Bizə diffamasiyanı diqtə edən
ölkələrin çoxunda bu haqda qanun yoxdur
Diffamasiya deyəndə nəyi nəzərdə tuturuq:
nüfuzun qorunmasını, yoxsa onu ləkələyənlərin
məsuliyyətdən azad olmasını?
Son vaxtlar Azərbaycanda
diffamasiya qanunu ilə bağlı müzakirələr aktuallaşıb.
Adətən bu barədə diskussiyalar ən çox siyasi fəaliyyətlərin
yoğunlaşdığı dövrdə, özəlliklə
də seçkilər prosesi zamanı artırdı. Amma indi
diffamasiya diskussiyaları seçki kampaniyasının aktiv
olmadığı bir dövrdə meydana çıxıb. Və
bu onu iddia etməyə əsas verir ki, ölkə daxilində,
yaxud da xaricdə diffamasiya haqqında qanunun qəbulunda
maraqlı olan qüvvələr var. Biz diffamasiya zərurətindən
bir qədər sonra danışacağıq. Hələlik isə
diffamasiya anlayışının yaranması və mənası
barədə qısa arayış vermək istəyirik. Diffamasiya
sözünün mətni tərcüməsi «bir şəxsi
ləkələyən məlumatın mətbuatda dərc
edilməsi»dir.
Lakin bu anlayış
hüquq müstəvisinə gəldikdə öz mahiyyətini
bir qədər dəyişib. Beləliklə də, diffamasiya
dərc edilən qeyri-dəqiq, böhtan xarakterli, bir şəxsiyyəti
ləkələyən, alçaldan məlumatlara görə
məsuliyyət daşımamaq anlamı daşımağa
başlayıb. Bu barədə qanun yaratmağı məqsədəuyğun
bilən dairələr isə öz şərhlərində
ifadə ediblər ki, diffamasiya insanların öz
düşüncələrini sərbəst şəkildə
ifadə etmək azadlığını məhdudlaşdıran
halların aradan qaldırılmasına yardım etmək,
onları sözlə ifadə etdikləri hərəkətlərə
görə cinayət məsuliyyətindən azad etmək məqsədi
güdür. Bu gün Azərbaycanda sözügedən qanunun
yaradılmasını lazım bilən dairələr o qənaətdədirlər
ki, insanların, o cümlədən də, jurnalistlərin
düşüncələrini (fərq etməz bu pozitivdir,
yaxud da destruktiv) ifadə etdiklərinə görə həbs
olunmalarını əngəlləmək üçün
«Diffamasiya haqqında qanun» mütləq qəbul
olunmalıdır. Doğrudur, bu gün adıçəkilən
qanuna bir çox ölkələrdə rast gəlinir. Həmin
ölkələrdə bu qanunun yaradılması tələbi
əsasən Avropa İttifaqı qarşısında öhdəlik
kimi ortaya çıxıb. Avropa jurnalistlərin və bir
sıra müəlliflərin absurd ittihamlarla həbsə
atılmasının qarşısını almağın ən
optimal yolu kimi bu qanunu düşünüb. Amma Avropa ölkələrinin
bəziləri hələ də sözügedən qanunu qəbul
etməyiblər və buna ehtiyac görmürlər. Onlar bunu
məntiqi cəhətdən belə izah edirlər ki,
sözügedən məsələ ilə bağlı
hüquqlar və prinsiplər İnsan Hüquqları üzrə
Avropa Konvensiyasının 10-cu maddəsində yüksək səviyyədə
əksini tapıb. Çox qəribədir ki, nədənsə,
Azərbaycanda diffamasiyadan danışılanda bu termin bizim
artıq haqqında bəhs etdiyimiz anlamda qavranılır. Amma
biz oxucuların diqqətinə bir də diffamasiyanın digər
mənasını da çatdırmaq istəyirik. Diffamasiya
bir çox hallarda ingiliscədən nüfuzun qorunması kimi
tərcümə edilir. Və elə həmin anlamda da başa
düşülür. Nüfuzun qorunması isə o deməkdir
ki, hər bir kəs (bu istər mətbuat nümayəndəsi
olsun, istərsə də mətbuatın obyekti olan şəxs)
digərinin nüfuzuna xələl gətirəcək hərəkət
və davranışlara yol verməməli,
qarşısındakını alçaldacaq, onun nüfuzunu
aşağı salacaq məlumatların yayılmasına imkan
tanımamalıdır. Əgər bu gün Azərbaycanda
diffamasiya qanununun qəbulunu arzulayanlar diffamasiyaya onun ikinci mənasında
yanaşmağın tərəfdarıdırlarsa, onda bu bərədə
düşünməyə dəyər. Lakin təəssüflə
qeyd etməliyik ki, Azərbaycanda diffamasiya deyiləndə
yalnız birtərəfli qaydada başqalarının
nüfuzuna, şərəf və ləyaqətinə xələl
gətirən açıqlamalara, məlumatların
yayılmasına yol verən şəxslərin Cinayət Məcəlləsinin
müvafiq müddəaları ilə deyil, Mülki Məcəllənin
tələbləri ilə cəzalandırılması nəzərdə
tutulur. Ən dəqiqi isə, diffamasiya tərəfdarları
belə hesab edirlər ki, nüfuzun ləkələnməsinə,
şərəf və ləyaqətin
alçaldılmasına, böhtanlara görə heç kəs
azadlıqdan məhrum edilməməlidir. Bunun hansı
hüquqi presedenti yaradacağı barədə şərhləri
hüquqşünasların öhdəsinə buraxmaqla kifayətlənirik.
Sadəcə onu bilirik ki, bu, ölkədə çox mənfi
stereotiplərin formalaşmasına, cəzasızlıqdan
istifadə edərək bəzi qüvvələrin alternativlərinə
qarşı ölçüsüz təhqirlərə,
böhtanlara yol verməsinə, bir sözlə neqativ
tendensiyaların yaranmasına gətirib çıxaracaq. Biz əvvəllər
də qəzetimizdə bu gün bizə diffamasiyanı diqtə
edən Qərb dövlətlərinin bir çoxunda ya
diffamasiya haqqında qanunun olmadığı, ya da bu qanuna məhəl
qoyulmadığı barədə yazmışdıq. Eyni
zamanda faktlarla bildirmişdik ki, dünyanın hansı
qabaqcıl ölkələrində əsasən mediaya
şamil olunan diffamasiya qanunundan sapmalar hansı həddədir.
Qayıdaq diffamasiya zərurətinə...
Qeyd edək ki, İnsan Hüquqları üzrə Avropa
Konvensiyasının ifadə və informasiya
azadlığına həsr olunmuş 10-cu maddəsi
nüfuzun qorunması məsələsinə necə
yanaşır? Gəlin həmin maddəyə bir daha nəzər
salaq. 10-cu maddənin 1-ci bəndində deyilir: «Hər kəsin
ifadə azadlığı hüququ vardır. Bu hüquq
şəxsi fikrə malik olmaqdan və hökumətin
müdaxiləsi olmadan, sərhədlər nəzərə
alınmadan informasiya qəbul etməkdən, onu
başqalarına çatdırmaqdan, fikirlər, ideyalarla
tanış olmaqdan, bunları başqalarına
çatdırmaqdan ibarətdir. Bu maddə dövlətləri
radio, televiziya, kino müəssisələrindən onların
fəaliyyəti üçün lisenziya tələb etmək
hüququndan məhrum etməyəcəkdir». 10-cu maddəninin
2-ci bəndi isə bizim arqumentlərimizi bir qədər də
qüvvətləndirmək üçün yetərlidir: «Bu
hüquqlar müəyyən öhdəliklərlə
bağlı olduğu üçün, istifadə olunduğu
vaxt milli təhlükəsizlik, ərazi
bütövlüyü, ictimai asayiş,
iğtişaşların, cinayətlərin
qarşısının alınması, sağlamlığın,
mənəviyyatın qorunması, başqalarının
nüfuz və ləyaqətinin qorunması, alınmış
gizli informasiyanın yayılmasının
qarşısının alınması, məhkəmənin ədalət
prinsipinin, səlahiyyətinin qorunması naminə demokratik cəmiyyətdə
zəruri sayılan və qanunda nəzərdə tutulmuş
prinsiplər, şərtlər, cəza tədbirləri əsas
götürülməlidir.» 2-ci bənddə çox
aydın şəkildə ifadə və informasiya
azadlığının hansı halda məhdudlaşdırılmasının
vacibliyi göstərilib. 10-cu maddəni qəbul edən Avropa
ölkələrinin əksəriyyətində artıq
müəyyən edilib ki, mətbuatın azadlığı
başqalarının nüfuzunun, ləyaqətinin
qorunduğu yerdə məhdudlaşmalıdır. Çünki
mətbuat azadlığı heç bir halda fərdin
azadlığından yüksəkdə dayana bilməz. Mətbuata
verilmiş azadlıqlar heç də onu özündə
ehtiva etmir ki, bu başqalarının şəxsiyyətinin təhqirinə,
böhtana məruz qalmasına, ictimaiyyət
qarşısında nüfuzdan salınmasına rəvac verə
bilər. Avstriyada «Lingens» məhkəmə işi ilə
bağlı Məhkəmə 1986-cı ilin iyulunda mətbuata
dair prinsiplərin əhatə dairəsini müəyyən edərkən
«Mətbuat başqalarının nüfuzunu, ləyaqətini
qorumaqdan ötrü müəyyən olunmuş hədləri
aşmamalıdır...» prinsipini əbəs yerə ora daxil
etməyib.
İnsan hüquqları
üzrə Avropa Konvensiyasının 10-cu maddəsinə aid
presedent hüququna istinad etsək görərik ki, dünyada
demokratiyanın beşiyi sayılan ölkələrdə və
dünyanın aparıcı qəzetlərinin, bu qəzetlərin
müəlliflərinin hüquqları hansı formada pozulub. Burada
birbaşa konvensiyada nəzərdə tutulan azadlıqlar
KİV-in və jurnalistlərin əlindən məhkəmə
yolu ilə alınmışdır. Bu konvensiyanın 10-cu maddəsinə
verilən şərhlərdə göstərilir ki,
Belçikada «De Becker» adlı məhkəmə prosesi
zamanı şikayətçinin tələbinə əsasən
jurnalistin jurnalistlik və ya müəlliflik fəaliyyəti
ömürlük qadağan edilmişdi. «Oberschlick» məhkəmə prosesi zamanı
isə bir Avstriya siyasətçisinin şikayəti üzrə
mətbuatda böhtan xarakterli çıxışlarına
görə jurnalistə cinayət işi
açılmış və o, həbs olunmuşdu. Böyük
Britaniya mətbuatı isə dəfələrlə qeyri-rəsmi
senzuralara məruz qalmış və çox zaman jurnalistlər
hökumət orqanlarının qadağan etdiyi materialları
dərc etdirdiyinə görə həbsxanaya düşməli
olmuşdular. The Observer and Guardian Newspapers LTD, “The Sunday”,
“Times” və digər media qurumlarının əməkdaşları
da bu halla qarşılaşıblar. «Schwabe» məhkəmə
prosesi zamanı artıq cəzasını çəkib
qurtarmış bir şəxsi əvvəlki cinayətinə
görə yenidən rüsvay etdiyinə görə müəllif
məhkum olunmuşdur. 1994-cü ildə isə ABŞ-da bir
televiziya jurnalisti irqçiliyə dair bəyanatların
yayılmasını rəğbətləndirməsinə və
buna yardım göstərməsinə görə həbs
olunmuşdu.
Yaxud da başqa bir fakt:
Almaniyanın nüfuzlu ZDF telekanalının əməkdaşı
İraq əleyhinə koalisiyanın hərbi əməliyyatları
zamanı reportaj hazırlamaq istəyir. Jurnalistin amerikalı hərbçiləri
tərəfindən dağıdılmış
Yenə də İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Konvensiyanın müddəalarına
qayıdaraq deyək ki, hər bir şəxsin fərdi
hüquqları vardır və bu hüquqlar
başqalarının hüquqlarının pozulmaması
üçün məhdudlaşdırılmağa məhkumdur.
Azərbaycanda jurnalistlərin təhqirlərinə,
böhtanlarına, şantajlarına məruz qalan dövlət
məmurları, sıravi vətəndaşlar, məcburi
köçkünlər, Xocalı soyqırımının
qurbanları və başqaları da insandırlar və
onların da hüquqları yerli və beynəlxalq qanunlarla
qorunur. Avropa Konvensiyası mediaya müvafiq hüquq və
azadlıqlar tanıyarkən onu «başqalarının
nüfuzunu, ləyaqətini qorumaqdan ötrü müəyyən
olunmuş hədləri aşmamaq» barədə məlumatlandırmışdır.
Biz diffamasiyanı mətbuatla
sıx bağlılıq fonunda ona görə təqdim edirik
ki, diffamasiya tələbində bulunan insanların əksəriyyəti
mətbuatın maraqlarından çıxış edir. Və
yenə də ora qayıtmaq istəyirik ki, diffamasiyanın tam
mənada mətbuatla əlaqəsini əsas gətirmək məntiqli
deyil. Çünki biz diffamasiyaya məhz nüfuzun
qorunması kimi yanaşılmağın tərəfdarıyıq,
nüfuzun alçaldılmasına görə məsuliyyət
daşıyan insanların bu məsuliyyət yükündən
azad olmasının deyil.
Möhtərəm
Palitra. -2010. – 2 mart. – S.6.