Yeni iqtisadi dövrün başlanması və elmi
strategiya
Layihə
çərçivəsində qonağımız Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının İqtisadiyyatın dövlət tənzimlənməsi
kafedrasının müdiri, dosent Roza Əliyevadır. Roza xanım müsahibəyə
keçid dövrünün analizi ilə başladı:
- İqtisadi
sistemin transformasiyası ilə bazar iqtisadiyyatına keçid
Azərbaycan üçün bir qədər çətin və
mürəkkəb olub. Buna səbəb ölkəmizin müharibə
şəraitində olması, müstəqilliyin ilk illərində
hakimiyyət uğrunda gedən mübarizə, müvafiq
investisiya mühitinin olmaması, qaçqın və
köçkün kimi problemlərin olması idi. Belə bir şəraitdə bazar iqtisadi sisteminə
keçidi reallaşdırmaq üçün onun elmi əsaslarını,
konsepsiyalarını, bu dövrü keçən ölkələrin
təcrübəsini öyrənməklə yanaşı Azərbaycanın
milli xüsüsiyyətlərinin, iqtisadi potensialının nəzərə
alınması da vacib idi. Dünyanın
iqtisadçı alimləri elmi tədqiqatlar nəticəsində
bazar iqtisadiyyatına keçidin əsas konsepsiyalarını
müəyyənləşdirməklə bərabər
öz-özünü tənzimləyən bazar
iqtisadiyyatının dövlət tərəfindən də tənzimlənməsinin
vacibliyini göstəriblər.
Keçid
dövrünün əsas konsepsiyaları çoxmülkiyyətli
iqtisadiyyat, bazarda əmtəə və xidmətə olan tələbin
təkliflə ödənilməsi, azad rəqabət, dövlət
mülkiyyətində istehsal olunan əmtəə və
göstərilən xidmət istisna olmaqla qiymətlərin
liberallaşdırılması və iqtisadiyyatın dövlət
tənzimlənməsidir. Azərbaycanda məhz
ulu öndərin böyük bacarığı sayəsində
elmə və təcrübəyə əsaslanan dövlət
tənzimlənməsi ilə inzibati amirlik və iqtisadi
metodlardan istifadə etməklə bazar iqtisadiyyatına
keçilib. Keçid dövrünü
illər üzrə üç qrupa bölmək olar. Birinci iqtisadi mərhələ 1991-1994-cü illəri
əhatə edərək iqtisadi tənəzzül
dövrünü əks etdirir. Bu dövrdə ÜDM
istehsalının hər il orta hesabla 16.5
faizə qədər aşağı düşməsi,
inflyasiyanın hər il artaraq 1994-cü ildə 1763.5 faizə
(hiperinflyasiya səviyyəsinə) çatması və s.
ölkənin idarəolunmaz vəziyyətə düşməsinə
səbəb olub. İkinci iqtisadi mərhələni
əhatə edən 1994-2003-cü illər bərpa və yenidənqurmaya
əsaslanaraq bazar iqtisadiyyatına keçid
dövrünün başlanması və ilkin nailiyyətlərin
əldə olunması ilə xarakterizə olunur. Bu dövrdə dövlət keçid
dövrünün özünəməxsus xüsusiyyətlərini
nəzərə almaqla Avropa, Amerika, Yaponiya modellərini
öyrənərək yerli şərait, iqtisadi potensial və
milli xusisiyyətlər nəzərə alınaraq Azərbaycan
modelini yaradıb. Qazanılan nailiyyətlərin əsası
bazar konsepsiyalarının reallaşmasının maliyyə mənbəyinə
nail olunmasında idi. 1994-cü il 20 sentyabrda 8 ölkənin 11
qabaqcıl şirkətləri ilə bağlanmış “Əsrin
müqaviləsi” Azərbaycanın dünya iqtisadi sisteminə
inteqrasiyasının və enerji təhlükəsizliyinin əsasını
qoydu. Sonradan bu sahə üzrə
bağlanmış 25 beynəlxalq neft-qaz müqaviləsi və
1997-ci ildən başlayaraq hasil olunan ilkin neftin ixracına
başlanması 1999-cu ildə yaradılan Dövlət Neft
Fondunda ixracdan əldə olunan gəlirlərin toplanmasına
səbəb oldu.
2003-2009-cu illəri
əhatə edən keçid dövrünün
üçüncü mərhələsi yeni dayanıqlı
və sürətli, dinamik inkişaf dövrünü elmi əsaslara
və təcrübəyə istinadən həyata keçirən
Prezident İlham Əliyevin idarəçilik məharəti ilə
bağlıdır. Bu dövrdə regionların inkişafına,
sahibkarlıq fəaliyyətinə dövlət dəstəyi,
stimullaşdırıcı tədbirlər və infrastruktur təminatına
aid çoxsaylı Dövlət Proqramları həyata
keçirilib və əhalinin sosial təminatının
artırılması prioritet məsələ hesab edildiyindən
çoxşaxəli, davamlı iqtisadiyyat və sürətli
inkişaf təmin edilib. 2004-2009-cu illər ərzində
ÜDM istehsalının həcmi 2.8 dəfə artaraq 2009-cu
ildə dünya maliyyə böhranı şəraitində
34.6 milyard manata, artım tempi isə 9.3 faizə
çatıb. Son 6 ildə 33 mindən artıq müəssisə,
840 min yeni iş yeri açılıb. Sosial-iqtisadi
inkişafda əldə olunan naliyyətlər bütün sahələrdə
olduğu kimi, təhsil, elm və mədəniyyət sahəsində
də təsirini göstərib. Ölkədə
keçid dövrünün yüksək nailiyyətlərlə
başa çatması sənaye, insan, təbii sərvətlər
amili ilə bağlıdır.
- Həmin illərdə əslində
inkişaf üçün baza yaradılmışdı...
- Müstəqilliyin ilk illərində
sənaye amili xüsusi prioritet məsələ idi. Ulu öndər Heydər Əliyev sənayenin
inkişaf etdirilməsinin bilavasitə neft strategiyasının
reallaşması ilə əlaqədar olduğunu göstərmişdi.
“Əsrin müqaviləsi “ və digər
beynəlxalq neft müqavilələrinin bağlanması
ölkəyə xarici investisiyanın cəlb edilməsinə,
valyuta ehtiyatının toplanmasına şərait yaratdı
ki, bu da insan və təbii sərvətlərdən səmərəli
istifadə üçün maliyyə bazası yaratdı. Qloballaşma dövründə elmi-texniki tərəqqi
intensiv inkişafda daha çox prioritet mövqe tutduğundan
insan amilinin də mövcud dövrə uyğun dəyişməsi
vacib, təhsil, elm, intellektual səviyyənin
artırılması zəruri idi.
İnsan amilinə, elmin
inkişafına üstünlük verən ümummilli lider
Heydər Əliyev göstərib: «XXI əsrdə yalnız
yüksək elmi potensial, elmtutumlu texnologiyaya malik ölkələr
öz xalqı üçün xoşbəxt və firavan həyat
tərzi təmin etmək imkanına malik olacaq».
Prezident İlham Əliyev
“neft kapitalı”nı “insan kapitalı”na çevirmək kimi həyati
məna kəsb edən və yüksəlişin tərənnümü
olan bu şüarı yerinə yetirmək üçün
bir çox işlər görüb, bu sahədə qanun, sərəncam
və Dövlət proqramları qəbul edilib. Elmin müxtəlif
sahələrində aparılan araşdırmaların səmərəliliyinin
artırılması və dünya elm məkanında Azərbaycan elminin layiqincə
təmsil olunmasını təmin etmək məqsədilə
Prezident yanında Elmin İnkişafı Fondu
yaradılıb.
- Azərbaycanda elm iqtisadi
inkişaf tempi ilə ayaqlaşa bilirmi?
- Elm və elmi-texniki nailiyyətlər
bütün dövrlərdə cəmiyyətin
inkişafında həlledici rol oynayıb. Elm-texnika
əsrində elmi tərəqqi, informasiya kommunikasiyalarından
istifadə, insanların intellektual səviyyəsinin
artırılması daha çox aktuallıq kəsb edir.
Azərbaycanda
son illərdə həyata keçirilən sürətli,
çoxşaxəli və dayanıqlı iqtisadi yüksəliş
elm sahəsində də eyni yüksək inkişaf tempini tələb
edir. Əslində elmi-texniki tərəqqi sosial-iqtisadi
inkişaf tempini qabaqlamalıdır. Amma
ölkəmizdə bu belə deyil. Akademik Ramiz Mehdiyevin
«İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış» məqaləsi məhz vaxtında
qaldırılmış, mühüm əhəmiyyət kəsb
edən zəruri bir məsələyə həsr edilib. Məqalədə
göstərilir: “Bəşəriyyətin yüksəlişinin
iki başlıca amili olan təbii və elmi-intellektual sərvətlər
sırasında üstünlük 1980-90-cı illərdə
birinciyə məxsus idi. Bu gün artıq
elmi-intellektual sərvətlər ön sıraya keçib.
Çünki təbii sərvətlərdən
fərqli olaraq zəka və intellekt tükənməzdir.
O, daim təkrar istehsal gücünə malikdir. XXI
əsrin strateji inkişaf yollarını da intellektual kapital və
yeni elmi texnologiyalar müəyyən edir”.
Artıq ölkəmiz keçid dövrünü başa vuraraq yeni iqtisadi dövrə qədəm qoyub. Yeni dövrün tələbləri və yeni elmi strategiya məhz akademik Ramiz Mehdiyevin “İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış” məqaləsində də irəli sürülən, prioritet məsələlərə əsaslanmalıdır. Dövlət tərəfindən təhsil və elm sahəsinin inkişafı üçün görülən işlər hələki yetərli deyil. Buna görə də məqalədə göstərildiyi kimi, az bir zaman kəsiyində ölkənin düzgün idarə olunması nəticəsində sürətli, dayanıqlı iqtisadi inkişafa nail olan Azərbaycanda elmin inkişaf təmayülünün müasir reallığa nəzərən müəyyənləşdirilməsi, mövcud problemlərin aradan qaldırılması, elmlə idarəçiliyin səmərəli vəhdətinin təmini, bu sahənin inkişafına yönəldilən vəsaitin rentabelliyinin artırılması qarşıda duran prioritet məsələlərdəndir. Hazırkı dövrdə elmin inkişaf strategiyasında Azərbaycan məfkurəsinin geniş tədqiqinə yer verilməsini ölkənin dövlətçilik marağı tələb edir. Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsində müasir dövrdə elmi elita qarşısında dayanan mühüm məsələlər və onların həllinin vacibliyi göstərilir: «Əsas məqsədimiz ondan ibarətdir ki, yaxın illərdə təhsildə, elmdə, ümumən intellektual sahələrdə ciddi dönüş yaratmalı və biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın qurulması prosesi intensivləşməlidir”. Məqalədə göstərildiyi kimi, cəmiyyətdə uğurlu inkişaf naminə dövlətin siyasi qərarlarının dürüstlüyünün təmin olunması elmi tədqiqatın nəticələrinə arxalanmalıdır. Bütün elmi sahələrdə adekvat dəyişikliklər edilməsinə və onların fəlsəfi-metodoloji dərkinə, elmi cəhətdən araşdırılmasına, statistikaya istinadən qiymətləndirilməsinə ehtiyac var. Təhsil və elmi tədqiqatlar informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqinə, innovasiyaya əsaslanmalıdır. Dövrün tələblərinə əsasən, elmi strategiyada dövlətin həyata keçirdiyi daxili və xarici siyasət elmi tədqiqatlarla əsaslandırılmalı, dolğun elmi-analitik şərh verilməlidir. Yəni elm məhsullarının maddi məhsul kimi istehlak tələbi olması zəruridir. Elm sahəsində aparılan tədqiqatlar, əldə olunan nəticələr bu və ya digər sahələrə tətbiq üçün yararlı olmalı, ondan istifadə edilməsinə tələb olmalıdır. Bütün bunları nəzərə alaraq elmi strategiyada elmi tərəqqinin sürətləndirilməsi, inkişafın modelləşməsi, ölkə əhalisinin intellektual inkişafının təmin olunması milli prioritet kimi qəbul edilməli, həm fundamental, həm də tətbiqi elm sahələrində kadrlar hazırlanmasında əsaslı dəyişikliklər edilməlidir. Elmi strategiyada akademik Ramiz Mehdiyevin məqalədə göstərdiyi kimi, ictimai və humanitar elmlər sahələrində, xüsusən sosial-siyasi elmlər sahəsində, fəlsəfə, psixologiya və informasiya-kommunikasiya istiqamətlərində, dövlət idarəçiliyi nəzəriyyəsi, menecment və digər sahələr üzrə elmin idarə edilməsinin təkmilləşdirilməsi istiqamətində lazımi və vacib işlərin görülməsi prioritet məsələ olmalı, yeni iqtisadi dövrün tələblərinə müvafiq olaraq reallaşdırılmalıdır.
Anar Miriyev
Palitra. -2010. – 25 may. – S.6.