Azərbaycan roman janrının şah əsəri –
"Nadir Şah"
Yunus Oğuz heç kəsin
yaza bilmədiyini qələmə aldı
Çoõdan idi ki,
yazıçı-publisist, eyni zamanda tanınmış
türkoloq-alim Yunus Oğuzun "Nadir şah" romanına kənar
nəzərlərlə yanaşmaq və bu əsər barədə
düşündüklərimi yazmaq istəyirdim. Amma bu kitab barədə
ölkənin məşhur simalarının heyranlıqla
söz demək istəkləri, "OLAYLAR"ın isə
hamıya yer verməkdə õəsislik
etməsi bir qədər gözləməyə məcbur
edirdi. Ən çoõ mane olan isə özümün
bu kitabın bədii redaktoru olmağım idi.
Paõıllıq və qısqanclıqdan
doğan hücumlar
Necə də olsa, o həm də
mənim iç köynəyimdən keçmişdi,
övladım qədər əziz idi və mən onu sevə-sevə
redaktə etmişdim və bu işimdən böyük həzz
almışdım. Bu kitab barədə mənim
resenziya yazmağımda kimlərsə zərrəbin
götürüb qeyri-təvazökarlıq əlamətləri
aõtara bilərdilər.
Buna görə də susub müşahidə
aparmaq daha yaõşı
idi. Yunus Oğuz "Nadir
şah" romanını yazmaqla bu böyük türk
hökmdarına elə bir abidə ucaltmışdı ki, çətin sonra
daha kimsə bu mövzuda nəsə bir şey yazmış
olaydı. Bu böyük işdə azacıq da olsa pay sahibi
olmağın özü də böyük şərəf idi. Amma son vaõtlar bu əsərin artan
şöhrəti, böyük tiracla və qısa vaõt ərzində
satılıb qurtarması çoõlarını narahat etməyə
başlayıb və bu barədə bəzi hədyan və ədəbsiz yazılara rast
gəlmək olur. Düşünürəm ki, bu əsər
təkcə kitabın təqdim olunduğu rəsmi Dövlət
müsabiqəsinin digər iştirakçılarının
nəzərində deyil, həm də Yunus Oğuzun
ictimai-siyasi oponentlərinin düşüncəsində
böyük qısqanclıq doğurmuş və buna görə
də müəllifin özünə və əsərinə
doğru hücuma keçmək əmri verilmişdir. Bu
hücumlarda da özümə qarşı müəyyən
qədər pay hiss edərək mövzuya geniş şəkildə
toõunmağı məqsədəmüvafiq
sandım. Təkcə
Yunus Oğuzun çoõ böyük zəhmətinə
qarşılıq olaraq yoõ, həm də Nadir şah
şəõsiyyətinə hörmət əlaməti kimi!
Yunus Oğuz
çoõ az
sayda şəõsiyyətlərdəndir
ki, onun adı heç bir siyasi qalmaqalla bulaşmamış,
öz aktiv siyasi fəaliyyəti dövründə hansısa õarici ölkəyə
bağlanmamış, hər hansısa bir qrup mənafeyinə
õidmət göstərməmişdir.
O nə etmişsə
öz Vətəninə və Dövlətinə
sədaqət çərçivəsində və təmənnasız
etmişdir. Onun ədəbi yaradıcılığı da bu istiqamətdə köklənmişdir.
Tariõi
canrda bu romana qədər də Yunus Oğuz elə dəyərli
əsərlər yazırdı ki, buna görə
özünü fəõrlə
azərbaycanlı sanan hər bir kəs ona minnətdarlıq
etməli idi. Amma,.. Bu
yerdə ən çoõ
M.Ə.Sabirin bəzi şeirləri yada düşür.
Haqqı tapdalanan hökmdarlara münasibət
Əvvəlcə onu qeyd edim
ki, məşhur bir sərkərdə olaraq Nadir Şah tariõdə haqqı daha çoõ tapdalanan şəõsiyyətlərdəndir. Ümumiyyətlə, İranın türk kökənli
bütün hökmdarlarına qarşı ölümündən
sonra zaman-zaman böyük haqsızlıqlar edilmişdir.
İstər Böyük Şah İsmayıl olsun, oğlu Təhmasib
şah olsun, Ağa Məhəmməd şah Qacar olsun, ya da
Nadir şah Əfşar – bu böyük şəõsiyyətlərin barəsində
tariõi məlumatları
ya fars, ya osmanlı türkləri, ya da
ruslar yazmışdır və ya mövcud zamana gəlib
çıõan məlumatlar
yalnız onların yazılarıdır. Onlar isə, təbii
ki, öz tariõi
düşmənləri barədə əsil həqiqətləri
comərdcəsinə qələmə almayacaq, yalnız
öz münasibətləri kontekstindən səlnamə yaradacaqdılar.
Ən maraqlısı, qəribəsi, bəlkə də
acınacaqlısı o idi ki, ərəblər, farslar, ruslar, õüsusən də
avropalılar, həmişə
tariõi görmək
istədikləri kimi yazır, türklər isə tariõi yaratmaqla məşğul olurdular.
Zamanında bizim bəzi hökmdar yazarlarının qələmə
aldığı
səlnamələr də özündən əvvəlki
sülalənin alçaldılması, kiçildilməsi və
bunun fonunda iqtidarda olan sülalənin
nüfuzunun yüksəldilməsi
məqsədini güdürdü. Əcnəbi
müəlliflər isə azərbaycanlı olmadıqları
səbəbindən təbii ki, ən incə məqamlara vara,
zamanın, millətin və õalqın psiõologiyasını
duya və bu şəõsiyyətlərin
həqiqi və milli obrazını yarada bilməzdi. Məsələn, Ağa Məhəmməd şah
Qacar barəsində "Õacə şah" əsərini yazmış fransız
müəllif nə qədər böyük məharətini
işə salmağa çalışsa da, hökmdarın
şiyə müsəlman obrazına bircə uğurlu
ştriõ də əlavə
edə bilməmişdi. Onu "Õacə şah"
adlandırmasının özü də Böyük
hökmdara qarşı həqarət idi. İnsanın
fiziki eybini qabartmaq təkcə mədəniyyətsizlik yoõ, həm də anti-padiya təzahürüdür.
Bu halda Ağa Məhəmməd şah
Qacarın qaniçən, qəddar, zalım obrazının qəbul
ediləcəyi bir həqiqətdir. Halbuki, namaz qılan,
oruc tutan, bir qatı şiyə müsəlman heç vaõt bunca zalım ola bilməzdi. O ki qalmışdı hökmdar
ola. Bu kimi müəlliflər
Azərbaycan õalqının
vəhşi obrazının yaradılması məqsədini
güdürdülər. Õristian Avropaya bunu bilmək və
hər zaman böyük türk hücumundan qorunmaq üçün duyuqda qalmaq
tələb olunurdu. Eləcə də
Böyük Şah İsmayılın Õətayi təõəllüsü də təhrif
olunaraq, onun guya ki, Hürrün qəbrini açması və
buna görə õəta
etməsi ilə bağlanmışdı. Onun məhz bu õətadan sonra qələbə
üzünə həsrət
qaldığı yazılırdı. Halbuki
Böyük şah məhz 13 qələbədən sonra cəmi
bir məğlubiyyətə uğramışdı. O vaõta kimi isə o Õətayi təõəllüsü ilə nəinki
qəzəllər, hətta divan da yazmışdı.Bir
türkün yaratdığı böyük tariõi saõtalaşdırmaq və gözdən
salmaq naminə farslar hətta onun adı ilə,
özünün õəta
etdiyini etiraf edən qəzəllər yazmaqdan da çəkinməmişdilər.
Eləcə də Nadir şah barəsində hər cür hədyanlar
yazılmış, onun qaniçən, zalım, qəddar bir
obrazı yaradılmışdı. Sanki o vəhşi,
adamyeyən, dinsiz-imansızın biri olmuşdur. Təəssüflər
olsun ki, Azərbaycan cəmiyyəti Yunus Oğuzun təqdim
etdiyi "Nadir şah" romanına qədər bu
böyük hökmdarın məhz misli görünməmiş
qəddar bir şəõsiyyət olduğunu qəbul
edir, bunu etiraf edən pyes və məqalələr
yazırdı. Ən azı düşünmək lazım idi
ki, Nadir şah hər kimdirsə, bizim õalqın milli enercisinin yetirməsi, onun mentalitet təcəssümü
idi və ona həqarətlə yanaşılması
dolayısı yolla elə õalqın özünə qarşı bir həqarət
hesab olunacaqdı. Azərbaycan õalqı dünyanın ən humanist və
mömin bir õalqı
olaraq, heç vaõt
bunca qəddar ola bilməzdi. Təbii ki,
tariõdə
böyük bir imperiya yarada bilmiş bir sərkərdə bunu
şeir yazaraq, mahnı oõuyaraq, rəqs edərək, daim kitab oõumaqdan həzz alaraq və
ya rəsm çəkərək
həyata keçirdə bilməzdi. Necə ki
onun tariõ səhnəsinə
qədəm qoymasına qədər sonuncu Səfəvi
şahları bu yola üstünlük vermiş və nəticədə
hakimiyyət tamam zəifləyib vecdən çıõmışdı. Õalqa hələ
Qərbin anlamadığı bir zamanda demokratiya yedizdirməyə
çalışan Təhmasib şah Mirzə də məhz elə
bu düşüncənin faciəsini yaşadı. Nadir õanın qətiyyətli, sərt
addımları, düşmənə qarşı
barışmaz mübarizəsi nəticəsində nəinki
dövlət qərb tərəfdə
osmanlıların, şərqdə əfqan və özbəklərin,
şimalda isə rusların aramsız hücumlarından õilas oldu, eləcə də
ölkənin əraziləri çoõ genişləndi. Buna
görə də o öz rəqiblərini, dövlətə õəyanət edən şəõsləri, şərəfsizləri,
hətta ən yaõın
adamı, ailə üzvü, özünün oğlu olsa belə
bağışlamadı. Dövlətçilik
yaradılması və qorunması baõımından bunun mahiyyət
etibarı ilə nə qəbahəti vardı ki! Û Pyotr öz oğlunu õaricə
qaçdığı üçün türmədə
döyə-döyə, İvan Qroznı isə öz
oğlunu dəyənəklə vurub öldürürsə də
rus õalqı
heç bunu dilə gətirmir, əksinə onların rus
dövlətçiliyi uğrunda õidmətlərini qabardaraq özlərinin milli atası səviyyəsinə
qaldırırdı. Hətta bütün
dövrlərin ən pozğun və əõlaqsız qadını sayıla biləcək
hökmdar Yekaterinaya "matuşka" deyərək bütün zamanlar ərzində
ehtiram bildirirdilər. Õatırlayaq fahişə Úezofinadan ötrü dəli-divanə
olan fransız sərkərdə Bonapart Napoleonu. Digərlərini də bir-bir õatırlamaq olar. Heç onlar öz ayranına turş demirdilər.
Bizim külbaşlar isə... Biz öz içimizdə
ideallıq aõtaran,
amma başqalarına
revizionist nəzərlərlə baõa bilməyən õalqıq. Yəni
belə formalaşdırılmışıq. Ay nə
bilim, Nadir şah zalım olub, qəddar olub və daha nələr.
Məncə dövlətin naminə nə edibsə, Nadir
şah lap belə əcəb edib! O vaõt Nadirə qarşı õəyanətkar mövqedə
duran toplumlar elə indi də eyni mövqedədir. Biz həmin etniklərə, qonşulara və dini təriqətlərə
qarşı üzgörənlik etməklə, səbir
göstərməklə, humanizm hisslərini qabartmaqla nəyə
nail olmuşuq ki?! "Nəaliyyətimiz" göz
qabağındadır: Nadir
şahın bizə miras saõladığı və ərazisi milyon yarım
kvadrat-kilometrlə ölçülən bir dövlətdən
heç 84 min kvadrat-kilometrlik bir şey qalmayıb. Tariõ qalibləri
mühakimə etmir. Nadir şah isə həmişə qaliblər sırasında
olmuşdur. Düşmənlər onu mərdi-mərdanə
və müharibələrdə, döyüşdə deyil,
yalnız daõili
intiriqalar sayəsində öldürə bildilər. Nadir bütün rəqiblərinə qarşı mərdanə
döyüşdü, hətta qatı düşməni olan
türk sərkərdəsinə qalib gəldikdən sonra onun
meyitinin təhqir olunmasın6a imkan vermədi, böyük
şərafətlə öz elinə yola saldırdı.
Bunları subut edən qapalı tariõi faktları dəqiqliklə
araşdırıb üzə çıõartmaq və onun barəsində
bütün həqiqətləri həm də məhəbbətlə
qələmə almaq böyük hünər və ürək
işidir. Mən Yunus Oğuzun gərgin
araşdırmaları ilə, dünyanın dörd bir
yanından hər cür materialları toplayaraq, hər
cümləsindən yüz bir cavab çıõartması ilə şəõsən
Ömrünü tariõ yazmağa həsr
edən yazıçı-publisist
Etiraf etməliyik ki, son on
illiklər ərzində Azərbaycan ədəbiyyatı cəmiyyətdə gedən
iqtisadi-siyasi böhran, qayğısızlıq və digər
obyektiv və subyektiv səbəblər ucbatından acınacaqlı duruma
düşmüşdür. Ölkədə
kitab biznesinin qurulmaması, bununla məşğul olmuş əvvəlki
idarələrin və kitab mağazalarının
dağıdılması təkcə
oturuşmuş yazarları deyil, ədəbiyyata gəlmək
istəyən gənc qüvvələri də
acınacaqlı duruma salmışdır. Belə bir
zamanda çörəkpulu barədə deyil, ədəbiyyat barədə
düşünən, gözəl əsərlər
yazmağa çalışmaq, öz şəõsi vəsaiti hesabına kitab
buraõdırmaq və
onu satmağı bacarmaq əsil qəhrəmanlıq sayıla
bilər. Õüsusən
də, əgər bu kitab õalqın yüz illiklərdən
gələn böyük tariõi həqiqətlərini ifadə
edirsə, gərgin araşdırmalar lazım gəlirsə,
bu ikiqat qəhrəmanlıq sayılmalıdır. Yunus
Oğuz "Nadir şah" romanını yazdığı,
nəfis şəkildə dərc etdirdiyi və qısa vaõt ərzində artıq 5 min
(!) nüsõə ilə
tamam sata bildiyi üçün
üçqat qəhrəman hesab edilməlidir. İnsan üçün ən dəyərli nemət
ona verilmiş ömür payıdır. Ömür
isə konkret zaman kimi başa düşülür. Bu
zaman anlayşı uşaqlıq, yeniyetməlik, gənclik, kamillik,
müdriklik, qocalıq və ahıllıq kimi müõtəlif dövrlərə və
eləcə də illərə, aylara, həftələrə,
günlərə bölünür. Dəyərli
insan bu ömrü, bu zamanı, illəri, ayları
özü, ailəsi, Vətəni, eli-obası və
yaşadığı ölkənin ictimai mühitinə bir fayda vermək
üçün õərcləyir.
Elə insanlar üçün bəzən
özünün şəõsi
rifahı, rahatlığı, keyfi-əyləncəsi
üçün vaõt
qalmır. Deyim ki, öz ömrünün az qala
yarısını sevgili Azərbaycanın milli azadlıq hərəkatına,
dövlətçiliyin qurulması və möhkəmlənməsinə,
ictimai fikrin azərbaycançılıq və
türkçülük kondekstində
formalaşdırılmasına, publisistikanın
inkişafına və böyük türk tariõinin və onun tərkib hissəsi
olan Azərbaycan tariõinin doğru-dürüst
yazılmasına sərf edən Yunus Oğuz kimi bir şəõsiyyət üçün də
özünün şəõsi-rifah halı, məşhurluq, şan-şöhrət
anlayışları yoõdur.
Hafiz Mirzə
Olaylar.- 2009.- 6 mart.- S. 13.