“Elmi-texniki tərəqqi insandan
başlanır, insanla da qurtarır”
Layihə
çərçivəsində elm sahəsində mükəmməl
kadr kimi formalaşmanın zəruriliyi məsələsinə
toxunmağı lazım bildik. Bu məsələnin müzakirəsini
zəruri edən bir sıra amillər var. Məsələn,
Azərbaycanda elmlə məşğul olan insanların,
xüsusən də gənclərin öz
potensiallarını, əldə etdikləri bilikləri
reallaşdırması baxımından ciddi problemlər
mövcuddur. Buna səbəb həm də elm sahəsinə
strateji cəhətdən yanaşılmamasıdır. Belə
ki, bu gün elmin iqtisadi həyata tətbiq edilməməsi,
biliklər iqtisadiyyatının formalaşmaması elmlə məşğul
olan kadrları yalnız “elm naminə elm” prinsipi ilə daha
çox fəaliyyətdə olmalarına vadar edir. Elm
adamları insan kapitalı olaraq cəmiyyətimizin rəqabətli
dünyada inkişafına lazım olduğu qədər
töhfə verməyə səfərbər oluna bilmirlər.
Bu isə bir daha sözügedən məsələnin
aktuallığını və müzakirəsini əsaslandırmış
olur. Bu səbəbdən elmin cəmiyyətin inkişafı
baxımından mahiyyətinin açılmasına fəlsəfi
yanaşmanı oxucuların diqqətinə təqdim etməyi
qərara aldıq. Mövzu ilə bağlı AMEA-nın
müxbir üzvü, professor, Azərbaycan Fəlsəfə və
Sosial-Siyasi Elmlər Assosiasiyasının İdarə Heyətinin
sədri Səlahəddin Xəlilov bizimlə fikirlərini
bölüşdü. Professorun fikrincə, elmi yalnız mədəni
sərvət kimi başa düşmək, ondan heç bir
maddi səmərə və tətbiq gözləməmək,
ona tam təmənnasız münasibət bəsləmək
ayrı-ayrı adamlara xas ola bilər, lakin dövlət belə
mövqedən çıxış edə bilməz. Alimə
ola bilsin ki, yalnız hikmət, dövlətə isə həm
də güc lazımdır: “Şərqin ənənəvi təfəkkür
tərzini müasir dövrdə dövlət siyasəti
miqyasında təbliğ edən mütəfəkkirlərə
hələ rast gəlmək mümkündür. Görkəmli
hind filosofu və siyasi xadimi M.Qandi elmdən maddi qüvvə mənbəyi
kimi, texniki tərəqqi naminə istifadə etməyin
ardıcıl əleyhdarı olub. O, bu mövqeyi hər
cür zorakılığa qarşı mübarizə
proqramına uyğun olaraq seçib. Onun fikrincə, insanlara
qüvvət deyil, şəfqət lazımdır.
Zorakılığın qarşısını
zorakılıqla almaq mümkün deyil. Lakin bəşər
tarixi, həyat təcrübəsi göstərir ki,
zorakılıq əleyhinə uğurla mübarizə apara
bilmək üçün də güclü olmaq
lazımdır. XX əsrin böyük mütəfəkkir
şairi H.Cavid ənənəvi Şərq fəlsəfəsini
real həyat mövqeyindən nəzərdən keçirərək
zorakılıq ideyası ilə yanaşı maddi təməldən
ayrılmış həqiqət ideyasını da tənqid
edib, bütün yaradıcılığı boyu kitabla
qılıncın, həqiqətlə gücün vəhdəti
ideyasını bədii şəkildə tərənnüm
edib. Ən başlıcası isə budur ki, H.Cavid
yaradıcılığında bu ideya orta əsrlər
üçün səciyyəvi olan fərdi bilik və əməlin
vəhdəti ideyasından fərqli olaraq bir şəxs
miqyasından kənara çıxır, ictimai qrup, xalq,
ölkə miqyasında irəli sürülür”. Professor
belə qeyd edir: “Elə hadisələr vardır ki, onlar
yalnız böyük miqyas şəraitində həyata
keçir. Sənət əsərləri çox vaxt fərdi
yaradıcılığın məhsulu olduğu halda elm
K.Marksın dediyi kimi, ümumcəmiyyət hadisəsidir. Elmdən
praktikada istifadə edilməsi də ancaq böyük ictimai
miqyaslarda həyata keçirilə bilər. Sosializm cəmiyyətində
elm yalnız dövlət miqyasına yüksəldikdə real
qüvvəyə çevrilir. Ona görə də elm
adamının nisbi müstəqilliyini və şəxsiyyət
bütövlüyünü təmin etmək də müvafiq
dövlət siyasəti tələb edir. Sənətkarla onun əsərinin
“istehlakı” - mənimsənilməsi arasındakı sosial məsafə
nisbətən qısadır, ona görə də sənət
adamının sərbəstlik dərəcəsi nisbətən
yüksəkdir. Elm, texnika və təhsil sahələrində
isə bu məsafə böyük olduğundan burada ciddi
sosial-mənəvi problemlər ortaya çıxır”. Bu
gün elmi-texniki tərəqqi sahəsindəki nailiyyətləri
ilə bütün dünyanı heyrətləndirən
Yaponiya Şərq və Qərb düşüncə tərzinin
üzvi surətdə birləşməsinə nail olan, əsrlər
boyu formalaşmış əxlaq-məişət ənənələrini
istehsalatda uğurla tətbiq edə bilən yeganə ölkədir:
“Dövlətin iqtisadi siyasəti ilə xalqın ənənəvi
təfəkkür tərzi arasındakı ziddiyyət minimuma
endirilib”. Professora görə, dövlət iqtisadiyyatı elmi
əsaslarla idarə etməyə çalışır: “Amma
bu elmi əsaslar özü hələ tam formalaşmayıb.
Onu istehsal sahəsində çalışan bütün
adamlara, geniş xalq kütlələrinə çatdırmaq
isə daha çətin bir vəzifədir. Əgər belədirsə,
onda ictimai psixologiyanın real vəziyyəti ilə də
hesablaşmaq lazım gəlir”. Elm qlobal hadisədir: “Hər
yerdə, hamı üçün vahid bir elm var. İstehsal
müəssisələri isə konkretdir, özünəməxsus
xüsusi şəraitə malikdir. Burada sosial mühit də,
mənəvi iqlim də özünəməxsus ola bilər.
Deməli, elmin praktik tətbiqi hadisəsi hansı pillədə
isə yenidən cəmiyyət miqyasından fərdi miqyasa
enir, fərdin düşüncə tərzi, biliyi, fiziki
imkanları, əməli iş qabiliyyəti ilə səciyyələnir”.
S.Xəlilovun fikrincə, elmi-texniki tərəqqi insandan
başlanır, insanla da qurtarır: “İstər-istəməz
sual ortaya çıxır ki, bu prosesin
başlanğıcında və sonundakı insanlar bir-birindən
nə ilə və hansı istiqamətdə fərqlənirlər?
Bunlardan hansı elmi-texniki tərəqqinin təsirinə daha
çox məruz qalır? Bu prosesdə iştirak edənlər
nə qazanır və nə itirirlər? Elmi-texniki tərəqqi
prosesində insan öz fiziki və əqli qabiliyyətini həm
bilavasitə, həm də süni vasitələrlə təkmilləşdirmək
imkanı əldə edir. Əgər təbiət qüvvələrindən
istifadə insanın maddi güc və qüdrətini artırırsa,
müasir kibernetikanın nailiyyətləri insanın
intellektual imkanlarını genişləndirir. Hər iki
qabiliyyətin sayəsində insanın əməli iş
imkanları da artır və obyektiv gerçəkliyi, təbiəti
məqsədəuyğun surətdə dəyişdirmək
üçün daha böyük perspektivlər
açılır. Hər bir dövrdə insanın texniki tələbatı
elmi-texniki tərəqqinin mövcud inkişaf səviyyəsi
ilə müəyyən olunur. Gələcəyə gedən
yol artıq əldə olunmuş nailiyyətlər zirvəsindən
daha aydın görünür. İnsan bu zirvədən
elmi-texniki tərəqqinin bütün sahələrinə nəzər
salaraq onu öz mənafeyinə (sosializmdə - ictimai mənafeyə)
uyğun, planlı surətdə idarə etməyə
çalışır.Elmi-texniki tərəqqinin
düzgün planlaşdırılması heç də elmi
potensialın bütün sahələrdə bərabər
nisbətdə paylanmasını nəzərdə tutmur.
Müasir dövrdə iqtisadi və sosial tərəqqinin tələbləri
baxımından daha aktual və daha səmərəli olan tədqiqat
sahələrinin ön plana çəkilməsi elmi
potensialın daha çox dərəcədə məhz həmin
sahələrdə cəmlənməsini tələb edir. Baxmayaraq
ki, müasir dövrdə elm nisbi müstəqil inkişaf
imkanı əldə edib, istehsalatın real tələbləri
bu gün də elmin inkişafına ciddi təsir göstərir
və bu təsirin plana uyğun surətdə tənzim edilməsi
elmi idarəetmə qarşısında duran əsas vəzifələrdən
biridir. Bu vəzifənin uğurlu həlli üçün həm
iqtisadiyyatın, həm də elmin inkişaf perspektivlərini
qabaqcadan düzgün müəyyənləşdirmək tələb
olunur”. Alim düşünür ki, ən yaxın gələcəkdə
və nisbətən sonrakı dövrdə hansı elm sahələrinin
iqtisadiyyat üçün daha böyük əhəmiyyət
kəsb edəcəyini təyin etmək və planlaşdırma
zamanı bunu nəzərə almaq heç də asan məsələ
deyil: “Müasir dövrdə ölkəmizdə neft-kimya sənayesinin,
elektron-hesablama maşınları və mikroprosessor
texnikasının inkişafına üstünlük verilir. Bu
sahələrin intensiv inkişafı isə öz növbəsində
fundamental elmlərin müvafiq aspektlərinin intensiv
inkişafını nəzərdə tutur. Üstün istiqamətlərin
seçilməsində başlıca çətinlik bundan
ibarətdir ki, son dövrlərdə elm istehsalata nəzərən
qabaqlayıcı rol oynadığından iqtisadi və texniki
tərəqqi proqnozlaşdırılarkən elmin perspektiv
imkanları əvvəlcədən nəzərə
alınmalıdır. Elm isə yaradıcı sahə
olduğundan burada tam dəqiq proqnoz və konkret
planlaşdırma mümkün deyil. Lakin elmin yaxın gələcəkdə
nə kimi praktik tətbiq imkanlarına malik olacağı
fundamental elmlərin bugünkü real vəziyyəti və
inkişaf meyilləri əsasında müəyyənləşdirilə
bilər”. Filosof bunu belə əsaslandırır ki, fundamental
elmi yeniliklərdən praktik tətbiqə qədər olan
bütün mərhələlərin keçilməsi bəzən
bir neçə illik müddəti əhatə edir.
İlkin Ağayev
Palitra.- 2010.- 9 noyabr.- S. 11.