“Cəmiyyətin çox
müxtəlif sahələrinin sistemli inkişafı ilə
bağlı layihələr planlaşdırırıq
AMEA Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun İdrak nəzəriyyəsi
və elmin fəlsəfəsi şöbəsinin müdiri, fəlsəfə
elmləri doktoru Füzuli Qurbanov: “Azərbaycanın qloballaşma
prosesində iştirakı və yerini tədqiq etsək, həm
millətimiz və dövlətçiliyimizə, həm də
mədəniyyət və dəyərlərimizin
özgürlüyünə, müstəqilliyimizə ciddi
töhfələr verə bilərik”
Azərbaycan elm və təhsilində
sinergetik yanaşmanın praqmatik şəkildə ctətbiq
edilməsi elmin qarşısında duran məsələlərdəndir.
Məsələnin aktuallığı ölkədə
sinergetikanın fəlsəfi problemləri ilə məşğul
olan alimlər tərəfindən dilə gətirilməkdədir. Qeyd edək ki, mövzu ilə
bağlı layihə çərçivəsində AMEA Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun İdrak nəzəriyyəsi
və elmin fəlsəfəsi şöbəsinin müdiri, fəlsəfə
elmləri doktoru Füzuli Qurbanovla müsasibə apardıq.
Füzuli müəllimlə söhbətə təhsil
prosesində sinergetikanın əksini tapması
üçün hansı şərtlərin lazım gəldiyi
barədə sual verməklə başladıq:
-
Təhsil prosesində sinergetika öz əksini necə
tapmalıdır?
- İki aspektdən bu məsələyə
yanaşmaq olar. Birincisi budur ki, Azərbaycanda tədris
proqramlarına, konkret olaraq sinergetika ilə bağlı
mövzular və mühazirələr salına bilər. Yaxud
da bu sahə ilə bağlı ixtisaslaşmış
ayrıca fakültə yarana bilər. İkincisi isə
sinergetik yanaşmanın müasir təhsilə tətbiqi ilə
bağlı ümumi mühazirə kursları təşkil
etmək olar. Birinci halda sinergetikanın özü öyrənilir,
bunu riyaziyyatçı və fiziklər, həmçinin fəlsəfəçilər
deyə bilər. İkinci halda isə sinergetikanın insan təfəkküründə
hansı dəyişikliklər etdiyi, nəyi ortaya qoyduğu,
sinergetika fəlsəfəsi, mahiyyət və məqsədi,
metodologiyası öyrədilməlidir. Burada təhsil
sisteminin fəaliyyətini də sinergetik prinsiplər üzərində
qurmaq olar. Çox müxtəlif aspektlərdən bu məsələni
reallaşdırmağa dəyər.
- Bu məsələdə
bizim təhsil üçün praqmatik yanaşma necə
xarakterizə edilə bilər?
- Əgər insanların təfəkküründə
sinergetika ilə bağlı maariflənmə baş versə,
harmoniya və qarşılıqlı əməkdaşlıq
prinsipləri əxz edilsə, bu daha çox dərk
edilmiş olar. Sinergetika korifeylərinin əsas fikri ondan ibarətdir
ki, sinergetika ümumiyyətlə elm adamları arasında əməkdaşlıq
yaradır. Müxtəlif elm sahələrinin
adamlarının bir yerdə kollektiv çalışması
üçün xeyli metodoloji əsas və silah verir. Vasitələr
verir. Alimlər arasında əməkdaşlıq güclənir.
Elmlərarası inteqrasiya da güclənmiş olur. Eyni
zamanda düşüncə tərzi, təfəkkür yenilənir,
harmoniklənir. Başa düşülməlidir ki, təkcə
siyasətçi olmaqla uğurlu siyasət aparmaq, təkcə
alim olmaqla uğurlu elmi fəaliyyət aparmaq olmaz. Alim həm
mənəviyyatçı, etik olmalı, həm də müəyyən
mənada vətənini, dövlətini düşünməlidir.
Çünki sinergetika onu da öyrədir ki, cəmiyyətdə
tək bir insan xoşbəxt və ləyaqətli ola bilməz.
Bunun üçün bütövlükdə cəmiyyətin
özü ləyaqətli olmalıdır. Biz Azərbaycanın
tarixini nəzəri və alternativ tarixi modellərlə
öyrənə bilərik. Əgər
tariximizdə məsələn, hansısa hadisə
olmasaydı, indi biz harada olardıq. Bu kimi məsələləri
aydınlaşdırmaq üçün sinergetik modellər
bizə imkan verir. Müqayisə aparardıq ki, gələcəkdə
belə hallara yol verilməsin...
- Məncə, azərbaycanlılar,
ümumiyyətlə şərqlilər çoxdandır ki,
müəyyən mənada sinergetikdirlər... Çünki
bizdə məsələn, hansısa baytar da cərrahlıqla
məşğul olmaq iddiası ilə çıxış
edir. Yaxud da filosof eyni zamanda siyasətçi, həm də
şair olur. Amma Qərbdə ixtisasların dəqiq
differensiallaşması baş verib. Heç kəs sahəsindən
kənara çıxmaq istəmir. Bəlkə də Qərbdə
bu cür diferensiallaşmanın yaratdığı zərurətdən
sinergetika sahəsi formalaşıb. Bu barədə siz necə
düşünürsünüz?
- Birincisi, azərbaycanlılar
sinergetik deyillər, olsaydılar, vəziyyətimiz bundan xeyli
dərəcədə yaxşı olardı... Amma o başqa məsələdir
ki, Şərqdə bax bu cür sinergetik yanaşma lap qədimdən
var. Bu barədə doğru dediniz. Bizim içimizdə belə
yanaşma mövcuddur. Hər şeydə harmoniya axtarmaq, təbiət
və insanlarla harmoniyada olmaq və sair. Bunu tənzimləmək
üçün azərbaycanlı mentalitetində bir şərqli
kimi çox müsbət məqamlar var. Bu barədə
güclü potensiyamız var. Amma bu mövzu hələ
araşdırılmalıdır, tədqiq edilməlidir. Ona
görə də gəlin, indidən bu məsələnin dərinliyinə
getməyək...
Avropalılara gəldikdə
isə onlar differensiasiyadan sonra necə birləşmək
üzərində fikirləşiblərsə və ondan
sinergetika yaranıbsa da bu müsbətdir. Yəni onlar
ayrı-ayrı differensiyaları parçalayıb
ayrılıqda öyrənmək sahəsində xeyli irəli
gediblər.
Deməli, artıq geri
qayıtmağı və hər şeyə eyni zamanda
bütöv baxmağı düşünürlər?
- Elədir. Onlar indi buna
görə də sinergetik yanaşma tətbiq edirlər. Fərqli
düşünən, fərqli din mənsubuna münasibət
necə olmalıdır. Nəticəyə gəlinir ki,
yaxşı olmalıdır. Niyə? Çünki dünya
bütövdür. Yəni bu cür ayrı-seçkiliklər
nisbidir. Bu məsələlərdə dialoq lazımdır.
Sivilizasiyalar və dinlərarası dialoq zəruridir.
İkinci bir tərəfdən dünya iqtisadiyyatı
qloballaşıb. İqtisadiyyat qloballaşırsa, mənəviyyat
da qloballaşmalıdır. O cümlədən, elm də
ümumi nəzəri-universal metodları tətbiq etməlidir.
Sinergetika elmə bu cür yanaşmanı təqdim edir.
- Bəs qloballaşmaya
sinergetik yanaşmada milli fərqliliklər və dəyərlərin
muxtariyyəti məsələsi necə görünür? Məsələn,
Azərbaycan dəyərlərinin bu kontekstdə qorunması,
yaşadılması...
- Bu, maraqlı məsələdir.
Məsələ bundan ibarətdir ki, qloballaşma prosesinə
elmi-fəlsəfi baxımdan müxtəlif yanaşmalar var. Mən
o yanaşmanın tərəfdarıyam ki, hazırda
qloballaşma adı altında qərbləşmə gedir.
Daha doğrusu bunu etməyə cəhdlər göstərilir.
Ona görə də dünyanın müxtəlif yerlərində
buna qarşı hərəkatlar var - antiqlobalistlər və
sair. Milli dövlətçiliyi olan hər bir toplum sinergetik
yanaşmaya görə bir avtonomluğa, müstəqilliyə
sahib olmalıdır. Yəni onun mədəniyyətini
ekspansiya etmək olmaz. Burada sinergetik prinsipin əsas məğzi
də budur. Odur ki, o sistem daha davamlı və
güclüdür ki, onun hissələri
ayrı-ayrılıqda daha müstəqildir, avtonomdur. Birini o
birinə qarışdırmaq olmaz. Burada bu hissələrdən
birinin o biri üzərində hakimliyini qurmaq barədə
düşünmək lazım deyil. Yəni bu yanaşma ilə
biz Azərbaycan cəmiyyətini öyrənsək, Azərbaycanın
qloballaşma prosesində iştirakı və yerini tədqiq
etsək, həm millət, həm dövlətçiliyimizə,
həm də mədəniyyət və dəyərlərimizin
özgürlüyünə, müstəqilliyimizə ciddi
töhfələr verə bilərik.
- Bu kimi məsələlərlə
bağlı müvafiq qurumlara hansısa təkliflər
vermisinizmi? Ümumiyyətlə belə təkliflərə
ehtiyac varmı?
- Bəli, ehtiyac var. Amma bu
cür təkliflərin verilməsi əsaslı
olmalıdır. İndi elm aləmində də bir dəb
düşüb. Bəziləri deyir: “Mən təklif verdim,
amma nəzərə almadılar. Amma bilirsiniz, mən bu
işlərə çox ciddi yanaşıram. Hər hansı
bir təklifi vermək üçün ən azından təkliflər
paketi olmalıdır. Təklif dərindən işlənilməlidir,
layihə halına salınmalıdır. Bu təkliflərdə
bütün detallar, risklər və sair məqamlar nəzərə
alınmalıdır. Bundan sonra isə müzakirələr
başlamalıdır. Təklif süzgəcdən keçməli
və onun reallaşdırılmaq dərəcəsi,
uyğunluğu ortaya çıxarılmalıdır. Ona
görə də fikirləşib belə bir Sinergetik Tədqiqatlar
Mərkəzi yaratdıq. Sinergetik Tədqiqatlar Mərkəzi
artıq qeydiyyatdan keçib. Əsas məqsədimiz
yalnız və yalnız elmi proqramlarla cəmiyyətimizdə
gedən proseslərə, yeniliklərə kömək etməkdir.
Elmi proqram və fəaliyyətdən başqa heç bir fəaliyyəti
nəzərdə tutmuruq. Orada bizim diqqət və nəzərimizdə
olan məsələlərdən biri də məhz Azərbaycan
təhsilinə sinergetik yanaşma və Azərbaycan təhsilində
sinergetikanın tədrisi ilə bağlı olan təkliflər
paketi olacaq. Hesab edirəm ki, biz sizinlə o təkliflər
paketi ərsəyə gələndən sonra bu məsələlər
barədə daha dəqiq danışsaq, çox məqsədəuyğun
olacaq. İndi isə bu barədə geniş danışmaq
qeyri-dəqiqliyə apara bilər.
- May ayında Elmin
İnkişafı Fondunun müsabiqə elan edəcəyi
gözlənilir. Yəqin ki,
bununla bağlı olaraq müsabiqəyə layihə təklifi
verməyi də düşünürsünüz...
- Nəzərdə tutmuşuq
ki, Elmin İnkişafı Fondu ilə sıx əməkdaşlıq
edək. Çünki o da elmi proqram və layihələrə
dəstək verəcək, maliyyə ayıracaq. Çox
müxtəlif məsələlərlə bağlı təkliflər
hazırlamağı fikirləşirik. Məsələn, Azərbaycanın
modernləşməsinin ikinci mərhələsi. Cənab
Prezidentin elan etdiyi kimi, Azərbaycanda modernləşmənin
yeni mərhələsi başlayır. İkinci mərhələ
ilə bağlı elmi layihə və təkliflərimizi təqdim
edəcəyik. Müvafiq qurum baxacaq və nə qərar qəbul
edəcəksə, artıq bu, onların işidir. Amma biz bu
sahədə işləmək əzmindəyik. Azərbaycan gənclərinin
təfəkkürünün inkişafı ilə
bağlı layihələr verməyi də
düşünürük. Cəmiyyətin çox müxtəlif
sahələrinin sistemli inkişafı ilə bağlı da
layihələr planlaşdırırıq. Bundan başqa qloballaşma ilə
bağlı da xüsusi planlarımız var. Vacib
saydığımız sahələrdən biri də təhsildir.
Ümumiyyətlə, fəaliyyətimiz
boyu bu kimi məsələlərə toxunacağıq. Bu məsələlərin
sosial çəkisini tədricən artırmaq fikrindəyik.
İlkin Ağayev
Palitra. -2010. – 30 aprel. – S.6.