Romantik duyğuların mahir
ifadəçisi
Respublikanın
Əməkdar rəssamı, tanınmış rəngkar
Rafael Abasov çağdaş Azərbaycan
təsviri sənətinin çətin mənəvi
yükünü çiynində şərəflə
daşıyan və öz yaradıcılıq
axtarışları ilə milli rəssamlığımızın
beynəlxalq miqyasda qazandığı nüfuzu qoruyan sənətkarlardandır.
Doğma Bakıda əvvəlcə Ə.Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbində
(1960-1965), sonra isə M.A.Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunda (1968-1974)
ixtisas təhsili alan Rafael Abasov bir qərinədən
çoxdur ki, yaradıcılıqla məşğuldur...
Hələ
ötən əsrin ortalarında keçmiş SSRİ məkanında
geniş yayılan “sərt üslub”un bədii prinsiplərinə
tapınan rəssam bütün janrlarda eyni uğurla fəaliyyət
göstərməkdədir. Elə ilk yaradıcılıq
nümunələri ilə sənətinə
başqalarında inam yaratmağa nail olan Rafael Abasov haqlı
olaraq rəngkarlıq məkanında imzası axtarılan
müəlliflərdən birinə çevrilib. Onun əsərlərini
klassik “sərt görüm” tərzinə bir qədər də
duyğulandırıcı lirik - romantik ruh - ovqat qatması
şərtləndirir, desək, həqiqəti ifadə
etmiş olarıq. Bunu onun həm məntiqli məna - məzmun
yükü və kompozisiya bütövlüyü ilə
seçilən süjetli tablolarında, özündə zəngin
psixoloji yaşantıları gerçəkləşdirən
portretlərində, maddi - mədəniyyət nümunələrini
qürurdoğurucu qaynağa çevirən
natürmortlarında, tamaşaçını ovqat
bolluğuna qərq edən gözoxşayan mənzərələrində
müşahidə etmək mümkündür...
Rəssamın
çoxsaylı portretlərində onun insan psixologiyasına
nüfuzetmə bacarığı xüsusilə qabarıq
duyulur. Bu mənada rəssamın “Düşüncə. Azərbaycan
xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevin portreti”,
“Rəssam Nadir Qasımov”, “Akademik Məzahir Abasov”, “Oğlum Rəşadın
portreti”, “Hüquqşünas Səfa Mirzəyevin portreti, “Kəndli
oğlan” və s. əsərləri özündə dəyişgən
psixoloji yaşantıları hifz edən portretlər hesab etmək
olar. Çox məşhur şəxsiyyətlər
haqqında insanlarda əvvəlcədən yaranmış
kifayət qədər məlumat və təəssürat
olduğundan onların fərqli obrazlarını yaratmaq nisbətən
çətin olur. Bu baxımdan rəssama uzun illər respublikaya
başçılıq etmiş Heydər Əliyevin portretini
yaratmaq heç də asan başa gəlməyib. Məkan və
geyim seçiminin bu cür portretin yaradılması prosesində
aparıcı və həlledici olduğunu etiraf etməli
olsaq, demək olar ki, Rafael Abasov tanınmış siyasi xadimin
obrazının yaddaqalanlığını əldə etmək
üçün çox uğurlu kompozisiya həlli tapa
bilmişdir. Əsərin həm də “Düşüncə”
adlandırılması əslində elə rəssamın
başlıca niyyətinin açımına yönəlsə
də, o, bunu reallaşdırmaq üçün təsirli bədii
vasitələr axtarmalı olmuşdur. Bunun üçün dəbdəbəli,
rəsmi təqdimatdan imtina edən rəssam Heydər Əliyevi
ev şəraitində - baxışlarını naməlum
istiqamətə yönəltmiş və düşüncələrə
bələnmiş vəziyyətdə təsvir etmişdir.
Geyimin və pozanın sadəliyi, obrazı əhatələyən
azsaylı detallar, yığcam və nüfuzedici rəng həlli
obrazın səmimiliyini şərtləndirmişdir...
İkinci Cahan savaşında
şücaətlər göstərmiş məşhur təyyarəçi
Məzahir Abasovun həyatına bir - neçə dəfə
müraciət edən rəssam hər dəfə onun fərqli
obrazını yaratmağa nail olmuşdur. Belə portret -
kompozisiyaların birində müharibədən sonra tarix elmi
sahəsinə xidmətlərinə görə akademik fəxri
adına layiq görülmüş Məzahir Abasov öz təzadlı
xatirə - düşüncələrinin əhatəsində
təsvir olunmuşdur. Bəyaz saçlı müharibə
veteranının xəyallarla baş - başa qalan obrazı
portretlər üçün gözoxşayıcı,
yumşaq bir məkan əvəzinə çox həyəcanlı
bir müharibə səhnəsi qarşısında təqdim
edilmişdir... Rəssamın “Kəndli oğlan” əsərini bir çox bədii - estetik məziyyətlərinə
görə ötən əsrin sonuncu qərinəsində Azərbaycan
portret janrında yaradılan ən uğurlu nümunələrdən
biri hesab etmək olar. Bir-birinə söykənmiş kənd
evlərinin fonunda qayğısız baxışlarını
tamaşaçıya zilləmiş qırmızı köynəkli
oğlanın obrazı ilk növbədə cizgilərinin səmimiliyinə
görə yadda qalır. Əsərə
görə rəssamın Şri-Lankada keçirilən beynəlxalq
sərgidə diploma layiq görülməsi də onun sənətkarlığına
verilən qiymətin göstəricisidir...
Təsviri
sənətimizdə özünəməxsus dəst-xətti
ilə tanınan görkəmli fırça ustası Nadir
Qasımovun obrazını yaradan rəssamın mahir dəniz sənayesi
mənzərələri ustasının elə mavi suların
fonunda öz işləmə manerasına uyğun bədii
şərhdə təqdimatını uğurlu seçim hesab
etmək olar. Bütünlükdə portret
yaradıcılığında psixoloji yaşantıların
ifadəsinə üstünlük verən Rafael Abasov bu əsərində
də yaşlı həmkarının yaradıcı
duyğularını bədii görüntüyə
çevirə bilmişdir, desək, yanılmarıq...
Rəssamın
süjetli kompozisiyalarına xas olan reallığın səmimiliyi
onun istedadlı ifadəsi ilə yaddaqalandır. Onun bilavasitə
fərdi təəssüratı əsasında çəkdiyi
“Lahıc misgəri”, “Şəki bazarı”, “Təmirçilər”,
“Nehrəm qocaları” və s. tabloları bu qəbildəndir.
Rafael Abasovun “Nehrəm qocaları” əsərini köhnə
kişilərin ağlı - qaralı yaşantılar
toplusunun ifadəsi hesab etmək olar. Kənd mənzərəsi
fonunda üçü doqqazın yanındakı kürsülükdə,
ikisi isə yerdə bardaş quraraq oturmuş
ağsaqqalların həm tamaşaçıya zillənmiş,
həm də ondan qaçırılan baxışlarında
kifayət qədər hiss-duyğu yaşanır. “Lahıc
misgəri” tablosunda qədim el sənəti ənənələrinin
qorunduğu məkanı - misgər emalatxanasını həm
də ənənəvi peşə estafetinin nəsildən -
nəsilə ötürülməsi kimi təqdimatı
duyulan və təqdir olunandır...
Vaxt
axarında onun məşhur “sərt üslub”dan qaynaqlanaraq
lirik - romantik biçim alan özünəməxsus dəst-xətti
özünü mənzərə janrında çəkdiyi əsərlərdə
daha qabarıq göstərib. Rəssamın müşahidələrinə
real-analitik yanaşması, təzadlı ovqat yarada biləcək
bədii ümumiləşdirmələr aparması onu
neçə-neçə ruhları duyğulandıran mənzərələr
yaratmağa imkan vermişdir. Belə tablolarda fərdi rəssam
meyarı ilə təqdim olunan həyat həqiqətləri
kifayət qədər lakonik dillə təqdim olunsa da
tamaşaçını duyğulandıracaq ovqatda, forma biçimdədir.
Rəssamın Azərbaycanın müxtəlif güşələrinə
yaradıcılıq səfərlərindən sonra yaranan mənzərələri
duyulası dərəcədə özünəməxsus məziyyətlərə
malikdir. Bu lövhələrdə günün və fəsillərin
dəyişgənliyi, dağların möhtəşəmliyi,
bağların füsünkarlığı, dənizin
şıltaqlığı elə sənətkarlıqla ifadə
olunub ki, tamaşaçı onların qarşısında istər-istəməz
ovqat bolluğuna düşdüyünü güman edir.
“Şirvanşahlar sarayı”, “Meşə mənzərəsi”,
“Payız”, “Dəniz sahili”, “Abşeronda”, “İsmayıllı
mənzərəsi”, “Qala kəndində axşam
çağı”, “Lerik motivi” və s. mənzərələri
zəngin bədii dəyərləri özündə
yaşadan tablolardır. Əsərlərini
Tanrının canlı möcüzələrindən
sayıla biləcək Azərbaycan təbiətinin
tanınmasına və tanıdılmasına yönəlidir,
desək, yanılmarıq. Bu və adlarını çəkmədiyimiz
neçə-neçə mənzərələrində rəssam
hamının gördüyü yerlərdə gözəlliklə
yanaşı bunun yaranmasını şərtləndirə
biləcək səbəblərə də yaradıcı insan
münasibətini təqdim edir, həm də ilk baxışda
gözəlliyin işartıları belə görünməyən
guşələrdəki həmin bu qeyri-adi məziyyətləri
bizə də aşkarlamağa çalışır. Onun
üçün önəmlisi heyrətləndiyi məqamlardakı
duyğuları qanadlandırmaq gücünə malik olan rəngli
dünyanı başqalarına da aşkarlamaqdır. Bu istəyin
nəticəsidir ki, biz Abşeronun sərt olduğu qədər
də lirik olan təbiətinə xas olan çalarları, bu
torpağın qədim kəndlərinin özünəməxsus
arxitektonikasını, Şirvanşahlar sarayının
timsalında abidələrin tarixə şahidlik etmək
gücünü, işartısı sərt qayalarda yaşanan
əzəməti - möhtəşəmliyi, dənizin rəngdən-rəngə
düşən dalğalarından qaynaqlanan “Xəzri”nin ruhunu
duya bilirik. Adətən çoxrəngliliyə meyillənməyən
rəssam eyni uğurla İsmayıllı meşələrinə,
Şirvan və Muğan çöllərinə, Quba
bağlarına xas olan bərəkətli zümrüdü-qızılı
ovqatı ifadə edə bilmişdir... Natürmorta münasibətdə ənənə
şəklini almış klassik təqdimatdan uzaqlaşmaq nə
qədər çətin olsa da, Rafael Abasov bu janra fərdi
yanaşmasını nümayiş etdirməyə çalışmışdır. Bu da ilk növbədə
kompozisiyalara daxil edilmiş ən müxtəlif əşyaların
duyulası dərəcədə reallığa
yaxınlaşdırılmasında, fakturasının belə,
hiss etdirilməsində ifadə olunur. Qədim mis və
saxsı qablara, şamdanlara, güllərə, meyvələrə
və parçalara xas olan təbii canlılığa nail olan
rəssam əslində onların qərar tutduğu məkanda
insan nəfəsinin, hərarətinin mövcudluğuna
tamaşaçını inandıra bilir. Odur ki,
canlılığı duyulan bu atributlar da seyrçini
keçmişdən daha çox bu günə,
çağdaş duruma qaytarır...
Rafael
Abasov sənətinin
şöhrəti çoxdan ölkənin sərhədlərini
aşıb. Bunu ilk növbədə onun bir çox xarici
dövlətlərdə, o cümlədən də ABŞ,
Avstriya, Almaniya, Türkiyə və İranda təşkil
olunmuş fərdi sərgiləri şərtləndirmişdir.
Bu gün Yaponiya, İran, Türkiyə, Meksika, Kipr, Ukrayna, Litva,
Özbəkistan, ABŞ, Avstriya və s. ölkələrdəki
nüfuzlu şəxsi kolleksiyaları onun əsərləri bəzəyir.
Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyində,
Azərbaycan Dövlət Rəsmlər Qalereyasında, eləcə
də Sumqayıt, Şirvan, Masallı, Neftçala, Lerik rəsm
qalereyalarında onun əsərlərinin nümayiş etdirilməsi
də ölkə daxilində onun
yaradıcılığının dəyərləndirilməsinin
göstəricisidir. 2006 - cı ildə ölkə Prezidenti
İlham Əliyevin sərəncamı
ilə Rafael Abasova “Azərbaycan Respublikasının əməkdar
rəssamı” fəxri adının verilməsi də onun
milli təsviri sənətimizin inkişafına xidmətinə
verilən qiymətin ifadəsidir....
Çox
vaxt əsərləri rəssamın daxili aləmindən
baş alıb gələn işıq selinə bənzədirlər.
Bu selin gücü onun hikmət və insanlara təsiretmə
sehri ilə ölçülür. Bir həqiqətdir ki,
çağdaş Azərbaycan rəngkarlığında
qırx ildən çox müddətdə özünəməxsus
dəst-xətti ilə seçilən Rafael Abasovun
yaradıcılığında belə məziyyətli əsərlər
kifayət qədərdir. Lakin həyatdan və onun gözəlliklərindən
heyrətlənməkdən usanmayan rəssam indi də yeni əsərlər
yaratmaq istəyində, yaradıcılıq
axtarışındadır. Onun səmti əvvəl
yaradılanlara müəyyən “inamsızlığa”
kökləndiyindən belə duyğulandırıcı əsərlərin
hələ bundan sonra da çox olacağına
inanırıq...
Ziyadxan Əliyev,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Palitra.- 2010.- 26 noyabr.- S. 11.