Təhsil
və demokratik cəmiyyət quruculuğu
Yeni qanunun
qəbulu ərəfəsində
“Təhsil
haqqında” qanun üçüncü oxunuşda müzakirələrə
çıxarılmalıdır. Bu qanun ölkənin ən
çox “əziyyət çəkən”
qanunlarındandır. Bu da səbəbsiz deyil. “Təhsil
haqqında” qanun dövlətin strateji maraqlarına
bağlı bir qanundur. Təhsil dövlətin
inkişafının aparıcı sahəsidir. Ona görə
də bu sahədə bütün tədbirlərin yüz
ölçüb, bir biçməklə görülməsi
lazımdır. Azərbaycan üçün bu qanunun hansı
anlama gəldiyini tam təsəvvür etmək
üçün bir neçə məqama diqqət yetirək.
Müasir
dünyada inkişafın bir neçə xətti
müşahidə edilir. Dünya qloballaşmaya baxmayaraq
faktiki olaraq inkişaf xarakterinə görə bir neçə
hissəyə ayrılıb. Onun əsas səbəbi
inkişafın yerli xüsusiyyətlərini nəzərə
almaqdır. Deyək ki, Uzaq Şərq ölkələrinin
inkişafında özünəməxsusluq vardır. Afrikada
durum tamam fərqlidir. Rusiya özünə uyğun gələn
demokratik inkişaf xətti arayır. Ancaq bütün bu
müxtəlifliyi birləşdirən ortaq özəllik də
seçilməkdədir. Bu, inkişafın ağıla,
intellektə, təhsilə dayanan xəttidir. Dünyada
tutduğu yerdən asılı olmayaraq o dövlətlərdə
inkişaf müşahidə edilir ki, orada təhsil keyfiyyətlidir,
intellektin cəmiyyətdə yeri yüksəkdir, elm sosial təkamülün
aparıcı qüvvəsidir. Ona görə də hər bir müstəqil dövlət
üçün təhsilin durumu olduqca əhəmiyyətli məsələdir.
Bu baxımdan bir ciddi faktoru da vurğulamaq lazımdır.
Təhsilin inkişafı modeli deyəndə
ilk baxışdan mürəkkəb olmayan qaydalar sistemi
ağıla gəlir. Doğurdan da əsrlərdir ki,
dünyada təhsil sistemləri var və o təcrübə
Azərbaycanda yaxşı öyrənilib. Bununla
yanaşı, Azərbaycan rus təhsil sisteminin daxilində bir
neçə onilliklər keçirib. Həmin təhsil
sisteminin xeyli üstünlükləri var. Bu da konkret psixoloji
özəlliklər formalaşdırıb. İnsanlar demək
olar ki, artıq həmin stereotiplərə
uyğunlaşıblar. Bu kursdan dönüş etmək asan məsələ
deyil. Bəzi dövlətlər kəskin dönüşlərə
meylli oldular. İlk anlardan uğurun olacağı təxmin
edilirdi. Ancaq həyat sübut etdi ki, bu proses kifayət qədər
mürəkkəb struktura malikdir və onu proqnozlaşdırmaq
olduqca çətindir. Ona görə də təhsildə həmişə
müsbət nəticələr ala bilmədilər. Onun
strukturunun yeniləşməsi də ciddi problemlər ortaya
çıxardı. Məsələn, Gürcüstanda ilk
baxışdan mütərəqqi sayılan təhsil qanunu qəbul
edilib. Lakin orada yaşayan qeyri-gürcülərin ana dilində
təhsil almasında xeyli anlaşılmazlıqların
olduğu indi aydındır. Deyək ki, dünyanın
demokratik dövlətlərində ən kiçik toplumun belə
ana dilində təhsil alması məsələsinin
qoyulduğu bir vaxtda Gürcüstanda təhsildə
gürcüləşdirmə aparılır. Azərbaycan məktəblərinə
gürcüləri direktor təyin edirlər. Bu tendensiya davam
edir, beynəlxalq qurumlar isə sükut içindədirlər.
Ancaq Gürcüstana qonşu olan Türkiyədə həmin
beynəlxalq qurumlar ağızları köpüklənə-köpüklənə
milli azlıqların hüquqlarından danışırlar.
Azərbaycanda isə başlarını soxmadıqları bir
ev qalmadı. Bəzən bundan kiçik xalqların nümayəndələri
istifadə edib, qanunsuz davranmağı öz haqqı hesab
edir. Bu disbalans göz qabağındadır.
Ayrı-seçkilik eədnlər onu cəmiyyətin
bütün təbəqələrinə sırımaq istəyirlər.
Ona görə də bu qarışıq situasiyada optimal
təhsil modeli seçmək asan problem deyil.
Beləliklə,
təhsildə radikal dəyişiklilər etmək
üçün əsaslı nəzəri və praktiki
hazırlıq lazımdır. Burada o qədər incə məqamlar
var ki, onları nəzərə alıb hərəkət etmək
gərəkdir. Azərbaycanın “Təhsil haqqında” qanunu
müasir demokratik cəmiyyətin tələb etdiyi şərtlərə
tam uyğundur. Ona görə də bu qanunun qəbul edilməsi
yəqin ki, baş tutacaq. Ondan sonra Azərbaycanda təhsilin gələcəyi
barədə daha konkret fikirlər söyləmək
mümkün olacaq. Şübhə yoxdur ki, təhsil sistemi həm
müasir, həm də milli dəyərlərə
bağlı kadrların formalaşmasına təminat verməlidir.
Təhsilli insan həm də mənəvi keyfiyyətləri
ilə seçilən olmalıdır. Onun üçün
xüsusi hazırlıq prosesi keçməlidir. Yəni Azərbaycanda
təhsil sisteminin yeniləşməsinin nəzəri
hesablamaları ilə praktiki tətbiqi arasında uyğunluq
olmalıdır. Bunun təminatı məsələsi də
yaradıcı münasibət tələb edir. Azərbaycan
seçdiyi xətt əsasında təhsildə uğur
qazanacaq. Təhsil cəmiyyətin demokratikləşməsi və
yüksək səviyyəli kadrların hazırlanması
istiqamətində güclü işlər görəcək.
Məhəmmədoğlu Ş.
Olaylar.- 2009.- 7-9 fevral.-
S. 5.