Özəl sektor elmə investisiya yatırmalıdır
İqtisad elmləri namizədi Allahyar Muradov: «Elmə əsaslanan
davamlı iqtisadi inkişaf ilk növbədə insan
kapitalının formalaşdırılmasını tələb
edir»
Layihə çərçivəsində
bu dəfəki qonağımız AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun elmi
işlər üzrə direktor müavini, iqtisad elmləri
namizədi Allahyar Muradovdur.
- Dünya sivilizasiyasının
inkişafının bugünkü səviyyəyə gəlib
çatmasında elm, təhsil, elmi biliklər əhəmiyyətli
rol oynayıb. Və bu gün bilik iqtisadi
inkişafın əsasını təşkil edir. Bilik isə elmi fəaliyyətin nəticəsi kimi
meydana çıxır. Bu baxımdan hesab
edirəm ki, indiki şəraitdə Azərbaycanın
dünya iqtisadi sisteminə inteqrasiyasının
davamlılığının artırılması
üçün ilk növbədə ölkədə elmin
inkişaf etdirilməsi tələb olunur. Bu gün ABŞ, Yaponiya, Cənubi
Koreya, Çin və bir sıra Qərbi Avropa ölkələri
buna demək olar ki, nail olublar. Bu ölkələrdə son illərdə
baş verən iqtisadi artımın 60-80 faizi məhz biliyin,
(elmin, təhsilin, elmtutumlu sahələrin) payına
düşür. Bilik insanlarda (insan kapitalı
kimi) və texnologiyada təcəssüm edir və daima iqtisadi
inkişafda mərkəzi yer tutur.
Elmin ölkə
iqtisadiyyatında, cəmiyyətin inkişafında rolunun
artırılması üçün ilk növbədə
onun kadr, maliyyə, informasiya təminatında, idarəetmə
sistemində köklü islahatların aparılmasını tələb
edir. Onu da etiraf etmək lazımdır ki,
hər hansı bir sahədə inkişafa nail olmaq
üçün ilk növbədə onun maliyyə təminatı
olmalıdır. Bu təminat dövlətin
maliyyə dəstəyi və digər cəlbedici mexanizmlərlə
(burada söhbət xüsusi kapitalın cəlb olunması
üçün ən müxtəlif metodlardan istifadə
olunması tələb olunur) formalaşa bilər.
Əvvəlcə
onu qeyd edim ki, elm və elmi fəaliyyət iqtisadiyyatın,
ümumiyyətlə, insan fəaliyyətinin ən spesifik və
həssas, eyni zamanda iqtisadi inkişafa ən güclü təsir
göstərmək gücündə olan sahələrindəndir. Bu da indiki
bazar münasibətləri şəraitində elmin
inkişafını bilik iqtisadiyyatının, başqa
sözlə desək, davamlı iqtisadi inkişafın ən zəruri
məsələsi kimi qarşıya qoyur. Sözsüz
ki, elmə əsaslanan davamlı iqtisadi inkişaf və ya
bilik iqtisadiyyatı ilk növbədə insan kapitalının
formalaşdırılmasını tələb edir. Bu
formalaşma isə əsasən təhsil və elmi-tədqiqat
müəssislərində həyata keçirilir və son nəticədə
ölkə iqtisadiyyatının, onun milli və mənəvi
dəyərlərinin, təhlükəsizliyinin, əhalinin
sosial rifahının
gələcək risklərdən qorunmasında həlledici
əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti “Azərbaycan elmində
islahatların aparılması ilə bağlı Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında” 2008-ci il 10 aprel tarixində 2756 nömrəli sərəncam
imzalayıb. Daha sonra “Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci
illərdə elmin inkişafı üzrə Milli Strategiya” və
“Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin
inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata
keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramı” təsdiq edilib.
Həmin sərəncamla
Milli Strategiyanın və Dövlət Proqramının həyata
keçirilməsi üzrə əlaqələndirici orqan Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası müəyyən edilib. Bundan başqa
Azərbaycan Respublikası Prezident Administrasiyasının rəhbəri
akademik Ramiz Mehdiyevin mətbuatda dərc olunan əsərlərində
də elmin inkişafı, elitanın formalaşması məsələlərinə
geniş yer verməsi elmin inkişafı ilə bağlı
problemləri aktuallaşdırıb. Bundan sonra mətbuat
vasitələrində elmin inkişafı, elmin
qarşısında duran problemlər və s. bağlı
yazılar nəşr olunmaqdadır. Lakin bu
yazıların bəzilərində akademiya elminin gərəksizliyi,
müxtəlif sahələrdə elmi kadr
hazırlığının çoxluğu, elmi tədqiqat
işlərinin keyfiyyətinin aşağı olması və
s-lə bağlı fikirlər səsləndirilir. Eyni zamanda Akademiya institutlarının universitetlərə
verilməsi kimi fikirlər irəli sürülür. Lakin oxucuların diqqətinə çatdırmaq istəyirəm
ki, Akademiya elmi Azərbaycan sosial-iqtisadi, mədəni-mənəvi-tarixi,
ictimai-siyasi, həyatında olduqca böyük rol oynayıb və
bu inkarolunmaz faktordur.
Hazırkı
şəraitdə Azərbaycanda elmin effektsizliyinin, yerinə
yetirilən işlərin keyfiyyətinin aşağı
olmasının bir sıra obyektiv və subyektiv səbəbləri
var.
- Bu səbəblər sırasında
hansıları qeyd edə bilərsiz?
- Birincisi müasir iqtisadi
inkişafın tələblərinə cavab verən
qanunvericilik bazasının olmamasıdır. Elmin
inkişafında onun qanunvericilik bazası, infrastrukturu əsas
rol oynayır. Bildiyiniz kimi 2009-cu ildə
ölkə Prezidenti elmin inkişaf strategiyası və bununla
bağlı dövlət proqramı, elmin inkişaf fondunun
yaradılması və bir sıra mühüm sərəncamlar
imzalayıb. Lakin bir sıra mühüm sənədlərin
də qəbul edilməsinə citti ehtiyac var. Xüsusilə
elmin inkişafının baza qanunu sayılan “Elm və elmi fəaliyyət
haqqına” qanun, “İnnovasiya fəaliyyəti haqqında”
qanunun qəbul edilməsi vacibdir. Bundan başqa sahibkarlıq
subyektlərinin, özəl sektorun elmin inkişafına stimul
yaratması üçün müvafiq normativ hüquqi sənədlərin
qəbulu bu istiqamətdə müsbət dəyişikliklərin
əldə olunmasına səbəb ola bilər.
Bu stimullaşdırıcı tədbirlər
elmin inkişafına xidmət edən infrastruktur sahələrinin
(innovasiya fondları, innovasiya müəssisləri, vençur
fondları və s.) formalaşmasına təsir göstərər.
Əks halda elmin müasir tələblər səviyyəsində
inkişafı çətinləşəcək. Onu da qeyd edim ki, hazırda itirilən hər gün
Azərbaycanın qarşıya qoyduğu məqsədə
çatmaq müddətinin bir qədər də uzadır.
Bu işdə alimləri, müvafiq dövlət
qurumlarının üzərinə böyük yük və
məsuliyyət düşür.
İkincisi isə
maliyyə təminatının zəif olmasıdır. Azərbaycanda elmi tədqiqat müəssislərində,
xüsusilə Milli Elmlər Akademiyasında maddi
stimullaşdırma sisteminin aşağı olması da
problemdir. Əgər elmi işçi (eli
dərəcəsindən və tutduğu vəzifədən
asılı olaraq) 110-240 manat arasında əməkhaqqı
alırsa, bu halda ondan keyfiyyətli nəticə gözləmək
düzgün olmazdı. Çünki elmi
yaradıcılıq gərgin və uzunmüddətli əmək
tələb edir. Bu əməyin nəticəli
olması üçün tədqiqatçının
yaşayış təminatı təmin edilməlidir.
Xüsusilə sürətli inkişaf prosesinin getdiyi, istehlak
tələbatının artdığı, yaşamaq və fəaliyyət
göstərmək üçün tələb olunan vasitələrin
də dəyərlərin artdığı bir dövrdə
cüzi əmək haqqı ilə keyfiyyətli nəticə
təqdim etmək qeyri-mümkündür. Bu ilk
növbədə istedadlı gənclərin elmə cəlb
edilməsinə, ciddi maneə yaradır. Nəticədə
qocalma prosesi sürətlənir, elmi biliklərin nəsildən-nəslə
ötürülməsi prosesi pozulur. Məlumat
üçün bildirim ki, elmi tədqiqat-işlərini yerinə
yetirənlərin 38,8%-ni, elmlər
doktorlarının 90,3%-ni, elmlər namizədlərinin isə
61%-ni yaşı 50 və ondan yuxarı olanlar təşkil
edir. Əgər gənclərin elmə
axını üçün stimullaşdırıcı tədbirlər
görülməzsə bu da gələcəkdə Azərbaycan
elmini ciddi problemlərlə qarşılaşdıra bilər.
Elmi işçilərin sosial müdafiəsini
yaxşılaşdırmadan elmin səmərəliliyinin, elmi
tədqiqat işlərinin keyfiyyətinin artırılması
çətinlik yaradır. Burada elmin maliyyə
təminatının yaxşılaşdırılması zəruri
məsələ kimi qarşıda durur. Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, Azərbaycanda adambaşına düşən elm xərcləri
təqribən 11,2 manatdır. İnkişaf etmiş ölkələrdə isə
bu 200-1000 manat arasındadır. Bundan başqa, inkişaf
etmiş ölkələrdə bir tədqiqatçıya
çəkilən illik xərc 100-300 min ABŞ dollarından
yuxarı olduğu halda, Azərbaycanda təqribən 3500 manat
təşkil edir. Hazırda elmi tədqiqat
institutlarında çalışan alimlərin böyük əksəriyyəti
universitetlərdə dərs deməklə özlərinin
sosial problemlərinin nisbətən yaxşılaşdıra
bilirlər. Lakin
bu onların elmi tədqiqat fəaliyyətinə mənfi təsirini
göstərir. Elə hallar olur ki, o tədqiqat
apardığı sahədən, problemdən deyil, fərqli
ixtisas və fəndən dərs deyir ki, bu da onun həm
pedaqoji fəaliyyətində həm də elmi fəaliyyətində
keyfiyyətsizliyə gətirib çıxarır. Təcrübə göstərir ki, bilavasitə
pedaqoji fəaliyyətlə paralel olaraq ciddi elmi tədqiqat
işinin aparılması çətindir. Və bu mütləq özünün səmərəsizliyini
ya pedaqoji, yaxud da elmi-tədqiqat fəaliyyətində göstərəcək.
Hesab edirik ki, elmin maliyyə təminatının
yaxşılaşdırılması, onun kadr
potensialının keyfiyyətinin yüksəlməsinə,
maddi texniki bazasının
yaxşılaşdırılmasına, hər şeydən
vacib elmi tədqiqat işlərinin keyfiyyətinin yüksəlməsinə
ciddi təsir göstərə bilər. Elmi tədqiqat işlərinin keyfiyyətinin yüksəldilməsi,
elmi nəticələrin tətbiqi üçün
vaxtında sınaqdan keçirilməsi elmi nəticələrin
iqtisadiyyata və cəmiyyətə tətbiqinə yol
açar ki, bu da elmə əsaslanan iqtisadi inkişafa nail
olunmasında vacib amil hesab olunur.
Dövlət Statistika Komitəsinin
məlumatlarına görə, 2008-ci ildə Azərbaycanda
elmi-tədqiqat fəaliyyəti ilə məşğul
olanların 87,4%-i elmi tədqiqat təşkilatlarında,
6,4%-i ali məktəblərdə, 1,3%- konstruktor təşkilatlarında,
4,9%- isə digər müəssisə və təşkilatlarda
çalışır.
Elmi tədqiqat və işləri
yerinə yetirənlərin 65,4%-i təbiət və texniki
elmlər sahəsində, 21%-i humanitar və ictimai elmlər
(humanitar 15,3%, ictimai 6%) sahəsində məşğul olur.
2000-ci ildə Azərbaycanda
elmə çəkilən ümumi xərclərin 58,4%-ni büdcə vəsaitləri təşkil
edirdisə, 2008-ci ildə
92,8%-ni büdcə vəsaitləri təşkil edib. Onu da
qeyd edim ki bu göstərici inkişaf etmiş və
inkişaf etməkdə olan ölkələrdə 30-60% arasında dəyişir.
Elmə çəkilən
ümumi xərclərdə büdcə vəsaitlərinin
xüsusi çəkisinin artmasına baxmayaraq, 2005-ci illə
müqayisədə 2008-ci ildə büdcə xərclərində
elmə çəkilən xərclərin xüsusi çəkisi
1,3%dən 0,6%-ə düşüb. Bir sıra inkişaf etmiş və inkişaf etməkdə
olan ölkələrdə bu 3-7% arasında dəyişir.
- Özəl sektor elmə
niyə sərmayə yatırmır?
- Tədqiqatlar göstərir
ki, elmin maliyyələşməsində özəl sektorun və
xarici mənbələrin vəsaiti çox azdır. Burada sual ortaya çıxır. Nə üçün özəl sektor elmə pul
ayırmaq istəmir? Sahibkarlar arasında
aparılan sorğunun nəticələrinə görə
sahibkarlar bunu elmə qoyulan vəsaitlərin geriyə
qayıtma müddətinin yüksək olması, maliyyə
qıtlığı və yeniliyə qoyulan vəsaitin riskli
olması ilə əsaslandırırlar.
Sahibkarlar və
ya özəl sektor daha çox tətbiqi tədqiqatların
maliyyələşdirilməsinə maraqlı olurlar. Özəl
sektorun elmə investisiya qoyması üçün stimul
yaradan mexanizm işlənməlidir.
Bildirmək istəyirəm
ki, elmi fəaliyyəti
onun nəticələrini təkcə iqtisadi inkişafla məhdudlaşdırmaq
olmaz. Çünki elə elm sahələri var
ki onun iqtisadi aspektdən qiymətləndirmək
qeyri-mümkündür. Buraya ictimai və humanitar elm sahələri,
eləcə də son nəticəsi məlum olmayan
fundamentalı tədqiqatlar daxildir. Düzdür
bu elm sahələrin iqtisadi inkişafa təsiri çox
böyük olmasa da, mənəvi tərəfdən əhalinin
zənginləşməsində, insan kapitalının
formalaşmasında böyük rolu var.
Tətbiqi tədqiqatlar
isə birbaşa iqtisadiyyata yönəldiyindən onların
iqtisadi inkişafa təsirini qiymətləndirmək nisbətən
asandır. Hesab edirəm ki, elmin maliyyələşməsində
bu amillərə diqqət yetirilməlidir. Bilirsiniz ki,
özəl sektor taxix, etnoqrafiya, dilçilik, ədəbiyyat,
fəlsəfə, hüquq və s. kimi elm sahələrinə
maliyyə vəsaiti ayrımağa maraqlı deyil. Çünki bu sahələrin iqtisadi effektivliyin
qiymətləndirmək çətindir.
Bu gün Azərbaycanda
elmi potensialın inkişaf etdirilməsi, elmi şəhərciklərin,
texnoparkların yaradılması, sənaye sektorunda innovasiya fəallığının
artırılması, kiçik innovasiya müəssislərinin
inkişafı üçün stimullaşdırıcı tədbirlərin
həyata keçirilməsi intellektual potensialın itkisinin
qarşısının alınmasında əhəmiyyətli
rol oynaya bilər. Bu gün Azərbaycan
iqtisadiyyatı əvvəlki dövrlərlə müqayisədə
biliyin istehsalı, yayılması və istifadəsindən
daha çox asılıdır. Hazırkı
şəraitdə məhsul istehsalı və məşğulluğu
daha çox yüksək texnologiyalara və yüksək
ixtisaslı işçilərə əsaslanmalıdır.
Belə sahələrdən kompyuter, elektronika, kosmos,
mikroelektronika, nanotexnologiya və s. göstərmək
olar.
Anar Miriyev
Palitra. -2010. – 5 may. – S.7.