Novruz çərşənbələrinin
fəlsəfəsi
Novruzun etnik-mifoloji tarixi
Yel çərşənbəsi
Novruz bayramı ərəfəsində keçirilən yel çərşənbəsi də yaranış prosesinin üçüncü mərhələsini əks etdirir. Əgər torpaq və su insan yaradılışının materialını, maddi əsasını təşkil edirsə, od və yel bu materialın yaradılmasında kənar vasitəçi statusunda çıxış edir. Belə ki, yaradılışla bağlı dörd ünsür mifində yaradılışın maddi əsası olaraq torpaqla su binar oppozisiyadırsa, bu materialın yaradılışa çevrilməsi prosesinə təkan verən vasitələr kimi, yellə od da binar oppozisiyadadır. Yaradılış mifologiyasında torpaqla suya daha çox statiklik, donuqluq, yellə oda isə dinamiklik, hərəkət xasdır. Bu mənada yel, hava birbaşa ilahi qüvvənin iradəsinin ifadəsi kimi çıxış edir. Əski türk mifoloji mətnlərində bu mifin məntiqdən irəli gələrək yel daha çox antropomorflaşdırılmış, canlı, çevik bir varlıq kimi təsəvvür edilmişdir. Bu təsəvvürlər daha çox "yel baba" mifik obrazında konsentrasiya olunmuşdur. Bəzi hallarda mənfi semantemdə də xatırlanan yel baba əksərən müsbət obrazda özünü göstərir.
Torpaq çərşənbəsi
Sonuncu
ilaxır çərşənbə torpaq çərşənbəsidir. Yuxarıda da
qeyd etdiyimiz kimi, torpaq insan yaradılışının əsas
maddi əsası olmaq etibarilə bu prosesdə son dərəcə
əhəmiyyətli bir mövqeyə malikdir. Torpaq müqəddəsliyinin türk mifoloji
görüşləri ilə bərabər, etnik-əxlaqi dəyərlər
sistemində yurd, vətən, el-oba anlayışı ilə
yanaşı, yaradılışın maddi əsası
olmasından irəli gələrək sakral mifoloji semantikaya
da malikdir. Yazda torpağın oyanmasının
mifik kökləri etibarilə dirilmə, canlanma
anlayışı ilə əlaqədardır. Bu isə ilk növbədə insanın
yaradılış mifindən qaynaqlanır.
Novruzun tarixi kökləri
Novruz təqvimi ən qədim
təqvimlərdən biri hesab edilir və o, günəşin
hərəkətinə əsaslanır: dəqiqliyi ilə
ilahi məzmun daşıyır. Novruzla
bağlı bizə məlum olan ən qədim təqvim
miladdan öncə 505-ci ildə bərpa edilmiş "Yeni
Avesta" təqvimidir. Buna Zərdüşti-salnamə
də deyirlər. Elə buradaca qeyd edək
ki, ən qədim "Avesta" haqqında verilən məlumatlar
onun Azərbaycan mühiti ilə bağlı olmasını və
maqlar tərəfindən təlim edilib yayılmasını təsdiq
edir. Maqların tərtib etdiyi qədim "Avesta" təqviminə
görə, ilin uzunluğu 360 gün hesab olunmuş, dəqiqlik
itməsin deyə, ilə hər altı ildə bir ay, hər
yüz iyirmi ildə isə daha bir ay əlavə edilmişdir.
Məhz 505-ci ildə Əhəməni qarı Daranın
dövründə bərpa edilmiş Zərdüşti-salnaməsinə
görə ilin uzunluğu 365 gün hesab edilmiş, ilə hər
dörd ildə bir gün, hər 120 ildə bir ay əlavə
edilmişdir. İslam dininin meydana gəlməsi islami təqvim
yaratmışdır: 636-cı ildə xəlifə Ömərin
zamanında 622-ci il müsəlman
erasının birinci ili kimi qəbul edilmiş və Hicri-Qəməri
təqvim əsasında hesablanmışdır. Məhərrəm ayının biri Hicri-qəməri
təqvimin birinci günü sayılmışdır.
Ümummüsəlman dünyasında məhərrəm
ayının 1-i imamların təziyə gününə təsadüf
etdiyindən və üstəlik hicri-qəməri təqvim nəzərdə
tutulan an dəqiqliyə imkan vermədiyindən
bir çox çətinliklər ortaya
çıxmışdır. Bir tərəfdən
islami dünyagörüş Novruzun keçirilməsini
saymamışdır, digər bir tərəfdən isə
Hicri-Şəmsi təqvimin bərpası türk
hökmdarı Atabəy Məlik Şah Cəlaləddin Səlcuqinin
(1072-1092) dövründə baş vermişdir. Mənbələrin gah hicri 468, gah da hicri 475 rəqəmləri
ilə qeyd etdiyi bu tarix Miladın 1076 və 1083-cü ilinə
uyğun gəlir. Məlik şahın
hakimiyyəti illərinə düşür. Cəlali adıyla məşhur olan bü təqvim
novruz bayramının ruhani əhval-ruhiyyəsinin əksinə
olaraq, bir daha rəsmiləşdirilməsinə, əslində
isə türk ruhuna qayıdışa xidmət etməklə
yanaşı, dəqiqliyi ilə də heyrətamizdir. Cəlali təqviminə görə, ilin uzunluğu
365 gün, 5 saat, 49 dəqiqə, 15 saniyə, 48 rəbiədir.
Bu qədər mükəmməl bir təqvimin
hazırlanması türklərin çox dərin astronomik
biliklərə malik olduqlarını sübut etməkdədir.
Həm məhərrəmin 1-də, həm də yaz gecə-gündüz
bərabərliyi, yeni il anında qeyd etmək
çətinliklərlə müşayiət edildiyindən,
Cəlali təqvimi əsasında Novruzun keçirilməsi
haqqında fərman verir. Bu fərman səfəvi şahı
II Abbasın vəfatından bir az sonra
unudulmağa başlasa da, xalq türk adət-ənənəsinə
sadiq qalaraq, Novruz bayramını keçirməkdə davam
etmişdir. 1673-cü il mart ayının
21-də Çuxursabad (Çuxursəd) bəylərbəyi Səfiqulu
xanın qonağı olan fransız taciri Jan Batist Şardən
orada Novruzun necə keçirildiyini izləmiş, belə bir
nəticəyə gəlmişdir ki, o, mənşə
etibarilə dini dünyagörüşlərlə
bağlı deyildir: bəzi yerlərdə 3, bəzi yerlərdə
isə 8 gün davam edir. Onu həm "Sultan
Novruz", həm də "Təzə paltar bayramı"
adlandırırlar. Şardənin təsvirinə
görə, yastı damlarda və meydançalarda səmanı
xüsusi alətlər vasitəsilə müşayiət edən
münəccimlər günəşin Qoç bürcünə
daxil olması ilə yaz gecə-gündüz bərabərliyi
anının başlandığını işarə edirlər.
Bu zaman artilleriya və muşketlərdən atəş
açmaqla bayramın başlandığını xalqa xəbər
verirlər: nağaralar, şeypurlar, qərəneylər səslənir.
Şah bayramın 1-ci günü xalqını, 2-ci
günü alimləri, xüsusilə astronomları, 3-cü
günü din xadimlərini, 4-cü günü məhkəmə
üzvlərini, 5-ci günü əyalət hakimlərini ,
6-cı günü öz valideynlərini, sonrakı iki gün
ərzində isə öz uşaqlarını təbrik edir. Küsülülərin barışdığı,
hamının bir-birinə hədiyyə verdiyi bu bayramda təkcə
paltarlar deyil, hisslər də, duyğular da təzələnir.
Şardən İrəvanda Səfiqulu xanın
sarayında yumurtaların boyandığının, qovurğa
qovrulduğunun, ləziz xörəklər bişirildiyinin
şahidi olur. Şardənin məlumatına
görə, şah öz hərəmlərinə
boyanmış və qızıl suyuna çəkilmiş
yumurta göndərirmiş. Yaraşıqlı
tərəzi gözlərinə qoyulmuş yumurtaların
üzərində dörd incə təsvir və ya
miniatür olurmuş. Ona görə ki,
yumurtanı şeylərin mənşə və
başlanğıcı hesab edirmişlər. XIX əsrin
ilk illərindən rus imperiyası tərəfindən
işğal edilən Azərbaycan türkü bir ildə 3 dəfə-vəhərrəmin
1-də, yanvarın 1-də və yaz gecə-gündüz bərabərliyi
anında yeni il keçirmək məcburiyyətində
qalır. Bunlardan 1-ni ruhani aləm, 2-ni ilə
dövlət himayə etdiyi halda, Novruzu xalq özü
yaşadır. Novruz bayramına görə,
ruhani atalardan və dövlət xadimlərindən təbrik
gözləyən xalq tarixi-genetik yaddaş kodlarını
qoruyub saxlayır. Bir də 1918-1920-ci illərdə
cəmi 23 ay yaşayan AXC dövründə Novruz rəsmiləşdirilir,
lakin şura hökuməti tərəfindən ləğv
edilir. Yenidən illər keçir və nəhayət
1967-ci ildə Novruzun xüsusi qərarla dövlət səviyyəsində
keçirilməsinə nail olan Şıxəli
Qurbanov elə həmin il bayramın 7-ci günü-martın
27-də qəflətən vəfat edir. Və ən
nəhayət Azərbaycan milli müstəqillik dövrünə
qədəm qoyur. Novruz yenidən dövlətin
qərarı ilə rəsmiləşdirilir. Ümummili liderimiz Heydər Əliyev Azərbaycanda
hakimiyyətə gəldikdən sonra milli-mənəvi dəyərlərimiz
yüksək inkişaf mərhələsinə qədəm
qoydu. Bu, ümumi mədəni siyasətin
tərkib hissəsi və davamı olaraq Novruz bayramı,
sözün həqiqi mənasında, yenidən
xalqımıza qaytarıldı.
Aygün
Telmanqızı
Olaylar.- 2009.- 24 fevral.- S. 15.