“Fəlsəfə” dərsliyində nələr əksini
tapıb?
Professor Yusif Rüstəmov: “Kitab azərbaycandilli oxucular
üçün fəlsəfi maariflənmə
baxımından və tələbələr
üçün dərslik kimi çox faydalı olacaq”
Xəbər verildiyi kimi, Azərbaycan
Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin azərbaycanca “Fəlsəfə” adlı yeni dərslik
kitabı işıq üzü görüb.
Bu kitabın fəlsəfi ədəbiyyat
kimi xüsusiyyətləri, burada əksini tapan fikirlər,
yeni yanaşmalar barədə layihə çərçivəsində
fəlsəfə elmləri doktoru, professor Yusif Rütəmov
bizə öz fikirlərini bildirdi: “Fəlsəfə -
sivilizasiyanın ən böyük nailiyyətidir, insanı
maraqlandıran bütün problemlər burada cəmlənib. Yarandığı
ilk vaxtlardan indiyə qədər müxtəlif regionlarda,
ölkələrdə bir-birindən fərqli formalarda təzahür
etsə və fərqli üsullardan istifadə etsə də fəlsəfəni
bütövləşdirən ümumi və dəyişməz
cəhət var: ali idraka can atmaq. Filosoflar varlığın əsasını,
başlanğıcını, idrak fəaliyyətinin mahiyyətini,
insanın maraq dairəsinə uyğun olaraq təbiəti izah
etməyə cəhd göstərirlər. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, fəlsəfə birdən-birə, boş
yerə yarana bilməzdi, mifoloji, ibtidai şəkildə olsa
da dini dünyagörüşü, yaranmaqda olan elmin hələ
ilk rüşeymləri fəlsəfənin
formalaşmasının genetik əsası olub. Beləliklə,
fəlsəfə dünyagörüşünün ən ali
forması kimi dövrün bütün bilik sahələrini
ehtiva edir. Elə bil ki, elmin sinoniminə çevrilir,
onları qidalandırır, gələcəkdə
ayrılaraq konkret bilik sahələri kimi
formalaşmalarını stimullaşdırır.
Xüsusi olaraq qeyd etmək
lazımdır ki, irəli sürüldüyü vaxtdan
asılı olmayaraq dəyərli orijinal fikir köhnəlmir,
çünki belə fikir müdrikiliyə əsaslanır,
müdriklik isə yalnız bilik deyil, daha çox həqiqət,
gözəllik və xeyirxahlıq kateqoriyaları ilə
qırılmaz şəkildə bağlıdır. Deməli,
əsl fəlsəfi fikir həqiqi, gözəl və xeyirxah
olmalıdır.
Bu qeyd etdiklərim akademik
Ramiz Mehdiyevin təqdim etdiyi “Fəlsəfə”
kitabının əsas ana xəttini təşkil edir. Fəlsəfə
tarixindən başlayaraq onun bütün problemləri lakonik
şəkildə də olsa, dərs vəsaitinin tələblərinə
uyğun olaraq burada öz əksini tapır. Müəllif
haqlı olaraq kitabın birinci hissəsini “Fəlsəfəyə
giriş” adlandırır. Burada fəlsəfənin xüsusi
bilik sahəsi kimi mifologiya və dindən, elmdən prinsipial fərqi,
bəzi hallarda ümumi cəhətləri yığcam və
ardıcıl şəkildə şərh edilir. Bu hissədə
diqqəti cəlb edən əsas xüsusiyyətlərdən
biri də fəlsəfənin ideologiya, hüquq, kulturolgiya,
estetika, ədəbiyyat və başqa sahələrlə əlaqəsinin
izah edilməsidir. Burada girişin tələb etdiyi həcmdə,
fəlsəfənin cəmiyyətdə oynadığı
rol, insanın qarşılaşdığı müasir qlobal
problemlərin fəlsəfi
izahı verilir. Həmçinin girişdə göstərilən
bütün məsələlər kitabın sonrakı hissələrində
daha ətraflı təhlil edilir”.
Qeyd edək ki, kitabın “Fəlsəfə
tarixi” adlanan ikinci hissəsi həcmcə ən böyük
hissəsi olmaqla, onun düz yarısını əhatə
edir. Professor deyir: “Fikrimcə, fəlsəfə tarixinə
nisbətən daha çox yer ayrılması özünü
doğruldur. Belə ki, fəlsəfənin müasir problemlərinin
demək olar ki, hamısı fəlsəfə tarixində -
indiki dövr də daxil olmaqla, öz əksini tapıb, bu və
ya digər dərəcədə şərh edilib. Burada tarix
elmində əsasən qəbul edilmiş dövrlərə
riayət edilir: qədim dövr, orta əsrlər, yeni və ən
yeni dövrlər. Hərçənd son vaxtlar Qərb
sosial-siyasi və tarixi fikrində dövrlərin başqa təsnifatı
da var: ənənəvi qədim cəmiyyət, aqrar cəmiyyət,
industrial cəmiyyət, industrial və postindustrial cəmiyyətlər.
Yəqin ki, müəllifin də qəbul etdiyi bölgü
daha məqsədəuyğundur”.
Kitabda qədim və orta əsrlər
fəlsəfəsinə kifayət qədər yer
ayrılıb: “Bütün fəlsəfə dərsliklərində
olduğu kimi, burada da Hindistan və Çin fəlsəfi
fikrinin yaranması və inkişafı qısa icmal şəklində
şərh edilir. Amma ərəb-islam dünyasında fəlsəfi
fikir haqqında danışarkən müəllif haqlı
olaraq “Qurani-Kərim”in fəlsəfi dəyəri haqqında
xüsusi olaraq yazır və qeyd edir ki, bu müqəddəs
kitab müsəlman dünyasında fəlsəfənin
inkişafına da böyük təsir göstərib. Bu da
tamamilə təbiidir. Belə ki, “Qurani-Kərim”də və
peyğəmbərin hədislərində bilik və hikmət
yüksək qiymətləndirilir.
Əsərin ikinci hissəsində
antik fəlsəfə də lakonik izah edilir. Burada diqqəti
daha çox cəlb edən odur ki, bu qəbildən olan
başqa kitablardan fərqli olaraq antik fəlsəfə tarixi əsasən
müxtəlif görkəmli filosofların
dünyagörüşünün ayrı-ayrılıqda
şərhi ilə xarakterizə edilmir, əsasən problemlər
və dövrlərə görə burada ümumiləşdirmələr
aparılır. Müasir
filosofların əsərlərində antik fəlsəfə
haqqında fikirlər xüsusi qeyd olunur”.
Bununla əlaqədar göstərmək
lazımdır ki, fəlsəfə tarixini problemlərə və
əsas cərəyanlara uyğun olaraq təhlil etmək
kitabın əsas xarakter cəhətlərindən biridir: “Məsələn,
orta əsr Avropa fəlsəfəsində aparıcı cərəyanlar
kimi teologiya və tomizm, sxolastika, latın averroizmi, realizm və
nominalizm xüsusi olaraq ayrılır, bu cərəyanların
görkəmli təmsilçilərinin xidmətləri
ayrıca göstərilir.
Məlumdur ki, Avropada
İntibah dövründə fəlsəfi fikir elm-təbii
fikrə və incəsənətə nisbətən zəif
inkişaf edib. Belə vəziyyətdə fəlsəfi fikri
ayırmaq, onun təkamülünü göstərmək o qədər
də asan deyil. Amma müəllif buna nail ola bilib.
Kitabda maraqlı cəhətlərdən
biri də 17-20-ci əsrlərdəki Avropa fəlsəfəsinin
klassik və qeyri-klassik olaraq iki hissəyə bölünməsi
fikri ilə müəllifin razılaşmasıdır. Məsələn,
ingilis filosofları Frensis Bekon, Tomas Hobbs, Con Lokk, fransız Rene
Dekart, fransız maarifçilər Volter, Russo, Didro və
başqaları, alman filosofları Kant, Fixte, Hegel, Feyerbax klassik fəlsəfənin
nümayəndələri hesab edilir.
Marks, Veber, Berqson, pozitivistlər - Kont və Spenser,
volyuntaristlər - Şopenhauer və Nitsşe, fenomenologiya təmsilçisi
Husserl, ekzistensialistlər - Yaspers, Haydegger və
başqaları, Freyd və davamçıları, strukturalizm,
personalizm və başqa cərəyanların nümayəndələri
qeyri-klassik hesab edilən həmin filosofların bir hissəsi
artıq 20-ci əsrin klassik filosoflar sırasına daxil olub:
Marks, Haydegger, Yaspers, Sartr, Berqson, Freyq və başqaları”.
19-cu əsr və 20-ci əsrin
əvvəllərindəki rus fəlsəfəsinə
xüsusi fəsil həsr edilib: “Burada Solovyov və qismən də
Trubetskoy istisna olunmaqla əsasən 20-ci əsrdə
yaşamış filosofların dünyagörüşü təhlil
edilir - Losski, Frank, Berdyayev,
Flurensi va başqaları.
Kitabın 9-cu fəsli “Yeni
dövrdə Azərbaycan fəlsəfi fikrinin təşəkkülü”
adlanır 13-18-ci əsrlərdə
Azərbaycan fəlsəfəsinin əsas mövzusu əxlaq
problemləri və Allah-insan münasibətləri olub. Əlavə
edim ki, həmin dövrdə təsəvvüf, yəni sufilik
əsas fikir cərəyanı olub. Bu dövrdə
yaşamış mütəfəkkirlər - Şəbüstəri,
Marağai, Nəimi, Nəsimi, Saib Təbrizi, Füzuli və
başqaları haqqında qısa məlumat verilir. 19-cu əsrə
Azərbaycan fəlsəfi və sosial-siyasi fikrində Bakıxanov,
Mirzə Kazımbəy, Axundov, Zərdabinin rolu xüsusi qeyd
olunur.
20-ci əsr fəlsəfəsinə
də haqlı olaraq xüsusi yer ayrılıb. Qərb fəlsəfəsinə
həsr edilmiş fəsildə isə müəllif
çoxsaylı fəlsəfi cərəyanlar arasından
dördünü seçərək onları yığcam
şəkildə təhlil edib: neopozitivizm, məntiqi
pozitivizm, postpozitivizm, praqmatizm. Yəqin ki, bu yol daha məqbuldur,
çünki dərs vəsaitini həddindən artıq
yükləmək məqdədəuyğun deyil”.
Kitabın
üçüncü hissəsi “Müasir fəlsəfənin
əsasları” adlanır: “Başqa fəlsəfə dərsliklərində
bu adda xüsusi bölmə yoxdur. R.Mehdiyevin bu kitabı öz
strukturuna görə başqalarından xeyli fərqlənir. Əsərin
əvvəlki hissələri oxucunu, xüsusən tələbələri,
bu hissədə şərh edilən məsələləri
daha yaxşı başa düşmək üçün
hazırlayır. Artıq fəlsəfi problemlərin,
anlayışların, terminlərin çoxu oxucuya məlumdur.
Müasir dövrün mənəvi
situasiyasına xüsusi fəsil ayrılıb. Burada müəllif
elmi-texniki tərəqqi ilə insani dəyərlər
arasındakı sıx əlaqədən bəhs edir. İlk
baxışda paradoksal görünən hadisə haqqında
danışılır. Liberal-plüralist demokratiyanın
getdikcə güclənməsi şəraitində həm də
dövlət aparatının güclənməsi prosesi
baş verir. Burada müəllif həm də bəşəriyyət
üçün böyük təhlükə yarada bilən
problemlərdən bəhs edir: inflyasiya, dəyərlərin
böhranı, işsizlik, narkomanlıq, korrupsiya, mənəvi
deqradasiya, ətraf mühitin çirklənməsi, nüvə
müharibəsi təhlükəsi, maddi ehtiyatların tükənməsi
və sair.
Din, şüur, ünsiyyət
məsələlərinin 20-ci əsr fəlsəfəsində
əks olunması problemlərindən qısaca bəhs edəndən
sonra müəllif idrak nəzəriyyəsinin müasir
problemlərini də şərh edir.
Müasir sosial fəlsəfənin
xüsusiyyətləri də müəllifin diqqət mərkəzindədir.
Burada sosial fəlsəfənin başqa sosial elmlərlə əlaqəsi
məsələsinə xüsusi diqqət yetirilir, fəlsəfənin
tarix, sosiologiya, etnoqrafiya və başqa ictimai elmlərlə əlaqəsi
xüsusi qeyd edilir. Burada sosial reallığın
özünün klassik obrazından postklassik obrazına
doğru hərəkəti təhlil edilir, intersubyektivlik,
modernizm, postmodernizm anlayışları konkret şəkildə
şərh edilir. Bu məsələlər haqqında Marks,
Veber, Frankfurt məktəbinin nümayəndələri,
Popper, Aderno, Haydegger və başqa filosofların fikirləri təhlil
edilir.
Müasir tarix fəlsəfəsi də
müəllifin diqqət mərkəzindədir. Burada tarix fəlsəfəsinin
maraq dairəsi müəyyənləşdirilir, onun əsas
kateqoriyaları qruplaşdırılır, tarixin daimi
inkişafda olması fikri əsaslandırılır”.
Kitabın “Fəlsəfi
antropologiya” və “İnsan fəlsəfəsi” bölmələri
insan haqqında təlimə həsr edilib: “Fəlsəfi
antropologiyada əsas məsələ insanın ətraf
mühitdəki yeri və münasibətidir. İnsan fəlsəfəsi
isə insanı sosial varlıq kimi müəyyən edir.
İnsanın mahiyyəti haqqında müəllif belə
ümumiləşdirmə aparır: “Bütün tərifləri
ümumiləşdirsək, deyə bilərik ki, insanın
mahiyyətini, onun obrazını formalaşdıran, fərd, fərdiyyət,
şəxsiyyət kimi anlayışlarda əks olunan daxili və
xarici xarakterlərin vəhdətində axtarmaq
lazımdır”.
“Təbiətin fəlsəfəsi”
fəsildə müəllif haqlı olaraq yazır: “Bizim
günlərdə yenidən təbiətin fəlsəfəsini
canlandırmaq tendensiyası meydana çıxır ki, burada təbiət
dünyasında obyektiv dəyişikliklərin necə əks
olunduğunu müəyyənləşdirmək, insan və təbii
mühit arasındakı qarşılıqlı təsirin
harmoniyası məsələsini fəlsəfi cəhətdən
anlamaq birinci dərəcəli vəzifə olur”. Bu fəsildə
insan və təbiətin qarşılıqlı əlaqəsinin
fəlsəfi izahı mühüm yer tutur.
“Tarixin fəlsəfəsi” fəsli
isə “Müasir tarix fəlsəfəsi” fəsli ilə
bilavasitə əlaqədardır, bir növ onu
tamamlamış olur. Burada Qərb və Şərq
arasındakı problemlər tarix fəlsəfəsi
baxımından təhlil edilir. Gələcəyə
baxış - futurologiya haqqında müəllifin
düşüncələri də maraqlıdır”.
Professor Y.Rüstəmov qeyd
edir ki, təqdim edilən kitab dərs
vəsaiti olduğu üçün onun əhatə dairəsi
olduqca genişdir: “24-cü fəsil “İqtisadiyyatın fəlsəfi
problemləri” adlanır. Burada mülkiyyətin, onun
formalarının fəlsəfi izahı verilir. Bazar
iqtisadiyyatı və orada dövlətin rolu liberal demokratiya
baxımından təhlil edilir.
“Siyasi fəlsəfə və
ideologiya problemləri” adlanan 25-ci fəsildə məntiqi
ardıcıllıqla müasir dövrdə baş verən
siyasi proseslər, millət və dövlət
arasındakı münasibətlərin siyasi aspekti, siyasi
sistem anlayışı, ideologiya və ideologiyasızlaşma
problemləri araşdırılır.
Müasir dövrdəki
ziddiyyətlər və konfliktlər fəlsəfi baxımdan
təhlil edilir, onların meydana gəlmə səbəbləri,
mahiyyəti və spesifik özəllikləri təhlil edilir. Konfliktlərin
xarakteri, mərhələləri və həll edilmə
prinsipləri göstərilir.
Kitabın son fəsli olan “Bəşəriyyət
informasion-texnoloji dünyada” fəslində ən müasir,
aktual problemlər əksini tapır: “qloballaşma,
standartlaşma və sosial dünya obrazının transformasiya
olması qorxusu və nəhayət, bu problemlərin həll
olunması yolları”.
Profesor Y.Rüstəmov
bildirir ki, akademik R.Mehdiyevin “Fəlsəfə” kitabı
problemlərin təhlilində öz orijinallığı,
yenilik ruhu, aktual mövzuları seçib məntiqi
ardıcıllıqla şərh etməsi,
yığcamlığı, nəhayət,
anlaşıqlı dili və üslubu ilə fərqlənir.
Ona görə də azərbaycandilli oxucular üçün
fəlsəfi maariflənmə baxımından və tələbələr
üçün dərslik kimi kitabın çox faydası
olacaq.
İlkin Ağayev
Palitra. -2010. – 11 iyun. – S.6.