Çox zillərdən yuxarı
bəm
Azərbaycan
xalqının istedadlı olduğunu təsdiqləyən
faktorlardan biri onun dilinin zənginliyidir. Tərkibində elə
çevik müqayisə vahidləri var ki! İnkarını
da konkret bildirişinin qarşısına yönəldəndə
iqrarı gücləndirir. Məsələn,
«çox qiymətli» söz birləşməsini «qiymətsiz»
ifadəsi ilə əvəzləyərkən, təsir
qüvvəsi birə-beş artır. Belə
sifətlərdən, təyinlərdən isə necə gəldi
istifadə etmək, dolğunlaşsın deyə,
bütün isimlərin, mübtədaların əvvəlinə
gətirmək yaramaz. Yalnız Tanrıdan
aşağı, yaratdığı bir adilərdən
yuxarı varlıqlara ismarlayanda yerinə düşür, qədərini
ödəyir. O daşlara ki, ardında «qaş»ı da
olur, o insanlara ki, ömrünün ziyası ömürlərdən
boylanır. Respublikanın xalq artisti, bənzərsiz
xanəndə, muğam xiridarı, söz sərrafı, ustadlar
ustadı Hacıbaba Hüseynov məhz bu cür sevimli bəndələrdəndir.
Onun Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixindəki xidmətləri
o qədər geniş, o qədər məzmunludur ki, barəsində
yazıldıqca yazılmağa layiqdir…
Hacıbaba
müəllim dərslərini hikmətlə başlayıb,
hikmətlə qurtarardı. Amma ustadlardan əxz
etdiyi həmin kəlamları gəlişigözəllik
xatirinə sağa-sola səpələməz, məqamında
işlədər, agah edəcəyi mətləblərlə əlaqələndirib
dilinə gətirərdi. Mənalı
yaşadığından, mənalı
danışdığından keçdiyi ömür yolu da sənətin
dəyəri ilə bağlı olan bütün müdrik
deyimlərə, ibrətamiz əhvalatlara uyğun gəlir… Nəql edirlər ki, bir şah vilayətindəki ən
yaxşı rəssamı hüzuruna gətirdib, şəklini
çəkməsini istəyir. Əvəzində nə
qədər zəhməthaqqı alacağını
soruşanda, heyrətlənir, hiddətlənir və sənətkarı
insafsızlıqda günahlandırır: «İki-üç
gün çalışmağına xəzinəmin
yarısı? Mən onu on il müddətinə
qazanmışam». Rəssam görür ki,
yalnız əmrlər verməyə öyrəşmiş bu
insanın sənət haqqında zərrə qədər
anlayışı yoxdur. O, cavab üçün elə
sözlər seçir ki, qıcıq yaratmasın, qəzəbə
tuş gəlməsin: «Şah sağ olsun, əgər
fırçanı ələ götürən kimi şəkil
çəkmək mümkün idisə, fəqir təbəənizi
arayıb tapmaq və hüzurunuza yetirmək üçün
niyə belə böyük əziyyətə
qatlaşırdınız? Həndəvərinizdə gəzişməklə
yüksək məvacib alan vəzir-vəkillərinizdən
hər hansı biri bu işi asanlıqla hasil edərdi. Mən
sayəsində iki-üç günə mübarək surətinizi
kətan üzərinə köçürəcəyim sənəti
nə az, nə çox, düz otuz ilə
öyrənmişəm»… Sözsüz ki, həyatda
hər bir peşənin mənimsənilməsi gərgin zəhmətdən
keçir. Sözsüz ki, incəsənətin
bütün növlərində istedadın püxtələşməsinin
arxasında nəhayətsiz əmək dayanır. Amma muğam sənətinin öyrənilməsində,
uğura doğru aparan yolunda ustad tövsiyəsinin, məktəbin,
aramsız məşqlərin, təkmilləşmə naminə
ardıcıl işləmənin payı daha çoxdur.
Səsinin imkanını hesablamaq, onu cilalamaq,
ifanı pardaqlamaq, sözü qəlibinə rahatca yatırmaq
təkrar-təkrar cəhdlərlə dolu illər tələb
edir. Almazdan brilyant düzəldənə
dönməlisən. Nizaminin Fərhadına, Fitnəsinə
çevrilməlisən. Nağıllarımızın
bir qəhrəmanı kimi, bezməyi - usanmağı xəyalına
gətirmədən ələklə-xəlbirlə gecə-gündüz
su daşımalısan. Hər gediş-gəlişindən,
uzağı, bir damla civarı irəli düşəcəksən.
Əbəs yerə demirlər, əsl muğam
ustası 15-20 ildən bir, özü də, elə həmin
müddət qədər öyrənməyə vaxt sərf
etsə yetişər. Əbəs yerə deyildi ki, gənc
Seyid Şuşinskiyə, onun sənət yolunda himayədarı
olmuş əmisi Məşədi
Seyidəli yalnız Əbülhəsən xan, İqbal Nəvvab
və Cabbar Qaryağdı oğlu məktəblərini
keçəndən sonra böyük məclislərdə xanəndəlik
etməyə rüsxət vermişdi. Xüsusən səsinin
imkanı şaqraq zəngulələr vurmağa yetməyən
ifaçılar daha çox yaradıcılıq
axtarışına çıxır, yaş cəhətcə
geniş dinləyici auditoriyasında görünməyə
sanki bir az yubanırlar. Bunun
səbəbi isə təkcə muğamatın gözəlliyini
«çığır-bağırda» gəzən üzdəniraq
musiqi mütəxəssislərinin müqaviməti deyil, həm
də belə xanəndələrin illər boyu
çalışaraq, sənətin sirlərinə yetərincə
bələd olmaq inadıdır. Bilikləri, təcrübələri,
şirin, yanıqlı avazları və oxularına seçdikləri şeir
parçalarının aydınlığı arasında
rezonans əldə edir, qulaqların yox, duyğuların
eşitdiyi qeyri-adi bir «zil» yaradırlar. Səsi
kökdən düşəndən sonra şaqraqlıqdan enən,
ahəstələşən xanəndələr də
görmüşük, dinlədikcə «dövranı
keçib» deyə, düşünmüşük. Amma anadangəlmə pəsxanlarda belə olmur, geriləmə
hiss edilmir. Əksinə,
günü-gündən fanatlarının dairəsi genişlənir,
şöhrəti artır. Otuz yaşında sənətə
gəlmiş Pəsxan Cəlil iyirmi il sərasər
məclislərin bəzəyinə çevrildi. Həzin səsini oynada-oynada, xırda xallar işlədə-işlədə,
səlis diksiya hesabına musiqi mədəniyyəti tariximizdə
çox zilxanların həsəd apardığı zirvəyə
qalxdı. Hər dəfə
alqışlar altında Malıbəyli Həmiddən əxz
etdiyi «Sənə nənəm qurban» ifadəsi ilə bitirdiyi
«Yetim segah»a əbədi möhürünü vurdu, olduqca
yuxarı səs istəyən «Hicaz»ı, «Bayatı-Qacar»ı
öz imkanına elə ustalıqla oturdurdu ki, dinləyicilər
ona qulaq asanda aldıqları zövqün təsirindən,
zilin bəmə enişinə məhəl qoymurdular. Əbülfət
Əliyev, Tələt Qasımov, İldırım Həsənov,
Şahmalı Kürdoğlu da belə… Ustadım Nəriman Əliyev
«Segah» oxuyanda, adama elə gəlirdi, dünya başdan-başa
bir həzinlik libası geyib...
Muğam
tariximizdə baş vermiş bu cür olaylar əvəzsiz pəsxan
xanəndəmiz Hacıbaba Hüseynovun sənət taleyini təsadüfilikdən,
qəribəlikdən çıxarır. Axı o da musiqimizin
beşiklərindən, ana meydanlarından biri sayılan
Müslüm Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmolniyasının möhtəşəm səhnəsində
ilk dəfə 1989-cu ildə, məhz yetmiş yaşında
göründü. Axı o da geniş
üfüqlərə çıxanda, efir məkanlarına dəvətlər
alanda daha saçları şəvə deyildi. Amma
ildırım sürəti ilə, çox qısa müddətdə
ən görkəmli ifaçıların nail ola
biləcəkləri titullar, xoş qismətlər tərcümeyi-halına
yazıldı: ard-arda «əməkdar artist» və «xalq artisti» fəxri
adları, xarici ölkələrə qastrollar, xüsusən on
gün əvəzinə iki ay yarım çəkən
İran səfəri. Nəhayət, hər
müsəlmanın həsrətini çəkib gedə bilmədiyi
Kərbəla ziyarəti. Onu pak niyyəti, təmənnasızlığı,
xeyirxahlığı, neçə-neçə gənc xanəndəyə
mənəvi bəxşişi aparıb çıxartdı
ora… «Gərəkdir xalq arasında muğamatım sədalansın»
- deyən xanəndə - şairin ifa etdiyi muğamların sədası
xalq arasında yayılmaqla bitib-tükənmədi, disklərdə
əksini taparaq ölkəmizin sərhədlərini
aşdı, nümunəvi oxular kimi örnəyə - məktəbə
döndü… Yazının əvvəlində sənətin
neçə öyrənildiyini anlamayan bir şahla bir pirani rəssamın
əhvalatını xatırlatmışdıq. Əlbəttə,
söhbətimizdə haçansa məqamı yetişəcək
deyə. Hökmdarlar hökmdarı olan
zamanı və ustadlar ustadı Hacıbaba Hüseynovu nəzərdə
tutmuşduq. Zəhməti müqabilində
ikinci birincidən onun xəzinəsinin hamısını
aldı. Bu, hər zərrəsi min daş-qaşa dəyən
xalq məhəbbəti, xalq ehtiramıdır…
Artıq
bütün Azərbaycan xəbərdardır ki, şöhrəti
dünyaya yayılmış respublikanın xalq artisti Alim
Qasımov tələbəlik çağında Hacıbaba
Hüseynovun dərslərindən çox bəhrələnib. Müəllimi,
gözəl sənətkarımız Ağaxan Abdullayev bu həqiqəti
həmişə ürək genişliyi ilə, ustadanə bir
məmnunluqla qarşılayır. Həmin dövrdə
Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumunda
xanəndəlik sənəti üzrə ixtisaslaşmayan tələbələr
belə, Hacıbaba müəllimin dərslərində əyləşirdilər.
Qayım-qədim muğamlarımızla
maraqlanan xarici qonaqlar tez-tez yanına gəlir, əllərində
qeyd kitabçası tutaraq saatlarla onun söhbətinə
qulaq asırdılar. Azərbaycanın bir
çox görkəmli alimləri, ictimai xadimləri, qələm
sahibləri bu yorulmaz pedaqoqla, söz və musiqi xiridarı ilə
vaxtaşırı mükalimədə olurdular. Vasim Məmmədəliyev,
Rəfael Hüseynov… Görürdük,
tanıyırdıq. Fürsət
düşəndə, mən də Hacıbaba müəllimin
dərslərində oturur, gənc xanəndələrə
tövsiyələrini dinləyirdim. Sözsüz
ki, ustadım Nəriman Əliyevin bundan xəbəri olmurdu.
Əgər eşidib bilsəydi, mənim
üçün yaxşı nəticələnməzdi.
Qısqanclıq göstərmirdi. Məktəbin iki nəhəng bilik sütunu kimi daim
bir-birlərinə səmimi münasibət, dərin hörmət
bəsləyirdilər. Amma tələbəyə
öyrətdiklərinin üstünə kiminsə əlavə
etməsini qətiyyən xoşlamırdı Nəriman müəllim.
Sanki çaşqın düşəcəkdik.
Bu xasiyyəti bizə sevgisinin, bizi qorumaq istəyinin
təzahürü idi. Düşünürəm
ki, bütün böyük ustadlarda belə olur. Bu iki şəxsiyyət Azərbaycan muğam sənəti
təliminin qoşa qanadları, bir cüt canlı məktəbi
idi. Bəlkə ona görə birindən
danışanda, yazanda, o birinin zəhmindən qurtulmaq olmur.
Hazırda bizim məqsədimiz isə
Hacıbaba Hüseynovun şəxsiyyəti və sənətkarlıq
xüsusiyyətləri ilə bağlı deyilənlərə
kiçicik əlavəmizdir.
«Muğamat nədir?» - soruşanda,
o, «Sonu olmayan dəryadır» - söyləyərdi. Həmin aləmdə xidmətlərindən söhbət
düşəndə, xəfif təbəssümlə «Bircə
damla əxz etmişəm» - deyə bildirərdi. Ulu sənətimizin əzəmətini
yaradıcılığında yaşadan bu azman musiqi bilicisinin
haqqında hər kəlməni işlədəndə belə
gərək özü kimi belə ehtiyatlı olasan, fikrini pəsdən
pıçıldayasan. Axı təvazökar
insanların ruhu da həssas olur, yersiz ifadəni şəninə
yaraşdırmır, yaxınına buraxmır:
Musiqi şövti çəkib,
ruhu gətirmiş bədənə,
Deyilib Hacıya bu söz,
onu, billah, bilir…
Hacıbaba
Hüseynovun böyüklüyü onda oldu ki, fəaliyyətində
musiqini sözdən, sözü musiqidən ayırmadı.
Muğam sənətində kəlamlarla melodiya
arasında paritet yaratdı. «Ustad» deyəndə
Nizami, Füzuli və Vahidlə, Cabbar Qaryağdı oğlu,
Seyid Şuşinski və Xan Şuşinski arasında
ögey-doğmalıq qoymadı. Hansının birinci
olması sualına hər ikisnin birinci olması
cavabını verdi. Sübuta
yetirdi ki, sözlə səs əl-ələ tutub gəliblər
insanlığın xidmətinə. Toyda-mağarda
sümüyə düşən bir oyun havasında qardaş
qardaşı, bacı bacını ortalığa çəkən
kimi. Ona qədər, ondan sonra Azərbaycanda
məlahətli səsə malik xanəndələrin
böyük sırası var. Hacıbaba Hüseynovun müvəffəqiyyətlərinin
sirri məhz ondaydı ki, əruzu, bu klassik şeir
janrının bəhrlərini, bölgülərini gözəl
bilirdi. O, qəzəli dinləyicilərə ifa boyu
öyrədirdi, az qala, əzbərlədirdi.
Məzmunu-mətləbi özündə cəmləşdirmiş
beyti təkrar oxuyur, eyham vururdu ki, şairin fikrinin canı
yazdığının burasındadır. Hər mərkəz
ifadəni vurğulayırdı ki, eşitdiyinin mahiyyətini anlayasan,
əliboş qalmayasan, qulaq asmağa vaxt sərf etməyinə
dəysin. Ədəbiyyat xəzinəmizə
üç yüzdən artıq şeirini yadigar qoyub getdi və
hamısı millətin bədii sənəti dərindən
başa düşməsi naminə yazılıb.
Hacıbaba müəllim xislətcə
əyilməz, bütöv kişi idi. Muğamatımızı sağa-sola çəkənlərə
öz dönməz iradəsi ilə düşmən kəsilmişdi.
İran, İraq Fransa, Belçika, Hollandiya,
İsveçrə səhnələrində həzin səsini
Azərbacyan bayrağı tək dalğalandırırdı.
İfasında diskə yazılan «Humayun» dəstgahı
YUNESKO-da adını xalqın əbədiyaşar təmsilçisi
kimi yaşadacaq…
O, çoxillik pedaqoji fəaliyyətində
həmin bölünməz milli hisslərlə
çalışdığını isbat elədi,
«Hacıbaba Hüseynovçular» yetişdirmədi. Tələbələri arasında özü kimi pəsxanlar
da olub, zilxanlar da. Nəzakət Məmmədova, Zaur
Rzayev, Zabit Nəbizadə, Aqil Məlikov, Sabir Əliyev… Hamısına bir nəzərlə baxıb,
hamısını doğma balası kimi sevib,
inkişaflarına himayədarlıq edib. Tam
məsuliyyətlə deyə bilərəm ki, bugünkü
ifaçıların hamısının oxusunda onun dəsti-xəttinin
izləri var. Nə qədər müşayiətçilər
onun tövsiyələri ilə çalğı
imkanlarını günü-gündən zənginləşdiriblər.
Gözəl tarzənlərimiz Hacı Ağasəlim
Abdullayev və Firuz Əliyev Hacıbaba müəllimdən
söhbət düşəndə həmişə kövrələ-kövrələ
danışırlar. Respublikanın əməkdar
artisti kamançaçalan Mir Nazim Əsədullayev onu mənəvi
ata kimi xatırlayır. Heç kim
unutmur, heç kim unutmayacaq! Nə şəxsiyyətini, nə
müəllimliyini, nə də xanəndəliyini!
Ömrünün bu üç güclü tərəfi birləşərək
ulu ustadların nəfəsi kimi böyük muğamatımızdan
keçdi, muğam və təsniflərimizə qədimliyə
qıpçanmış orijinallıq gətirdi…
Fonotekamızda bir lent
yazısı saxlanılır. Elə ona diqqətlə
qulaq asmaq bəs edər ki, ustadın qeyri-adi fəhminin
şahidi olasan. «Şur»da geniş
şöbə olmayan «Sarənc» adətən inkişafını
«Segah»da tapır. Hacıbaba müəllim
isə həmin qısa bölməni müstəqil muğam
kimi oxuyub. «Qəməngiz»in reçitatirli
variantından istifadə edib. Onun hər
ifasında belə yenilikləri, belə məqamına
düşən impravizələri duymaq mümkündür.
Hacıbaba Hüseynovu təkrar-təkrar dinlədikcə, xanəndəlik
sənətinin qüdrətinə, onun heç nə ilə əvəz
oluna bilməməsinə inamım daha da artır, muğam sahəsində
etdiyi hər kəşf mənə yeganə doğru yol təsirini
bağışlayır. Bu yolla getmək hər
istedadlı sənətçiyə uğur gətirər.
Palitra. – 2010. – 23 iyun. – S.13.