Əcdadlarımızdan gələn
daş yaddaş
Daşın insan nəslinin
tam mənada inkişafında, bəşər şüurunun
zənginləşməsində, yaradıcı mahiyyət kəsb
etməsində çox önəmli rolu danıla bilməz. Daş
əslində bu gün də həmin universal
funksiyasını yerinə yetirməkdə davam edir. Hazırda sənayeni, tikinti-infrastruktur
quruculuğunu və sair vacib sahələri daşın həlledici
rolu olmadan təsəvvür etmək olmaz.
Eyni zamanda, daşın ən qədim
zamanlardan başlayaraq indiyə qədər bəşəriyyətin
inkişafı üçün oynadığı tarixi rola nəzər
salmağa dəyər. Ən ibtidai dönəmlərdən
başlayan bu rolun izləri elə daşın öz üzərində
qalmaqla tarixi informasiya rolunu oynayır. Bu informasiyanın əhatə
dairəsi isə çox genişdir. Təsadüfi düyil
ki, insan sivilizasiyası, məhz daşdan əsas əmək və
özünütəsdiq sərvəti kimi istifadə edilməklə
Daş dövründən başlayır. Bu barədə bizə
fikirlərini bildirən AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutunun Daş dövrü şöbəsinin
müdiri, tarix elmləri doktoru Əsədulla Cəfərov
deyir: “Alimlərin apardığı kompleks tədqiqatlar
zamanı məlum olub ki, bəşər tarixində,
insanlığın inkişafında, formalaşmasında və
onun ayrı-ayrı inkişaf mərhələlərində təbii
çay daşlarının mühüm rolu olub. 1953-cü ilə
qədər arxeoloji və paleontoloji ədəbiyyatlarda belə
bir yanlış məlumat olub ki, guya Azərbaycanda təbii-coğrafi
şərait olmayıb, ona görə də daş
dövrü insanları burada məskunlaşmayıb. Hətta 1881-ci ildə Tiflisdə
keçirilən arxeoloji qurultayda da bu haqda yanlış qərar
qəbul olunub. Lakin 1953-cü ildən bu günə qədər
Azərbaycan alimlərinin apardığı arxeoloji tədqiqatlar
zamanı məlıum olub ki, hələ 2-2,5 milyon il bundan
öncə Azərbaycanın
Quruçay, Köndələnçay, Zəngilan, Cəbrayıl
ərazilərində daş dövrü insanlarının
yaşaması üçün əlverişli təbii-coğrafi
şərait olub”. Göründüyü kimi, ölkəmizin
ərazisində məskunlaşan qədim əcdadlarımızın
yaşı milyon illərlə ölçülür və
onlar məhz daşdan istifadə mədəniyyətinə
görə xarakterizə edilir.
Alim qeyd edir: “Məmmədəli
Hüseynov, Əsədulla Cəfərov, Dəmir Hacıyev, Ələşrəf
Məmmədov və digər alimlərin apardığı tədqiqatlar
zamanı məlum olub ki, Quruçay və Köndələnçay
ərazisində təbii-coğrafi şərait əlverişli
olduğu üçün burada ibtidai insanlar 2,5 milyon il bundan
öncə məskunlaşıb. Onlar Quruçay vadisindəki
çay daşlarından özlərinə xüsusi əmək
alətləri hazırlayıblar.
Azıxda aparılan arxeoloji qazıntılar zamanı 10
arxeoloji təbəqə qeydə alınıb. Ən
aşağı təbəqələr olan yeddinci, səkkizinci,
doqquzuncu və onuncu təbəqələrdə kvarstit, çaxmaq, felzit, yaşma və digər
daşlardan insanların yaratdığı kobud əl
çapacaqları, qəlpələrdən
hazırlanmış qaşov tipli və kubşəkilli alətlər
tapılıb. Sonradan aparılan tədqiqatlar zamanı
Azıxda daş dövrünün digər inkişaf mərhələlərinə
aid Aşel, Mustye dövrü maddi-mədəniyyət
qalıqları tapılıb. Bu gün Azərbaycanın ərazisində,
Qarabağda daş dövrünə aid dünya şöhrətli
Azıx, Tağlar,
Aparılan araşdırmalar
həm də onu sübut edir ki, insan daşdan yararlanmaqla
müasir həyatdakı fəaliyyət istiqamətlərini
ibtidai formada da olsa, hələ antik dövrlərdə
formalaşdıra bilib. Bura mətbəxdən tutmuş,
yazı, bədii-estetik və incəsənət
yaradıcılığı, bəzək əşyaları,
silahlar və sair daxildir. İnsanların ilk
sığınacaqları daş mağaralar olub. Qadınların ilk bəzəyi,
ilk qələm və lövhə də daşdan
yaradılıb. İlk rəsm əsərləri olan
qayaüstü təsvirlər təbii ki, daş üzərindədir.
Buna misal olaraq orijinal Qobustan
qayaüstü rəsmlərini göstərək. Ə.Cəfərov
deyir: “Qobustanda son illər aparılan tədqiqatlara qədər
hesab olunurdu ki, orada Mezolit, Neolit və Tunc dövrü
insanları məskunlaşıb. Amma son tədqiqatlar göstərir
ki, hələ Üst Paleolit dövrü insanları burada məskən
salıbmışlar. Yəni burada məskunlaşma 18-20 min il
bundan öncəyə qədər gedib çıxır. Bu,
Qayaarası düşərgəsində Cəfərqulu
Rüstəmov və Füruzə Muradova tərəfindən
aparılan tədqiqatlar zamanı üzə
çıxıb. Tədqiqatlar zamanı burada Üst Paleolitə
aid qaşovcuq, biz, bıçaq və digər daş alətlər
tapılıb. Qobustanda 40-dan artıq Mezolit, Neolit və Tunc
dövrünə aid yaşayış düşərgələri
tapılıb və tədqiq olunub. Qobustanın ən
mühüm xüsusiyyəti bundan ibarətdir ki, bura eyni
zamanda daş salnamədir. Bunun sayəsində biz Azərbaycanın
qədim və orijinal xüsusiyyətini öyrənirik. Bu
baxımdan Qobustanın dünyada analoqu yoxdur”.
Qeyd edək ki, Qobustanda
aparılan arxeoloji tədqiqatlar zamanı 7 mindən artıq
qayaüstü rəsmlər qeydə alınaraq tədqiq
olunub.
Daş bizim ən qədim
musiqi mədəniyyətimizin formalaşmasında da əvəzsiz
olub. Qobustandakı Cingirdağın yanında Mezolit
dövrü qaya rəsmləri ilə yanaşı, "Qaval
daşı" adlanan böyük bir daş durur. Bu
daşı əl, yaxud hər hansı bir cismlə döyəclədikdə,
qaval səsi verir. Bu daş parçası ulu əcdadların
zərb musiqi aləti olub. Qaval daşı hazırda da zərb
aləti keyfiyyətini qoruyur.
Alim onu da bildirir ki,
2001-2005-ci illərdə Azərbaycanda daş dövrü
üzrə aparılan tədqiqatlar beynəlxalq xarakter
daşıyıb: “Fransa, İspaniya, İtaliya, Azərbaycan,
Rusiya və Gürcüstan alimləri birləşərək
“Beynəlxalq İNTAS - 2000” proqramını
hazırlayıblar. Proqrama uyğun olaraq Azərbaycanda və
Avropada daş dövründə yaşayan insanların
ovçuluq təsərrüfatları, əmək alətləri
texniki-tipoloji cəhətləri tədqiq olunub. Eyni zamanda
anatomik baxımdan Azərbaycanda və Avropanın digər yerlərində
məskunlaşmış insanların oxşar və fərqli
cəhətləri tədqiq olunub”.İnsan şüuru və
təfəkkürü inkişaf etdikcə bu inkişaf
özünü əmək alətlərinin inkişafında
göstərib. Daha sonradan isə bu inkişaf daş alətlərində
də əks olunmağa başlayıb: “Ayrı-ayrı tarixi
mərhələlərdə hazırlanmış daşlar
texniki tipologiyasına görə müəyyən edilir və
onların yaranma dövrü dəqiqləşdirilir. Daş
alətlərinin müəyyənləşdirilməsində
digər metodlar da var ki, bunların əsasında daha dəqiq
yanaşmalar mümkün olur. Daş dövrü
insanlarının ovçuluq, yığıcılıq və
digər məşğuliyyət növlərini öyrənmək
üçün bu dövrə aid daş alətlər ən
önəmli vasitə və sübutdur. Yazılı mənbələr
3-cü minillikdə meydana gəlib. Amma bütün bəşər
tarixinin, ibtdai icma quruluşunun inkişafı daş alətlər
vasitəsi ilə tədqiq edilir”.
Qədim insanların həyatında
daşın ən əsas material olması ona tapınmağa
aparıb çıxarıb. Faktlar göstərir ki, Azərbaycanda
tapınılan obyektlərdən ən qədimi məhz
daşdır. Bu, dağa, qayaya, mağaralara sitayiş
formasında özünü göstərib. Elmi
araşdırmalara görə, uzaq keçmişlərdə
ölkəmizin ərazisində daşdan insan, heyvan
fiqurları düzəltmək və onlara tapınmaq geniş
yayılıb. İnsanlar öz onqonlarını hər
hansı bir heyvanın timsalında görərək, onu
daşlaşdırır və əbədiləşdirirdilər.
Nəticədə isə
indiki ornamentlərin, oyma sənətinin ən qədim
variantları ortaya çıxmağa başlayırdı. Məsələn,
belə təsvirlərin ən qədim nümunələrinə
alimlərimiz Ordubaddakı Gəmiqayada, Abşeronda və
Qobustan qayaları üzərində rast gəliblər.
Bu cür daş sənətkarlığı
orta əsrlərdə daha çox inkişaf edərək
müxtəlif memarlıq nümunələrimizin, heykəltəraşlığın
intişar tapmasına səbəb olub və müasir dövrə
gəlib çıxıb.
Digər bir məqam odur ki,
indi də daşdan şəfaverici kimi yararlanmaq, daşla
müalicə üsulları xalq arasında yaşamaqdadır.
Bu lap qədimlərdən insanlarımızın daşa olan
inancını və inamını göstərir.
İnsanların dini
şüurunda daşın məqamının yüksək
tutulması təsadüfi deyil. Bununla bağlı İslama
müraciət edək. Belə ki, bütpərəstlik
dövrünün insanları Tanrı tərəfindən
göndərilmiş Qara Daşı unudub, bir vaxtlar Kəbəyə
taxta bütləri doldurmuşdular. Məhəmməd Peyğəmbər
İslamı yayandan sonra insanlar Qara Daşın Tanrıdan
göndərildiyini və bunun üçün də müqəddəs
olduğunu xatırladılar. Bəli, Tanrı tərəfindən
də insanlara məhz Qara Daş göndərilib... Hazırda
isə o, ətrafında bir milyarddan artıq insanı birləşdirir.
Dini-mifoloji şüurda
köklənmiş daha bir nüans Nuh tufanı əfsanəsidir
ki, bununla bağlı Gəmiqaya abidəsi qeyd edilməlidir. Bu
abidənin Nuh əyyamı ilə bağlı olması haqda versiyaların
heç də əsassız olmadığı abidəyə
rus və digər əcnəbi alimlərin hədsiz maraq
göstərmələri və orada tədqiqat aparmağa həvəsli
olmaları ilə də bəlirlənir. Bu göstərir ki,
semit dinlərində təsvir olunan Nuh tufanı və tufan nəticəsində
Nuhun gəmisinin bu torpağa gəlib çıxması da
bizim tariximizlə bağlıdır. Daşımızın
müqəddəsliyinin daha bir məqamı bununla üzə
çıxır...
Daş həm də xalq arasında zəhmət,
ruzi simvolu kimi başa düşülür. Belə bir məsəl
var: “Çörəyi daşdan çıxır”. Bu ifadə
bəlkə də ilk baxışdan mücərrəd kimi
görünə bilər. Amma bu ifadə həqiqətən də
çörəyini zəhmət və alın təri ilə
daşdan çıxaranlar barəsindədir. Çünki
insanlar hələ qədim zamanlarda buğdanı una, sonra da
çörəyə çevirmək üçün əvvəlcə
“dənəzən daş”, daha sonralar həvəngdəstə
və əl dəyirmanı, yaxud kirkirədən istifadə
ediblər. Nəticədə də daşdan çörək
çıxarıblar. Bunun ən qədim tarixi
sübutlarından biri yenə də Azərbaycan ərazisində
tapılıb. Ağdamdakı Çalağantəpədə
“dənəzən daş” və ən qədim taxıl sortu
tapılıb. Bu tapıntı 8 min il bundan öncəyə
aid edilir. Sovet dönəmində tapılan arxeoloji material
Ağdamda yerləşən və SSRİ məkanında
yeganə olan Çörək muzeyində saxlanılıb. Bu
barədə fikirlərini bildirən tarix elmləri namizədi
Namiq Əliyev deyir: “Bu arxeoloji material İdeal Nərimonov tərəfindən
üzə çıxarılıb və həmin muzeyə təqdim
edilib. Təəssüf ki, həmin muzey indi ermənilərin əlinə
keçib. Hazırda onun durumu barədə məlumat yoxdur”. Bu
tarixi fakt bir daha göstərir ki,
Azərbaycanda hələ çox qədim zamanlarda,
yüksək əkinçilik, çörəkbişirmə
mədəniyyəti mövcud olub.
Türk xalqlarının ortaq mədəniyyətinin
ortaya çıxarılmasında da daşın həlledici
rolu var. Orxon-Yenisey abidələrinin dili oxunana qədər,
dünyada söz sahibi olan ölkələrin müvafiq sahə
alimlərinin heç biri bu abidələrin türklərə
məxsus olduğunu etiraf etmək istəmirdi. İndi bir
çoxlarının türk xalqları ilə bağlı
tarixi həqiqətləri təhrif və ya inkar etdiyi kimi. Kimisi
bu abidələri alman qəbilələrinin, kimisi finlərin,
kimisi də slavyanların adına çıxmağa
çalışırdı. Halbuki bu abidələrin
mövcud olduğu indiki Monqolustan ərazisi türklərin
ilkin məskunlaşdığı ərazilərdəndir. Nəhayət,
avropalıların içərisindən əsl həqiqəti
etiraf edənlər tapıldı. Əvvəlcə
danimarkalı Tomson, daha sonra rus alimi Radlov təsdiqlədi ki,
Orxon-Yenisey daşlarındakı yazılar türklərindir. Daşların
qoruyub minilliklərdən bəri saxladığı bu
yazılar isə türk xalqlarının dili, mədəniyyəti,
folkloru, məişəti, qəhrəmanlıqları
baxımından əvəzolunmaz
salnamədir. Eləcə də ən qədim dövrlərə
aid yazılarımızdan Qobustanda, Qazaxda, Gədəbəydə,
Abşeronda, Kəlbəcərdə, Naxçıvandakı,
Gəmiqayada qeydə alınmış qayaüstü təsvirlərdə,
demək olar ki, qədim dövrlərin əksər yazı
nümunələri, daha çox antik dönəmdən xəbər
verən piktoqrafik yazılarla rastlaşmaq mümkündür.
Bu yazılar bir daha xalqlarımızın ortaq mədəniyyətini
göstərir, əcdadlarımızın daşın
qüdrətini bilib, onda əski sivilizasiyanın silinməz
izlərini qoyduğunu sübut edir. Daşın qüdrəti
sayəsində bu izlərin qorunması, öyrənilməsi
isə düşmənlərin mədəniyyətimizə yiyə
çıxmaq kimi çirkin niyyətlərini hər zaman
puça çıxarmağa kömək edir. Ona görə
də əcdadlarımızın qədimdə etdiyi kimi, indi
də daşı istər elmdə, istərsə də digər
sahələrdə alınmaz qalalara çevirmək,
düşməni abidələrimizə yaxın buraxmamaq vacibdir...
İlkin Ağayev
Palitra. -2010. – 30 aprel. – S.11.