“KİV-də ailə məsələlərinin
necə işıqlandırıldığı ilə
bağlı sosioloji tədqiqatlar olmalıdır”
Azərbaycan Sosioloqlar Birliyinin icraçı direktoru Əbülfəz
Süleymanov: “Aparıcıların böyük əksəriyyəti
qoyduqları mövzunun dərinliyini, mahiyyətini və elmi əsaslarını
bilmir”
Ailə məsələlərinə
həsr olunmuş verilişlərin keyfiyyətsiz, qeyri-peşəkarcasına
hazırlandığı, buna görə də sosial
psixologiyaya mənfi təsir etdiyi ilə bağlı ötən
sayımızda yazmışdıq. Mövzunun
aktuallığını nəzərə alıb bir daha bu məsələyə
qayıtmağı lazım bildik. Bu dəfə mövzu ilə
bağlı olaraq sosioloq, Azərbaycan Sosioloqlar Birliyinin
icraçı direktoru Əbelfəz Süleymanov bizə fikirlərinin
bildirir:
- Bu cür verilişlər əslində
insanların problemlərinin kütləviləşməsinə,
ictimailəşməsinə və müəyyən dərəcədə
həmin o problemlərin həll yolarının
tapılmasına gətirib çıxara bilər. Bu, məsələnin
bir tərəfidir. Amma həqiqətdə isə biz
görürük ki, həmin verilişlər nəinki ailə
problemlərini həll etmir, əksinə, həmin problemlərin
bir qədər də qabardılmasına aparıb
çıxarır. Məsələn, bu cür verilişlərdən
sonra və ya belə verilişin əsnasında hansısa bir
problem ortaya çıxanda həmin problemin əsas
baiskarları daha sonra məsələnin tam əksini iddia
edirlər. Yəni bu cür problemlərin verilişlərdən
sonra daha da kəskinləşməsinin şahidi olmuşuq. Bu
göstərir ki, ailə problemlərini indiki verilişlərlə
həll etmək o qədər də inandırıcı deyil.
Burada daha zərərli bir məqam ondadır ki, bu cür hadisələrin
belə formada efirdə işıqlandırılması istənilən
halda xüsusilə yeni yetişən nəsillərin
şüuraltında mənfi model obrazı formalaşdırır.
Hazırkı formada belə verilişləri seyr edən
yeniyetmə və gənc insanlar həmin problemli ailələri
özləri üçün bir model olaraq görməyə
başlayırlar.
Başqa bir məqam odur ki, bizim
telekanalları kənardan da müşahidə edirlər. Ona
görə də ailə məsələlərinin emosional və
qeyri-professional bir şəkildə, kütləvi formada efirə
çıxarılması Azərbaycanın təbliğatı
və bizim haqqımızda yaranacaq təəssürat
baxımından zərərlidir. Çünki belə hallarda
bütövlükdə cəmiyyət və dövlət
haqqında mənfi imic formalaşa bilər. Əslində
çalışmaq lazımdır ki, yaxşı nümunələr
efirə çıxarılsın. Ola bilsin ki, bir sıra
hallarda bu cür verilişlərin efirə
çıxarılmasında
reytinq düşünülür. Amma bu da düzgün
yanaşma deyil və əslində son nəticədə həmi
telekanalların imicinə mənfi təsir göstərə
bilər.
KİV-in, xüsusilə
televiziyanın Azərbaycan ailəsində baş verən dəyişikliklərdə,
formalaşan tendensiyalarsa təsiri böyükdür. Bunu
birmənalı şəkildə demək lazımdır.
Artıq ailələr daxilində, ailə üzvlərinin
sosiallaşması prosesi baş verir. Övladlar arasında,
valideynlər arasında və digər ailədaxili rol
bölgüsündə, sair məsələlərdə
KİV-in təsirini müşahidə etməkdəyik.
Hazırda Azərbaycan ailəsində müasirliyin və ənənəviliyin
toqquşması baş verir. Problem xüsusilə ailədaxili
rol bölgüsü ilə bağlı özünü
büruzə verməkdədir. Həmçinin mənəvi
spektrdə də problem qabarmaqdadır. Bundan başqa qadın geyimlərində
bu problem görünür. Bütün bunlar kompleks şəkildə
ənənəviliyi dağıdır. Son dövrlərdə
keçirdiyimiz sosioloji tədqiqatlar da bunu göstərir.
Boşanmaların, xəyanətlərin, ailədənkənar
doğumların, nikahsız yaşamaların sayı
çoxalır. Bunlar hamısı
ailə böhranının Azərbaycanda
özünü göstərməsinin təzahürləridir.
Bununla bağlı tədbirlər görülməsə, vəziyyət
kritik həddə gəlib çıxa bilər. Bu tədbirlər
sırasına
KİV-lə işləmə də daxildir. Ailənin bir institut kimi ciddi təhlükə altında olması yolverilməzdir. Çünki cəmiyyətin özəyi ailədir. Milli şüur və milli dövlətçiliyimiz, mənəvi sahəyə aid olan bütün əsas məsələlər ailə ilə bağlıdır. Ona görə də ailələrdə baş verən bütün proseslər cəmiyyətə yayılır və öz təsirini göstərir. Bu təsir zəncirvari formada cəmiyyətə nüfuz edir.
- Ailədaxili sosiallaşmaların ənənəvi ailə modelinə təsiri barədə nə deyə bilərsiniz?
- Ailədə uşaqların sosiallaşması bu gün ailə modelinə mənfi təsir edən ciddi bir problemdir. Bu proses ailənin öz daxilində baş verir. Bu proses Qərbdə çoxdan baş verir. Artıq KİV uşaqların sosiallaşması prosesini çox sürətləndirməkdədir. Bu gün gənc xanımlar daha çox teleseriallarda gördükləri qəhrəmanın həyatını sürməyə çalışırlar. Bu da istər-istəməz ciddi problemlərə gətirib çıxarır. Çünki gənclərimiz hansısa serialın qəhrəmanı, özü də bizim həyat tərzimizə tamamilə yad şəkildə yaşayan obrazı kimi yaşamaq istəyirlər. Bu da dəyərlərdə ciddi bir aşınmaya gətirib çıxarır. Mən türk seriallarını bu baxımdan daha çox təhlükəli hesab edirəm. Doğrudur, Braziliya və sair ölkələrin seriallarında da həmin proseslər təlqin edilir. Amma bu cür türk seriallarını izləməyə aludə olmaq daha təhlükəlidir. Çünki Türkiyə bizə ən yaxın ölkədir. İnsanlarımız həmin serialları izləyəndə belə düşünürlər ki, bizim yaxınlarımız - türklər belədir, biz niyə belə olmayaq. Halbuki həmin seriallarda təlqin edilən həyat və davranış tərzi əslində türk, müsəlman həyat tərzi deyil. Bu seriallar tamamilə türklərə yad olan dəyərləri təlqin etməyə çalışır. Bu cür problemlər KİV-lə bağlı ciddi tədqiqatlar aparılmasının vacibliyini önə çəkir. Aidiyyəti qurumlar tərəfindən müxtəlif formalarda müdaxilələr, nəzarət həyata keçirmək lazımdır. Bununla bərabər digər tədbirlər də görülməlidir. Məsələn, gənc insanlar üçün müxtəlif ailə kursları təşkil edilməlidir. Ailəyə hazırlıq üçün bu cür kurslar vacibdir. Həmin kurslarda ailə həyatı görmüş yaşlı, ağsaqqal və ağbirçək insanlar da iştirak edib öyüdlər verə bilər. Bu gün Azərbaycan ailəsində bir problem də ondan ibarətdir ki, valideynlər öz uşaqlarını ailə həyatına hazırlamaqda çətinlik çəkirlər. Ev qadınının necə olması, hansı vəzifə və məsuliyyət daşıdığı və sair bu cür məsələlər barədə öyüd-nəsihətlər verilməsi artıq yadırğanıb. Bu gün evdarlıq məsələsində xüsusilə gənc xanımlar demək olar ki, səriştəsizdirlər. Bu isə onlar üçün çox mənfi haldır.
- KİV-də bu cür ailə məsələlərinin işıqlandırılması, təbliğ edilməsi ilə bağlı hansısa boşluq görürsünüzmü?
- Veriliş aparıcıları bu kimi məsələlərə etinasız yanaşırlar, bir çox hallarda isə onlar bu barədə təcrübəsizlik sərgiləyirlər. Həmin verilişlərdə bu problemlərin çözümündən daha çox sanki praktiki məqam qabardılmağa çalışılır. Aparıcıların peşəkar və mövzuya yaxın olmamaları da bu məsələdə sözünü demiş olur. Doğrusu, bu cür bəzi verilişlərə dəvət alanda orada iştirak etməkdən imtina edirəm. Çünki jurnalist şərt qoyur ki, yalnız bu məsələni qabartmalısan, dediyim aspektdə danışmalısan. Halbuki mövzunu ekspert, tədqiqatçı jurnalistdən daha yaxşı bildiyi üçün haradan danışmaq lazım olduğunu da yaxşı bilir.
- KİV-də ailə məsələlərinin işıqlandırılmasına yönəlmiş hər hansı sosioloji tədqiqatlar təcrübəsi varmı? Bu barədə bizdə tədqiqat aparmağa dəyərmi?
- Türkiyədə bu yaxınlarda belə bir soioloji tədqiqat keçirilmişdi. Sual qoyulmuşdu ki, Türkiyə mediasında ailə məsələlərinin işıqlandırılmasına münasibət necədir. Böyük əksəriyyət bu sualı cavablandırarkən bildirmişdi ki, münasibətləri mənfidir. Çünki bu verilişlərdə mənfi məsələlər qabardılır. Həmçinin jurnalistlər özləri də həmin mənfi ailə modellərinin cəmiyyətə təqdim olinmasında bilavasitə iştirak edirlər. Yaxşı olardı ki, gələcəkdə bizdə də buna bənzər tədqiqatlar aparılsın və nəticələr ortaya qoyulsun.
- Nə təklif edərdiniz?
- Xüsusilə KİV-də bu verilişləri aparan jurnalistlər xüsusi olaraq mütəxəssislər tərəfindən hazırlansın. Onlara bəzi təlimatlar verilsin, seminarlar keçirilsin. İndiki halda isə jurnalistlər istədikləri şəkildə bu mövzuları gündəmə gətirilər, nəticələrini isə düşünən yoxdur. Onların böyük əksəriyyəti qoyduqları mövzunun dərinliyini, mahiyyətini və elmi əsaslarını bilmir. Sadəcə olaraq, onlar reytinq, populyarlıq qazanmaq naminə bu işə əl qoyurlar. Təklif edərdim ki, xüsusilə Milli Tele-Radio Şurası bu işə diqqət yetirsin. Televiziya və radiolarda sosioloq, psixoloq ştatları olmalıdır və bu mövzularda onların peşəkarlığından yararlanılmalıdır. Bu baxımdan qeyd etdiyim şuranın sosioloq və psixoloqlarla yaxından əməkdaşlıq etməsi çox vacibdir. Eləcə də həmin verilişlərin monitorinqi aparılmalı, bununla bağlı nəzarət həyata keçirilməlidir. Bu məsələlər həyata keçirilsə, KİV-də xoşagəlməz, keyfiyyətsiz verilişlərin qarşısı alına bilər.
İlkin Ağayev
Palitra. – 2010. – 11 iyun. – S.5.