2010-cu il “Ekologiya ili”dir
XX əsrin sonu XXI əsrin əvvəllərində
ən kəskin ziddiyyətləri özündə əks
etdirən problemlərdən biri ekoloji problemlərdir. Təkamül
və yaxud ekoloji əsaslar, insanla təbiət arasında ən
kəskin qarşıdurma ümumplanetar sabitliyi pozub fəlakətli
nəticələrə gətirib çıxara bilər. Bütün
bunlar isə yaxın onilliklərdə ən təhlükəli
ziddiyyətlərin yaranmasına və dünya xəritəsində
mühüm dəyişikliklər etməyə qadirdir. Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev deyirdi: «Yer
üzərindəki təbii sərvətlər təbiət,
ilahi tərəfindən yaradılıbdır. Ancaq
torpağın, yerin, kürreyi-ərzin üzərində
yüz illərlə, min illərlə qurulanlar insanların zəhməti,
iradəsi, zəkası, onların əlləri ilə
yaradılıbdır».
Ətraf mühitin mühafizəsi,
ekoloji tarazlığın pozulmasının
qarşısının alınması, təbii sərvətlərin
qorunması mühüm problem kimi qarşıya
çıxır. Müsahibimiz Naxçıvan Dövlət
Universitetinin tərbiyə işləri üzrə prorektoru, fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Məmməd Rzayevdir. O ekoloji problemlər
haqqında bunları söylədi: ”Ekoloji problem öz mahiyyətinə
görə həm sosial, həm də mədəni problemdir. Çünki
ictimai münasibətlərin məcmusu olan insanın
bütün fəaliyyəti onun mənafeyi və tələbatları
ilə sıx surətdə bağlıdır. Təbiətlə
cəmiyyətin qarşılıqlı münasibətində
böyük dəyişikliklərin əmələ gəlməsi,
həmçinin bu qarşılıqlı münasibət
üzərində nəzarətin qoyulması zəminində
onun idarə edilməsi ən mühüm sosial, mədəni
vəzifələr hesab edilir. Bu baxımdan son illərdə
bütün dünyanı əhatə edən qloballaşma
prosesi özünün müsbət cəhətləri ilə
yanaşı, bəşəriyyətin gələcəyini təhlükə
altına qoyan bir hadisə kimi dəyərləndirilir. Qlobal
ekoloji problemlərə dair son dövrlərdə aparılan tədqiqatların
əksəriyyətində ümumi miqyasda baş verən
dağıntılara, ümumplanet komplekslərinin viranedici vəziyyətə
düşməsinə, ayrı-ayrı ölkələrin və
ya regionların həll edə bilmədiyi məsələlərə
daha çox fikir verilir. Əlbəttə, həyatın
inkişafı, eləcə də ümumi tərəqqinin
indiki səviyyədə stress vəziyyəti və onunla
bağlı əsəb-psixi xəstəliklərin güclənməsi
heç vaxt belə sürətlə olmayıb. Son 100 ildə
insan fəaliyyəti planetar miqyasa çıxa bilib. Fasiləsiz
olaraq ətraf mühitə yüklənən antropogen
yükün çəkisi artmaqdadır. İnsan təbiəti
özünə tabe edərək onu özünün
maraqlarına xidmət etməyə məcbur etsə də, nəticədə
təbiətdə planlaşdırılmamış keyfiyyət
dəyişiklikləri baş verərək, su, hava, yerin təki,
flora, fauna, insanların sağlamlığı təhlükə
altına düşüb.
- Sizin fikrinizcə yeni
kommunikasiya sistemləri, xüsusilə kütləvi informasiya
vasitələri bu prosesə öz təsirini göstərirmi?
- Bəli, onların
yaratdığı informasiya sahəsi birbaşa beyinə təsir
edərək insana onun maddi vəziyyətindən artıq təsir
etmək qüdrətinə malik olduğunu sübut edilib. Biosferdəki
tarazlığın pozulması, təbii ehtiyatların tarixən
şərtlənmiş tükənməsi nəticəsində
meydana çıxır. İndiyə qədər ictimai əməyin
məhsuldarlığı təbiətdən qeyri səmərəli
istifadəyə, xüsusilə bərpa oluna bilməyən
ehtiyatların düzgün olmayan istismarına əsaslanmış,
güclü neft, qaz, daş kömür və s. itkilərinə
yol verilib. Bununla yanaşı insanlar bu sahədəki
istehsalı dayandıra da bilməz. Cəmiyyət öz məqsədi
üçün insanın fəal münasibəti nəticəsində
təbiəti ona xidmət etməyə məcbur edir. Ona
görə də bütün planet miqyasında fəaliyyət
ümumiliyi lazımdır. Bu o deməkdir ki, ekoloji problemi həll
etmədən digər problem haqqında danışmaq mənasızdır.
Keçmişdə öz ehtiyacını ödəmək
üçün insan kənd təsərrüfatında
ekstensiv metodlardan istifadə edirdi. Əgər təbii - texniki
sistemdə böhran yaranırdısa, həmin yeri
başlı-başına buraxıb yenisinə keçirdilər.
Hər vaxt köhnə texnologiyanın tətbiq edilə biləcəyi
yeni sahə tapmaq mümkün idi. Bu gün isə təbii-texniki
sistemin qlobal səviyyə əldə etməsi nəticəsində
biz hər şeyin tükənən olduğunu aydın
başa düşürük.
- Müasir dövrdə texniki nailiyyətlərin kəmiyyəti sürətlə
artır. Bu təbiət və cəmiyyətin
qarşılıqlı münasibəti məsələsinin
həllində müəyyən tarazlıq saxlamağa şərait
yaradırmı?
- XX əsrdə insanın təsərrüfat
fəaliyyətinin planetə təsiri lokal xarakter
daşıyırdı. Hazırda isə bu təsir
bütün planeti əhatə edərək qlobal xarakter
daşıyır. Sənayeləşdirmənin texniki tərəqqinin
inkişafı təsərrüfat dövriyyəsinə
yeni-yeni üsullar daxil edir, bu isə çirklənməyə
mühüm təsir göstərir. Hazırda ekoloji
böhranı aradan qaldırmağın yeganə yolu təbiətlə
cəmiyyətin qarşılıqlı münasibətində
dinamik ehtimallaşdırma istiqamətində
axtarışların aparılması yoludur. Hər şeydən
əvvəl ətraf mühitin işlənmiş maddələrdən
və enerjidən çirklənməsi prosesini saxlamaq
üçün bütün dünya təsərrüfatının
təzədən təşkilinin konkret ekoloji proqramı zəruridir.
Artıq cəmiyyətin biosferin obyektiv qanunları ilə
texniki-iqtisadi inkişafa uyğunlaşması
imkanlarını reallaşdıra bilən texnoloji inqilaba
ictimai tələbatı yetişməkdədir. Məhsuldar
qüvvələrin sürətli inkişafı ilə əlaqədar
olaraq insanın təbiətə təsiri güclənir. Bu
isə şübhəsiz, bütövlükdə cəmiyyəti
əhatə edən beynəlxalq miqyasda əlaqələndirilən
kompleks planlaşdırma tələb edir.
- Bu baxımdan sosial ekologiya
bir elm kimi formalaşıbmı?
- Sosial ekologiya təkcə cəmiyyət-təbiət
sistemi haqqında elm deyil, eyni
zamanda mürəkkəb insan cəmiyyət-texniki mühit, təbiət
və onun fəaliyyəti və inkişaf qanunları sistemi
haqqında elm kimi başa düşülür. Sosial
ekologiyanın predmetinə insanın həyat fəaliyyətinin
ahəngdarlığı da aiddir. Buraya, şübhəsiz,
adamların irsi genetik sabitliyi, dəyişkənliyi, həmçinin
bioloji və sosial- psixoloji keyfiyyətləri də daxildir. Bu
baxımdan insan-cəmiyyət-təbiət probleminin qarşılıqlı
proseslərinin öyrənilməsində yalnız kompleks və
sistemli yanaşmaq lazımi nəticələr verə bilər.
Hazırda intensiv olaraq insan ekologiyası (antropologiya) və
sosial ekologiya inkişaf etməkdədir. Sosial ekologiya şəxsiyyətin
ekologiyası, mədəniyyətin ekologiyası,
etnoekologiyanı və sairini özünə birləşdirib.
Sosial ekologiyaya ən çox mədəniyyət
ekologiyası qohumdur. Ona görə də ekologiyanın
struktur xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla təbiətdən
səmərəli istifadə və ətraf mühitin
mühafizəsi problemlərinin həlli və planetimizdə bəşər
sivilizasiyasının mövcudluğu üçün əlverişli
şərait yaradılması sahələrində uğurlar
qazanmaq olar.
-
İnsan-cəmiyyət-təbiət
üçlüyünün vəhdəti ümumi
inkişafda hansı imkanları
açır?
- XXI əsrin indiki mərhələsi
insanla biosferin, təbiətlə cəmiyyətin
qarşılıqlı münasibətini o qədər aktual
edib ki, bu məsələlərə nəzər yetirməmək
mümkün deyil. İnsanla təbiət arasında
mübadilənin inkişafının müasir mərhələsi
bir sıra xüsusiyyətlərlə səciyyələnir. Hər
şeydən əvvəl praktiki olaraq Yer kürəsinin
bütün üst qatı insan fəaliyyətinin təsiri
altına düşüb. İkincisi, insan yerin
hüdudlarından kənara çıxıb, kosmosu öyrənir
ki, o da bura daxildir. Nəhayət üçüncüsü,
özünün genişliyi və xarakterinə görə
insan fəaliyyəti təbii proseslərlə müqayisə
edilə bilər, bəzi hallarda isə təbii prosesləri
ötüb keçə bilər. Qeyd etdiyimiz kimi, insan, cəmiyyət
və təbiətin bir-birinə münasibəti dedikdə
bütün mümkün olan təbii ehtiyatlardan insan həyatı
və bütövlükdə maddi istehsal üçün
istifadə edilməsi başa düşülür. Cəmiyyətin
təbiətlə münasibətinin çoxtərəfli
olması, ətraf mühitin insanın ictimai fəaliyyətinə
və fiziki vəziyyətinə rəngarəng təsirini
şərtləndirir. Ümumiyyətlə, təbiətlə
əlaqəyə girmədən maddi istehsal mümkün
olmadığı kimi, insanın öz mövcudluğu da
mümkün deyildir.Təbiətə qarşı insani
münasibətlər tarixən formalaşıb. Humanizm,
xeyirxahlıq, genişürəklilik və digər əxlaqi
keyfiyyətlər, bir gündə, bir ildə
formalaşmır. Min illər boyu bütöv xalqlar, millətlər
bu keyfiyyətlərin formalaşması üçün
mübarizə aparıb. Kollektivlər, qruplar, ayrı-ayrı
fərdlər təbiətə hər insana xas olan müsbət
keyfiyyətlər mövqeyindən yanaşmağı vərdiş
halına keçirməyə çalışıb. Təbiətə
münasibətdə mənasız amansızlıq,
yırtıcılıq, hərislik daim pislənib, gənc nəsildə
təbii sərvətlərə məhəbbət hissi tərbiyə
edilməsi ön plana çəkilib.
Nüşabə
Palitra. -2010. – 18 iyun. – S.7.