, əməkdar
artist, tələbəsi :
Məndən
soruşanda 53 illik həyatının ən
çılğın, arzularla dolu,
gələcəyə daha çoõ inamlı illəri hansı
olub, fikirləşmədən deyirəm ki, 1974-78-ci illər.
Bizim kurs dahi sənətkarımız Adil İsgəndərovun
İncəsənət Universitetində son buraõılış
kursu oldu. Böyük pedaqoq-rejissor
olan Adil müəllimin kursları universitet içərisində
ayrıca "məktəb" sayılırdı. Adil
İsgəndərov 4 il ərzində bizə - teatr aktyoruna lazım olan bilik və
bacarığın necə deyərlər, "cikini də
öyrətdi, bikini də".
Düzdü, biz ondan
konkret aktyor sənəti dərsini öyrənirdik. Lakin əslində
o, bizə həyat dərsini
verdi. Universitetdə ayrıca psiõologiya, etika, estetika fənlərini
keçmək artıq görünürdü. Çünki
Adil müəllimin dərsi bunları tam əhatə edirdi.
Üzərimizdə
böyük məsuliyyət hiss elədik dörd ildə. Azərbaycan
Dram Teatrının ən yüksək inkişaf dövrü
onun adı ilə bağlı idi. Məhz belə bir müəllim
dərs deyirdi bizə. 25 il Milli akademik Dram Teatrının bədii
rəhbəri və direktoru olub. Böyük bir aktyor və
rejissor ordusu hazırlayıb. Onlarca monumental tamaşalara quruluş verib. Tələbə-aktyora onunla işləmək
bir tərəfdən
asan idi, çünki hər şeyi bitdə-bitdə aşılayırdı, digər
tərəfdən çoõ çətin
idi, çünki bu müəllimin qarşısında gərək
başqaları kimi semestrə bir dəfə deyil, 4 ildə üzərimizdə
bu məsuliyyəti daşıdıq.
Sonuncu kursda bizə aktyorluq "vəsiqəsini"
verərkən, hərəmizə ayrı-ayrı bildirdi ki, gələcəkdə
teatrda kim nə kimi rollar oynaya biləcək. Çoõ qəribədir,
27 ildən çoõdur teatrda işləyirəm, onun dedikləri
tam təsdiqləndi. Sonralar başa düşdüm ki, bu,
onun bizə bir növ õeyir-duası idi. Sənətdə ona
qarşı edilən bir çoõ haqsızlıqları
büruzə verməsə də, son illər bunlar ona çoõ
təsir edirdi. Çünki o, hələ bundan sonra çoõ
yaşayıb-yaratmalı idi. Sənətdə yorulmuş adam
deyildi. Sonuncu arzusu həyata keçmədi. "Vaqif" əsərinin
kinossenarisini işləyirdi. İki seriyalı film çəkmək
istəyirdi.
Amma çoõ təəssüf
ki, ömür vəfa etmədi.
Allah ona rəhmət eləsin!
Nisə Rafiqqızı
Olaylar.- 2009.- 7-9 fevral.- S. 14.