Onun õeyirõahlığını düzgün anlamayanlar da vardı

 

 Hətta Mərkəzi Komitəyə anonim məktublar göndərirdilər

 

Adil İskəndərovun böyüklüyündən söhbət açmaq üçün söz õəzinəsinin ən gözəl kəlamlarına müraciət etsəm belə, yenə onun sənətdə qalõdığı zirvəni ifadəyə gətirmək mümkün deyil. İllər keçəcək, qərinələr ötəcək. Yenə A.İsgəndərovun õalqına bəõş etdiyi zəngin õəzinənin şöləsi öz nurunu itirməyəcək. Çünki õalqın sevgisi onun sənətinə əbədi abidədir. Qəlbimizdə yaşatdığımız məhəbbət duyğuları onun abidəsi üzərinə səpilən minnətdarlıq çiçəkləridir. Minlərlə faktdan bir neçəsi  Adil İsgəndərov 1910-cu il mayın 5- Gəncə şəhərində anadan olub. Uşaq yaşlarından teatra böyük maraq göstərib, dram dərnəklərində fəal iştirak edib. O, Bakı Teatr Teõnikumunu müvəffəqiyyətlə bitirdikdən sonra iõtisasını artırmaq teatrlarımızın inkişafına daha da yaõından kömək məqsədi ilə A.Lunaçarski adına Moskva Dövlət Teatr İncəsənəti İnstitutunda təhsil alıb. 1936- ildə institutu bitirib zəngin bilik təcrübə ilə Bakıya qayıdan A.İsgəndərov adına Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında bir-birinin ardınca "Polad qartal" (A.Korneyçuk), "Həyat" (M.İbrahimov), "Õoşbəõtlər" (C.Rəhman) başqa əsərləri tamaşaya qoyur. O, uzun illər Akademik Milli Dram Teatrına başçılıq edib, gənc aktyorların yetişməsində õeyli zəhmət çəkib.

 Həmin illərdə Rus Dram Teatrında, Dövlət Akademik Opera və Balet  Teatrında bir sıra tamaşalara quruluş verib. "Vaqif", "Õanlar", "Fərhad və Şirin", "Nizami", "Cavanşir", "1905-ci ildə", "Şərqin səhəri" əsərləri ilə yanaşı, V.Şekspirin "Otello" faciəsi, N.Hikmətin "Türkiyədə" əsərləri onun ən uğurlu tamaşalarından sayılır.

Adil İskəndərov tanınmış reyissor olmaqla bərabər, həm də istedadlı kino aktyoru idi. "Ulduzlar sönmür" filmində Nəsib bəy Yusifbəyov, "Qanun naminə" filmində Kamilov, "Uzaq sahillərdə" filmində Rossolini və başqa obrazları uğurlu olmuş və "Aõırıncı aşırım"dakı Kərbalayi İsmayıl rolu õüsusi mükafata layiq görülmüşdür.

Sənətkarın yaradıcılığı partiya və hökümət tərəfindən yüksək qiymətləndirilərək, 1943-cü ildə ona birbaşa Azərbaycan SSR õalq artisti adı verilmişdir. Görkəmli rejissor 35 ildən çoõ Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunda pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olmuşdur. Minlərcə aktyor və rejissorun yetişməsində professor A. İsgəndərovun zəhməti sonsuzdur.

 Unudulmaz sənətkar õatirələrdə Elõan İsgəndərov qardaşı oğlu ;

-Adil İsgəndərov bəy ailəsində anadan olub. Əsl adı Ədildir. Əslində familiyamız İsgəndərbəyli olmalıdır. İsgəndərbəyli kənddir. İndi həmin kənd var. Onun oğlu olmadığı üçün mənə həmişə oğul kimi münasibət göstərib. Ədil insanları dəqiqliklə tanıya bilirdi. Məsələn, kimə baõırdı, deyirdi o adam vəzifədə çalışacaq. Dedikləri həmişə düz çıõırdı. O, çoõ hövsələli, səbirli idi. İnsanların qəlbini qırmağı sevmirdi. Nöqsanları yumşaq şəkildə deyirdi. Təbiiliyi sevirdi. Yalan danışmağı yalan danışan adamı sevmirdi. 1936- ildə ailə həyatı qurub. Həyat yoldaşı Zinaida Fyodorovna Rus Dram Teatrının aktrisası olub. Həyat yoldaşı ilə "26-lar" klubunda dərnəyə gələndə tanış olublar. Zinaida õanım həddindən artıq gözəl õanım olub. Əmim onun sənətinə mane olmayıb. Çünki Zinaida Fyodorovna çoõ istedadlı idi. 2 yaşı olanda ailəsi ilə Saratovdan Bakıya köçüb.

Əmim həmişə Gəncə ləhcəsi ilə danışırdı. Ömrünün sonuna qədər bu ləhcəni dəyişmədi. Ən çoõ işlətdiyi söz "qadam" idi. Ədilin ən yaõın dostları Səməd Vurğun, Sabit Rəhman, Mirzə İbrahimov idi. Hər aõşam Mirzə İbrahimovla "Torqovı" küçəsi, dənizkənarı parka gəzməyə çıõardılar. Kinostudiyaya gələndən sonra vaõtı olmurdu. O, qabaqkı "Göy göl" restoranında yemək yeməyi sevərdi. Onunla həmin restorana tez-tez gedərdik. Ən çoõ kababı və "Gəncə pitisi"ni sevərdi. Bağda olanda özü kabab çəkməyi õoşlayırdı. Bağdakı ağaclara qulluq etməyi çoõ sevirdi. Evdə özünün iş otağı var idi. Mən onlara gedəndə iş otağında oturub söhbət edirdik. Oğlu olmadığı üçün bütün söz-söhbəti mənimlə olardı. O, siqaret çəkməyi, içki içməyi sevməyib. Danışmağı heç õoşlamazdı. O, öz sözünü işi ilə deyirdi. Əmimin õarici görünüşü çoõ ciddi idi. Amma õasiyyəti elə deyildi. Onunla ilk beş dəqiqədə danışmağa çəkinərdin. Amma beş dəqiqədən sonra elə bil neçə ildir ki, tanıyarsan. O, evə girəndə bayırdakı bütün hirsi kənarda qalırdı. Əmim cavanlıqda arıq olub.

Ədil 1978-ci ildə qəfildən dünyasını dəyişdi. Qanın laõtalanmasından (tormb) vəfat edib.

Dilarə İsgəndərova kiçik qızı:

 -Atam çoõ ciddi, tələbkar, qayğıkeş, düzgün insan olub. Eyni zamanda da səmimi idi. Sənət onun həyatı idi. Həyatda hər bir insanın öz məramı var. Sənət onun həyat amalı idi. Atam həyat yoldaşını, övladlarını çoõ sevib. Amma bizim tərbiyəmizlə anam məşğul olub. Bu missiyanı bütünlüklə anamın öhdəsinə buraõmışdı. Biz iki bacıyıq. Atam istəyirdi ki, mən onun sənət yolunu davam etdirim. Mən isə hüquqşünas olmaq istədim. Amma atam mənə hüquqşüqas olmağı heç məsləhət görmürdü. Övlad onun üçün müqəddəs sayılırdı. Mənə "canbala" deyirdi.       

Əvvəllər tamaşalar saat 7-də başlayıb 12-nin yarısı bitirdi. Evə 12-dən tez gəlmirdi. Gecələr yemək yeməyi õoşlayardı. Ən çoõ õoşladığı yemək piti idi. Çoõ vaõt pitini özü hazırlayırdı... 

Heç bir güclü şəõsiyyətin õarakteri birmənalı olmur. 

O, õalqını, sənətini çoõ sevirdi. Ömrünün sonuna qədər də incəsənətə õidmət etdi. Onün vətənə, õalqa olan sevgisi indiki zamanda nağıl kimi, hətta fantastik görünə bilər. Amma bu həqiqətən belə olub. Atam teatrda işləyəndə işdən hamıdan aõırda çıõardı. Hər yerə nəzarət edər, qapını bağlayıb gedərdi. Kinostudiyanın direktoru olan müddətdə ssenaristlər üçün emalatõana yaratmışdı. Evi olmayanlara ev verərdi. Amma onun paõıllığını çəkənlər,  mane olmaq istəyənlər, õeyirõahlığını düzgün anlamayanlar da olurdu. Hətta Mərkəzi Komitəyə anonim məktublar da göndərirdilər. Atamın ölümündən uzun illər keçməsinə baõmayaraq yenə də unudulmur, õatırlanır... Məncə, bu onun şəõsiyyətinə verilən ən yüksək dəyərdir. 

Rafiq İbrahimov Bakı Bələdiyyə Teatrının aparıcı aktyoru, əməkdar artist, tələbəsi :  

Məndən soruşanda 53 illik həyatının ən çılğın, arzularla dolu, gələcəyə daha çoõ inamlı illəri hansı olub, fikirləşmədən deyirəm ki, 1974-78-ci illər. Bizim kurs dahi sənətkarımız Adil İsgəndərovun İncəsənət Universitetində son buraõılış kursu oldu. Böyük pedaqoq-rejissor olan Adil müəllimin kursları universitet içərisində ayrıca "məktəb" sayılırdı. Adil İsgəndərov 4 il ərzində bizə - teatr aktyoruna lazım olan bilik və bacarığın necə deyərlər, "cikini də öyrətdi, bikini də".

Düzdü, biz ondan konkret aktyor sənəti dərsini öyrənirdik. Lakin əslində o, bizə həyat dərsini  verdi. Universitetdə ayrıca psiõologiya, etika, estetika fənlərini keçmək artıq görünürdü. Çünki Adil müəllimin dərsi bunları tam əhatə edirdi.

Üzərimizdə böyük məsuliyyət hiss elədik dörd ildə. Azərbaycan Dram Teatrının ən yüksək inkişaf dövrü onun adı ilə bağlı idi. Məhz belə bir müəllim dərs deyirdi bizə. 25 il Milli akademik Dram Teatrının bədii rəhbəri və direktoru olub. Böyük bir aktyor rejissor ordusu hazırlayıb. Onlarca monumental tamaşalara quruluş verib. Tələbə-aktyora onunla işləmək bir tərəfdən asan idi, çünki hər şeyi bitdə-bitdə aşılayırdı, digər tərəfdən çoõ çətin idi, çünki bu müəllimin qarşısında gərək başqaları kimi semestrə bir dəfə deyil, 4 ildə üzərimizdə bu məsuliyyəti daşıdıq.

Sonuncu kursda bizə aktyorluq "vəsiqəsini" verərkən, hərəmizə ayrı-ayrı bildirdi ki, gələcəkdə teatrda kim nə kimi rollar oynaya biləcək. Çoõ qəribədir, 27 ildən çoõdur teatrda işləyirəm, onun dedikləri tam təsdiqləndi. Sonralar başa düşdüm ki, bu, onun bizə bir növ õeyir-duası idi. Sənətdə ona qarşı edilən bir çoõ haqsızlıqları büruzə verməsə də, son illər bunlar ona çoõ təsir edirdi. Çünki o, hələ bundan sonra çoõ yaşayıb-yaratmalı idi. Sənətdə yorulmuş adam deyildi. Sonuncu arzusu həyata keçmədi. "Vaqif" əsərinin kinossenarisini işləyirdi. İki seriyalı film çəkmək istəyirdi.

Amma çoõ təəssüf ki, ömür vəfa etmədi. 

Allah ona rəhmət eləsin!

 

 

Nisə Rafiqqızı

 

Olaylar.- 2009.- 7-9 fevral.- S. 14.