İnsan kapitalının
formalaşmasında turizm müstəsna əhəmiyyətə
malikdir
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Azərbaycan Turizm
İnstitutunun Turizm biznesinin təşkili və texnologiyası
kafedrasının müdiri, dosent Bahadur Bilalovdur:
- İnsan kapitalı
amilini necə dəyərləndirirsiniz?
- Müasir dünyamızda hər hansı bir ölkənin hərtərəfli inkişafı
üçün təbii
sərvətlər yetərli
deyil. Müasir texnologiyalardan başı
çıxan, yüksək
intellektual potensiala malik kadrların yetişdirilməsi ümdə
məsələyə çevrilib.
Ümumilikdə isə cəmiyyətin
inkişafı üçün
sərf edilən vəsaiti insan kapitalı kimi dəyərləndirmək olar.
Yeri gəlmişkən, “insan kapitalı” anlayışı
ilk dəfə amerikalı
iqtisadçı, 1979-cu ildə
iqtisadiyyat üzrə
Nobel mükafatına layiq
görülən Teodor
Şuls tərəfindən
istifadə edilib.
1960-cı ildə onun “Journal of Political Economy” adlı
məcmuədə çap
olunan “Təhsillə kapitalın yaradılması”
(“Capital Formation by Education”) məqaləsində
təhsilə sərf
edilən sərmayənin
əhəmiyyəti xüsusi
qeyd edilib. Son dövrlərdə ölkəmizdə də bu termin tez-tez
işlədilməyə başlanılıb. Prezident İlham Əliyev 2009-cu ilin fevralında çıxışlarının birində deyib: “Bizim üçün prioritet sahələr müasir texnologiyalar,
İKT, təhsil, əhalinin
məşğulluğu, yoxsulluğun
azaldılması, səhiyyədir.
Bütün bunlar bizim həyatımızın sosial
sahəsini əhatə
edir. Güclü iqtisadiyyata, maliyyə
imkanlarına və güclü intellektual potensiala malik dövlət qurmağı
hazırda qarşımıza
məqsəd qoymuşuq.
Neftdən gələn gəlirlər
insan kapitalına sərmayə qoymağa imkan yaradır”.
- Bu kapitalın formalaşması
üçün hansı
addımların atılması
vacibdir?
- Ölkə başçısının
qeyd etdiyim fikirində bu addımların konturları
göstərilib. İnsan kapitalının
formalaşması üçün
təhsil, elm və səhiyyə sahəsinə
sərmayələr yatırılmalıdır.
Gənclərin beynəlxalq standartlara
uyğun yüksək
səviyyədə təhsil
almaları, təcrübə
keçmələri, elmi
fəaliyyətlə məşğul
olmaları üçün
şərait yaradılmalıdır.
Müxtəlif elmi layihələrə, ixtiralara
maliyyə vəsaiti ayrılmalı, ölkənin
ən ucqar kənd məktəblərində
belə, təhsil alan istedadlı
tələbələr aşkarlanmalı,
onlar dövlət qayğısına götürülməli,
istedadlarının daha
da inkişaf etdirilməsinə şərait
yaradılmalıdır. Eyni
zamanda ölkəmizdə
idmana göstərilən
dövlət qayğısının
əhəmiyyətini xüsusi
vurğulayaraq (“sağlam
bədəndə,sağlam
ruh olar”), Azərbaycanımızın tədricən
elm və təhsil mərkəzinə çevrilməsi
üçün layihələr
hazırlanmalıdır. Düşünürəm ki, müəllimlərin məvacibləri əhəmiyyətli
dərəcədə artırılmalı,
buna paralel olaraq onların hazırladıqları kadrların
keyfiyyətli olması
üçün tələblər
sərtləşdirilməlidir.
- Çalışdığınız təhsil ocağında bu istiqamətdə hansı tədbirlər reallaşdırılır?
- Məlumdur ki, ölkəmizin inkişaf etməkdə olan turizm sənayesini lazımi sayda yüksək keyfiyyətli
kadrlarla təmin etmək məqsədilə
ölkə başçısının
25 avqust 2005-ci il tarixli sərəncamı ilə Azərbaycan Turizm İnstitutu(ATİ) yaradılıb. ATİ fəaliyyətinə Boloniya prosesinə uyğun, kredit sistemi ilə, eyni zamanda beynəlxalq
təcrübə nəzərə
alınmaqla hazırlanmış
tədris planları əsasında başlayıb.
Eyni zamanda Avstriyadakı Krems Tətbiqi Elmlər Universiteti ilə əməkdaşlığa dair
müqavilə imzalanıb,
müqavilə əsasında
Avstriya Azərbaycan Turizm Proqramı(AATP) həyata keçirilir. Proqrama uyğun olaraq ingilis dilini yüksək səviyyədə
bilən(İLTES
6.0) tələbələrimiz milli tədris proqramı ilə paralel Krems Universitetinin
tədris proqramına
uyğun dərslər
keçir və nəticədə iki diplom almaq şansı
qazanırlar. Həmin dərslərin
böyük əksəriyyəti
Krems Universitetinin
professor-müəllim heyəti
tərəfindən tədris
olunur. Qeyd etməliyəm ki,
bizim ilk məzunlarımızdan
14 nəfəri bu şansdan yararlanaraq milli diplomlarla yanaşı Krems Universitetinin diplomlarını
da alıblar. İkinci bir tərəfdən
biz tələbələrin nəzəri biliklərlə
yanaşı təcrübi
biliklər, xüsusən
də beynəlxalq təcrübəni öyrənmələrinə
xüsusi önəm veririk. Tədris planımızda tələbələrin
bir təcrübə semestri nəzərdə tutulub ki, həmin
semestrin ABŞ, Türkiyə,
Yunanıstan, Kipr, İsrail və digər dövlətlərdə
keçirilməsi təmin
edilir.
Üçüncüsu, ATİ
“ERASMUS-MUNDUS” proqramının tərafdaşıdır və
proqram çərçivəsində
tələbələrimiz Avropanın
qabaqçıl universitetlərində
bakalavr və magistr pillələrində
təhsil alır, həmçinin əməkdaşlarımız
doktoranturada bilik və bacarıqlarını
artırırlar.Dördüncüsü, turizm sahəsində işləmək həvəsində
olanlar üçün
qısa müddətli
təlim proqramları
hazırlanıb və kursların keçirilməsinə başlanılıb.
- Sizcə, bugünkü gənc kadrlar “kapital” kimi özünü
doğrulda biləcəkmi?
- Bugünün gənclərinin
biliklərə yiyələnməsi
üçün çox
böyük imkanları
var. Adi bir misal deyim: biz dərslərə hazırlaşarkən
mütləq M.F.Axundov
adına Kitabxanaya gedir, şənbə və bazar günləri səhərdən axşama
kimi orada mütaliə edir, bəzən hər hansı bir kitabı saatlarla gözləməli olurduq.
İndi isə internetin vasitəsi ilə istənilən məsələ
haqqında saysız-hesabsız
bilgilər əldə
etmək mümkündür.
Gənclərimizin böyük əksəriyyəti
gələcək peşələrini
öyrənməyə, beynəlxalq
standartlara uyğun bilgilər qazanmağa həvəs göstərirlər.
Lakin, tələbələrin içərisinə
təsadüfi düşənlər,
təhsilə, biliyə
maraq göstərməyənlər
var ki, onların
“kapital” kimi özünü doğrulda
bilməsi mümkün
deyil.
- Kapitalın formalaşmasında
turizmin rolunu necə dəyərləndirirsiz?
- Bu məsələyə iki yanaşma var. Birincisi, əvvəldə qeyd etdiyim kimi insan
kapitalının formalaşması
üçün sərmayə
yatırılması vacibdir.
Turizm bir biznes sahəsi
olduğundan ondan əldə olunan gəlirlərdən kapitalın
formalaşmasında istifadə
etmək mümkündür.
İkincisi, turizmdən istifadə
edən insanlar yeni mədəniyyətlər,
xalqlar, ölkələr
haqqında bilgilər
əldə edir, bu və ya
digər məsələ
haqqında beynəlxalq
təcrübəni öyrənirlər.
Bu iki amil
onu deməyə əsas verir ki, insan kapitalının
formalaşmasında turizm
müstəsna əhəmiyyətə
malikdir.
- İnsan kapitalının
formalaşmasında təhsilin
mühüm rolu var və bu
gün gənclərin
təhsili, problemlərlə
bağlı nə deyə bilərsiz?
- Qeyd etdiyim kimi,
təhsil insan kapitalının formalaşmasında
müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Ölkəmizdə
bu sahəyə diqqət və qayğı hiss olunur. Hər il
yeni məktəblər
tikilir və ya əsaslı təmir olunur. Ölkə başçısının bu
yaxınlarda qeyd etdiyi kimi büdcədən
təhsilə ayrılan
vəsait həcminə
görə ikinci yerdədir. Təhsil sahəsində neçə
illərdir ki, islahatlar aparılır, təhsilimizin dünya standartları səviyyəsinə
çatdırılması üçün işlər
görülür. Bununla belə,
bu sahədə hələ də görüləsi işlər
çoxdur. Tədqiqatlar
göstərir ki, ali məktəblərə
qəbul olunan gənclərin əksəriyyəti
Bakı və Sumqayıt şəhər
məktəblərinin məzunlarıdır.
Əyalət məktəblərində isə vəziyyət acınacaqlıdır. Elə
məktəblər var
ki, uzun müddətdir bir məzunu belə, ali məktəbə
qəbul oluna bilmir. Etiraf etməliyik ki, ali məktəblərə
qəbul olunmaq arzusunda olan 10-11-ci sinif şagirdlərinin böyük
əksəriyyəti məktəblərə
deyil, repetitor yanına getməyə üstünlük verirlər.
Bu hal Bakı
şəhər məktəblərində
xüsusilə kütləvi
hal alıb. Birinci kursa qəbul olunmuş tələbələr
arasında keçirilən
sorğular dediklərimi
təsdiq edir. Faktiki olaraq dövlətin təhsilə
ayırdığı vəsait
boş yerə sərf edilir, orta məktəbin 10-11-ci siniflərində müəllimlər
dərs demədən
məvacib alırlar.İkincisi,
danılmaz faktdır ki, ali məktəblərdə güc-bəla
ilə oxuyan, müxtəlif vasitələrdən
istifadə etməklə
qiymət alan ən zəif tələbələr sonradan
orta məktəb müəllimi kimi fəaliyyət göstərirlər.
Təbii
ki, zəif müəllimin yetişdirdiyi
şagirdlər də
zəif olacaq.
- Xaricdə təhsilin insan kapitalına təsirini göstərən
amillər hansılardır?
- Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, bizim bakalavriat pilləsində təhsil alan tələbələr “ERASMUS-MUNDUS” proqramı çərçivəsində 10 ay müddətində Portuqaliya, Fransa, Yunanıstan və digər ölkələrdə oxuyurlar. Geri döndükdın sonra onların dünyagörüşündə, məsələlərə münasibətində nə qədər müsbət dəyişiklik olduğu aydın görünür. Ona görə də hesab edirəm ki, dünyaya inteqrasiya baxımından, xaricdəki qabacıl təcrübənin və texnologiyaların ölkəyə gətirilməsi, insan kapitalının formalaşması baxımından xaricdə təhsil önəmlidir. Təsadüfi deyil ki, ümummilli lider Heydər Əliyevin uzaqgörən siyasəti nəticəsində ötən əsrin 70-80-ci illərində yüzlərlə azərbaycanlı gənc oğlan və qızlarımız keçmiş SSRİ-nin ən qabaqçıl ali məktəblərində təhsil alaraq vətənə dönüb, bu gün də xalqa xidmət etməkdədirlər.Bu baxımdan, Prezident İlham Əliyevin 2007-ci il 16 aprel tarixli 2090 saylı sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici olkələrdə təhsili uzrə Dövlət Proqramı”nın, eləcə də Azərbaycan Milli Elm Fondunun yaradılmasının xüsusi əhəmiyyət daşıdığını da qeyd etmək lazımdır.
- İnsan kapitalı, təhsilin inkişafı ilə bağlı hansı təkliflər irəli sürərdiniz?
- Birincisi, təhsil işçilərinin məvacibində ciddi artımlar edilməlidir. Son zamanlar ölkəmizdə çox şeyi dünya standartları səviyyəsi ilə ölçdüyümüzdən məvaciblərin də dünyada qəbul olunmuş standartlara uyğun müəyyənləşdirilməsinin vaxtı çatıb.Ikincisi, orta məktəblərdə qeyri-hökumət təşkilatlarının, KİV nümayəndələrinin və valideynlərin iştirakı ilə kütləvi attestasiyalar keçirilməli, zəif müəllimlər, vaxtını boş işlərə sərf edərək dövlətdən məvacib alanlar məktəblərdən uzaqlaşdırılmalıdırlar.Üçüncüsü, məzunları ali məktəblərə qəbul olunmayan məktəblərin direktorları haqqında ciddi tədbirlər görülməlidir.Dördüncüsü, ali məktəblərə qəbul olunmuş, lakin oxumayan tələbələrə diplomlar verilməsinə birdəfəlik son qoyulmalıdır.Beşincisi, ali məktəblərdə keçirilən bütün imtahanlarda KİV-lərin və QHT-lərin iştirakı təmin edilməlidir.
Nigar
Palitra.- 2010.- 7 dekabr.- S. 11.